Väliputken sovitus pönttöön - vinkkejä tarvitaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tumppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tumppi

MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava,
Väliputken sovitus pönttöön - vinkkejä tarvitaan

Eli ongelma on seuraava: väliputki ja pönttö ovat eriparia. Väliputken ulkohalkaisija on 54mm ja pöntön sisähalkaisija 57mm. Vanha sopiva pönttö koki viime vuonna täystuhon ja reservissä olis parinkin yoshin pönttöä..

Yritin tehdä sovituspalaa stormilta hankitusta grafiittirenkaasta, mutta siitä ei saa tehtyä noin ohutta kun siinä on vahvikkeena metallilankaa. Lisäksi yritin värkätä ohuesta alumiinipellistä sopivaa tiivistettä -> toivotonta. Seuraavaksi tein ohuesta alumiiniteipistä sovitteen, mutta ongelmana on liimapinta. Liiman poispalamisen jälkeen sovitteesta tulee väljä. Eli on tiivis hetken, mutta sitten väljistyy.

Uutta väliputkea en hanki, koska nykyinen on vaivalla rakennettu kahdesta eri putkesta ja siihen tehty lambdaplugi säätöjä varten. Voipi olla että sopivaa väliputkea ei edes markkinoilta löydy..

Alempana pari kuvaa selventämässä tilannetta:

0032.jpg



0063.jpg



Pari vaihtoehtoa tuli itselle mieleen.. Sorvauttaa sopiva holkki jostain materiaalista (messinki?). Ongelma on putkien valmistustarkkuus, tohon kun sorvaa mittojen mukaan holkin, niin ei varmasti sovi. Sen verran tönärilläkin katottuna on noi putket kieroja. Toinen vaihtoehto olis hitsata väliputkeen 1,5mm levystä pakottamalla sovite ja hioa se sitten sopimaan rööriin..

En tiedä onko kumpikaan keino järkevä, vai olisiko helpompaa hitsata pönttö suoraan väliputkeen kiinni? Metallimiesten vinkkejä kaivataan!

Myös joku sopiva kuumankestävä tiivisteteippi vois käydä tohon, kun kerran välys on noinkin pieni?


- T -
 
Jollain pakoputkipajalla saattaa olla sellainen hydraulinen putken levitin saisko sellaisella tuon väliputken pään suurennettua? Onhan niitä ihan käsimallisiakin mutta silloin yleensä tarvii lämpöä avuksi.
 
Mulla on joku Motonetistä hankittu auton putken supistepätkä, jonka pää on sisäh. 54,2 ja ulkoh. 57,7. Jostain sellasesta saa varmaan tehtyä. Jos liikut pk-seudulla, niin saat tämänkin. Toi levitys olisi varmaan kyllä fiksumpi ratkaisu.
 
Mulla on joku Motonetistä hankittu auton putken supistepätkä, jonka pää on sisäh. 54,2 ja ulkoh. 57,7. Jostain sellasesta saa varmaan tehtyä. Jos liikut pk-seudulla, niin saat tämänkin. Toi levitys olisi varmaan kyllä fiksumpi ratkaisu.


Täytyypä mennä huomenna motonettiin hämmästeleen.. Kiitti vinkistä!
 
Luulenpa että siisteimmän lopputuloksen saat kun mittaat Yoshin sisähalkaisijan, otat väliputken mukaasi ja suuntaat kohti Eurostainlessia Tikkurinkuja 3:seen.
http://eurostainless.fi
Levittävät sulle väliputken sopivaksi, hyvällä tuurilla ihan odottaessa.

Ai niin, Tikkurila ei taida olla ihan Sun naapurissas...
 
Esteettisesti ei välttämättä kaunein, mutta nythän on "vain" slipari kyseessä niin tuon sais äkkiä pakoputkiteipillä tiivistettyä. Siis sitä samaa teippiä millä lämpösuojataan yleensä autojen pakosarjat jne. Lopuksi vielä ruuvi läpi ja avot!

Tämä teippi..
pakoputkiteippi.jpg


edit. Vielä selvennetään asiaa, että minun idea oli siis riipasta tuota teippiä sliparin sisään menevään putkeen sen verran, että sitä saa kumivasaralla naputella sisään. Ei ulkopuolelle :)
 
Luulenpa että siisteimmän lopputuloksen saat kun mittaat Yoshin sisähalkaisijan, otat väliputken mukaasi ja suuntaat kohti Eurostainlessia Tikkurinkuja 3:seen.
http://eurostainless.fi
Levittävät sulle väliputken sopivaksi, hyvällä tuurilla ihan odottaessa.

Ai niin, Tikkurila ei taida olla ihan Sun naapurissas...

Onko kokemusta mitä tuollanen levitys noin suurinpiirtein maksaa? Itselläni myös väliputki jumppa menossa.
 
Itse varmaan taivuttelisin 1,5mm rosteripellin liuskan tuon väliputken pään ympärille, hitsaisin kiinni ja hioisin kunnes vaimennin sopii paikalleen. Mutta nämä nyt on näitä tapauskohtaisesti sovellettavia juttuja, paras tapa riippuu käytettävissä olevista työkaluista, materiaaleista, taidoista, mieltymyksistä jne.

Sorvattu holkki ei tosiaan taida olla kovin hyvä ratkaisu tässä tapauksessa. Kummatkin putket lienee sen verran soikeita, että pyöreäksi sorvattu holkki ei välttämättä istu kovin hyvin.

Joku pehmeä tiivistenauha tai muu vastaava saattaa toimia tai sitten ei. Riippuu vähän siitä, että miten hyvin tuo vaimennin tulee muuten kiinni ja paljonko rasitusta putken ja vaimentimen liitokseen kohdistuu.
 
Tänään marssin tönärin kanssa Motonettiin katteleen putkenpätkiä. Valkkasin mielestäni sopivimman putken ja (niitä muuten oli siellä paljon!) marssin tallille..

Heti kärkeen totesin putken sopivan sliparin sisään juuri hyvin, lienee joku vakiokoko, mutta väliputki oli hiukan liian tiukka putken sisään. Rälläkällä sopiva pala putkesta irti ja pientä hiontaa putken sisä- ja ulkopintaan sekä väliputken ulkopintaan.. Sen jälkeen kumivasaralla hakaten putkenpätkä väliputken päälle ja hiomalla sopiva välys slipariin, että liitoksen voi joskus purkaa. Sit pyörään paikalleen ja tsädäm - paketti kasassa!

Rahaa meni 6,90€ ja aikaa noin puoli tuntia! Kiitos ytsför:lle kullanarvoisesta vinkistä - joskus isokin ongelma voi ratketa pikkujutulla! Tarjoan virtualisen oluen :bisseä:


- T -
 
Back
Ylös