Typpeä renkaaseen, uusi vouhotus ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JJJ
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JJJ

New member
Olin eilen tarkistamassa kotilon rengaspaineita Hyrylän Tebarilla ja kiinitin huomiota mainokseen jossa mainittiin, että huoltohallin puolella saisi renkaat ilman sijasta täytettyä typellä. Mainoksen mukaan sitä suositeltiin myös moottoripyöriin, koska typpi ei vuoda renkaasta niin helposti pois (tiheys suurempi kuin ilmalla) jolloin renkaan "ilmanpaineiden" tarkastamiseen ei kai sitten tarttis nähdä niin paljoa "vaivaa". Typpi ei myöskään muutu tilavuudeltaan lämpötilan vaihteluiden johdosta niin kuin ilma, jolloin lämpötilasta riippumatta renkaiden paine olisi vakio koko ajan. Hintaa olisi ollut 5 eur/rengas. Kaikkee ne keksii
smile_org.gif
 
Koskas sais heliumia, eiks se keventäis sopivasti, ja jos laittais vaan etuseen niin keulis herkemmin
biggrin.gif
wink.gif
 
Varokaa ettei mee vahingossa vetyä... Muuten voi käydä niinkuin ilmalaiva Hindenburgille
 
Puhdas typpi ON parempaa renkaiden täyttöön kuin ilma, lentokoneiden renkaatkin on aina täytetty typellä. Paineet pysyy paremmin oikeina.

Typpi vaan on senverran halpa kaasu että 5€ yhden renkaan täytöstä on rosvousta. Jos samaan hintaan kuin ilman eli ilman maksua saisi niin ilman muuta N2 renkaisiin.
 
Voiko sinne sekaan laittaa myöhemmin ilmaa vai pitääkö laskea typpi ensin poies? Ettei räjähä.
 
Ilmassa on normaalisti noin 77% typpeä, 22% happea ja loput muita kaasuja. Eli ei takuulla räjähdä, mutta todellisen hyödyn kanssa voi olla kyllä niin ja näin. Itse en usko typen autuuteen renkaissa, vaan parempi on tarkistaa rengaspaineet riittävän usein.
 
täydä normaalilla ilmalla, niin ajan kanssa happi valuu pois. sitten täytät ja toistat tätä, niin lopulta sulla on melkein 99% typpeä kuitenkin renkaissa.
 
Kuinkahan monta renkaallista ilmaa mp-nakista vuotaa sen yhden renkaan elinaikana? Tuskin montaa...

Aivan turhaa vouhotusta katukäytössä.
 
Puhdas typpi ON parempaa renkaiden täyttöön kuin ilma, lentokoneiden renkaatkin on aina täytetty typellä. Paineet pysyy paremmin oikeina.

Typpi vaan on senverran halpa kaasu että 5€ yhden renkaan täytöstä on rosvousta. Jos samaan hintaan kuin ilman eli ilman maksua saisi niin ilman muuta N2 renkaisiin.
Lentokoneiden renkaissa käytetään typpiseosta lähinnä siksi, että typpi syö ilmasta hapen joten se ei pääse edistämään palamista mikäli sattuu jonkinsortin onnettomuus, tai jotain muuta inhottavaa. Suurissa koneissa on parhaimmillaan kerosiinia n. 100 tonnia joskus ylikin.
 
Typpi ei myöskään muutu tilavuudeltaan lämpötilan vaihteluiden johdosta niin kuin ilma, jolloin lämpötilasta riippumatta renkaiden paine olisi vakio koko ajan.
Tjaa mihinkähän tuo perustuu? Onko tietoa.

Eikös noiden kaasujen pitäisi reagoida aikalailla samankaltaisesti lämmetessään. Eli käsittääksenihän nuo pitäisi kai laajentua aikalailla samanverran?

Voin hyvin olla väärässäkin.
 
TEHTÄVÄ: Parantaa ajamisen turvallisuutta, ympäristöystävällisyyttä ja taloudellisuutta.

RATKAISU: Renkaiden täyttö puhtaalla typellä ilman sijaan.

TULOS: Renkaiden kuluminen väheni noin 25 prosenttia ja polttoaineen kulutus pieneni vähintään 5 prosenttia. Oikean ilmanpaineen myötä auton käyttäytyminen ääritilanteissa parani ja rengasrikkojen riski väheni mikä lisäsi turvallisuutta

Kyllä varmaan mopoihinkin typestä olisi ilmeistä hyötyä.

5 euroa renkaalta kuulostaa kyllä kovalta hinnalta.
Löyty muuten tällänen www.rengastyppi.fi siellä voi laskea minkälaiseen säästöön voisi päästä teoriassa.
Nyt ei 5 egee tunnukkaan kovalta hinnalta.

Edit: Linkki
 
Typpi ei myöskään muutu tilavuudeltaan lämpötilan vaihteluiden johdosta niin kuin ilma, jolloin lämpötilasta riippumatta renkaiden paine olisi vakio koko ajan.
Tjaa mihinkähän tuo perustuu? Onko tietoa.

Eikös noiden kaasujen pitäisi reagoida aikalailla samankaltaisesti lämmetessään. Eli käsittääksenihän nuo pitäisi kai laajentua aikalailla samanverran?

Voin hyvin olla väärässäkin.
Et ole. Kaasujen tilanyhtälön mukaan tilavuus tai paine muuttuu ihan yhtälailla typellä ja ilmalla, paine ei siis säily vakiona typelläkään täytetyissä renkaissa jos lämpötila muuttuu. Ilmeisesti kilpakäytössä typen etu on vain se että renkaisiin ei mene kosteutta puhtaan typen mukana kuten paineilmalla tapahtuu.
 
Vaikka puhtaalla typellä on hyviä ominaisuuksia normaaliin paine ilimaan verrattuna niin esim tuola AGA´n sivuilla todettiin rengas paineiden olevan hyvin usein väärät ja siihen verrattuna oikein typellä täytetty rengas on paljon parempi.... kuten on oikein ilmalla täytettykin rengas.

Vaikka typpi ei vuodakkaan niin voimakkaasti niin se ei estä mekaanisia vikoja kuten renkaan puhkeamista tai venttiilin vikoja. jotka voivat ja usein aiheuttavatkin, hitaan, lähes huomaamattoman vuodon.

Joten pitäkää huolta oikeista paineista, millä kaasulla päätättekään ne renkaanne täyttää -

pikkuinen digi-rengaspaine mittari on oiva kaveri

Ja kun vilkaisee paineet ees silloin tälöin ja pitempään reissuun/ajelulle lähtiessä ollan jo hyvällä mallilla.
 
Wanha wouhotus on tuo
biggrin.gif


Olin autolla Alastarolla kurvailemassa vuonna 1992, kun piti lisätä ilmaa renkaisiin, eikä ollut kompuraa paikalla. Kiihdytyshemmot tarjosivat ystävällisesti typpeä ISOSTA pullosta ja kertoilivat sen eduista samalla. Eikä maksanut mitään
wink.gif
 
Vanhaa juttua tosiaan. Kilpureissa tuota on käytetty jo pitkään. Tuplaventtiilivanteilla homma luonnistuu vielä melko kätevästi. Mm. uudessa Nissan GTR:ssä renkaat on täytetty typellä. Ja miks ei käytettäis, kun lähes kaikki ilman lämpölaajenemiseen liittyvät ongelmat voidaan tuolla välttää....
 
Back
Ylös