Vak.yhtiön vaihto?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Boxeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Boxeri

New member
Tervehdys............
talktohand.gif




Mites on , onko mahdollista saada uudesta yhtiöstä paremmat bonukset? Siis vaihdon yhteydessä. Puhun nyt liikennevakuutuk-
sesta. Tämä pohjautuu alustavasti käytyihin keskusteluihin vak.edustajan kanssa.

Voisiko tähän vaikuttaa ns. vahinkohistoria? Ja aika, jona olet omat bonuksesi kerännyt. Asiakkaan vahinkohistoriaan pääseee kulema käsiksi vain yhtiö, jossa vakuutukset sillä hetkellä on......

Bonuksethan kertyy yhtiöissä vuosittain eritavoin......
Olisko tässä avain......noihin bonus korotuksiin.....

Jos jollain omakohtaisia kokemuksia, niin eikun juttua kehiin...
wink.gif
 
Eikös AKE-tiedoista jo selviä haltija ja liikennevak.yhtiö. No tuolta pohjalta onkin sitten helppo kysellä joskos uusi vak.yhtiö saisi oikeuden kysäistä tuota vahinkohistoriaa nykyisestä yhtiöstä. Jos vastaat tuohon kieltävästi, voi se herättää hiukka epäilyjä - tai sitten ehdottavat sulle lähtöä nollilta niitä keräämään. Että se siitä korotuskierroksesta
talktohand.gif
 
Liikennevakuutuksen bonus on mitä on. Siihen vakuutusyhtiö ei anna lisää päälle (olettaisin). Poikkeuksena esim. ensimmäinen uusi pyörä, johon voi saada lähtöbonuksena 20% liikennevakuutukseen. Pakollinen vakuutus kun on. Kasko taasen vapaaehtoinen, joten myös vapaammin neuvotellessa.

Ja jos vaihdat vakuutusyhtiötä vahingon satuttua ajatuksella, että bonukset eivät tipu niin näin saattaapi olla kaskossa. Liikennevakuutuksen bonukset seuraavat mukana ja vaikuttavat myös uuden vakuutuksen bonuksiin.

Suurimmassa osassa yhtiöistä bonuskertymä on 10%/vuosi kaskossa ja 5%/vuosi liikennevakuutuksessa. Joissain yhtiöissä (en nyt muista missä) taasen myös liikennevakuutuksessa kertyy 10%/vuosi.
 
Eikös AKE-tiedoista jo selviä haltija ja liikennevak.yhtiö. No tuolta pohjalta onkin sitten helppo kysellä joskos uusi vak.yhtiö saisi oikeuden kysäistä tuota vahinkohistoriaa nykyisestä yhtiöstä. Jos vastaat tuohon kieltävästi, voi se herättää hiukka epäilyjä - tai sitten ehdottavat sulle lähtöä nollilta niitä keräämään. Että se siitä korotuskierroksesta
talktohand.gif
No, eihän se nyt noin mene. Pyörän omist. olen minä ja vak. uhtiökin on tiedossa (yllätys..yllätys). Mutta kuten ed. mainitsin VH-tietoihin ei pääse uudeksi yhtiöksi pyrkivä, ennen vakuutuksien siirtoa heille.
Samat bonukset SAAN VARMASTI, tod.näköisesti kuitenkin himpun paremmat?
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
wink.gif
 
Haa! Tuoltapa löytyi tarkempaa tietoa vahinkorekisteristä (vahinkohistoria) -> Klikklik

sanoi:
Kohta 8. Toisilta vakuutuslaitoksilta saatuja tietoja saa käyttää vain vakuutuslaitoksiin kohdistuvan rikollisuuden ehkäisemiseen. Tietoja ei saa käyttää asiakasvalinnassa, vakuutusta myönnettäessä, vakuutusten markkinoinnissa, vakuutusten hinnoittelussa tai muissa vastaavissa tarkoituksissa.
 
Joissain yhtiöissä (en nyt muista missä) taasen myös liikennevakuutuksessa kertyy 10%/vuosi.
Tapiolassa. Mulla on ollut pyörä nyt uudemman kerran yhtäjaksoisesti vakuutuksessa 2006 alkaen ja nyt 2009 kaudelle nousi Tapiolassa liikennevakuutuksen bonukset ->50%.

Tuohon varmaan perustuu se, että jos siirtyy Tapiolaan jostain muualta saattaa saada isommat bonukset. Homma menee myös toisinpäin, eli jos siirrän vakuutukseni muualle bonukset pienenee.
 
