Vakuutus ja tarvikeosat?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja beta2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

beta2

Raasepori
Tekisi mieli parennella Yamahan alustaa Öhlinseillä mutta hinta karkaa parin tonnin paremmalle puolelle.
Sitten kun lasketaan mökäputki ja kaikki muut jo asennetut tilpehöörit niin ollaan jo kohta puolessa välissä pyörän hankintahintaa.
Kysymys kuulukin että miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat näihin tyyppihyväksyttyihin aftermarket osiin?
Kannattaako näitä yleensä listata heille että saisi paremman hyvityksen vahingon sattuessa? Toki vakuutusmaksukin sitten varmasti nousee hieman?
Pyörä on vm.16 ja vakuutettu parhaammalla kaskolla mitä sai. Jos tällä nyt mitään väliä on..
Kokemuksia/mielipiteitä?
 
Tekisi mieli parennella Yamahan alustaa Öhlinseillä mutta hinta karkaa parin tonnin paremmalle puolelle.
Sitten kun lasketaan mökäputki ja kaikki muut jo asennetut tilpehöörit niin ollaan jo kohta puolessa välissä pyörän hankintahintaa.
Kysymys kuulukin että miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat näihin tyyppihyväksyttyihin aftermarket osiin?
Kannattaako näitä yleensä listata heille että saisi paremman hyvityksen vahingon sattuessa? Toki vakuutusmaksukin sitten varmasti nousee hieman?
Pyörä on vm.16 ja vakuutettu parhaammalla kaskolla mitä sai. Jos tällä nyt mitään väliä on..
Kokemuksia/mielipiteitä?

Aina voi kokeilla vahingon sattuessa, mutta epäilen. Tyypillisesti yrittävät hyvittää halvimman nettimotosta löytyvän ritsan pyyntihinnan perusteella. Tai yrittivät sen kerran, kun pirivillen juhannuskruisingin jäljiltä piti neuvotella lunastushinnasta. Näin IFillä herran vuonna 2005. Varmasti käytännöt vaihtelevat yhtiöiden välillä. Melkeen kannattaa soittaa yhtiöön ja kysyä, mikä on käytäntö, etenkin jos on oikeasti kallista palikkaa laittanut kuten juurikin nuo Öhlinsit. Vakuutuksen hintaan noilla ei välttämättä ole mitään vaikutusta, lähinnä vakuutusyhtiön omista mukavuussyistä. Tehokkaampaa pyörittää tietojärjestelmiä valmiilla sapluunoilla, kuin kustomoiduilla vakuutuksilla, luulisin.
 
Ajoneuvon parantelu (maalaus, vanteet, putket yms) ja vakuutus meni viime vuosikymmenellä niin, että sovitaan treffit vakuutustarkastajan kanssa.
Sitten vaan sovitaan tarkastajan kanssa hinnat, kirjataan ja kuvataan ja sen jälkeen vakuutusyhtiö ilmoittaa ajoneuvolle vakuutusarvon ja uuden vakuutushinnan.
Tämä kannattaa tehdä myös harvinaisen vakiovehkeen kanssa.
 
Ehtojen mukaan racing osia tai osien toisia kappaleita ei korvata. Esim. eli jos viriputki on kii, niin vakio jää itelle käteen. Sama pätenee iskareissa ellei onnistu hyvin perusteleen tason nostoa.
 
Sinänsä luulisi että vakuutusyyhtiö olisi mielissään paremmasta alustasta.
Vakio etujousitus kun pohjaa kovaa jarruttaessa jo kaupunkivauhdeissa vaikka esijännitys on säädetty maksimille. Tosin elopainoa on 105kg plus ajokamppeet.
Viriputken ymmärrän etteivät tahdo korvata mutta katsotaan mitä vastaavat.
 
Multa narkit veivät viime kesänä LC4 kotarin, ajoivat sen lunarikuntoon parissa tunnissa. Sen kanssa sain pari hunttia neuvoteltua hintaa ylöspäin ekasta tarjouksesta, kun olin just pari kuukautta aiemmin hommannut Akran kokoputken. Eli käytännössä ei siis hintaan vaikuta mitään hipo-osat lunarivaiheessa, eiköhän ne olis jotain nostanut sitä hintaa ekasta tarjouksesta muutenkin.

