Ulompi keulaputki irti USD keulasta?

Talttapää

New member
Knoppitehtävänä olisi irrottaa USD etupumpusta ulompi putki anodisointipaljuun. Onko miten kinkkinen homma ilman virallisia pumppuaskaretyökaluja?

Pyörä Speed Triple 1050, pumput by Showa. Harvalla lienee mallikohtaista infoa, joten yleisempi USD purkutietous myös tervetullutta.
 
tuo 1050:sen manuaali oli täälläkin jaossa.

keula on melko samanlainen purkaa kuin suzukin keulat, eli hanurista. täytyy olla työkalu jousen puristamiseen yms erikoistyökalua.

ne voi tietty tehdä, mutta ei ihan helppo. joku iskaripulju varmaan purkaa ne aika nopeesti kun viet irtopumput sinne.

JT
 
minkäs väristä pukkaa?
wink.gif
 
Yks kaveri just kuvaili operaation thespeedtriple.comissa. Ei tartte mitään erikoistyökaluja. Alhaalta pultti auki ja sitten ylhäältä ruuvataan paketti ulos.

sanoi:
Very little disassembly. I left the forks on the bike-
I raised the front end (need to use a lift that does not load the forks).
Removed the front wheel (need a gigantic hex socket for the front axle).
Drained the fork oil by loosening the bolt at the bottom of each for leg (it holds the internals in place).
Opened the fork caps and pulled out the internals (I used a little telescoping magnet from the autoparts store to reach inside the fork tubes and pull up the parts I couldn't reach-springs and sleeves, I think).
Dropped in new cartridges.
Re-tightened the bolt at the bottom of each fork.
Filled with oil to proper height (You'll need to buy or make a simple tool to suck the oil down to the correct level from the top of the fork- I used my mityvac and a plastic tube. A large syringe with a tube on the end will work too).
Drop in new springs.
Bolt new fork caps onto new cartridge rods and tighten locknut- (make sure these are on tightly- one of mine later spun itself off a little ways and I had to open and re-tighten)
Screw down new fork caps onto forks.
Reattach wheel.
Measure/set sag, rebound, and compression damping.
Done!
 
joo sen voi purkaa tolla 'raa-asti' alapultista, mutta ongelmana on joskus, että kun alapultti vähän pyörähtää, niin haarukan sisäromut lähtee pyörimään ja pulttia ei saa auki, se vaan pyörii. jotkut ampuu sen auki pulttipyssyllä.

ainakin suzukissa se pyörii.

lisäksi suzukin haarukassa ei voi mitata sitä öljyä ja sen määrää jousen kanssa, joten pinnankorkeudesta ei tiedä. tietysti voi luottaa vain määrään ja laittaa sama verta jousen kanssa kummallekkin puolen luottaen määrään.

Honda 954:sen haarukka on 100x helpompi, yläpään saa avattua ja irti ja jousen ulos pelkillä lenkkiavaimilla. sairaan hyvä rakenne. En tajua,että shova ei käytä sitä.
 
Yks kaveri just kuvaili operaation thespeedtriple.comissa. Ei tartte mitään erikoistyökaluja. Alhaalta pultti auki ja sitten ylhäältä ruuvataan paketti ulos.
Toi ei ihan vielä mene maaliin asti tuossa eli putket on vielä tuossa sisäkkäin. Vai pullahtaako ne sitten erikseen ihan vaan kiskaisemalla kun sisälmykset on ulkona?

Outo juttu jos noin helposti käy kun huoltomanuaalissa on 20 steppiä ja 4-5 erikoistyökalua jotta pumppu saadaan pätkiksi.
 
joo, että saisit liukuputket erilleen, niin sun täytyy poistaa stefan pölysuoja( se näkyvä stefa), sen alla on sokkarengas, ota se pois, ja sitten paukuttaa putkia erilleen, niin stefa ja liukuholkki tulee pihalle ja putket erkanee.

tuossa englannin kielisessä ohjeessa se kuvaa vaimentimen vaihtoa kaiketi, eli se ei erota niitä putkia toisistaan, eikä vaihda stefoja.
 
Back
Ylös