Vaihtomoottori ulkomaita

Talttapää

New member
Puolitutulla olisi tyrkyllä totaalikonepaskioitunut (suomalainen) ajolaite erittäin olemattomaan hintaa. Alkoi mietityttää millainen operaatio olisi katsastaa vehjas ajoon esim. Saksan eBayltä hommatulla vaihtokoneella.

Torpedoiko joku suomen katsastusinstanssi tahi pykälä koko homman heti kättelyssä? Jos ei, niin mitä papereita vaihtokoneen mukana pitäisi saada, jotta kilpiin saaminen menisi sujuvasti?

Ainahan noissa nettihuutomyllyissä tietty on riskinä että se on kotoisin pöllitystä tms. pyörästä alkujaan.
 
Ei kai sitä moottorin numeroa missään asiapapereissa ole. Valmistenumero löytyy rungosta.
 
Ei kai siinä mitään ongelmaa ole.Moottorista menee prosentit,mut jos pyörä on valmiiksi kilvissä niin miksi ilmoittaa mitään?Senkun vaihtaa vaan.Mutta jos virallisesti haluaa niin ainakin ostokuitti moottorista olisi hyvä olla ja ja rungonnumero mistä pyörästä peräisin
cool.gif
 
Ei kai siinä mitään ongelmaa ole.Moottorista menee prosentit,mut jos pyörä on valmiiksi kilvissä niin miksi ilmoittaa mitään?Senkun vaihtaa vaan.
No jälleenmyynnin takia nyt lähinnä ajattelin näitä pykäliä ihmetellä. Omassa käytössä ei niin nuukaa olisikaan. Siis jos numeroiden täsmäämättömyydestä jotain probleemaa nyt yleensäkään tulisi missään vaiheessa kenellekään.

Mutta jos rekisteriotteen kummassakaan osassa ei tosiaan koneen numeroa ollut niin eipä kai katsastusrumballe sitten mitään syytä ole.

Keississä siis olisi kyse 1:1 samanlaisen motin vaihdosta - ei mistään viripadasta tai tohtorisykerömäisestä sovittelusta. Menikös tossakin jotain prosentteja? Ei mitn järkeä jos näin on.
 
Ei kai siinä mitään ongelmaa ole.Moottorista menee prosentit,mut jos pyörä on valmiiksi kilvissä niin miksi ilmoittaa mitään?Senkun vaihtaa vaan.
No jälleenmyynnin takia nyt lähinnä ajattelin näitä pykäliä ihmetellä. Omassa käytössä ei niin nuukaa olisikaan. Siis jos numeroiden täsmäämättömyydestä jotain probleemaa nyt yleensäkään tulisi missään vaiheessa kenellekään.

Mutta jos rekisteriotteen kummassakaan osassa ei tosiaan koneen numeroa ollut niin eipä kai katsastusrumballe sitten mitään syytä ole.

Keississä siis olisi kyse 1:1 samanlaisen motin vaihdosta - ei mistään viripadasta tai tohtorisykerömäisestä sovittelusta. Menikös tossakin jotain prosentteja? Ei mitn järkeä jos näin on.
Anna palaa vaan, ei koira perään hauku..
 
En oo minäkään huomannu että missään papereissa motin numeroa lukisi, eli eiku vaihtoon vaan! Eikä niistä prosenteistakaan tarvi huolta kantaa kun pitää vaan suunsa kiinni motin vaihtamisesta...

Ja jos ostat-->tilaat koneen ulkomailta, niin osaako ne sitä tänne jäljittää jos vaikka sattuskin olemaan varastetusta vehkeestä? Paitsi jos varas jää kiinni ja laulaa. Aika häviävän pieni riski minun mielestä... Ja mites siitä motin alkuperästä vois muutenkaan olla 100% varma, myyjä tuskin ainakaan suoraan sanoo että "juu, pöllitty pelihän tämä on". Ihan samalla tavalla se toimii varastettu mylly kun laillinenkin, eli ostoksille vaan!
 
Ööö..eikös motin ja rungon numeroiden tulis olla niinku samat, niin tietää että tehtaan pojat/tytöt on sen koneen alunperin siihen runkoon asentaneet??? Sit ku ei täsmää, ni on kone vaihtunu jossain välis. Mut monikohan noita numeroita muistaa pyörää hommatessaan kytätä...  
omg.gif
 
Ööö..eikös motin ja rungon numeroiden tulis olla niinku samat, niin tietää että tehtaan pojat/tytöt on sen koneen alunperin siihen runkoon asentaneet??? Sit ku ei täsmää, ni on kone vaihtunu jossain välis. Mut monikohan noita numeroita muistaa pyörää hommatessaan kytätä...  
omg.gif
juurikin näin, siinä moottorin sarjanumerossa on pätkä runkonumeroakin... Mita olen seuraillut netissä, niin usein varastetuissa moottoreissa on juurikin tuosta syystä hiottu se numerosarja pois... siihen sit lyödään uus numero sen mukaan, mihin se menee.
 
