• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Valinnan vaikeus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sartre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sartre

New member
Että voi pientä mopon ostajaa nyt ahdistaa. Loppusuoralle on seuravaksi pyöräkandidaateiksi selvinneet Suzukin SV650S ja Ducatin SS750.

Ducatissa toisaalta kiehtoo muotoilu, moottori, erinomaiset ajo-ominaisuudet ja se kuuluisa italialainen tuittupäisyys.

Toisaalta SV olisi se käytännöllinen vaihtoehto matkailuun soveltuvan ajoasentonsa kanssa ja paremman takapenkkinsä kanssa. Eniten SV:ssä ahdistaa jousitus, joka on ymmärtääkseni varsin vaatimaton.

Kaikki mahdolliset ja mahdottomat järkisyyt puoltaisivat SV:tä, sillä pyörä tulee allekirjoittaneelle jokapäiväiseksi kulkuneuvoksi. Autoa kun ei ole, eikä tule.

Molemmat kandidaatit on käyty koeajamassa ja molemmat tuntuu ajossa hyvältä. Ducati herättää intohimoa joka vaihtunee pidemmän reissun sattuessa oletettavasti tuskaiseksi. Toisaalta SV tuntuu mukavalta matkasohvalta jonka kyydissä viettäisi mieluusti pidempäänkin ja emännälläkin olisi oletettavasti mukavampi olla. Mutta samanlaista kihelmöintiä se ei vatsan pohjassa aiheuta.

Oikeastaan mikään järkisyy ei varsinaisesti puolla Ducatin hankintaan, mutta tunnepuolella siihen tuntuu kiteytyvän kovinkin moni asia.

Perimmäinen kysymys siis kai oikeammin kuuluukin:
Järki vai tunteet...
confused_orig.gif
 
Sepäs se.. SV=järki, iso D=tunteet.. Pitää vaan päättää kumpi on mopoilussa se itselle tärkein elementti. Molemmilla varmasti hoituu päivittäiset ajot, mutta jos multa kysytään niin tunteet määrää..
tounge.gif


Mutta ei niin, etteikö se sv vois olla yhtä lailla tunteellinen setti.. jos sille päälle sattuu.. Pääasia että kone on twini
wink.gif
 
Joo! Osta kuitenkin se sv tonninen, niin ei tarvii heti vaihtaa. ET KADU.
talktohand.gif
 
Järkevä, edullinen ja tylsä vai kaunis, kallis ja hieno.

No tukaati tietysti
tounge.gif
.

Eipä tukaatia paperilla mitattavilla suureilla perusteltuna kannata ostaa. Toisaalta fiilistouhuahan koko pöyräily on, joten älä edes yritä miettiä järjellä, koska muuten kannattaisi ostaa auto tai polkupyörä.

Ihan sama oikeastaan kumman ostat pääasia, että itse olet tyytyväinen.
 
Heitä arvalla jos se menee liian vaikeeksi...  
tounge.gif
Omat pyörät ovat kyllä tähän asti tullu hommattua abauttiarallaa 95 % tunnetta ja 5 % järkeä...  
lookaround_orig.gif
 
Valitset kumman tahansa, olet todennäköisesti tyytyväinen.
Pyörät ovat loppujenlopuksi aika lähellä toisiaan.
Erot ovat makuasioita, pieniä juttuja jotka ei miellytä / miellyttää.

Ducatin jousitus on parempi ja kone tärisee jonkun verran.
Muuten ovat teknisesti lähellä toisiaan.

Itselle SV sopi helpommin, se ei vaatinut totuttelua lainkaan.
Ducatissa on jonkinverran poikkeamaa yleisestä-japanilaisesta-moottoripyörästä.
Lähinnnä hallintalaitteet, jarru, kytkin, vaihteisto...

Itselle kävisi Ducatin jousitus SV: n runkoon parhaiten.
Cagiva Raptor, lienee sielläpäin ....
 
Ostat juuri sen minkä haluat. Älä turhaan kasaa mitään mukamas järkisyitä tukemaan toisen hankintaa jos toisaalta haluaisit palavasti hankkia sen toisen. Kadut myöhemmin.

Ps. Ja tämä ei ollut mikään Ducati mainospuhe.
 
