Uhkaavia pilviä nousi EU:n suunnalta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lunastar
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

lunastar

New member
Euroopan komission tekemä esitys L-luokkien tyyppihyväksyntäsäädösten kokonaisuudistuksesta oli pääosassa SMOTOn hallituksen kokouksessa, joka pidettiin perinteisellä motoristien syysristeilyllä sunnuntaina 7.11.

Kaikkineen L-luokkien tyyppihyväksyntäsäädösten uusimisesta tehty esitys pitää sisällään useita varsinkin moottoripyörien rakentelua estäviä ja vaikeuttavia asioita, mutta vaikutukset ulottuvat myös muiden kuin pyöriään muuntelevien mp-harrastajien toimintaan. Esimerkiksi esityksen sisältämät bensatankkien haihdunta-arvojen määrittelyt tarkoittaisivat sitä, että jatkossa omatekoinen bensatankki ei käytännössä olisi mahdollinen. Lisäksi esitys toteutuessaan tarkoittaisi moottoripyörien tehdasvalmistukseen lisäkustannuksia, jotka lopulta maksaa mp-harrastaja. Toteutuessaan esitys myös vaikeuttaisi valmistajatehtaiden kanssa kilpailevien varaosavalmistajien toimintaa.

Komission esitys julkaistiin vajaa kuukausi sitten. Liikenne- ja viestintäministeriö lähetti sen kommentoitavaksi hyvin lyhyellä varoajalla ja kutsui koolle taustaryhmän. SMOTOn edustajana ryhmän kokouksessa oli hallituksesta Timo Mäki. Taustaryhmän kokouksen anti jäi laihaksi ja SMOTOn hallituksen kokouksessa pohdittiin jatkotoimia, joilla voitaisiin vaikuttaa L-luokkien tyyppihyväksyntäesityksen sisältöön tehokkaimmin.

Hallitus päätti kokouksessaan suunnata edunvalvontaa Euroopan tasolle ja tiivistää yhteistyötä kansainvälisten sisarjärjestöjen kanssa L-luokkien tyyppihyväksyntäsääntöihin vaikuttamiseksi. SMOTOn edustajat lähtevät Bryssseliin joulukuussa pidettävään asiaa valmistelevaan kokoukseen ja yhteyttä pidetään niin FEMAan kuin sisarjärjestöihinkin tiiviisti. Pyrimme vaikuttamaan asiaan sekä Suomen eurokansanedustajien kuin myös kotimaan kansanedustajien kautta. Asiaa hoitamaan perustettiin työryhmä, johon kuuluu sekä SMOTOn että MMAF:n edustajia. Keskustelua esityksestä on käyty sen julkistamisesta lähtien MMAF:n sivuilla.

FEMA on omassa uutiskirjeessään löytänyt esityksestä hyviäkin puolia, mm. sen, että uhka moottoripyörien tehonrajoittamisesta 74 kW:iin voidaan unohtaa tämän esityksen myötä. Esityksessään komissio on ottanut kannan, ettei yhteyttä turvallisuuden ja tehonrajoittamisen välillä voida vahvistaa ja näin tehonrajoittamisen uhka väistyy. FEMAn uutiskirje L-luokkien tyyppihyväksyntäesityksestä on luettavissa FEMAn nettisivuilla.
 
Vielä parempi on liittyä parilla kympillä johonkin Smotoon kuuluvaan kerhoon ja osallistua siten vastaan tappelemiseen edes välillisesti. MMAF on ainakin, taitaa Motorg:kin olla.
 
MotOrg ry on SMOTOn jäsenkerho eli näin ollen kaikki MotOrg ry:n jäsenet ovat automaattisesti SMOTOn jäseniä. SMOTOn tiedotteet tulevat yleensä tuonne vain MotOrg ry:n jäsenille näkyvään osioon, mutta poikkeuksellisesti tämän mielenkiintoisen aiheen vuoksi siirsin näkyväksi myös kaikille moottoripyora.org sivustolla vieraileville. Myös kaikki SMOTOn jäsenedut ovat automaattisesti MotOrg ry:n jäsenien käytössä näiden asioiden etuajamisten lisäksi. SMOTOn jäsenedut.
 
Tällähän ei ole paskan verta tekemistä turvallisuuden, päästöjen tai minkään muun kuin rahan kanssa. FEMAlta pitää nyt saada konkreettisia toimia valmistajien lobbareita vastaan, samoin kuin alan yrittäjiltä ihan Euroopan tasolta. Läpimennessään tämä asetus lopettaisi paitsi rakentelun, myös tarvikeosakaupan Euroopassa more or less kokonaan.  