Ööö..eikös motin ja rungon numeroiden tulis olla niinku samat, niin tietää että tehtaan pojat/tytöt on sen koneen alunperin siihen runkoon asentaneet??? Sit ku ei täsmää, ni on kone vaihtunu jossain välis. Mut monikohan noita numeroita muistaa pyörää hommatessaan kytätä...
omg.gif
juurikin näin, siinä moottorin sarjanumerossa on pätkä runkonumeroakin... Mita olen seuraillut netissä, niin usein varastetuissa moottoreissa on juurikin tuosta syystä hiottu se numerosarja pois... siihen sit lyödään uus numero sen mukaan, mihin se menee.
Muistankos oikein, että toissa vuoden mp-messuilla poliisit takavarikoivat jotain rakenneltuja koptereita näyttelyhallista juuri siksi, että niissä rungon ja moottorin numerot eivät täsmänneet?
 
Ööö..eikös motin ja rungon numeroiden tulis olla niinku samat, niin tietää että tehtaan pojat/tytöt on sen koneen alunperin siihen runkoon asentaneet??? Sit ku ei täsmää, ni on kone vaihtunu jossain välis. Mut monikohan noita numeroita muistaa pyörää hommatessaan kytätä...
omg.gif
juurikin näin, siinä moottorin sarjanumerossa on pätkä runkonumeroakin... Mita olen seuraillut netissä, niin usein varastetuissa moottoreissa on juurikin tuosta syystä hiottu se numerosarja pois... siihen sit lyödään uus numero sen mukaan, mihin se menee.
Muistankos oikein, että toissa vuoden mp-messuilla poliisit takavarikoivat jotain rakenneltuja koptereita näyttelyhallista juuri siksi, että niissä rungon ja moottorin numerot eivät täsmänneet?
Tiedä sit mikä oli lopullinen syy.Mutta kyllähän harrikoihin on aivan laillisesti vaihdettu paljon moottoreita ja lohkoja.Jenkeissä monta pajaa tekee kokonaisia moottoreita niihin,et senkun tilaa vaan ja iskee kiinni.Eikä niissä mitään numeroita ole
062802moto_prv.gif
 
pari vaihtokonetta on tullut hankittua, eka itse noudettuna ulkolaiselta purkaamolta, toinen ebaysta kotiin kuljetettuna.

kyselin etukäteen tullilta, verottajalta, AKE:lta ja poliisilta kannan eikä kellään nokan koputtamista ellei se tosiaan ole a) varastettu tai b) huomattavasti alkuperäistä tehokkaampi. tai c) moottorin asentamisen jälkeen muutos-%:t täynnä...
 
Kahdessa omistamassani moottoripyörässä kummassakaan ei moottorin ja rungon numerot 'täsmää', molemmissa on originaali moottori. ja pisteeksi ii:n päälle - tuoreemmasta tuontimoposta kirjoittivat moottorin numeron vielä rekisteriotteeeseenkin...
033102ass_1_prv.gif
 
Ainakin mun kokemuksen mukaan vanhemmissa (4 kpl 1980-luvun pyöriä) Hondissa ja Kawasakeissa rungon ja moottorin numerot täsmää jotenkuten eli suunnilleen samoilla tuhatluvuilla menee runko ja moottori. Hiljattain kun olin ostamassa ZXR750-Kawaa niin huomasin että yhdessä tarjolla olleessa yksilössä oli kone ilmeisestikin vaihdettu eli moottorin sarjanro oli jotain ihan muuta kuin rungon. Mutta eipä tuo sinänsä tehnyt pyörää vähemmän houkuttelevaksi, jos moottori hajoaa se korjataan vai vaihdetaan, ei siinä sen kummempaa mystiikkaa ole.
 
Tää voi olla merkkikohtaistakin, Jammussa ( YZF750) kone ja runko ovat samalla numerolla, SukiYakissa ( RF) numerot eivät ole yhdistettävissä ( orkkiskoneet molemmissa). Joo...jos kone poikii niin uutta tai "uutta" tilalle,myydäänhän autoihinkin tehdaskunnostettuja vaihtomoottoreita eikä kukaan kysele. Eipä näissä oikeiden ihmisten maahantuomissa mopoissa liene koneiden numeroita muutenkaan tallennettu tullauksen yhteydessä, luulisin ettei tullin / AKE:n numerologia muutenkaan koske kuin HD:tä ja MB:tä johtuen rakentajaystävällisistä konstruktioista
Kannattaa kuitenkin tsekata että uusi pata on riittävän samanlainen ettei mene ihan tolkuttomaksi näpräämiseksi esim eurooppaan kulkeutunut jenkkiversio saattaa tarjota kaikenlaista askaretta
eek.gif
 
Back
Ylös