Tutulla oli tollanen SV Suitsa ja vaihtoi sen isompaan, kun ei jaksanut kulkea kaks päällä! Jos olet poropeukalo, osta kuitenkin Susna ja huollata sitä liikkessä. Ducatimies huoltaa ite oman pyöränsä ja sen takia sillä on varaa ajella sellasella Kaunottarella joka maksaa enemmän kun japanialainen, sen lisäksi, että sen pito on kaikin puolin arvokkaampaa, mutta meno kaikin puolin makeempaa, johtuen vaikka juuri siitä paremmasta jousituksesta. Ei noi ton kokoset ole suunniteltu kahden ajettaviksi ainaskaan vähän pitemmillä matkoilla...
tounge.gif
 
Tutulla oli tollanen SV Suitsa ja vaihtoi sen isompaan, kun ei jaksanut kulkea kaks päällä! Jos olet poropeukalo, osta kuitenkin Susna ja huollata sitä liikkessä. Ducatimies huoltaa ite oman pyöränsä ja sen takia sillä on varaa ajella sellasella Kaunottarella joka maksaa enemmän kun japanialainen, sen lisäksi, että sen pito on kaikin puolin arvokkaampaa, mutta meno kaikin puolin makeempaa, johtuen vaikka juuri siitä paremmasta jousituksesta. Ei noi ton kokoset ole suunniteltu kahden ajettaviksi ainaskaan vähän pitemmillä matkoilla...
tounge.gif
Ei kai kukaan nyt kultaansa uskalla tuntemattoman kähmittäväksi antaa
crazy.gif
tounge.gif


Itse ollaan huollot tähänkin asti tehty, joten eiköhän niiden kanssa selvitä tulevaisuudessakin.

Ja mitä tuohon kokoon tulee, niin enemmän noissa molemmissa ruttua on kun nykyisessä. SV:ssä teho tosin tulee aika paljon ylempää, mutta eikös ne vaihteet olleet käyttöä varten? Kakspäällä on muutenkin tehokas nopeudenrajotin käytössä, kun nopeusrajoitusten ylittämisestä tulee välittömästi nyrkkiä selkään
biggrin.gif
 
Perimmäinen kysymys siis kai oikeammin kuuluukin:
Järki vai tunteet...
confused_orig.gif
Suzuki lienee kaikkien japsien tapaan ainakin mielikuvissa vähän hajuton ja mauton. Samalla kuitenkin luotettava ja harmiton.

Ei kai Ducessa ole muuta oikeasti arveluttavaa kuin jakopää, josta löytyy hihna. Mahtaakohan pikku-Ducatiin käydä Renaultin paljon edullisempi hihna joka muistaakseni ja kuulemma sopii "isolohkoon"?

Itse ostaisin noista Suzukin. Periaatteessa paljon huolettomampaa tekniikkaa.
 
Perusasiat on molemmissa kunnossa eli ei ole v2 vääntöä ja saudia voittanutta. Kahta en vaihda. Toinen on v2 ja toinen ....
062802moto_prv.gif
 
Ja jotku jaksaa huudella tosta kakkosen huimasta väännöstä
biggrin.gif


Kuinka hyvä alusta siinä Ducatissa sit on? Siis just tossa 750 ss:ssä jos se on niiiin paljon parempi kuin ton sv:n.
 
Ja jotku jaksaa huudella tosta kakkosen huimasta väännöstä  
biggrin.gif


Kuinka hyvä alusta siinä Ducatissa sit on? Siis just tossa 750 ss:ssä jos se on niiiin paljon parempi kuin ton sv:n.
Tuo SS750:sen kone on oikeasti ihan väännökäs koko kierrosalueella. SV on tuossa suhteessa IMHO melko vaatimaton. Toki parempi kuin monessa kusiaisessa...

Eikä tuossa SS:n alustassa nyt mitään niin hirvittävän ihmeellistä ole. Se on hemmetin jämäkkä ja vakaa. Etupään jouset joutaa siinäkin vaihtoon, mutta muuten paketti on kuulopuheiden mukaan varsin toimiva.

SV:n alustassa taas on vialla sekä etu- että takapää eikä siinä ole läheskään Ducatin kaltaista vakautta. Siinä missä Ducce menee mutkat kuin kiskoilla on SV samassa kohtaa hieman spagetti. Näin hurjasti karrikoituna ja liioiteltuna. Vaan onpa siinä mukavuudessakin ihan vissi ero näiden kahden pyörän välillä.
 
Ja jotku jaksaa huudella tosta kakkosen huimasta väännöstä
biggrin.gif


Kuinka hyvä alusta siinä Ducatissa sit on? Siis just tossa 750 ss:ssä jos se on niiiin paljon parempi kuin ton sv:n.
Tuo SS750:sen kone on oikeasti ihan väännökäs koko kierrosalueella. SV on tuossa suhteessa IMHO melko vaatimaton. Toki parempi kuin monessa kusiaisessa...

Eikä tuossa SS:n alustassa nyt mitään niin hirvittävän ihmeellistä ole. Se on hemmetin jämäkkä ja vakaa. Etupään jouset joutaa siinäkin vaihtoon, mutta muuten paketti on kuulopuheiden mukaan varsin toimiva.

