• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vaimennin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S_Cruiser
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

S_Cruiser

New member
Kuinkas on kun oon intoa täynnä ku ilmapallo
joten aattelin tehdä itse vaimentimen,  
idea3.gif

mutta tietoa puuttuu.  
blush.gif

Eli minkä kokonen sisäputki vaimentimeen? ja
millanen muoto sisäputkella ihan suorako?
lookaround_orig.gif

Kaikki apu ja tieto paikallaan pyörä on 600 "rosvo"

Mulla on Banditissa hiilikuituinen Hurric -vaimentaja.
Sisäputki on halkasijaltaan noin 50mm ja putki on
suora. Tuossa putkessa on kyllä todella miehekkäät
ja matalat pöhinät..

LeoVinci alumiiniputki, puhuu, pörisee ja paukkuu ihan toisella lailla kuin ennen
cool.gif
wink.gif

PS. toi sun avatar on kuva juuri mun rosvosta
tounge.gif

Jeb jeb tietoo on yritetty kerätä vaikka kuinka mutta hintsusti
sitä on liikkeellä.
Lähinnä sisäputken muoto/rakenne vähän askarruttaa kun haluisin säilyttää väännön alemmillakin kiekoilla. Mikä käsittääkseni katoo jos laittaa vaan ihan suoran röörin  
lookaround_orig.gif

PS.  
biggrin.gif
Loistava kuva mikä vastas aika hyvin omaa mopotintakin

Itse olen tehnyt muutaman vaimentimen. Yleensä kaikissa "racing"-vaimentimissa on suora 50mm reikäputki. Kaikki ne toimivat jokseenkin samalla tavalla ja äänissäkään ei ole suurta eroa. Keskialueen vääntö ei Banditista katoa minnekään vaimentimen vaihdossa. Mitoitukseen voit ottaa mallia jostain valmiista vaimentimesta. Eikä tarvitse olla edes Bandit. Mittanauha käteen ja parkkipaikalle. Mitat eivät ole niin millin päälle. Tärkeintä on, että lopputulos miellyttää silmää. Neuloja kannattaa nostaa millin prikan verran ja ehkä laittaa pykälää tai paria isommat pääsuuttimet. Antaa mukavasti vääntöä muuten hieman hengettömään myllyyn.

Mitenkäs nuo virtaukset, jos kaikissa tarvikevaimetimissa on 50 mm sisäputki riippumatta koneen kuutioista. Nopeasti ajatellen pienempikuutioisessa toimisi paremmin pienempi huilu ja päinvastoin. Pienemmässä putkessa virtaus olisi lähempänä laminaarista.

Miten huilun pienentäminen vaikuttaa ääneen? Virtausnopeus ainakin kasvanee?

Itsekin olen tässä hiljaisina kesäpäivinä katsellut duunin hyllystä sopivaa materiaalia. Sopiva hst putki änkkärin vaipaksi on jo löytyny, seuraavaksi pitäs väsäillä huilu ja päädyt.

033102beer_1_prv.gif
Jeb jeb ... ja LOMA alkaa tänään..  
Vaippa tuli tehtyy jo rosterista ja kohta kiiltää kun...  
Ei tarttiis enään ratkasta ku huilun malli
confused_orig.gif

Mitä luultavammin hieman kartio tai sitten suora ränni
sittenhän se nähdään kuinka käy.

Hyviä ajosäitä ja auringonpaistetta  
sport05.gif
(odotellen)

Itse tein hiilikuidusta ja rosterista pöntön. Sisäputken kietaisin rosteri verkosta. Minun sivuilla teosta juttua enemmältikkin. Ääniä on kehuttu paljon. os. www.tpu.fi/~k2jkorho siellä on kuvia ja tarinaa. Vaimentimella ei paljon ole osaa eikä arpaa moottorin vääntöihin, tai on jos sen tökkää tukkoon niin voi olla väännöt aika vähissä. Putken luonteen määrää pakosarjan tyyppi ja sen mitat. 4-1 putkella saadaan suuremmat tehot ja 4-2-1 putkellä vääntöjä. pakosarjan putkien keskenäisillä mitoilla vaikutetaan kierros alueeseen ja alueen laajuuteen. koska putki voidaan laskea optimaaliseksi vain yhdelle kierrosluvulle. Ja neli- ja kaks-tahtisten putkien periaatteessa ei ole mitään yhteistä, paitsi poistaa pakokaasut.

Back