• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vaihtaisiko Sprintiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GSXman1400
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

GSXman1400

New member
Otsikon mukaista pohdintaa tullut käytyä pitkin talvea. Juontaa siitä, että viime kesänä vanha mies väsyi riuhtomaan nakulla tuulen tuiverruksessa ja alkoi kaivata katteita pyöräänsä. Useankin vaihtoehdon pohtineena ja muutaman jo syksyllä kokeilleenakin olen jostain kumman syystä jumittunut miettimään tuota Sprint ST:tä. Ikinä en ole moisella ajanut, enkä edes päällä istunut, onko se vaan sitten niin helvetin hyvän näköinen, että se viehättää. Nyt kaipaisin kokemuksia ja mielipiteitä. Heitin aiheesta kyselyä Triumph-clubinkin palstalle, mutta taitaa olla talvihorroksessa se saitti, joten koitetaanpa täällä.

Netistä kalastamani tiedon perusteella kyseessä on ihan ok pyörä, ellei jopa hyvä. Kaikki tieto ja kokemukset kiinnostavat, laitan muutaman itselle tärkeän pointin tuohon alle, jos joku voisi kokemuksen rintaäänellä kommentoida:

Ajoasento 182 cm pituiselle, tuleeko paljon paino käsille?
Polvikulma, viisvitosella ukkelilla alkaa lonkkakin jo vaivamaan?
Mitä mieltä katteen toimivuudesta?
Kyytiläisen oltavat, kuumentaako putki persuuksia?
Millainen "kulttuurishokki" japsipyörästä brittiin, vai tuleeko sitä?
Suzukin isolohkolla tottunut sillä alaväännöllä loikottelemaan, joutuuko opettelemaan uutta ajotapaa?
Millainen huoltaa itse?
Onko se takapyörän laakerointi oikeasti ongelma?
Kaikki kestää, jos niitä hoidetaan, mutta onko esim. 50-60 tkm tälle laitteelle paljon vai vähän? Isolohkohan on tuossa vaiheessa nippa nappa sisäänajettu.

Jos joku vaivautuisi näin sydäntalvella kommentoimaan, niin olisin kovasti mielissäni! :thumbup:

Ei tule käsille paino,aika pysty ajoasento. Itsellä tuli kovat polvikivut ja jalat puutui 100km jälkeen, mittaa 181cm epäinhimillisen pitkät raajat, että se selviää vain pitkällä koeajolla.
- Kate toimii.
-Ei polta putki kyytiläistä ja muutenkin hyvät oltavat.
-Tuskin tulee kulttuurishokkia
-Et joudu opettelemaan uutta ajotapaa, hyvä vääntö
-Samallainen huoltaa kuin muutkin pyörät
-Takapyörän laakerointi ei ole ongelma
-50-60tkm ei ole mitään tuolle koneelle
-Alusta oli liian löysä omaan käyttöön, siitä miinukset.

Kiitokset vastauksestasi nato26! Ihmetyttää, miten harvinainen laite tuo Sprintti onkaan, kun lähes 500 on käynyt kysymykseni lukaisemassa ja yhdellä on ko. laitteesta kokemuksia jaettavaksi. Yhtä hiljaista myös RAT:in palstalla. No...ootellaan kevättä ja käydään itse jossain testaamassa, eiköhän se siitä selviä.

Nyt 3 kesää ja 26tkm ajaneena mietteitä. Mitä mainioin yksin ajettaessa, kyytiläisen kans ahtaampaa mut menee se ainaskin 600km ku mirri ei kauheen kookas:). Moottori mitä vääntävin senhän näkee jo Nm:tä. Pleksi vaatii lisätuulen ohjaimen niin ei pää enään heilahtele. Itse laitoin tän: Mra Katelasi Vario Touring Savu Sprint St 1050. Etujousitus tosi onneton, joten uudet jouset vaikka nää:Hyperpro Progressive. 18tkm kohdalla purin takapyörän laakeroinin eikä mitään huolestuttavaa. Mut uusilla osilla koottiin. Kannattaa tarkistaa koska rasvaa vain nimeksi. Ketterä, senkin näkee akselivälistä. Tällä mun vekottimella ajettu 29000km. Ainut vika on ollut tappokatkaisian johdotus. Rupes itsekseen sammahtelemaan käännettäessä. Itse 180/90 mitat.

