Uudet EBC XC -jarrulevyt täristää reilusti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mattipoeka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mattipoeka

www.mattipoeka.com
Hei,

Tilasimpa jenkeista halvan hinnan innoittamana itselleni jarrulevyt kottaraiseen.. bikeworldissa vaihtoivat alle ja nyt täristää ihan p*rkeleesti..

Seuraavaa on tehty:

- Mitattu onko levy kiero = EI
- Mitattu heittääkö levyn paksuus = EI
- Jarruteltu todella voimakkaasti
- Jarruteltu voimakkaasti "nypytellen"
- Niitit ovat todella jämäkät vrt. brembo, eli eivät käytännössä liiku mihinkään.

Ei ole auttanut. Mikä neuvoksi? Miten nuita niittejä saisi löysemmäksi.. itse en ainakaan uskalla enää voimakkaammin jarrutella, kun nytkin etunen välistä kävi "nypytellessä" lukossa ja luisti jonkin matkaa. Voimakkaasti jarrutellessa peräkin tuli useamman metrin ilmassa..

Jeestakaa apinaa mäessä ja kertokaa missä vika, vai palautanko levyt ja ostan brembot prkl..
 
Kunei kukaan viisaampi mitään vastaa.
Voisko siellä olla vanteen keskiön ja levyn välissä jotain roskaa. Sinne ei kummosta jyvää tarvi laittaa kun heitto moninkertastuu levyn reunoja kohden.
nixweiss.gif
 
Minä lähtisin renkaan tasapainotuksella liikkeelle.
Vasta tasapainotettu, kun uudet renkaat laitettu alle. Ainoastaan yksi ratapäivä takana tuolla setillä. Brembon levyillä toimi ihan ok, kun vein pyörän liikkeeseen, ainut vika oli että levyt olivat liian ohuet.

Tosin tekivät samalla ison huollon tuohon pyörään, ni en tiedä jos jotai paskaa jäi sitte johonki :/

Niin ja jos ei jarruta, niin ei täristä ollenkaan.
 
Siis onko ne nyt tasapainotettu levyjen vaihdon jälkeen vai ei?

Jos ei täristä kuin jarrutettaessa niin vähän kuulostais siltä, että sun kelluvat levyt ei ookkaan niin kelluvat.

Mitkä levyt ovat kyseessä?
 
Ei ole vaihdon jälkeen tasapainoitettu, vaan viikko sitä ennen.. mutta kyllähän se näkyisi muulloinkin kuin jarruttaessa..

EBC XC sarjan piparilevyt.
 
Toki pesit mahdolliset varastorasvat ja muut paskat pois levyistä ja tietty (erittäin tarkasti) niiteistä ennen asennusta.
 
Toki pesit mahdolliset varastorasvat ja muut paskat pois levyistä ja tietty (erittäin tarkasti) niiteistä ennen asennusta.
Näin BW:ssä väittivät että tekivät.
Toki olet lukenut testejä ja niiden tuloksia BW:n huolloista, ja niiden tekemisistä ja tekemistä jättämisistä?

Pese levyt ja niitit jarrupuhdistusaineella. Hankaa niitit erittäin tarkasti (levyn molemmin puolin) esim astianpesuharjalla.
Kyllä ne levyt siitä "norjistuvat".
 
Toki pesit mahdolliset varastorasvat ja muut paskat pois levyistä ja tietty (erittäin tarkasti) niiteistä ennen asennusta.
Näin BW:ssä väittivät että tekivät.
Toki olet lukenut testejä ja niiden tuloksia BW:n huolloista, ja niiden tekemisistä ja tekemistä jättämisistä?

Pese levyt ja niitit jarrupuhdistusaineella. Hankaa niitit erittäin tarkasti (levyn molemmin puolin) esim astianpesuharjalla.
Kyllä ne levyt siitä "norjistuvat".
Kyllä laitan heidät ko. asian tekemään oman valvovan silmän alla, jos olen siitä vaihdosta vaihtanut ja jos ovat tehneet huonosti
smile_org.gif
 
Onko oireen aiheuttajaa löytynyt?
 Näitä hommia kuulee aina välistä(lue oma lehmä ojassa myös) olevan, mutta korjaavat toimenpiteet millä on saatu täristäminen loppumaan ovat aina ilmeisesti eriasioiden yhteissummia. Itsellä myös jarrulevyjen hankinta edessä ,joten kiinnostaa onko noita EBC :n levyissä jotain ongelmaa vai ovatko olleet pääsääntöisesti hyviä?
 
Stormihan nuita myy ja itellä on ihan hyvät kokemukset EBC:stä. Voisko johtua, että palat puristuvat epätasaisesti jarrulevyn pintaan?! Tsekkaa männät läpi.
 
Ainakaan noiden XC-levyjen niittien ei pidä pyöriä - ne liikkuvat ainoastaan säteissuunnassa. Jos olisi olleet normaaleilla pyöreillä niiteillä, olisi voinut yritää pyöritellä ne auki.

Mäntien ei pitäisi normaalitilanteessa puristua epätasaisesti jos ulostulevat sylinteripinnat ovat kohtuullisen puhtaat ja tiivisteet ovat kunnossa (ei ammu öljyjä ulos). Jos jarrut kerran toimivat aiemmin ja satuloita ei ole purettu, veikkaisin että vika ei ole männissä kuitenkaan. Mäntien ulkopintojen puhdistus riittävän ulospainettuina voisi kuitenkin tehdä terää.

Levyt siis katsottu heittokellolla paikalleen asennettuna?

Jos levyistä ei kerran löydy häikkää, niin sitten voisi yrittää ilmata systeemi uudestaan ja sitä ennen tarkistaa, että kaikki palat pääsee liikkumaan vapaasti, mahdollinen liukupintojen puhdistus ja kuparitahnaus.
 
Stormihan nuita myy ja itellä on ihan hyvät kokemukset EBC:stä. Voisko johtua, että palat puristuvat epätasaisesti jarrulevyn pintaan?! Tsekkaa männät läpi.
itsellänihän on juuri tämä ongelma oikenpuolen jarrusatulassa. Elikkä männät painaa toiselta puolelta enemmän kuin toiselta,(männät enempi ulkona toiselta puolen kuin toiselta) ja levy ei ole keskittynyt jarrusatulan keskelle? levy kulkee "väärässä"kohti. sekavasti selitettynä.
 
Puristuspaineen ja sitä kautta voiman pitäisi silti olla sama kaikissa männissä jos satulassa samanlaiset kanavat molemmille puolille. Näin nestepaine on sama kaikille.

Eli esimerkiksi hieman eri paksuisista paloistakaan ei pitäisi olla haittaa jos ilmauksessa kaikki palat on saatu kiinni levyyn.

Toki jos toisen puolen männät ovat vapaana (kun jarrua ei käytetä) täysin sisällä ja taakse jäävä pinta-ala on olakkeen takia pienempi kuin hieman ulkona olevien mäntien tapauksessa, saattaa puristusvoima olla eri kun jarrua aletaan painamaan.

Mutta saattaapa meikäläisellä logiikka taas pettää...

Eli mielestäni mäntien ja palojen samanlainen liikkuvuus on tärkeintä.

Edit. Ja Bremboissahan on tosiaan oma pala kullekin männälle...
 
Back
Ylös