Joskus toisesta moposta pöllittiin Akran vaimennin ja jotain muuta tilpehööriä, vakuutusyhtiö hommasi uudet samanlaiset tilalle. Samoin kun kaveri kippasi oman moponsa ja kiina-rearsetit meni huonoon happeen, oli pajalla laitettu yhtiön piikkiin uudet PP-Tuningin rearsetit. Eli yksittäisten osien kanssa tuntuisi toimivan aika hyvin tuo korvaaminen. Toki monet hipo-osat voi olla halvempiakin kuin vakio-osat, eli siinä mielessä ihan hyvä diili vakuutusyhtiölle tuo hipo-osan korvaaminen uudella samanlaisella.
 
Sitten toinen ajatusmalli. Eikö se mopo muokata kumminkin itselle? Mä en ainakaan aja sellasella, mikä ei miellytä, korvas kukaan MAHDOLLISTA vahinkoa tai ei.
 
Sitten toinen ajatusmalli. Eikö se mopo muokata kumminkin itselle? Mä en ainakaan aja sellasella, mikä ei miellytä, korvas kukaan MAHDOLLISTA vahinkoa tai ei.

Niin, mutta kun vakuutuksia maksetaan, niin olisihan se vahingon sattuessa ihan kiva saada edes sinne päin korvaus.
Siihen auttaa se, kun etukäteen hoitaa asiat vakuutusyhtiön kanssa.
 
Sulla on liian kallis pyörä tai liikaa vakuutuksia. Maksat esim tuon kaskon hinnalla kaikki aftermarket osat tai lipan jäljiltä korjaukset moneen kertaan. Pyörä on ainakin minulla ajamista varten, eikä vakuutusyhtiötä varten.
 
If:llä on kaskossa 30% parempi lunastusturva. Eli saa pyörästä 30% paremman hinnan mikä on nettimoton keskihinta. Jos pyörä on paremmassa kunnossa vakuutustustarkastaja voi nostaa pyörän hintaa muutamalla satasella.

Mulla oli muutama vuosi sitten pyörä myynnissä.
Ostaja ehdokas tuli kovin mutkaan ja unohti vastaohjauksen. Seurauksena pyörän lunastus vakuutusyhtiöön.

Ifiltä ei hyvitetty mistään viriosista mitään. Kiinteistä varusteista tuli 500€
Muuten ifin kohtelu oli asiallista ja nopeaa. Rahat oli lunastus päätöksen jälkeisenä päivänä tilillä.
30% parempi keskihinta. Pyörästä sain vähän enemmän kuin pyysin.

Mutta kuten lario mainitsi. Pyörän kanssa käynti vakuutuskonttorilla ja mahdollinen muutoskatsastus ( pyörä on sitten laillinen ja tieliikenne kelpoinen)
Monikaan meistä ei muutoskatsasta pyörää tehonlisäyksen jälkeen.
 
Sulla on liian kallis pyörä tai liikaa vakuutuksia. Maksat esim tuon kaskon hinnalla kaikki aftermarket osat tai lipan jäljiltä korjaukset moneen kertaan. Pyörä on ainakin minulla ajamista varten, eikä vakuutusyhtiötä varten.

Jos on joku näyttelypeli tai harvinainen kappale, niin olisihan se kiva, että myös vakuutusyhtiö tietää sen arvon.
Aina voi talli palaa, varas varastaa tai joku peruttaa parkkipaikalla kumoon.
 
Sulla on liian kallis pyörä tai liikaa vakuutuksia. Maksat esim tuon kaskon hinnalla kaikki aftermarket osat tai lipan jäljiltä korjaukset moneen kertaan.

Vähän samaa mieltä :)

No, If aikanaan nosti varastetun ZRX:n korvausta kun mainitsin viikko sitten vaihdetusta takarenkaasta. Halusivat kyllä siitä kuitin.

Ja vähän veikkaan että jos Öhlinsit on pari vuottakin kiinni niin vakuutusyhtiö katsoo ettei niillä ole enää mitään arvoa vakioon verrattuna.
 
Hyviä pointteja kaikilta kiitos.
IFiltä ei ole vielä tullut vastausta ja epäilen että lähtevät mukaan tähän tarvikeosa ralliin.
Pitää ehkä valita jonkun muun alustan kuin juuri Öhlinsit.
 
Viimeksi muokattu:
IFin vastaus.

