• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vakuutusyhtiö soittelee pyöräni perään...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jussimik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jussimik

New member
Moro!

Osaako joku selventää mitä eilen tapahtui? Olen myymässä pyörääni ZX-10R -04 ja eilen IF:stä soiteltiin ja kyseltiin tarkasti pyörän perään. Sanoivat että asiakkaalle etsivät uutta "vastaavaa" pyörää jonka asiakas vissiin romutti. Tarkastiko vakuutusyhtiö pyörien tänhetkistä hintatasoa vai aikooko oikeasti ehdottaa asiakkaalle pyöräni hankkimista? Kummallista, yleensä raha vaihtaa omistajaa tällaisissa tilanteissa.

Raha ei käsittääkseni vaihda omistajaa, jos asiakas HALUAA samanmoisen tilalle. Tutuntuttu rypytti Bemarinsa, eikä halunnut rahaa, vaan vastaavan tilalle. Vakuutusyhtiö lopulta löysi jostain vastaan tilalle. Meni kuulemma tovi, koska ko. mallia vastaavilla varusteilla ei ollut mahdottomasti markkinoilla.

No siinähän ne vaihtoehdot taisi tullakkin. Asiakas kuitenkin tietääkseni voi päättää ottaako tarjotun "uuden" vai mitä tehdään.
Eli ei se raha välttämättä heti ala liikkumaan.

Lainaus IF:in korvaustavoista:

6.3.3 tilalle hankkiminen
Vakuutusyhtiö voi korvata esinevahingon hankkimalla
vaurioituneen tai varastetun omaisuuden tilalle vastaavanlaista
omaisuutta. Tällöin vahingoittunut omaisuus siirtyy
vakuutusyhtiön omaisuudeksi.
Jos korvaukseen oikeutettu ei halua tilalle hankittavan vastaavaa
omaisuutta, vaikka se olisikin mahdollista, niin
rahakorvauksen määrä lasketaan siitä hinnasta, jolla vakuutusyhtiö
voisi hankkia tilalle vastaavan omaisuuden. Tästä
hinnasta tehdään ehtokohdan 6.4.4 mukaiset vähennykset.
Vakuutusyhtiöllä on oikeus määrätä hankintapaikka tai
tavarantoimittaja.

sanoi:
omaisuutta.

aika mielenkiintoinen lause. vastaavanlainen? aika ympäripyöreätä.

Tätä tää on vakuutusyhtiöiden kanssa. Pitää muistaa lukea ne pienellä präntätyt. Vakuutusyhtiön hyvyys/huonous punnitaan silloin kun vahingo sattuu, ei silloin kun kysytään edullisinta vakuutuksen hintaa..
tounge.gif

sport05.gif

Tätä tää on vakuutusyhtiöiden kanssa. Pitää muistaa lukea ne pienellä präntätyt. Vakuutusyhtiön hyvyys/huonous punnitaan silloin kun vahingo sattuu, ei silloin kun kysytään edullisinta vakuutuksen hintaa..
tounge.gif

sport05.gif
Tosin ainoastaan kaskon osalta... Liikennevakuutushan korvaa vastapuolen vahingot.

Itse en kaskoja harrasta moottoripyörissä, joten hinta yhtiötä valittaessa on minulle ainut valintaperuste.

sanoi:
omaisuutta.

Niinpä. Joskus kyselin kotivakuutuksen kattavuutta koskien soittovehkeitäni ja korvaus kuulemma tehdään "uuden vastaavan" mukaan. Yritin sitten kysellä että siis mitä se käytännössä tarkoittaa, mutta mulle jankattiin vain tuota "uutta vastaavaa". En siis vieläkään tiedä kuinka mulle korvataan jos kitarani varastetaan. Nykyisten merkkien myynnin ja kiinalaisen halpatuotannon myötä uusi, samanmerkkinen ei todellakaan ole "vastaava"..

sanoi:
omaisuutta.

Niinpä. Joskus kyselin kotivakuutuksen kattavuutta koskien soittovehkeitäni ja korvaus kuulemma tehdään "uuden vastaavan" mukaan. Yritin sitten kysellä että siis mitä se käytännössä tarkoittaa, mutta mulle jankattiin vain tuota "uutta vastaavaa". En siis vieläkään tiedä kuinka mulle korvataan jos kitarani varastetaan. Nykyisten merkkien myynnin ja kiinalaisen halpatuotannon myötä uusi, samanmerkkinen ei todellakaan ole "vastaava"..
Esmes IF:n vakuutusehdoissa mainitaan korvausta laskettaessa käytettävän uuden vastaavan hintaa ja korvaussummaa laskettaessa tehdään ikävähennys, jonka suuruus vaihtelee korvattavan artikkelin mukaan. Lopputulos on se, että riittävän vanhasta tavarasta ei saa juurikaan mitään. Asiaa voipi kuikuilla täällä.

sanoi:
omaisuutta.

Miten tuo nyt sitten pitäisi ilmaista? Uutta samanlaista kun on usein niin pyörien kuin kitaroidenkin osalta jopa mahdotonta hankkia.

Itse ymmärrän samaisen pykälän niin, että jos meidinjuuesei-stratocasteriani kohtaa onneton tapaturma, niin saan tilalle uuden jenkkistraton. Samanlaisia kun ei enää tehdä. No, ehkäpä välinpitämätön asenteeni olisi erilainen, jos nurkassa keräisi pölyä joku virheetön 69 tai hendrixin omin käsin käämittämä värkki.

sanoi:
omaisuutta.

Esmes IF:n vakuutusehdoissa mainitaan korvausta laskettaessa käytettävän uuden vastaavan hintaa ja korvaussummaa laskettaessa tehdään ikävähennys, jonka suuruus vaihtelee korvattavan artikkelin mukaan. Lopputulos on se, että riittävän vanhasta tavarasta ei saa juurikaan mitään. Asiaa voipi kuikuilla täällä.
Olisikohan syynä sitten ollut ettei asiakas ollut hyväksynyt vakuutusyhtiön tarjoamaa korvausta, vaan vaatinut sitten korvaavaa tuotetta tilalle ? Ei kai vakuutusyhtiöissä yleisenä käytäntönä lähdetä etsimään asiakkaalle vastaavaa tuotetta.

Eikös tuollainen täysin uniikki tavara pitäisi vakuuttaa erikseen, tai ainakin erityisesti mainita (kotivakuutuksessa)? Muistelen jonkun isolla rahalla entisöidyn Fiat 600:sen arvon olleen kolarin jälkeen pari sataa markkaa, 'kun se oli kuitenkin jo yli 20 vuotta vanha'.

Back