Kauhukuvana on, että ihan kaikki prätkään koskeminen tulee lopulta luvanvaraiseksi, ja sen maksat juuri sinä.

Uskomatonta, että prätkien katsastuksesta nousi aivan älytön poru, ja tämä ei kiinnosta ketään, vaikka on kyseessä paljon isommat asiat kuin pelkkä katsastus (joka muuten tämän seurauksena tulisi myös pakolliseksi!)

EDIT: Samoin SMOTO itsessään. Mun mielestä niistä ei ole ollut paskan vertaa iloa, ihan munaton ryhmä. Nyt olisi aika todistaa meikäläisen luulot vääräksi, ja vaikka aloittaa sillä, että tuo tämän asian kunnolla julkisuuteen.
 
ja tuo bensatankkien itsetekemisen kielto, ja kaikenlainen roplauskielto koskee niitä pyöriä jotka on valmistettu tuon pykälän voimaantulemisen jälkeen? takautuvasti näitä pykäliä ei voi käsitykseni mukaan pakottaa koskemaan myös vanhoja laitteita. jotenkin musta tuntuu että tässä polkaisee tehtaat paskaan pahemman kerran. jos lailla pakotetaan kuluttaja ostamaan valmiiksi ruma, vaikkapa bemari ja että siihen et saa itse asentaa edes navigaattoria niin kyllä jää pyörät kauppaan monelta harrastajalta jotka ovat harrastamassa vaan harrastamisen ilon takia, ja että saavat rakentaa ja puuhata leikkikalunsa kimpussa. nyt heidät ollaan pakottamassa luoja ties mihin..

mikä parasta, niin EU:n pirulaiset ja lobbarit tekee tällä loistavalla kaukonäköisyydellään selvää monesta pienyrittäjästä, käsityöstä, luovasta ajattelusta, valinnan vapaudesta, kulttuurista ja kulttuuriperinnöstä sekä maalaisjärjestä kun kaikki paska pureskellaan meille valmiiksi meidän oman turvallisuutemme tähden ja ympäristönsuojelun merkeissä.

toivottavasti koittaa se päivä että kaatuu toi koko likakaivo joka ajattelee ja tekee päätökset puolestamme, ja tuhlaa rahojamme johonkin koirahoitoloihin ja tanssiryhmiin. ja ajaavat 5.2 miljoonan euron edestä (per vuosi tietenkin) limusiineillään puhumaan eri huippukokouksiin ilmastonlämpenemisestä että tarttis tehdä jotain. Selviäis tämäkin rakas hyvinvointivaltiomme vitusti halvemmalla konkurssistaan kun jättäis tuon viisauden pesäkkeen..


kymmenen vuoden sää: harmaata..
 
Vielä parempi on liittyä parilla kympillä johonkin Smotoon kuuluvaan kerhoon ja osallistua siten vastaan tappelemiseen edes välillisesti. MMAF on ainakin, taitaa Motorg:kin olla.
Joo, SMoto kaataa EU:n päätökset siinä missä joku Autoliitto vaikuttaa autoilijoiden asioihin. Lopputulos kuin mainoksessa reikiä aikoinaan = 0!
 
Raha ratkaisee, ja kun harrastajamäärät ja prätkien myynti on taas kohentuneen talouden myötä lähtenyt uusiin sfääreihin niin johan asiasta kiinnostuvat kaikki jotka voisivat asiasta jotenkin hyötyä: valtio, kunnat, maahantuojat, valmistajat, vakuutuyhtiöt, katsastajat, ympäristö"suojelijat" jnejne..

Harmi että asiansa hoitavat ja veronsa maksavat motoristit joutuvat taistelemaan näitä tuulimyllyjä vastaan. Yleinen mielipide harvoin on meidän puolella (kateus!), joten nostan hattua korkealle näille hemmoille jotka osaavat pukea puolustuspuheet sellaiseen viralliseen muotoon etujärjestöjen kautta että siitä on jotain hyötyäkin!!

Itse valitettavasti kuulun niihin jotka puivat nyrkkiä aina eduskuntatalon ohittaessaan ja uutisia katsellessaan, se ei asioita auta.

SMOTOlle voi myös suorittaa pienen kannatusmaksun, joka ei ole kuin parin stoben hintainen ja sillä saa ainakin fiilliksen että JOTAIN on asian eteen tehnyt.

Kiitokset samalla SMOTOlle mahtavista pikkujouluista ja onnea ja menestystä puuhamiehille kivisellä tiellä?