SV:n alustassa taas on vialla sekä etu- että takapää eikä siinä ole läheskään Ducatin kaltaista vakautta. Siinä missä Ducce menee mutkat kuin kiskoilla on SV samassa kohtaa hieman spagetti. Näin hurjasti karrikoituna ja liioiteltuna. Vaan onpa siinä mukavuudessakin ihan vissi ero näiden kahden pyörän välillä.
Mitä helvetin järkeä asiaa on muilta kysellä kun valinta on jo selvästi tehty?
eek.gif
 
Ja jotku jaksaa huudella tosta kakkosen huimasta väännöstä  
biggrin.gif


Kuinka hyvä alusta siinä Ducatissa sit on? Siis just tossa 750 ss:ssä jos se on niiiin paljon parempi kuin ton sv:n.
Vääntöarvot ja käyrät ovat lähellä toisiaan.
Niin huipuiltaan kuin muodoltaan.
Huipputeho on myös samaa luokkaa.

Kyllä se V2 huimavääntö on legendaa.
Kuutiotilavuus, välitykset, suunnittelu ratkaisevat enemmän.
Rivinelosessa saadaan kierroksilla ja välityksillä tehtyä lisäksi paljon. Kierrosalue on yleensä isompi.
Uusissa 600 SS pyörissä on parempi vääntö.

Ducatin jousitus on parempi, mutta on niitä vielä parempiakin.
 
Mitä helvetin järkeä asiaa on muilta kysellä kun valinta on jo selvästi tehty?  
eek.gif
Ehkäpä näin oikeastaan onkin. Kaitpa se on tämän herran pakko Ducati sitten hankkia
biggrin.gif
. Tilanne vaan on oikeastaan ihan uusi, kun tähän asti on jokaista hankintaa perusteltu järkisyillä ja nyt ei sitten järkisyyt riitäkään
confused_orig.gif


Joka tapauksessa kiitos kaikille vinkkejä antaneille. Ducatia metsästämään siis.
 
sanoi:
Ei kai Ducessa ole muuta oikeasti arveluttavaa kuin jakopää, josta löytyy hihna.
Ai niinkö ne essonbaarissa kertoi?
wink.gif

Aika jännä homma on sekin, että osa noista essonbaarin parlamentin jäsenistä ajelee autoilla, joissa on hihnoja enempi ja vähempi, myös jakopäässä, eikä niitä tunnu huolettavan edes 150tkm ajot...
tounge.gif

Joopati joo.

Kyllä se pikkukone kestää, yksinkertaista ja koeteltua tekniikkaa, ei siitä kannata huolehtia. Remmejä on muissakin mopoissa, ja niitä vaihdellaan aika ajoin (20tkm tjsp), eikä se tuommoisen ilmajäähyn ylläpito ole yhtään sen kalliimpaa kuin vaikka jonkun sukisukin. Huoltoja voi tehdä itse, tai teettää jossain sopivassa paikassa (ei tarvi olla se kallein), eikä tuon mopon kohdalla tosiaan puhuta mistään avaruussukkulan huollosta.

Eli samaa sanon kuin muutama muukin tuossa ylhäällä, älä turhia yritä 'järkeillä' jotain mopon valintaa, vaan tutustu molempiin ja ota se kumpi tuntuu kivemmalta, tai se jota siis oikeasti tekee enemmän mieli. Ihan sama kumpi se sitten onkaan.
 
Ai niinkö ne essonbaarissa kertoi?
wink.gif

Aika jännä homma on sekin, että osa noista essonbaarin parlamentin jäsenistä ajelee autoilla, joissa on hihnoja enempi ja vähempi, myös jakopäässä, eikä niitä tunnu huolettavan edes 150tkm ajot...
tounge.gif

Joopati joo.
Joopati joo vaan itselles. En puhunut Essonbaarilaisten puolesta vaan ihan oman mielipiteeni, mitä ymmärtääkseni kysyttiinkin. Enkä pidä autonkoneissakaan hihnaa yhtään vähemmän arveluttavana. Minun mittarillani se on aina miinusta tekniikassa. Ketju tai hammaspyörät ovat mielestäni parhaat tavat pyörittää jakopäätä. Ovat mielestäni aika paljon huolettomampia, vaikka sinä nyt siellä väheksytkin mielipidettäni Italian ihmeiden tekniikasta.

Itse arvostan luotettavuutta ja helpompaa huollettavuuta kuin jotain puolieksoottista kikkailua venakoneistossa jota pyöritetään vieläpä hihnoilla.
 
Ducatin hihnat on halpoja ja ne on helppo vaihtaa!  
tounge.gif
Eikä Ducatin Desmo ole mitään kikkailua, vaan sitä erilaista rakennetta, joka on mielenkiintoista ja joka on vuosien saatossa hyväksi havaittu... perinteitä, perinteitä, perinteitä.... Jos ei sellaset "erikoisemmat ratkaisut" kiinnosta, OSTA JAPANIALAINEN mopo joka on tehty niin, niin, niin tylsäksi !!!
 
Back
Ylös