" Uusi" Yamaha 1300 Fjr

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rengas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Rengas

New member
Nyt käyty tutustumasssa Livenä "uuteen" Yamaha 1300 A Fjr:ään viime pe Tampereella. Mielestänä !300 A malli ei mitään suurta intohimoa luonnut, kun vertasin sitä omaani 08 vuosimalliin. Tässä suurimmat muutokset:
- Tehoa lisää 2.5 kw -
- Taka ja etu jousitukset jäykistetty ed. vuosimalleista +
- Mittaristo uusittu ?
- Pleksin automaattinen alaslaskeutuminen poistettu, kun virrat katkaisee
- Vakionopeuden säädin + +
- Keskijalalle nosto mekanismia muutettu siten, että kevyempi nostaa ?
- Luistonesto +

Tässä ehkä oleellisimmat muutokset pyörässä, niin ja tietysti ulkonäköä uudistettu muoviosien modifisoinilla.
Yamaha ei itselle antanut suurtakaan kipinää vaihtaa vanhaa Fjr:ää uuteen versioon. Pyörää kyllä kehuttiin paremmaksi ajaa parannettujen jousituksien takia. Itse olisin ehkä kaivannut hiukka lisää tehoa sekä alustan sähköisiä säätöjä kuten Bmw:ssä. Alustan säätömahdollisuudet kyllä löytyy 1300 AS mallista,mutta niitä ei saa 1300 A malliin. No varasin huomiselle koeajon, niin on hyvä sit verrata omaan pyörään, jossa niin, taka kuin etupää laitettu alan tekijällä aivan uuteen kuosiin. Yamahan uudistuksista jäi kuitenkin hiukka hailu käsitys pyörän parannuksen suhteen. Ehkä ns. facelift juttu. Ottakaahan kantaa asiaan ja käykää tutustumassa "uuteen" laitteeseen.:sad:
 
+ Ilma-ohjaus jutut (tuulilasi yms.) on menny taas kerran uusiksi, ei kuulemma pitäisi pyörteillä enää
+ Takapaksi on nyt isompi, toki edelleen ruma ku ...fan.. ja vieläkin lisävaruste
+ Sport & Touring kartat moottorille

Tykkäsin uudesta ulkonäöstä ja väreistä.
Ensi keväänä koe-ajolle vaikkei mitään vaihtosuunnitelmia olekaan :right:
 
Ajomukavuus aiempaan malliin verrattuna on parempi.
Erityisesti epätasaisella tiellä, ja mutkiin kanttaillessa.
 
Onkos joku kysynyt jo saiskos tuota vakionopeudensäädintä värkättyä vanhempiin vuosimalleihin?
 
Onkos joku kysynyt jo saiskos tuota vakionopeudensäädintä värkättyä vanhempiin vuosimalleihin?

Senhän takia tuo FJR uusittiin kun moottoriohjaus oli niin vanhanaikainen. Tässä uudessa on sähköinen kaasukahva ja kaasuläpät sähkömoottorilla. Vanhassa vaijerilla ohjattava kaasu, ja siksi hankala laittaa vakionopeuden säädintä ja tehdä jouhevaa käytöstä. Kävin myös katsomassa pyörää Frankilla ja myyjä väitti että kone on uusi, esim. lohko olisi samaa valua sylinterien kanssa. Mene ja tiedä. Jotenkin näyttää että pyörää on uudistettu enemmän kuin annetaan ymmärtää. Melko harvinaista nykyaikana.
 
Senhän takia tuo FJR uusittiin kun moottoriohjaus oli niin vanhanaikainen. Tässä uudessa on sähköinen kaasukahva ja kaasuläpät sähkömoottorilla. Vanhassa vaijerilla ohjattava kaasu, ja siksi hankala laittaa vakionopeuden säädintä ja tehdä jouhevaa käytöstä.

Jenkkifoorumeilla aika monellakin kokemuksia esim. noista Audiovoxin vakkareista, enkä mitään isompia valituksia toimivuudesta muista lukeneeni. Ja onhan vakionopeusäätimiä jo vuosikausia asennettu vaijerikaasuisiin autoihinkin.
Vakio-FJR:n kaasun käytön jouhevuudesta noin ylipäätään voidaan tietysti olla montaa mieltä :p
 
+ Ilma-ohjaus jutut (tuulilasi yms.) on menny taas kerran uusiksi, ei kuulemma pitäisi pyörteillä enää
+ Takapaksi on nyt isompi, toki edelleen ruma ku ...fan.. ja vieläkin lisävaruste
+ Sport & Touring kartat moottorille

Tykkäsin uudesta ulkonäöstä ja väreistä.
Ensi keväänä koe-ajolle vaikkei mitään vaihtosuunnitelmia olekaan :right:

Värkkäät vaikka sellasen hierovan penkin ja pyyhkijän tuulilasiin... jotain edes :D.
Skriinihän sulla vissiin on jo asentumassa ohjaamoon... että voi tsekkailla vaikka
tangomarkkinoita sun muuta... ihan siinä mooooottoripyöräilessä :p.
 
Mites nuo valot pyörässä? Ledit ois ollu hyvä päivitys.Pitänee käydä tyypit ajamassa keväällä. Ja sitä ennen parit:bisseä:
 
Vaan olipa järkytys, miten laaduttomiksi olivat kaikki katkaisimet muuttuneet. Kiiltävää, kovaa muovia ja aivan rimpuloita muutenkin. Esimerkiksi cruisen keinukytkin keinui ihan mihin suuntaan tahansa. Vertailu vaihtokonerivistössä olleeseen 2010-malliin vahvisti laadun romahtamisen, vanhemman heebelit olivat huimasti paremmin viimeisteltyjä ja jämptisti toimivia.
 
Mitäpä muutakaan voi odottaa kun kilpailu painattaa hintoja alas niin tässäkin tapauksessa on sorruttu halpoihin alihankkijoiden tuotteisiin joilla pilataan osittain koko pyörän imagoa. Tästähän löytyy paljon esimerkkejä henkilöauton valmistajien puolelta(lukuisat takaisinkutsukampanjat mm.).
Minusta ihmiset jotka ostavat näin kalliita harrastusvälineitä,pystyvät maksamaan laadusta kunnon hinnan,ja tämä asia pitäisi valmistajankin tiedostaa.
Ps. Hiljakkoin oli eräässä mp-lehdessä koeajoartikkeli uudesta fjr:stä ja artikkeli päättyy lauseeseen : fjr on NYT hyvä matkapyörä. Eikö ole erikoista että tällaisen "uutuusmallin" esittelyn yhteydessä asiantuntevat toimittajat ikäänkuin mitätöivät kaikkien edellisten mallien hyvyyden? Ei kai fjr koskaan mikään huono matkapyörä ole ollut,ainakaan päätellen myyntiluvuista.
 
Juu nyt vaan tuli "uusi" Fjr hankittua, vaikka hiukka sitä parjasinkin. Aika näyttää miten käy,kukkuu ja kestää. Oon samaa mieltä uusien kestävyydestä esim. Volvo on mennyt monessa asiassa aika harppauksen taaksepäin. Myös jotain positiivistakin on kyllä tullut.(Seitsemäs volvo menossa.) Hinta oli ainakin minulle Yamahan hankinassa suuri +. Vaikka haikaillut jo muutaman vuoden Bmw 1600 GT mallia.
 
Back
Ylös