• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vaihdenäyttö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jiipeexx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jiipeexx

New member
Miten kytketään? Mekaanisesti jotenkin vai vaan liittimellä johonkin piuhan päähän? Voiko laittaa pyörään kuin pyörään?
 
Vaihdenäytön johdot liitetään mittariston kytkentöihin; kierrosten signaalijohtoon, vapaa-asennon merkkivalon katkaisimen johtoon ja matkanopeus-johtoon. Joissain pyörässä on vaijeritoiminen nopeusmittari johon tarvitaan adapteri.

Tämän jälkeen vaihdenäyttö ohjelmoidaan kierrättämällä moottoria eri kierroksilla ja painelemalla näytön ohjelmointinappia.

Mikään plug n' pray-liitintä ei niissä siis ole, mutta kyseessä ei ole mikään monimutkainen operaatio. Tarvitset jännitemittarin ja johtoliittimiä (posi-lock, rengaskaapelikenkiä) Mitään juotoksia ei pitäisi tarvita tehdä.
 
Riippuu pyörästä, omaani saa johdot kiinni ja käyttöön näytön, voit vielä rajoittaa nopeuden tai katkasta vitos ja kutosvaihteen.
 
Vaihdenäytön johdot liitetään mittariston kytkentöihin; kierrosten signaalijohtoon, vapaa-asennon merkkivalon katkaisimen johtoon ja matkanopeus-johtoon. Joissain pyörässä on vaijeritoiminen nopeusmittari johon tarvitaan adapteri.

Tämän jälkeen vaihdenäyttö ohjelmoidaan kierrättämällä moottoria eri kierroksilla ja painelemalla näytön ohjelmointinappia.

Mikään plug n' pray-liitintä ei niissä siis ole, mutta kyseessä ei ole mikään monimutkainen operaatio. Tarvitset jännitemittarin ja johtoliittimiä (posi-lock, rengaskaapelikenkiä) Mitään juotoksia ei pitäisi tarvita tehdä.
Ok, näin arvelinkin. Entäs jos vaihtelee välityksiä, onko näyttö ohjelmoitava uudestaan, koska ainakaan nopeus ja kierrokset ei enää täsmää entiseen?

Täytyypä myös tutkailla sitä Acumenin tarjontaa.

Eipä tuo nyt pakollinen ostos ole...täytyy varmaan harkita himpun pidempää välitystä ensiks, josko se tois tuntumaa et mikä vaihde siellä on päällä. Kutosella kulkee just rapiat kaksataa ja aina välillä sitä vaan tulee kokeiltua, että löytyykö sieltä vielä seiska...huutaa vaan kuin hyeena, mut semmosiahan ne kuussatkut on
baaa.gif
 
Gipro on maailman helpoin vaihdenäyttö asentaa, vain pari liitintä kiinni ja johdot akulle.

Tosin tällä hetkellä sitä on saatavilla vain muutamaan Kawasakiin ja Suzukiin.

Maahantuoja on Storm, sieltä voi tarkistaa mihin pyöriin käy.
 
Ok, näin arvelinkin. Entäs jos vaihtelee välityksiä, onko näyttö ohjelmoitava uudestaan, koska ainakaan nopeus ja kierrokset ei enää täsmää entiseen?

Täytyypä myös tutkailla sitä Acumenin tarjontaa.
Se sähköinen nopeusanturi on laatikossa vetoakselilla ja sen ja moottorin kierrosten suhteeseen ei vaikuta ketjurattaiden välitykset, ainoastaan vaihteiden välitykset.
Ettei se tiedä ketjurattaiden vaihdosta mitään.
 
Ok, näin arvelinkin. Entäs jos vaihtelee välityksiä, onko näyttö ohjelmoitava uudestaan, koska ainakaan nopeus ja kierrokset ei enää täsmää entiseen?

Täytyypä myös tutkailla sitä Acumenin tarjontaa.
Se sähköinen nopeusanturi on laatikossa vetoakselilla ja sen ja moottorin kierrosten suhteeseen ei vaikuta ketjurattaiden välitykset, ainoastaan vaihteiden välitykset.
Ettei se tiedä ketjurattaiden vaihdosta mitään.
Gipro joka ottaa vaihdesignaalin suoraan eculta, niin siinä välitysten muutokset ei aiheuta ongelmia, mutta nämä perusmallit (esim Acumen) menevät sekaisin, jos välejä muuttaa. Näissähän toiminta perustuu nopeus ja kierroslukusignaalien vertailuun, joten vaihdenäyttö päivittyy vajaan sekunnin viiveellä ja jos pykäliä vaihtaa kytkin pohjassa, niin silloin se ei näytä vaihteita oikein!
 