No, eihän se nyt noin mene. Pyörän omist. olen minä ja vak. uhtiökin on tiedossa (yllätys..yllätys). Mutta kuten ed. mainitsin VH-tietoihin ei pääse uudeksi yhtiöksi pyrkivä, ennen vakuutuksien siirtoa heille.
Samat bonukset SAAN VARMASTI, tod.näköisesti kuitenkin himpun paremmat?
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
wink.gif
Taisin mainita että he kysyvät lupasi tuon tiedon kysymiseksi ja tällöinhän homma menee tuon kielto-pykälän ohi koska heillä on sinun myöntämä valtuutus tehdä se. Yleensä jos kaveri tosiaan haluaa hyötyä vahingottomasta historiastaan, hän luonnollisesti antaa tuon luvan ja näin aloitus-bonus on jotain ihan muuta kuin ko. firman defaut. Mutta jos et lupaa anna, lähdetään defaultista, joka usein = 0%. Eli missäs kohtaa nyt näet edes teoreettisen mahiksen pumpata bonareitasi yhtiötä vaihtamalla?
shaun.gif


Kokonaan toinen asia onkin (kuten edellä on jo mainittu) jos joku yhtiö myöntää 5v vahingottomasta 25% ja toinen 50%, mutta siirrettävä tieto onkin vahinkohistoria, ei bonarien numeroarvo
cool.gif
 
Haa! Tuoltapa löytyi tarkempaa tietoa vahinkorekisteristä (vahinkohistoria) -> Klikklik

sanoi:
Kohta 8. Toisilta vakuutuslaitoksilta saatuja tietoja saa käyttää vain vakuutuslaitoksiin kohdistuvan rikollisuuden ehkäisemiseen. Tietoja ei saa käyttää asiakasvalinnassa, vakuutusta myönnettäessä, vakuutusten markkinoinnissa, vakuutusten hinnoittelussa tai muissa vastaavissa tarkoituksissa.
Ha...Haa......
talktohand.gif




Onpas Nääsvillessä fiksuja likkoi......
wink.gif


Kiitti linkistäsi , laittelin juuri postia etiäpäin. Saas nähdä oliko kuullun ymmärtämisessäni vikaa. Meinaan kun kävin keskustelua puhelimitse vak.yhtiön edustajan kanssa........
biggrin.gif
 
No, eihän se nyt noin mene. Pyörän omist. olen minä ja vak. uhtiökin on tiedossa (yllätys..yllätys). Mutta kuten ed. mainitsin VH-tietoihin ei pääse uudeksi yhtiöksi pyrkivä, ennen vakuutuksien siirtoa heille.
Samat bonukset SAAN VARMASTI, tod.näköisesti kuitenkin himpun paremmat?
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
wink.gif
Taisin mainita että he kysyvät lupasi tuon tiedon kysymiseksi ja tällöinhän homma menee tuon kielto-pykälän ohi koska heillä on sinun myöntämä valtuutus tehdä se. Yleensä jos kaveri tosiaan haluaa hyötyä vahingottomasta historiastaan, hän luonnollisesti antaa tuon luvan ja näin aloitus-bonus on jotain ihan muuta kuin ko. firman defaut. Mutta jos et lupaa anna, lähdetään defaultista, joka usein = 0%. Eli missäs kohtaa nyt näet edes teoreettisen mahiksen pumpata bonareitasi yhtiötä vaihtamalla?
shaun.gif


Kokonaan toinen asia onkin (kuten edellä on jo mainittu) jos joku yhtiö myöntää 5v vahingottomasta 25% ja toinen 50%, mutta siirrettävä tieto onkin vahinkohistoria, ei bonarien numeroarvo
cool.gif
No johan nyt..........kivistää...
buttrock.gif


Ponnarit on kyllä jotain muuta tällä hetkelläkin kun  0%. Saataapi olla, että vimosessa lauseessasi puhut asiaakin....
tounge.gif


VH ei kiinnosta minua, ainoastaan bonukset jotka uskon olevan enemmän kun numeerisesti esitetty ikäni......
062802moto_prv.gif




P.S Eli puhun ed. bonarien numeroarvosta.......
cool.gif
 
Nyt on puurot ja vellit sekaisin. Vahinkorekisteri on todella eri asia kuin vahinkohistoria. Vahinkorekisteri on perustettu vakuutusrikollisuuden ehkäisemiseksi, kun taas vahinkohistoria on sama kuin ennen maailmassa bonukset...

