Vaihdepolkimen säädöstä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loosah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Loosah

New member
Eli pystyykö vaihdepoljinta/vaihteistoa säätämään mitenkään, jotta ei tarvitsisi jalkaa niin paljon vääntää vaihteita vaihtaessa? Tuntuu vähän liian väljältä tuo vaihteisto. Vai onkohan toi jotenkin pyöräkohtainen ominaisuus, ku tuntuu, että eri pyörissä vaihdepoljin reagoi eri tavalla. Manuaalia ei nyt ole avuksi, joten kysyn teiltä. Mopo on -02 KutosÄrNinzai.
 
En tiiä ninjoista, mutta kyllähän sitä polinta voi yleensä siinä booriakselilla käännellä.
nixweiss.gif
 
Mä sääsin mun ZXR:ssä niin että otin ne kaksi kuusiokoloruuvia joilla jalkatuen kannatin on kiinni pyörässä irti.
Vaihdinpoljin-jalkatuki-kiinnitinlevyhässäkkä on siis kiinni pyörässä pelkästään enää tapilla joka menee siihen booriniveleen. En irrottanut booria vaan pyöritin koko poljinasetelmaa yhden kierroksen sen pitkäntapin säätökierteessä (löysää eka lukkomutteria). Polkimen korkeus muuttuu suuntaa en muista mutta kokeile nouseeko vai laskeeko, mallaa niin että laitat ne kaksi kuuskoloa huulille.
Vaikea selittää
sad_orig.gif
 
Vaihdepoljin voi olla suoraan vaihteistosta tulevan akselin päässä, jolloin sille ei voi tehdä muuta kuin portaittain vaihtaa asentoa työntämällä se pooreille eri kohtaan.
Sitten on sellaisia systeemejä, joissa akseli tulee koneesta ulos sellaisesta kohtaa ettei siihen voi suoraan poljinta laittaa. Niinpä poljin on omalla akselillaan ja näiden kahden akselin välissä on koneen ulkopuolella tanko, joka välittää liikkeen akselilta toiselle. Näissä saa polkimen korkeutta säädettyä yleensä portaattomasti välitangon pituutta säätämällä, kuten R. Jeremy kuvaili. Polkimen liikkeen pituuden muuttaminen vaatiikin jo uusia palikoita ja onnistuu vain tällaisissa välitangollisissa malleissa. Vipujen, joiden päissä välitanko on, pituuksien suhteita muuttamalla saadaan muutettua vaihdepolkimen liikkeen pituutta.
Välitangollisessa mallissa on aina n-kertainen määrä enemmän välystä kuin suoraan vaihteistosta tulevan akselin päähän asennetussa polkimessa. Jokaisessa nivelessä on aina hieman välystä. Välysten lisääntyessä myös polkimen liike kasvaa. Niitä niveliä kannattaa myös silloin tällöin putsta ja lykätä tuoretta vaseliinia, jottei osat kulu niin nopeasti.
 
Ja ennen kuin käytät voimaa, niin huomaa, että välitangon jommassa kummassa päässä, yleensä edessä, on vasenkätinen kierre.
 
Ja ennen kuin käytät voimaa, niin huomaa, että välitangon jommassa kummassa päässä, yleensä edessä, on vasenkätinen kierre.
Joo mulla oli kans. Hyvä kun muistutit.
Ja se "vääränkätinen" kierre siellä toisessa päässä tankoa on sitä varten, ettei mitään tarvitse irroittaa säätäessään polkimen asentoa. Löysää vain lukitusmutterit ja pyörittää tankoa (vrt. raidetanko).
 
ainahan siitä voi tehdä "Moto GP" tyylisen heittämällä se välitanko mäelle tyyliin tämä:
 
paitsi tuo esmen temppu(WAAANHA!!!
wink.gif
) kääntää vaihteiston päinvastoin(ellei se sitten jo ole koneessa itsessään "väärinpäin) Eli siis ykkönen ylös ja loput ales...
 
Kawassa ja suitsassa, ainakin 10R:ssä ja gixxereissä, vaihdekaavion kääntäminen onnistuu kääntämällä etummainen palikka akselin yläpuolelta alapuolelle. Yampin R6 ja Hondan 600RR ainakin vaativat erilaisen jalkatappisarjan.

Tällä modauksella lähtee pari sekkaa kierrosajoista. Itse vaihdoin täksi kaudeksi ja ajat ovat radasta riippuen parantuneet 1-2.5s.  
tounge.gif
Kannattaa muuten tehdä vaihto vasta kauden alussa. Säästää laatikkoa melkoisesti.  
lookaround_orig.gif
 
Kawassa ja suitsassa, ainakin 10R:ssä ja gixxereissä, vaihdekaavion kääntäminen onnistuu kääntämällä etummainen palikka akselin yläpuolelta alapuolelle. Yampin R6 ja Hondan 600RR ainakin vaativat erilaisen jalkatappisarjan.

Tällä modauksella lähtee pari sekkaa kierrosajoista. Itse vaihdoin täksi kaudeksi ja ajat ovat radasta riippuen parantuneet 1-2.5s.
tounge.gif
Kannattaa muuten tehdä vaihto vasta kauden alussa. Säästää laatikkoa melkoisesti.
lookaround_orig.gif
Itse kokeilin tuota modausta suikassa viime kauden puolivälin tienoilla ja täytyy kiittää luojaa että loota kesti sen kokonaisen vuorokauden, kunnes käänsin takaisin originaaliin. Ei oikein lihasmuisti toiminut...
tounge.gif


Täytyypi yrittää uusiks heti ens kauden alussa, jos kerran tuolla on oikeasti jotakin merkitystä yleisestikin.
 
Siitä on parissa mutkassa hyötyä, mutta hyöty riippuu täysin välityksistä. Itselleni tulee mieleen
- Botniaringin lähtösuoran avaus, jossa mennän aika pitkään kallellaan. Pääse helpommin vaihtamaan, kun ei tarvitse kuin polkaista sinne päin.
- Motoparkin hevosenkenkä sokean mutkan jälkeen. Alamäkeen avauksessa voi vaihtaa, jos tykkää ajaa mutkan pienemmällä. Itse ajan sen suosilla isommalla.
- Motoparkin paluusuoran ylämäki. Itse roikun niin paljon, että näin päin helpompi.

Mutta varmasti aivan yhtä lujaa pääsee muutenkin.
 
Mikäli en nyt aivan väärin ole käsittänyt niin käännettäessä tuo vaihdelaatikko toisinpäin haetaan sitä etua että
mutkissa ulostulossa kun kiihdytetään kallistettuna ei tarvitse työntää jalkaa polkimen alle (tökkäämään maahan vaan voidaan naputella pykälää sisään ylhäältäpäin)

Päinvastoin kun sitten hidastetaan ja vaihdetaan alaspäin pyörä on muutenkin pystyssä ja jalka mahtuu olemaan siellä alla.
 
Menee ne vaihteet muutenkin paremmin isomalle päin potkastessa kuin nostaessa. Itselläni ei ollut mitään vaikeuksia oppia uutta kaaviota.. Ongelma tuli sitten noiden vakio laitteiden kanssa
 
Back
Ylös