• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Uudet nahat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zetori
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

zetori

New member
HOmmasin tuosas Vanucci Profi I 1-osaisen nahkapuvun. Kun en aikaisemmin ole nahkaista ajopukua omistanut niin kysymys siis kuuluu: Tuleeko pukua jotenkin käsitellä jollain aineella tai vastaavalla? Jotain topikkia olikin jo kyseisestä aiheesta mutta jos nyt vielä kertauksen vuoksi joku hiukan valaisisi. Onkos kellään muuten kokemuksia Vanuccin puvuista?

Itse olen painiskellut saman asian kimpussa kun kyseltäessä hoitokeinoja tuntuu olevan yhtä paljon kuin vastaajiakin. Itselläni on Alpinestarsin nahat ja heillä taisi olla jotakin omaa hoito-ja puhdistusainetta joten sen luulisi olevan sopivaa. Se on taas eri asia että saako sitä kotimaastamme. Hieman vain arveluttaa noiden "yleismallisten" hoitoaineiden kokeilu kun jossain oli muistaakseni juttua että kaikki aineet ei sovi värjätylle nahalle...
nixweiss.gif

Nahkahan kanttaa rasvata jottei kovetu. Eräs suutari valaisi mua, ettei kannata käyttää mehiläisvahaa tukkii kuulemma nahan huokoset! Olin käyttäny ennen varoitusta kyseistä "mönjää", kerää todella paljon paskaa pintaan kun jää sillai tahmeeksi! Suutari suositteli minkkiöljyä, sitä laitoin tohon uuteen nahkapukuun ja kiillotin wolyn (se valkoinen kevyt) rasvalla. Ei jäänyt yhtään tahmeaksi ja on todella hyvän tuntuinen!

Nahkahan kanttaa rasvata jottei kovetu. Eräs suutari valaisi mua, ettei kannata käyttää mehiläisvahaa tukkii kuulemma nahan huokoset! Olin käyttäny ennen varoitusta kyseistä "mönjää", kerää todella paljon paskaa pintaan kun jää sillai tahmeeksi! Suutari suositteli minkkiöljyä, sitä laitoin tohon uuteen nahkapukuun ja kiillotin wolyn (se valkoinen kevyt) rasvalla. Ei jäänyt yhtään tahmeaksi ja on todella hyvän tuntuinen!
Käytän tällä hetkellä tuota mehiläisvahaa. Millä peset sen paskan pois mitä siihen tarttuu? Nyt on vähän ollut tuota pölyä ilmassa niin puku vaihtoi väriä aika nopsaan
tounge.gif

Itse olen vahaillut nahkapukuani useammallakin vahalla, tällä hetkellä käytössä on suht edullinen mehiläisvaha, jota suutari suositteli. Tärkeää käsittääkseni on, että vaha levitetään paljain sormin (lämpö saa notkeammaksi, imeytyy paremmin) ja jonkun ajan kuluttua kiillotetaan nukkaamattomalla pehmeällä kankaalla. Näin saadaan pinta, joka hylkii likaa. Ilman kiillotusta monikin vaha jää tuntumaan tahmealta.

Nahan huokosten tukkimisesta olisin huolissani lähinnä goretex-kaman kanssa, siis pääasiassa kenkäpuolella. Silloin kannattaa käyttää ehdottomasti gorelle sopivia tuotteita, tarkista purkin kyljestä, älä luota myyjän sanaan kuten minä tein ja vaelluskenkieni hengittävyyden menetin...  
bawling.gif

Uusi nahkapuku lienee aika hyvin jo tehtaalla käsitelty, mutta eihän vara venettä kaada...

Nahkiksella olen kerran pari vuodessa pukuni käsitellyt. Kestää pienet vesisateet hyvin kovettumatta.
Vahan määrän kanssa pitää olla varovainen, etenkin näillä kevään ensiajoilla, kun pölyä on paljon. Reilusti kun on rasvaa, niin jätkä on kuin hillomunkki reissun jälkeen.

Itse hommasin viime kesänä ensimmäisen nahka-asun ja viisaammat neuvoivat käyttämään valjasrasvaa joka ei sisällä silikonia. Kyseinen rasva on kuulemma todella hyvä. Meikä sitä sitten levitti kankaalla ja hyvä tuli. Liat lähti pois ja hetken kuluttua oli rasva imeytynyt asuun ja pinta oli aivan normaalin oloinen.
062802moto_prv.gif

Mitä on valjusrasva?  
withstupid.gif
Valjasrasva on just sitä itteensä
tounge.gif
Eli eläintarvikeliikkeestä sitä saa ostaa, tarkotettu hevosten valjaisiin ja toimii erittäin hyvin myös muihin nahkavermeisiin.
Mää ostin paikallisesta liikkeestä myös nahanpesuainetta, sillä lähti hyvin kuivuneet önkkömönkiäiset ja pinta kostui senverran että se suorastaan imi valjasrasvat huokosiinsa. Sitte pieni kiillotus muutaman tunnin päästä ja vot, hyvä tuli.

Kohta 20 vuotta hevostouhuissa mukana pyörineenä uskallanpa tunkea lusikkani tähän soppaan (toki myös Dainesen nahkapuvun + yksittäistakin omistajana).

Hevospuolella tuppaa monesti varsinkin nahkaiset arvosatulat maksamaan helpostikin yli 2000 euroa puhumattakaan jos sitä erikseen hevoselle vielä sovitetaan ja tehdään. Hyvät esim. Kiefferit maksaa vielä käytettynäkin n. 1500 euroa. Uskonpa siis, että kun noita vanhoja n. 20 vuotta kestäneitä heppapenkkejä katselee, niin on hoito ollut ilmeisen oikeaa. Samoja periaatteita olen siis nahkavaatteitteni kanssa soveltanut.

Ihan ensiksi sanoisin, että tuota ylenmäärin rasvaamista kannattaa välttää. Rasva voi jopa venyttää pukua pilalle. Ite on tullut nähtyä nii-iiiin monet pilalle rasvatut suitset ja satulat, että pahaa tekee. Ja näkeepä noita selkeesti pilalle rasvattuja nahkapukujakin aina välillä.  
confused_orig.gif
Oma nahkapuku on nyt 4 vuotta vanha, se on rasvattu kahteen kertaan, molemmilla kerroilla sateen jälkeen. Puhdistustoimena on toki hieman useammin käytetty nahkasaippuaa (ja juu, mars mars ostoksille ratsu- tai ravitarvikeliikkeeseen), joka sekin jo itsessään hoitaa sen lisäksi että poistaa p*skaa.

Silti viitseliäisyydellä pääsee pisimmälle, likasempien reisujen jälkeen kun pyyhkäsee HETI kotiin tultua nahkasaippuaan sipaistulla (ei siis tosiaan saippuaa vaahdoksi asti) pyyhkeellä tai sienenpalalla, niin ei tartte ikinä mitään hirmu isoja pesuoperaatioita edes suorittaa. Heppapuolella arvotavarat pyyhkäistään puhtaaksi JOKA käyttökerran jälkeen ja rasvataan n. kerran, pari kertaa vuodessa (kevyesti!!) ja esim. satulan istuinosaa ei rasvata koskaan. Ja varusteiden käyttöfrekvenssi on n. 6 krt/viikko - ympäri vuoden.

Back