• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Uusi avain Apriliaan

Timbacharly

New member
Minkälainen prosessi on teettää uusi vara-avain pyörään?
Ja paljonko maksaa...Hommaan kuulunee Avain-aihio, kaiverrus ja rfid-tagin koodaus?

Tämä aihe kiinnostaa itseäkin, sillä vara-avain ois kiva olla olemassa. Ajattelin huomenna käydä näyttään tota avainta suutarilla joka ainakin autooni sai koodattua ajonesto systeemit, itse tuo avain runkohan ei kovin erikoisen näköinen ole. Luultavasti siinä on joku niin harvinainen syteemi ettei onnistu mutta katsotaan!

Ilmoittelen miten käy!

Jos nyt en aivan väärin muista niin saattaapi löytyä korjaamokäsikirjasta miten tuo koodaus tehdään.

Kyselykierros tuotti seuraavan tuloksen: Ajoneston koodaus onnistuu mutta aihioita ei suutarilla ole. Aihion hinta Oulun motormanilla 8,5euroa, ihmeen halpa! Pistetty tilaukseen, katsotaan miten käy!

Jösses! Ilmottele tosiaan toimiko homma..

Mun edellisen vara-avaimen tarina tosiaan oli kiteytettynä sellainen että kun ostin pyörän liikkeestä, vara-avain oli just sillä hetkellä kadonnut ja lupasivat etsiä ja postittaa... Ja kun itse asun Lahdessa ja liike on Salossa ei heitä näytä kiinnostavan etäsuhteet asiakkaisiin vaikka emailitse ja puhelimitse olen heitä lähestynyt asian tiimoilta

No niin, eihän se mennyt niinkuin elokuvissa.... Aihio tosiaan tuli ja hinta oli tuon 8,5 euroa, mutta kun sitä ei kukaan pystynyt kaivertamaan Oulun kokoisessa kaupungissa. Ajoneston koodaus pitää tehdä Aprilian liikkeessä jollain erikois avaimella. Vaikuttaa siltä että vaikeaksi menee.... Jos jollakulla olisi kokemuksia aiheesta, niitä kaivattaisiin.

No hitto... Mulle kun just tänään tuli postissa se 8.5¬ aihio.. Liikkeessä tosin antoivat ymmärtää että KOKO homma onnistuu niillä, 3viikon päästä olevan huollon yhteydessä.

Täytynee selvittää tuo kaiverrushomma, en usko että liike oikeasti voi muuta kun koodata sen. Ehkä Lahdessa sellainen kaiverrus onnistuu.
Raportoin kun tiedän

No niin! Olihan se avain sittenkin ihmisten tekemä ja löytyi kaivertaja Oulusta. Nyt enää merkkiliikkeessä ajonestoneston koodaus ja sitten voikin hukata toisen avaimen hyvillä mielin...
tounge.gif

Avainliikkeen kaveri sanoi että jos ei merkkiliikkeessä onnistu niin keksitään jotain, mitä se ikinä sitten onkin.

Täälläkin onnistui! Pari suutaria sai käydä läpi, kunnes ohjasivat Avain-Expertit -nimiseen liikkeeseen. Siellä ei nokka kauaa tuhissut ja hetken ihmettelyn jälkeen kädessäni olikin kaiverrettu aihio!

Ongelmia tuotti Aprillin avaimen ei-standardi aihio, jota varten ei ole ilmeisesti kaiverrusmestojen NC-koneessa asetuksia..Käsipelillä kaivertaessa ongelmia tuotti "liian" kapea ura avaimen keskellä, jota varten ei tahtonut työkalua löytyä.

Joten Lahden suunnalla voin suositella kyseistä liikettä jatkossa.

No niin! Olihan se avain sittenkin ihmisten tekemä ja löytyi kaivertaja Oulusta. Nyt enää merkkiliikkeessä ajonestoneston koodaus ja sitten voikin hukata toisen avaimen hyvillä mielin...
tounge.gif

Avainliikkeen kaveri sanoi että jos ei merkkiliikkeessä onnistu niin keksitään jotain, mitä se ikinä sitten onkin.
Missäs liikkeessä tuon avaimen sait teetettyä, jos tekisi itsekkin vara-avaimen...

Oulun suutari ja avainpalvelu, Isokatu 37. Ajoneston koodaus Motormanilla hoituu kuulemma aikaa varaamatta, pitäs ensi viikolla saada aikaiseksi itekki käydä.