Se sähköinen nopeusanturi on laatikossa vetoakselilla ja sen ja moottorin kierrosten suhteeseen ei vaikuta ketjurattaiden välitykset, ainoastaan vaihteiden välitykset.
Ettei se tiedä ketjurattaiden vaihdosta mitään.
Siis, jos se anturi on vaihteiston vetoakselilla jossain niin sit pitäis pelittää hyvin. Mikäli oikein ymmärrän nyt niin vaihteiston nopeus ei muutu miksikään verrattuna kierroksiin vaikka ratastuksia muuttaisikin...aika kahville tässä saa kyllä ihtensä, kun aikansa pyörittää
withstupid.gif


Täytynee Ärrä kutoseen tutustua tässä lähemmin pikku hiljaa. Meinaa olla aika tuntematon peli vielä parin viikon omistamisen jälkeen...
 
mutta nämä perusmallit (esim Acumen) menevät sekaisin, jos välejä muuttaa. Näissähän toiminta perustuu nopeus ja kierroslukusignaalien vertailuun.
Ei mene, mistä se tietää että välejä on muutettu koska se nopeusmittarin anturi on laatikossa ja nopeussignaalin taajuuden/kierrosluvun taajuuden suhde ei muutu vaikkei sulla ois ketjuja paikoillaan ollenkaan.
Rissojen vaikutus ulottuu vaan siihen takapyörän pyörimisnopeuteen  
wink.gif
josta nopeusmittari ei tiedä yhtikäs mitään.

Tuo on totta että kytkin pohjassa ne ei tiedä mikä pykälä on pesässä, mutta sitten kun kytkimen päästää niin tietää.
 
Gipro joka ottaa vaihdesignaalin suoraan eculta, niin siinä välitysten muutokset ei aiheuta ongelmia, mutta nämä perusmallit (esim Acumen) menevät sekaisin, jos välejä muuttaa. Näissähän toiminta perustuu nopeus ja kierroslukusignaalien vertailuun, joten vaihdenäyttö päivittyy vajaan sekunnin viiveellä ja jos pykäliä vaihtaa kytkin pohjassa, niin silloin se ei näytä vaihteita oikein!
Niin, mutta tosiaan...jostainhan se nopeusmittarikin ottaa sen signaalin ja ilmeisesti juuri joko sieltä vaihdelaatikolta tai eturattaalta...mutta eikös se ole juurikin vetoakseli vai onko...elkää naurako ollenkaan
lookaround_orig.gif
Ja se mittarihan näyttää päin persettä joka tapauksessa

Epäilen, että tota Giproa sit löytyy -02 ikäseen laitteeseen ja, jos Acumenin vehkeet on perusmalleja niin mitäs sitten. Vaihdetta vaihdan ylöspäin ilman kytkintä, mut mut...täytyypäs tutkailla vielä niitä kuvastoja lisää. Ei kellään satu olemaan tämmösessä ( R6 -02 ) pelissä vaihdenäyttöä kiinni. Mitenköhän se on toiminut jne. Ei sitä kyllä kannata edes laittaa ellei se toimi täysin...100%
 
mutta nämä perusmallit (esim Acumen) menevät sekaisin, jos välejä muuttaa. Näissähän toiminta perustuu nopeus ja kierroslukusignaalien vertailuun.
Ei mene, mistä se tietää että välejä on muutettu koska se nopeusmittarin anturi on laatikossa ja nopeussignaalin taajuuden/kierrosluvun taajuuden suhde ei muutu vaikkei sulla ois ketjuja paikoillaan ollenkaan.
Rissojen vaikutus ulottuu vaan siihen takapyörän pyörimisnopeuteen  
wink.gif
josta nopeusmittari ei tiedä yhtikäs mitään.

Tuo on totta että kytkin pohjassa ne ei tiedä mikä pykälä on pesässä, mutta sitten kun kytkimen päästää niin tietää.
Itelläni Acumenin vaihdenäyttö näytti mitä sattui kuin vaihdoin välityksiä, tosin samantien tuli korjattua ratastusten aiheuttama mittarivirhe Speedohealerilla, joten syy näytön sekoiluun sattoi olla siinäkin
nixweiss.gif
 
mutta nämä perusmallit (esim Acumen) menevät sekaisin, jos välejä muuttaa. Näissähän toiminta perustuu nopeus ja kierroslukusignaalien vertailuun.
Ei mene, mistä se tietää että välejä on muutettu koska se nopeusmittarin anturi on laatikossa ja nopeussignaalin taajuuden/kierrosluvun taajuuden suhde ei muutu vaikkei sulla ois ketjuja paikoillaan ollenkaan.
Rissojen vaikutus ulottuu vaan siihen takapyörän pyörimisnopeuteen  
wink.gif
josta nopeusmittari ei tiedä yhtikäs mitään.

Tuo on totta että kytkin pohjassa ne ei tiedä mikä pykälä on pesässä, mutta sitten kun kytkimen päästää niin tietää.
Itelläni Acumenin vaihdenäyttö näytti mitä sattui kuin vaihdoin välityksiä, tosin samantien tuli korjattua ratastusten aiheuttama mittarivirhe Speedohealerilla, joten syy näytön sekoiluun sattoi olla siinäkin  
nixweiss.gif
Joo se speedohealerihan juuri mulkkaa taajuutta, jos otat vaihdenäytön signaalin anturilta ennen speadohealeria niin toimii.
 
Back
Ylös