Eli yhtiötä vaihtaessasi, itse bonukset sinä lukuna kuin ne sinulla nyt on, eivät siirry, vaan uuteen yhtiöön siirtyy vahinkohistoria. Tarkoittaa vakuutusvuosien lukumäärää, kertyneitä käyttöpäiviä ja ko. vahinkohistorialle sattuneita vahinkoja. Näistä uusi yhtiö perustaa oman bonustaulukkonsa mukaisen bonuksen.

Eli jos sinulla olisi nyt vaikka 40 % bonukset, saattavat ne tosiaan uudessa yhtiössä olla korkeammat tai matalammat, riippuen vanhan ja uuden yhtiön bonuskäytännöstä, lähinnä siitä, paljonko käyttöpäiviä vaaditaan bonusluokan nostoon ja toisaalta nouseeko bonus viidellä vai kymmenellä prosentilla vuodessa.

Tapiolassa ja Turvassa liikenteen bonus nousee kymmenellä prosentilla jos käyttöpäiviä on väh. 140 vakuutuskaudessa, muilla yhtiöillä kertymät on olleet edelleen viittä prosenttia/vuosi.
 
Jatketaas aiheeseen liittyen, tietääkö kukaan miten pyörän ikä vaikuttaa vakuutusmaksuihin, entäs kuutiot? Kun toisten yhtiöiden nettisivustoilla luokkaraja on esim. 750-1000 ja toisessa esim. 600-850cc? Ilmeisesti tehopainosuhde on kumminkin se tärkein seikka, mutta silti ihmettelen, että miten kalliiks munkin tehottoman pyörän vakuuttaminen voi tulla..
sad_orig.gif
 
Ilmeisesti tehopainosuhde on kumminkin se tärkein seikka
Riippuu hyvin paljon yhtiöstä, mikä käytäntö heillä on. Esim. Pohjola tuntuu painottavan nimenomaan tuota kW/kg-suhdetta, IF:n mennessä merkki/mallikohtaisilla luokituksilla. Pari oman kokemuksen esimerkkiä IF:stä:
- Ducati SS750 -02 n. 990e vuodessa
- Kawasaki ZR-7S -02 n. 550e vuodessa
- Suzuki GS500S -04 n. 550e vuodessa
- Suzuki AN400 Burgman -99 n. 450e vuodessa

Ja vaikka tuolle Dukulle olisi tehnyt kastraation 25kW:ksi, ei sillä olisi ollut vakuutusmaksuun kuin muutaman kympin vaikutus
omg.gif
Kuitenkaan tuo Duku ei teho/paino-suhteeltaan hirveästi Kawasta eroa (katroituna Duku olisi huomattavastikin lepposampi), kun taasen Susna on jo selvästi Kawaa lupsakampi. Ja nuo vakuutukset oli tosiaan kysytty samoin ehdoin itselleni kun olin viimekesänä fillaria vaihtamassa. No allekirjoituksesta sitten näkyy minkä valitsin Burgerin seuraajaksi
sport05.gif
 
Itselläni pannari, jonka kuivapaino 326 kg, tehoa 93 kW, ikää itselläni 50v.
Täyskasko Pohjolassa, liikennebonus 60%.
Vakuutusmaksu vuodessa 430eur.
Viime kesänä 19,8tkm. 35,8eur/kuukausi ja vähän yli 2senttiä/km. ...ei paha.
kaboom.gif
 
Nyt on puurot ja vellit sekaisin. Vahinkorekisteri on todella eri asia kuin vahinkohistoria. Vahinkorekisteri on perustettu vakuutusrikollisuuden ehkäisemiseksi, kun taas vahinkohistoria on sama kuin ennen maailmassa bonukset...

Eli yhtiötä vaihtaessasi, itse bonukset sinä lukuna kuin ne sinulla nyt on, eivät siirry, vaan uuteen yhtiöön siirtyy vahinkohistoria. Tarkoittaa vakuutusvuosien lukumäärää, kertyneitä käyttöpäiviä ja ko. vahinkohistorialle sattuneita vahinkoja. Näistä uusi yhtiö perustaa oman bonustaulukkonsa mukaisen bonuksen.

