uudet ketjut/rattaat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jan76
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jan76

New member
Hain eilen FZ6-N Yamahan 40000km isosta huollosta ja samal vaihdettiin uudet ketjut ja rattaat... nyt reilu 200km ajanu ja huomasin et esim risteykseen tultaessa kytkin pohjaan ajoissa ni eturattaan kohdalta kuuluu aika " jännään" ääntä,ihan niinku ratas väpättäis tai jotain....uutuuden kankeutta vai mikä??? Rapinat hävis mut uus ääni tuli tilal... :dunno:
 
Kun lelut laitetaan uusiksi niin pitäis olla hiljaista,tarkista että eturatas on kiinni!
 
Näin mäki oletin et pitäis olla hyvinkin hiljaista mut....huoh....onks siel jotain laakeria mikä vois aiheuttaa äänen??? :tyhmäminä:
 
Ku mielestäni äskösen lenkin yhteydes olin havaitsevani myös "ulinaa"....????
 
Kyllähän sieltä sen eturattaan alla olevan laakerinkin hajalle saa jos ketjut vedetään tarpeeksi tiukalle, mutta ääni on sitten jo jotain muuta kuin edellä mainittu väpätys eikä ammattilainen tuskin ko. virhettä tee. Viimeksi mainittu ulina onkin sitten jo mielenkiintoisempi. Ex Jamahaan sain ulinan juurikin aikaiseksi kun ajoin 300 km kaksi päällä ja olin kiristänyt ilmeisesti ketjut liian tiukalle. Poskilaakeri ilmeisesti otti itseensä? Siitä lähtien se ulisi ja lopulta myin jammun pois kun se alkoi häiritä psyykkisellä tasolla. Kannattaa tarkistaa ettei ketjut ole liian tiukalla ja rataskilven laakerin sekä takapyörän laakerin kunto.( luulisi kyllä että huollossa ko. asiat on tsekattu) Osaa se ääni juohtua ja saattaa kuulosta tulevan tooisaalta kuin mistä tuleekaan.
 
Kyllähän sieltä sen eturattaan alla olevan laakerinkin hajalle saa jos ketjut vedetään tarpeeksi tiukalle, mutta ääni on sitten jo jotain muuta kuin edellä mainittu väpätys eikä ammattilainen tuskin ko. virhettä tee. Viimeksi mainittu ulina onkin sitten jo mielenkiintoisempi. Ex Jamahaan sain ulinan juurikin aikaiseksi kun ajoin 300 km kaksi päällä ja olin kiristänyt ilmeisesti ketjut liian tiukalle. Poskilaakeri ilmeisesti otti itseensä? Siitä lähtien se ulisi ja lopulta myin jammun pois kun se alkoi häiritä psyykkisellä tasolla. Kannattaa tarkistaa ettei ketjut ole liian tiukalla ja rataskilven laakerin sekä takapyörän laakerin kunto.( luulisi kyllä että huollossa ko. asiat on tsekattu) Osaa se ääni juohtua ja saattaa kuulosta tulevan tooisaalta kuin mistä tuleekaan.

Juuri siihen luottaisin kyl et laakerit tsekattais siin samal ku kerta rojut vaihtavat...kaikenlisäks "isohuollon" yhteydes tehtiin :O
 
Tuliko eturatas alkuperäinen vai tarvike? Monesti alkuperäisissä eturattaissa on vaimenninkumi mikä vähentää ketjun ulinaa ja taas tarvikerattaissa ei ole jolloin ketju pitää erilaista ääntä.
 
Tuliko eturatas alkuperäinen vai tarvike? Monesti alkuperäisissä eturattaissa on vaimenninkumi mikä vähentää ketjun ulinaa ja taas tarvikerattaissa ei ole jolloin ketju pitää erilaista ääntä.

Niih....no ei alkuperäiset vaan ketjurataspaketti RK X-rengasketju niittilukolla....
 
Juuri siihen luottaisin kyl et laakerit tsekattais siin samal ku kerta rojut vaihtavat...kaikenlisäks "isohuollon" yhteydes tehtiin :O

Mitä olen juttuja lukenut lehdistä, täältä ja yleensäkin kuullut niin tarkistaisin huollon jälkeen nuo ketjujen kireydet yms. herkemmät asia...
 
Korjaamoiden yleinen slogan:
"Minkä huollamme, sen myös korjaamme!"

Näin mäki aattelin et palautan pyörän takas et tsekkaavat ton jutun... ja kiitos vaan kaikille vastauksistanne ku ite oon kuitenkin ns yhden kesän motoristi vast ni en niist kauheesti kyl tiiä...:p
 
Hain eilen FZ6-N Yamahan 40000km isosta huollosta ja samal vaihdettiin uudet ketjut ja rattaat... nyt reilu 200km ajanu ja huomasin et esim risteykseen tultaessa kytkin pohjaan ajoissa ni eturattaan kohdalta kuuluu aika " jännään" ääntä,ihan niinku ratas väpättäis tai jotain....uutuuden kankeutta vai mikä??? Rapinat hävis mut uus ääni tuli tilal... :dunno:

Tarkasta myös se niitatun lukon kunto, joskus onnistuuvat niittaamaan sen liian tiukalle.
 
Saman "ongelman" kanssa minäkin painin kun uudet rattaat ja ketjut vaihdoin. Rattaiksi tuli JT:t ja ketjuiksi DID:t. Ääni alkaa n. 50:n nopeudessa ja jatkuu niin kauan kun veto on päällä. Moottorijarrutuksessa tai kytkin pohjasssa sitä ei kuulu.
Foorumeita aikani selailtuani tulin samaan tulokseen kuin tässäkin ketjussa mainittu ero alkuperäisen ja tarvikkeen välillä. Eli JT:ssä ei sitä vaimenninkumia ole....valitettavasti.
Välitykset on tosin niin onnistuneet että kestän kyllä pienen ulinan :grin:

Jännä juttu sinänsä, ketjuvahalla voidellut ketjut on hieman hiljaisemmat kuin peräöljyllä käsitellyt. Vuorotellen olen nyt kumpaakin käyttänyt.
 
Joissakin Hondissa vaimenninkumi nostaa ketjua sen verran että moottorijarrulla ketju pitää mukavan raplatuksen rattaan kotelon rautaa vasten. Asettuu pian sen verran, että ääni katoaa.
 
Back
Ylös