Ostin omani uutena 09
Paljon pikkumodia on tullut tehtyä, ja vieläkään ei tietoakaan vaihtokuumeesta.

Vasta -08 mallissa tuli korkeampi pleksi ja tanko, myös jalkatappeihin tuli jotain muutosta.
Samalla valokuviota päivitettiin paremmaksi. (Jos oikeasti pimeässä meinaat ajaa niin Xenonia vaatii)

188/105 ja perse kestää sen mitä tankillisella pääsee.
Perseen kestosta: minulla kolme penkkiä käytössä, vakio, orkkis geeli, ja kuomullinen sportti.
Tässä laitoksessa penkki ja ajohousu yhdistelmät vaikuttaa paljon.

Tän kokoiselle kuskille etupää vaati jo lineaarivieterit ja jäykemmät öljyt.
(Suosittelen ei neuvola kokoisille LINEAARIA 1.00kg/mm ja 15w öljyjä)
Vakiollakin ajaa tourinkia ja ei se huono ole normi painoiselle kun kirii säädöt, mutta itse olen painavampi ja tykkään agressiivisemmastakin ajosta jossa pitää oikeasti käyttää jarruja. Perässä säädöt riittää mainiosti.
Kone on mukava ajaa, jo noin 3000rpm on lähes maksimi väännöt käytössä. Aivan tyhjäkäynnin tuntumassa saattaa sammahtaa.

Mulla oli kulttuurishokki japsien jälkeen, ne papparaiset jotka tulee joka kulmassa ihmettelemään ONKO TUO RIUMPPI?
Japskihan tämäkin melkein on, jarrut Nissin, ruisku Keihin, iskarit Showa...

Mulla perä käytettiin auki ja rasvattiin 20tkm huollossa ohjelman mukaan. (oli vielä 5v takuuta jäljellä)
Myöskään venttiilit eivät vaatineet kuin tarkistuksen.

Kaikki huollot on simppeliä tehdä itsekkin mutta osien saanti hyllystä on heikkoa täällä.
Itse tilailen aina ajoissa osat ulkomailta tallin hyllyyn odottelemaan.
Diagnoosit tai tehoputkikartan vaihdot onnistuu maallikoltakin kunhan hommaa läppäriin TuneEcun ja parin kympin kaapelin.
Jarrunesteen vaihto on konstikkaampi abs malliin mutta senkin ilmaus onnistuu samalla softalla.

Viimeksi muokattu:
Itsellä pari kesää -05 vuode Sprint ST 1050 takana ja aiemmat pyörät ollut japseja 1100xx Hondaa ja pari Hayabusaa, mutta mitään kulttuuri shokkia enkä ihme kyllä tehon vähenemisen aiheuttamaakaan shokkia ole kokenut.

Vertaisin tätä ehkä koneen käytökseltä busaan, toki miedompana versiona, mutta alavääntö siis tässä 1050 koneessa varsin mukava.

Mukava pyörä ajella eikä joka kulman takana tule samanlaista vastaan. :orgmp:

Itselläni sarvissa korotus palat jo edellisen omistajan jäljiltä joten en osaa vakio ajoasennosta sanoa, mutta ainakin korotuksen kanssa en koe että käsille tulisi liikaa painetta, sen sijaan polvikulmaa moitin liian jyrkäksi ja tälle olisi ajatuksen jotakin tehdä vaikka 2 kesää onkin menty näin..

Ps. Kaikesta hyvästä huolimatta oma Sprint olisi kaupan jos jotain uutta taas kehittäisi.. :paikallatuulee:

Back