Valurauta jarrulevyt ja palakysymys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vtwin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

vtwin

New member
Ostin täyskelluvat levyt, jotka on valurautaa (vanhoissa 748/916 SP:ssä ja 900 SL:ssä esim. löytyy tämmöiset)
smile_org.gif

pyörässäni on brembon jarrusatulat joissa on 4 palaa/satula. (996R, 998?, Apr. Mille vakiosatulat)
biggrin.gif

käykö originaalit palat ko. valurautalevyille? jos ei, mitä paloja pitää käyttää? ns. sintteripalathan on 'no-no' valuraudalle?

nixweiss.gif

Mä en tiedä mitä alkuperäiset sisältää mutta tärkein asia sinulla on näemmä tiedossa.Varminta on tökätä uudet palat oikeaa laatua.

Heips

Nyt tuli vastaan kysymys, johon itsekin toivoo lisätietoa. Tuli hankittua uudet vanteet Multistradaan ja etupäässä meni myös jarrulevyt uusiksi. Ovat täyskelluvat, mutta itse levyn materiaalista ei ole tarkkaa tietoa. Miten tunnistaa valurautalevy ja miksi sintteripalat ovat "no-no" valuraudalle? Entä jos on tullut hinkattua "väärillä" paloilla, onko jotain peruuttamatonta saatu aikaiseksi vai onko vain jarruteho ollut vajavaista?

Hjelp!

Heips

Nyt tuli vastaan kysymys, johon itsekin toivoo lisätietoa. Tuli hankittua uudet vanteet Multistradaan ja etupäässä meni myös jarrulevyt uusiksi. Ovat täyskelluvat, mutta itse levyn materiaalista ei ole tarkkaa tietoa. Miten tunnistaa valurautalevy ja miksi sintteripalat ovat "no-no" valuraudalle? Entä jos on tullut hinkattua "väärillä" paloilla, onko jotain peruuttamatonta saatu aikaiseksi vai onko vain jarruteho ollut vajavaista?

Hjelp!
Mutu ... Olen itse ollut siinä uskossa, että ainoastaan rosterilevyillä voi käyttää sintteripaloja. Muussa tapauksessa tulee kulumisongelmia, eli levyt kuluis todella nopeasti.

Joku, joka tän asian varmaks tietää tai jaksaa selvittää varmaan kumoaa mun sanat oikein nopeesti ... Kuitenkin, en laittais muita kuin rosterilevyt, jos sintteripaloja meinaa käyttää.

-Mikko

Heips

Ovat täyskelluvat, mutta itse levyn materiaalista ei ole tarkkaa tietoa. Miten tunnistaa valurautalevy ja miksi sintteripalat ovat "no-no" valuraudalle? Entä jos on tullut hinkattua "väärillä" paloilla, onko jotain peruuttamatonta saatu aikaiseksi vai onko vain jarruteho ollut vajavaista?
Rosterin ja valuraudan toisistaan erottaminen on helppoa. Valurauta ruostuu, rosteri ei. Valurautalevyt ruostuvat jo yökasteesta.

Ruostumattomaan teräkseen (austeniittinen eli yleisin laji) magneetti ei tartu, valurautaan ja hiiliteräkseen (rakenneteräs) kyllä.

Hiiliteräksen ja valuraudan taas erottaa toisistaan ulkönäöstä. Teräksen pinta on hienorakeinen, valuraudan karkearakeisempi. Valuraudan murtopinta on karkea, eikä siitä lähde lastuja porattaessa.

Sintteripalojen käyttökielto valurautalevyjen kanssa perustuu siihen, että valurauta ei kestä valssatun aihion tapaan lämpöshokkeja.

Sintteripalojen kanssa jarrulevyt toimivat noin 150 astetta kuumempana. Räärääkäytössä on sattunut tapauksia, joissa valurautalevy on mennyt pirstaleiksi lämpöshokin takia.

Lyhyesti, valurauta levyille massapalat (halvimmat) ja seoslevyille sintteripalat (kalliit). Valurauta tai Fe levyt ruostuu satessa, seoslevyt ei. Että olisi vähän monimutkaisempaa, niin seoslevyille käy myös massapalat. Tämä noin yleisesti, ei tuu suurta virhettä jos teet näin.

Joo, näin minäkin sen järkeilin, mutta ongelma on siinä että tuolle jarrusatulalle on tuo valikoima aika suppea.
sad_orig.gif
tuota yhdistelmää (rautalevy/4-pala satula) kun ei ole ollut missään vakiona.

tai sitten en vaan osaa käyttää googlea tarpeeksi..
nixweiss.gif

Täytyy jatkaa etsintöjä. Kevääseen on pitkä aika...

Joo, näin minäkin sen järkeilin, mutta ongelma on siinä että tuolle jarrusatulalle on tuo valikoima aika suppea.
sad_orig.gif

nixweiss.gif

Joo, muistan muutama vuosi itsekin etsineeni massapaloja noihin pottuihin. Ferodon CP911 -seosta
http://www.federal-mogul.com/en....ke+Pads
ei saanut kuin vanhempiin, kaksipalaisiin kaliipereihin.

sad_orig.gif

nixweiss.gif

Tere!

Ymmärsinkö oikein että sinulla on Millen etujarrusatulat, joihin haet valurautalevyille sopivia paloja, eli normaaleja? FDB2042P on Milleen sopiva, mitat 75x55x9,4mm.

T:Raine

Hups, luinpa tarkemmin, 4 palaa/satula, eli vissiin palan koko 35,2x39,7x7,6mm? Joo, eipä ole kuin sintterinä.
confused_orig.gif

Jep, edelleen hakusessa... nyt näyttää siltä että kokeillaan noilla originaaleilla paloilla ja katsotaan mitä käy.

(tai sitten myydään levyt edelleen..)
sad_orig.gif

Back