• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Valojen säätö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja archer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

archer

New member
Huomenta kaikille! Olen päässyt nyt pari tuhatta kilsaa uudella Hondallani ajamaan ja nyt pimeässä kokeilleena huomasin , että ajovalot näyttävät siinä pelissä turhan ylös. (Finnair vilkuttelee valoja ajaessani pitkät päällä  
biggrin.gif
)
Kysymykseni siis koskeekin niiden säätöä, tai lähinnä "säätöarvoja".
Eikös valoille ole joku nyrkkisääntö paljonko kuvion pitää pudota? Tyyliin mopotin 5m päähän seinästä suoraan ja mittaa keilan mopottimesta ja seinästä. Tällöin seinässä kuvion pitää ollaa n. 5cm alempana. Tämä 1cm/m on jostain autofoorumilta napattu ohje. Onko riittävä ohje vai omaako täällä joku parempia poppakonsteja. Itse säätötyöhön tarvittavat ohjeet löytynevät pyörän manuskasta.

jep, oma paino ja matkatavarat on jollain lailla huomioitava. mitään pikanappia kun ei pyörässä ole josta valo säätyisi kuorman muuttuessa. Alkoi eilen illalla välillä nolottamaan kun ajoin kotiin päin. Lyhyet valot päällä ajoin ja muutama auto vilkuttelee pitkiä että vaihda jo!! Eikä niistä pitkistä noilla säädöillä ole edes hyötyä, valaisevat nimittäin ihan oikeesti puiden latvoja. Pitää ajaa pyörä parkkihalliin ja alkaa säätää...

Just olin laittamassa samasta asiasta kysymystä. Tarvis ohjeistusta, sillä aikaisempi säätö ei menny ihan putkeen. Ajattelin nimittäin päästä helpolla, joten ajoin paikalliselle katsastusasemalle ja kysyin josko sais katsoa onko suuntaus kohdallaan. Olivat todella avuliaita ja sanoivat että kokeillaan ja niinpä hetken odottelun jälkeen valonsuuntausloota oli siinä edessä. Sen mukaan valot näyttivät reilusti liian alas ja ruuvailin niitä ylöspäin katsastusmiehen ohjeiden mukaisesti. No sitten kiittelin ja lähdin jatkamaan tyytyväsenä matkaa. Muuten hyvä, mutta säädön jälkeen kotilot alko vilkuttelemaan
confused_orig.gif
Onko siis niin että nuo autoille tarkoitetut suuntauslaitteet ei toimi oikein MP:llä vai missä vika? Säätö siis tehtiin samaan merkkiin kun auton valot säädetään.

Nyt sitten pitäs säätää uusiksi ja ainoa ohje minkä olen löytänyt on tuo aiemmin mainittu kuvion putoaminen 1cm/m. Siihen liittyen kysymys eli mitataanko mp:n päässä korkeus maasta lampun keskikohtaan vai miten tuo keilan korkeus määritetään? Näyttää tuossa Yammussani olevan linssitekniikalle tehdyt valot, joten tuo mittaaminen ei niin simppeliä.

Omassani olen pitänyt vähän reilummin alakanttiin kuin 1cm/m, koska pienikin kiihdytys ja valot sojottaa yläkanttiin. Toisaalta sellainen välähtely kuopissa lisää pyörän näkyvyyttä päivällä.

Miten mittaat tuon korkeuden, johon sitten lukemaa vertaat? Jostain luin että ottaa mitan MP:n päässä siihen umpion keskikohtaan, mutta.... Tuli mieleen että vois varmaan tehdä myös siten että laittaa pärrän seinään kiinni valot päällä, mittaa keilan korkeuden ja sitten siirtää vaikka 5 m päähän ja mittaa uusiksi.

Mittaatko tuon korkeuden MP:n päässä siihen umpion keskikohtaan?
Itse mittaan siten, että seison lähellä valon edessä tasaisella alustalla ja tsekkaan mihin kohtaan reittä valon yläraja sojottaa. Sen jälkeen siirryn kauemmas ja katson minkä verran tuolla matkalla on valokeila pudonnut. Näin ei tietysti itse ole painona pyörän päällä, mutta sen voi arvioida tai pyytää jonkun muun avuksi hommaan.

Mites toi "ajoviima" vaikuttaa tohon pyörän asentoon? Eli jos säätää valot paikallaan kuski päällä, niin pysyykö pyörä samassa asennossa kun vauhtia enemmän? Eli pyrkiikö "ajoviima" vai mikä ram-air liekään painamaan vai nostamaan etupäätä? Vai eikö vaikuta mitenkään? Vai onko tämä pyöräkohtaista?

Mites toi "ajoviima" vaikuttaa tohon pyörän asentoon? Eli jos säätää valot paikallaan kuski päällä, niin pysyykö pyörä samassa asennossa kun vauhtia enemmän? Eli pyrkiikö "ajoviima" vai mikä ram-air liekään painamaan vai nostamaan etupäätä? Vai eikö vaikuta mitenkään? Vai onko tämä pyöräkohtaista?
Eiköhän noi mopot oo suunniteltu siten että ei tuu mitään "yllättäviä" nosteita tai downforcee kun ajaa vähän kovempaa. Siinähän muuttuis alustan toiminta ja ajo-ominaisuudet.
Muutoinkin tavis mopon aerodynamiikka on aika onnetonta, joten ei siihen sais edes suunnittelemalla juuri minkäännäköstä forcee mihinkään suuntaan. Eri asia on sitte jos mopon päälle vetästään "monokokki" tai lisätään siivekkeitä.

Miten mittaat tuon korkeuden, johon sitten lukemaa vertaat? Jostain luin että ottaa mitan MP:n päässä siihen umpion keskikohtaan, mutta.... Tuli mieleen että vois varmaan tehdä myös siten että laittaa pärrän seinään kiinni valot päällä, mittaa keilan korkeuden ja sitten siirtää vaikka 5 m päähän ja mittaa uusiksi.
Itse laitoin fillarin lähelle seinää tyhjähkössä parkkihallissa ja istuin fillarin selässä pitäen kädellä tukea seinästä. Kaveri mittaili siitä sitten tarpeelliset mitat. Seinää pitkin menevän valokiilan raja on ihan terävä ja helppo mitata. Mittauskohtakaan ei ole sinänsä pakko olla pyörässä kiinni kunhan se 5m mittaillaan sitten eteenpäin siitä mittapisteestä.

Back