lunastar
New member
Euroopan komission tekemä esitys L-luokkien tyyppihyväksyntäsäädösten kokonaisuudistuksesta oli pääosassa SMOTOn hallituksen kokouksessa, joka pidettiin perinteisellä motoristien syysristeilyllä sunnuntaina 7.11.
Kaikkineen L-luokkien tyyppihyväksyntäsäädösten uusimisesta tehty esitys pitää sisällään useita varsinkin moottoripyörien rakentelua estäviä ja vaikeuttavia asioita, mutta vaikutukset ulottuvat myös muiden kuin pyöriään muuntelevien mp-harrastajien toimintaan. Esimerkiksi esityksen sisältämät bensatankkien haihdunta-arvojen määrittelyt tarkoittaisivat sitä, että jatkossa omatekoinen bensatankki ei käytännössä olisi mahdollinen. Lisäksi esitys toteutuessaan tarkoittaisi moottoripyörien tehdasvalmistukseen lisäkustannuksia, jotka lopulta maksaa mp-harrastaja. Toteutuessaan esitys myös vaikeuttaisi valmistajatehtaiden kanssa kilpailevien varaosavalmistajien toimintaa.
Komission esitys julkaistiin vajaa kuukausi sitten. Liikenne- ja viestintäministeriö lähetti sen kommentoitavaksi hyvin lyhyellä varoajalla ja kutsui koolle taustaryhmän. SMOTOn edustajana ryhmän kokouksessa oli hallituksesta Timo Mäki. Taustaryhmän kokouksen anti jäi laihaksi ja SMOTOn hallituksen kokouksessa pohdittiin jatkotoimia, joilla voitaisiin vaikuttaa L-luokkien tyyppihyväksyntäesityksen sisältöön tehokkaimmin.
Hallitus päätti kokouksessaan suunnata edunvalvontaa Euroopan tasolle ja tiivistää yhteistyötä kansainvälisten sisarjärjestöjen kanssa L-luokkien tyyppihyväksyntäsääntöihin vaikuttamiseksi. SMOTOn edustajat lähtevät Bryssseliin joulukuussa pidettävään asiaa valmistelevaan kokoukseen ja yhteyttä pidetään niin FEMAan kuin sisarjärjestöihinkin tiiviisti. Pyrimme vaikuttamaan asiaan sekä Suomen eurokansanedustajien kuin myös kotimaan kansanedustajien kautta. Asiaa hoitamaan perustettiin työryhmä, johon kuuluu sekä SMOTOn että MMAF:n edustajia. Keskustelua esityksestä on käyty sen julkistamisesta lähtien MMAF:n sivuilla.
FEMA on omassa uutiskirjeessään löytänyt esityksestä hyviäkin puolia, mm. sen, että uhka moottoripyörien tehonrajoittamisesta 74 kW:iin voidaan unohtaa tämän esityksen myötä. Esityksessään komissio on ottanut kannan, ettei yhteyttä turvallisuuden ja tehonrajoittamisen välillä voida vahvistaa ja näin tehonrajoittamisen uhka väistyy. FEMAn uutiskirje L-luokkien tyyppihyväksyntäesityksestä on luettavissa FEMAn nettisivuilla.
Kaikkineen L-luokkien tyyppihyväksyntäsäädösten uusimisesta tehty esitys pitää sisällään useita varsinkin moottoripyörien rakentelua estäviä ja vaikeuttavia asioita, mutta vaikutukset ulottuvat myös muiden kuin pyöriään muuntelevien mp-harrastajien toimintaan. Esimerkiksi esityksen sisältämät bensatankkien haihdunta-arvojen määrittelyt tarkoittaisivat sitä, että jatkossa omatekoinen bensatankki ei käytännössä olisi mahdollinen. Lisäksi esitys toteutuessaan tarkoittaisi moottoripyörien tehdasvalmistukseen lisäkustannuksia, jotka lopulta maksaa mp-harrastaja. Toteutuessaan esitys myös vaikeuttaisi valmistajatehtaiden kanssa kilpailevien varaosavalmistajien toimintaa.
Komission esitys julkaistiin vajaa kuukausi sitten. Liikenne- ja viestintäministeriö lähetti sen kommentoitavaksi hyvin lyhyellä varoajalla ja kutsui koolle taustaryhmän. SMOTOn edustajana ryhmän kokouksessa oli hallituksesta Timo Mäki. Taustaryhmän kokouksen anti jäi laihaksi ja SMOTOn hallituksen kokouksessa pohdittiin jatkotoimia, joilla voitaisiin vaikuttaa L-luokkien tyyppihyväksyntäesityksen sisältöön tehokkaimmin.
Hallitus päätti kokouksessaan suunnata edunvalvontaa Euroopan tasolle ja tiivistää yhteistyötä kansainvälisten sisarjärjestöjen kanssa L-luokkien tyyppihyväksyntäsääntöihin vaikuttamiseksi. SMOTOn edustajat lähtevät Bryssseliin joulukuussa pidettävään asiaa valmistelevaan kokoukseen ja yhteyttä pidetään niin FEMAan kuin sisarjärjestöihinkin tiiviisti. Pyrimme vaikuttamaan asiaan sekä Suomen eurokansanedustajien kuin myös kotimaan kansanedustajien kautta. Asiaa hoitamaan perustettiin työryhmä, johon kuuluu sekä SMOTOn että MMAF:n edustajia. Keskustelua esityksestä on käyty sen julkistamisesta lähtien MMAF:n sivuilla.
FEMA on omassa uutiskirjeessään löytänyt esityksestä hyviäkin puolia, mm. sen, että uhka moottoripyörien tehonrajoittamisesta 74 kW:iin voidaan unohtaa tämän esityksen myötä. Esityksessään komissio on ottanut kannan, ettei yhteyttä turvallisuuden ja tehonrajoittamisen välillä voida vahvistaa ja näin tehonrajoittamisen uhka väistyy. FEMAn uutiskirje L-luokkien tyyppihyväksyntäesityksestä on luettavissa FEMAn nettisivuilla.