...
Vahinkotilanteessa kaskovakuutuksesta korvataan ajoneuvoon kiinteästi asennetut vakiovarusteet ja lisäosat. Osien kohdalta on määritelty seuraavia rajoituksia, jotka eivät ole korvauksen kohteena eikä näitä pysty erikseen vakuuttamaan:

1) kilpailukäyttöön tarkoitetut varusteet ja rakenteet
2) helmiäishohto-, koriste- ja muut erikoismaalaukset eivätkä teippaukset ja kumipinnoitteet. Ajoneuvovalmistajan normaalin värivalikoimaan kuu-luvia värejä ei pidetä erikoismaalauksina.
3) ajoneuvon varaosat tai osien kaksoiskappaleet
4) turvallisuus- tai viranomaismääräysten vastaiset tai niiden vastaisesti asennetut laitteet
5) jälkiasennetut alustasarjat ja säädettävät alustat, erikoisiskunvaimenti-met ja madallusjouset, erikoispuslat ja kallistuksenvakaajat, poltto-ai-neensyötön ja moottorinohjauksen osat ja ohjelmoinnit sekä muut moottorin tehon tai väännön lisäämiseksi tarkoitetut osat tai ohjelmoin-nit, erikoiskytkimet ja -vauhtipyörät sekä muut viritys- ja tuning-osat.
6) muissa ajoneuvoissa kuin autoissa jälkiasennetut radio-, kasetti-, CD- ja muut äänentoistolaitteet, televisio-, video- ja DVD-laitteet. Muissa ajoneuvoissa kuin autoissa jälkiasennetut navigaattorilaitteet ovat vain Törmäysturvan kohteena.
7) muut matkapuhelimet kuin autojen kiinteästi asennetut autopuhelimet
8) poltto- ja voiteluaineet.

Korvauksena maksetaan ajoneuvoon kohdistuneessa vahingossa käypä hinta. Jos lisäosat korottavat ajoneuvon arvoa, niin tämä kuuluu toki korvauksen piiriin. Muutoksia ei erikseen tarkasteta ja lähtökohtaisesti luotetaan vahingon ilmoittajan sanaan kulkuneuvon varusteista. Suosittelen kuitenkin taltioimaan kuitit lisäosien ostosta, joka helpottaa ja selkeyttää mahdollista korvausprosessia. Vakuutusmaksuun tämä ei aiheuta muutosta, eikä sinulla ole muutoksista ilmoitusvelvollisuutta, vaan ne kuuluvat vakuutusehtojen mukaísesti korvauksen piiriin.

Voit halutessasi lukea alla olevasta linkistä tarkemmin korvauskäytäntöjä. Kohdassa 2 ja 2.1 on määritelty kohdetta ja korvauksen rajoitusta tarkemmin ja kappaleessa 6 on kerrottu vahinkojen korvaamisesta, jotka ovat olennaisimmat kappaleet kysymyksiesi kannalta. https://www.if.fi/globalassets/fi/pdf/ehdot/kaskovakuutusehdot.pdf

Ystävällisin terveisin, xxx xxx
 
Eli tuon perusteella voi evätä korvaukset aftermarket-iskareista (kisakäyttöön ja/tai jälkiasenteinen alusta) ja slipari/kokoputki-virityksistä (kisakäyttöön ja/tai viranomaismääräysten vastainen), lienee nuo yleisimmät/arvokkaimmat mitä pyörässä yleensä on laitettu... Kevyet vanteet ehkä niin tai näin, kuitenkin väittävät että kisakäyttöön, mutta jos ois BST:t tms hiilikuituvanteet niin voisi argumentoida, että ne on kielletty kisakäytössä, joten korvaus kiitos :grin:

Vaikka on autoille tehty lista niin jokainen mp:n aftermarket palikka menee käytännössä tuohon listaan, pl. joku laukkusarja.
 
Jep näin se taitaa mennä. Öhlinsit saa jäädä kauppaan ja ostan puolet halvemmat Andreani / EMC SS2 tekeleet.
 
Ei kait pyörää varusteta vakuutusyhtiötä varten vaan kuljettajaa varten? Vai onko ennakkoon ajatus että pyörä pöllitään tai kaadetaan muuten lunastuskuntoon kun varusteet hankitaan sitä mukaan minkä vakuutus mahdollisesti suotuu korvaamaan. Aika outo ajattelu malli. No kukin tyylillään...
 
Back
Ylös