062802moto_prv.gif
 
Ihan käsittämätöntä sontaa...

Itse vasta aloittanu pyörä harrastamisen nyt kesällä, ja nyt rupee jo kaduttamaan koko homma, jos tätäkin harrastusta ruvetaan säätämään noin rankalla kädellä, kaikki hauska tuntuu vaan kallistuvan päivä päivältä, puhuttiin sit autoista tai pyöristä,

voisivat suosiolla jättää tommoset uusien hienojen pykälien suunnittelut, jonnekkin pöytälaatikkoon pölyttymään. ja miettisivät näitä asioita oikeasti järkevältä kantilta, kuka noista muutoksista hyötyy muu kuin valtio saa lisää rahaa... Kaikki muut kärsivät. esim motoristit ja pien yrittäjät.

Edelleen ihan uskomatonta shaissea
mad.gif
 
Vielä parempi on liittyä parilla kympillä johonkin Smotoon kuuluvaan kerhoon ja osallistua siten vastaan tappelemiseen edes välillisesti. MMAF on ainakin, taitaa Motorg:kin olla.
Joo, SMoto kaataa EU:n päätökset siinä missä joku Autoliitto vaikuttaa autoilijoiden asioihin. Lopputulos kuin mainoksessa reikiä aikoinaan = 0!
SMOTO ei yksinään kaada mitään, mutta osana FEMAa on kuitenkin mukana panemassa hanttiin ja jokainen voi olla mukana SMOTOssa. Suomessa MMAF ja SMOTO onnistuivat mm. ajamaan läpi vuoden alussa voimaan tulleen ja rakentelua helpottaneen APU2-paketin, joten vaikuttaa voi.

Toki jokainen voi valintansa mukaan olla myös tekemättä mitään.
 
Tällaisen satuilin: klik

Nyt on todellakin iso asia kyseessä. Tätä ei missään nimessä saa päästää läpi, ja siitä pitää saada kunnon julkista keskustelua aikaan.
 
apupyörät vielä pakollisiksi
tounge.gif


mut näinhän tässä maailmassa tulee käymään ei sille mitään voi....visiothan oli 50v sitten aivan jotain muuta.
 
Tällaisen satuilin: klik

Nyt on todellakin iso asia kyseessä. Tätä ei missään nimessä saa päästää läpi, ja siitä pitää saada kunnon julkista keskustelua aikaan.
Taas meidän vapaata liikkumista ja harrastamista yritetään rajoittaa todella voimakkaasti, Perkele!
Helvetti tätä EUn holhoamistouhua, melkein mitään rakentelua ei sais enään tehdä itse?

SMOTO ja muu jengi tekee hyvää työtä asian eteen, tuetaan heitä hommassa kaikin mahdollisin tavoin.


buttrock.gif
 
Komppaan...
Mielenkiintoista olisi tietää perustuuko ABS- pakkoehdotus johonkin tutkimukseen/onnettomuustilastoihin vai onko kyseessä vaan asiaan toiminnantasolla perehtymättömien, kaikkea tekniikkaa palvovien heitto...
sad_orig.gif
omg.gif
 
hyva vaa että saadaa poies kaikenmaailma värkit liikenteestä. voi niit rakennella ja ihail jossai ladon perukoilla, ja ajel pitki peltoi. ei niit tarvi muide ihmiste ilmoille tuoda. rakentelija ku luulee et ne muidenki mielest jotai makeita
biggrin.gif
 
En nyt ajatellut alkaa tankkia takomaan, putki on laiton jo valmiiksi, ja valoistakin tulee samomista jne. joten aivan sama mitä satuilevat toistaiseksi mutta...
nixweiss.gif


Tämähän tarkoittaa sitä että katsastus tulee kylkiäisenä automaattisesti.
Pistetään nyt eu:n malli jäsenenä ne etukilvetkin samalla.  
bawling.gif
 
Kiitos kommenteista ja linkityksistä. Saa linkittää vielä eteenpäinkin
smile_org.gif
Näistä asioista pitäisi saada kunnon keskustelua aikaan, niin ehkä saataisiin jotain muutosta tähän hölmöilyyn.
 
Tuttavapiiriin kuuluvat saksalaiset moottoripyöräilijät aina ihmettelevät, kun kerron, ettei Suomessa ole moottoripyörille määräaikaiskatsastusta. Eivät voi ymmärtää. En silti kannata pakollista katsastusta moottoripyörille!  
tounge.gif
 
Back
Ylös