Eli jos sinulla olisi nyt vaikka 40 % bonukset, saattavat ne tosiaan uudessa yhtiössä olla korkeammat tai matalammat, riippuen vanhan ja uuden yhtiön bonuskäytännöstä, lähinnä siitä, paljonko käyttöpäiviä vaaditaan bonusluokan nostoon ja toisaalta nouseeko bonus viidellä vai kymmenellä prosentilla vuodessa.

Tapiolassa ja Turvassa liikenteen bonus nousee kymmenellä prosentilla jos käyttöpäiviä on väh. 140 vakuutuskaudessa, muilla yhtiöillä kertymät on olleet edelleen viittä prosenttia/vuosi.
Taitaa nämä käytännöt vaihtua asiakkaan mukaan. Meidän vakuutuksia on nyt kilpailutettu ja kiinnostaisi vaihto Pohjolasta Turvaan. Pohjolassa on toisessa pyörässä kolme vahingotonta vuotta ja liikennevakuutusbonukset 35%, koska Pohjolassa bonukset nousee vaan sen 5% vuosi. Turvasta kuitenkin ilmoitettiin, että liikennevakuutuksen bonukset pysyy samassa 35%:ssa, jos vakuutukset siirretään heille, eli eivät nouse 50%:iin, vaikka heidän vuosittainen bonuskertymä on 10%. Kummallista.

Turvan vakuutusneuvoja oli muuten itsekin kuulemma kovasti motoristi, eikä ollut koskaan kuullutkaan, että vakuutusyhtiön vaihdon yhteydessä laskettaisiin nuo bonukset uusiksi vanhinkohistorian ja uuden vakuutusyhtiön käytännön mukaan. Tiä näistä, taitaa jäädä vaihtamatta yhtiötä.
 
Onko kukaan siirtäny Veritaksesta (nyk Aktia) pyörän vakuutuksia
toiseen yhtiöön?
Alla taustaa asialle...tänään Aktiaan soittanut.
Siellä nimittäin eivät anna uuteen liikennevakuutukseen aika yleisenä käytäntönä olevaa 20% "lähtöbonusta" , eli jos siirrät liikennevakuutukset sinne(bonusta kertynyt 20% lähtöbonus  ja itse ansaittua esim. 5. ajokaudelta 25% yht.45%) Veritas huomioi
vain itse ansaitut 25%.
Eli kysymys: Oletteko saaneet Aktiasta toiseen yhtiöön vaihtaessa
vain itse ansaitut bonukset vai tuon lähtöbonuksen sekä itse ansaitut bonukset?
Kiinnostais sieltä tuo edullinen liikennevakuutus, kaskoa en nykyiseen pyörääni tarvitse.
 
Pohjantähdessä ei ole tehopainosuhteella merkitystä.
Ainoastaan kuutiot ja asuinpaikka vaikuttaa, kertoi vakuutusmyyjä tänään kun vaihdoin Tapiolasta pois.
thumbs-up.gif


Kaks sataa siinä säästin!
062802jumpie_prv.gif
 
Kävin tänään alustavasti tiedustelemassa Tapiolasta mahdollisen "uuden" pyörän vakuutushintoja.

Hieman laittoi mietityttämään, kun "uuden" pyörän vakuutus olisi lähes samanhintainen kuin nykyinen.
nixweiss.gif


"Uudessa" pyörässä kuitenkin tehoja melkein 100 heppaa enemmän.

En ihan ymmärtänyt, mut ilmeisesti nyt kannattaisi vaihtaa, jos kerran noin halvalla saa.
biggrin.gif
 
Tänääm tuli Pohjolan vakuutuskirja kaudelle 2009. Vakuutukset 230 euroa kalliimmat kuin viime kaudella, vaikka bonukset nousivatkin.
mad.gif
Pakko lähtee kyselee Pohjantähden hintoja.
 
Turvaan vaihdoon auton/pärrän jokunen kuukausi sitte ja liikeenteen lähtöbonus kumpaanki pykälän isoompi ku edellisis.. ja tietty muutenki halvat.
 
Pohjantähdessä ei ole tehopainosuhteella merkitystä.
Ainoastaan kuutiot ja asuinpaikka vaikuttaa, kertoi vakuutusmyyjä tänään kun vaihdoin Tapiolasta pois.  
thumbs-up.gif


Kaks sataa siinä säästin!  
062802jumpie_prv.gif
Samaa kans sanoivat ku tarjousta sillon pohjantähdestä kysyin kun taas fennian tehopainosuhteen lisäksi vaikutti paikkakunta ja ikä.. tais olla viä joku riski-ikä
smile_org.gif
 
Back
Ylös