Miten vaikeeta voi olla myyjäliikeillä pitää avaimet tallessa. Tuossa munkin factoryssä on vain yksi avain koska myyjäliike ei löytänyt toista avainta ensimmäiselle omistajalle vuoden aikana ja nyt on hankaluuksia saada mullekkaan sitä avainta. Edellinen omistaja kyllästyi aprilian myyneeseen liikeeseen ja vaihtoi merkkiä.

Hommaan lisää jännitysmomenttia tuleville omistajille se, että ajonestoyksikölle voi tallettaa maksimissaan 4 avainta ja uuden avaimen opettaminen poissulkee edellisten avaimien käytön.

Tiedä en. Kun viimein saatiin merkkikorjaamoon tuo masterkey, niin ei se onnistunu. Väittivät että ainut vaihtoehto että pyörään on jo koodattu neljä avainta, edellinen avain silti toimii. Tuota asiaa ei kuulemma voi millään tarkistaa. Pitänee käydä joskus sen suutarin juttusilla, se kun tuntui tietävän jotain niksejä. Kuulutan vielä kerran, jos olet omistanut tuon pyörän ennen, (Aprilia rsv mille Factory 04/05, ostettu Seinäjoelta, rek.CY-373) ja tunnet että avainkaapissasi killuu ylimääräisiä avaimia niin ota yhteyttä vaikka privana.

Hommaan lisää jännitysmomenttia tuleville omistajille se, että ajonestoyksikölle voi tallettaa maksimissaan 4 avainta ja uuden avaimen opettaminen poissulkee edellisten avaimien käytön.
Uuden koodaaminen ei poista automaattisesti aikaisempia avaimia. Olemassa oleva avain koodataan uudelleen uuden avaimen koodauksen kanssa. Helsingissä http://www.phoneback.net/autoavain.htm voi kaivertaa aihion jonka taas saa esim konalasta http://www.npm.fi/yhteystiedot_helsinki.htm

Tiedä en. Kun viimein saatiin merkkikorjaamoon tuo masterkey, niin ei se onnistunu. Väittivät että ainut vaihtoehto että pyörään on jo koodattu neljä avainta, edellinen avain silti toimii. Tuota asiaa ei kuulemma voi millään tarkistaa. Pitänee käydä joskus sen suutarin juttusilla, se kun tuntui tietävän jotain niksejä.  Kuulutan vielä kerran, jos olet omistanut tuon pyörän ennen, (Aprilia rsv mille Factory 04/05, ostettu Seinäjoelta, rek.CY-373) ja tunnet että avainkaapissasi killuu ylimääräisiä avaimia niin ota yhteyttä vaikka privana.
Mun vanha mopo!

No... Avaimia en minäkään saanut viime kesänä kuin yhden, mutta eipä olisi ollut käyttöäkään. Innoissani lähdin ajamaan uudella (käytetyllä kuitenkin) pyörällä ja kesti kokonaiset 50km ennenkuin kone sanoi sopimuksen irti. Kampiakselin päästä pultti irti ja helvitillinen kolina vehkeestä. Mopo remonttiin ja lainapyörä tilalle. Kuukauden odottelin että saisivat sen kuntoon ja kun ei tullut niin etittiin sitten toinen mille tilalle.

Että 50km olen sun mopollas ajanut
biggrin.gif

Vai ei sinullekkaan avaimia tuon enempää annettu. Pitää sitte pärjätä tuolla yhdellä. Pyörässä on nyt uusi pata jonka kanssa on kyllä ollut ongelmia ihan riittämiin. Nesteet ei pysy sisällä ja nyt just vietiin taas kärryllä pajalle toisen kerran kun puutui kesken ajon. Ei käynnistynyt ennen kuin antoi jäähtyä. Taas kun vähän aikaa ajoi niin teki "Räikkösen Ferrarit". Hauskaa.

Olen tässä todennut sen että aprilia on vittumaisin ostos mitä motoristi voi tehdä. Myös tää mun toinen mille on ollut varsinainen susi. Laturi paskaksi, johtosarja suli, jarrut ja kytkin on ihan kuraa, sammutusnappi vittuilee... No ei siinä, vikojen kanssa voisi vielä elää, ne kun saa rahalla kuntoon. Kaikista eniten vituttaa se että nakkilassa ei ole osia hyllyssä koskaan ja menee kesä pilalle kun joutuu kuukaudenkin odottelemaan jotakin pikku nippeliä. Hermot on mennyt ja mopo vaihtuu. Tästä lähtien pizza ja makarooni on ainoat italialaiset tuotteet joita tähän taloon tulee. Ennemmin ajas melkein fillarilla ku millellä...

Back