• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vanteiden kiillotus&puolien maalaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Moto^
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Moto^

New member
Mietiskelin et jos tekis viä jotai mopottimelle... Tollaset vanteet olis aikas siistit, mutta onko kukaa tehny tollasta urakkaa vanteille? Mikkä on työn vaiheet? Lasikuulapuhallus-> maalaus ->maalin puisto halutulta alueelta-> kiillotus ja lakka päälle?

Edellisestä pyörästä kiillotin vanteiden reunat ja sanoin että en enää tee vastaavaa mutta ny olisin taas tekemässä ja isommassa mittakaavassa
tounge.gif

Sama meininki täälläkin suunnalla. Mut ei tarvis ku maalata puolat mustaks taino väri viel hakuses
wink.gif
Eli reunat kiiltää jo mut puolat on ruman harmaat. Joten vinkkejä pelkkään maalaukseen?? Ruisku (siis kunnon ruisku) on tulos täs keväällä et saa kotiloakin maalata hieman.

R-ykkösen vanteessa tuppaa olemaan toi alkuperäinen maali aika tiukassa, ei tahdo maalin poistoaineella lähteä mihinkään.

Omat vanteen reunat on sorvissa hinkattu ensin puhtaaksi ja sitten kiillotettu, sen jälkeen maalattu ja taas kiillotettu lisää ja sitä kiillottamista saa näköjään jatkaa pitkään...
biggrin.gif

Lakkaa ei suositeltu pistettäväksi koska kiillotetulla alumiinilla on tapana ajan myötä haalistua ja sitä ei sitten enää helposti kiilloteta uusiks jos siinä on se lakka päällä. Eli reilusti vahausta ja kiillotusta vaan.

Sen verran homma epäonnistui että maalatessa vanteeseen pitäis laittaa joku pohjustusaine että maali tarttuu kunnolla, mulla se tahtoo irtoilla/lohkeilla aika helposti.

aaa00208jl.jpg

Ja tommoset niistä sitten tuli, kauheasti vaatii vaan putsausta jos meinaa ne aina kiiltävänä pitää.

No joo! tyylejähän on varmaan monenlaista... minä tein tällälailla 1. gummit poijes 2. nitromorsee 3. vesihiomapaperilla 240-1200 4. autosol+kiillotus 5. teippasin kiilloitetut alueet ekaks 2.kerrosta maalarinteippiä+2.kerrosta ilmast.teip. tällein kun tekee ei tule jälkiä puhalluksessa 6. puhallukseen 7. pohjamaali sille alueelle joka maalataan 8. massaväri 9. STANDOX alumiinilakka koko alueelle myös kiilloitetulle!!!.

STANDOXILLA on ainoastaan tätä alumiinilakkaa. tarkoitettu raskaskalustoon... mulla on lakka ainakin pysynyt pyörässä 2kesää vanteissa, etupäänputkissa, moottorinkopissa, laturin ja startinkopissa jne. kiiltää hyvin ja ei ole kellastunut!! päässee kesällä aika paljon helpommalla kun on lakattu!! mutta mielipiteitähän on puolesta ja vastaan...
033102beer_1_prv.gif

Olis ihan mukava tietää onko muita joka käyttänyt STANDOXin alumiinilakkaa... mun käsitys on kyllä tästä tavarasta että pysyy...

Itsellä kyseinen homma menossa ceparin vanteisiin.. Vaiheet on..

1. Kumit Pois
2. Puhallutukseen (suojaa kiilloitettava alue)
3. Taistele pulverimaali pois kiillotettavalta alueelta
4. Hio
5. Hio, osta laastaria
6. Hio vaikkapa sinne 1200 asti
7. Rättilaikkaa niin maan pirusti, itse käytän autosolia laikan kanssa, ihan ok jälkeä tulee.
8. Teippaa kiilloitettu alue maalarinteipillä ja siihen päälle vaikka jotaki muutaki paksumpaa teippiä
9. Maalaukseen
10. Kumit päälle
11. Viimeistele vaikkapa autoglymin metal polishilla jonka jälkeen vaha päälle

Jotenkin noin mulla menee.. Niin ja suosituksia (kokemuksia) että mikä aine olisi autosolia parempi tuon laikan kanssa?
sport05.gif

Eiks kannattas toi puhallus tehdä vasta ennen maalausta niin ei jää rasvaa yms. maalatulle pinnalle näin mä ainakin tein kun järkeilin tota asiaa...

Eiks kannattas toi puhallus tehdä vasta ennen maalausta niin ei jää rasvaa yms. maalatulle pinnalle näin mä ainakin tein kun järkeilin tota asiaa...
Hmm.. hyvä pointti. varmaan ihan hyvä se on noinkin tehdä. Mutta sitte jos suojaus pettää ja hiekkaa pääsee kiillotetulle pinnalle tekemään asioitaan niin v-käyrä voi olla aika korkeella, noita puhalluksen jättämiä jälkiä nimittäin on paskamainen hioa pois  
tounge.gif
Ja eihän tuon vanteen putsaus nyt mitään henkimaailman juttuja ole  
lookaround_orig.gif

Hmm.. hyvä pointti. varmaan ihan hyvä se on noinkin tehdä. Mutta sitte jos suojaus pettää ja hiekkaa pääsee kiillotetulle pinnalle tekemään asioitaan niin v-käyrä voi olla aika korkeella, noita puhalluksen jättämiä jälkiä nimittäin on paskamainen hioa pois  
tounge.gif
Ja eihän tuon vanteen putsaus nyt mitään henkimaailman juttuja ole  
lookaround_orig.gif
Ei se putsaus ole henkimaailman juttuja titenkkän ole... hyvinhän toi onnistu sillein että 2kerrosta maalarint+2kerrost ilmastointit. alle tuota maalarint. niin ei jää liima aineita tosta ilmast.teipistä!!

Kyllä tossa hommaa olis... Te kun puhutte puhalluksesta niin tarkotatteko lasikuula vai heinoo hiekkapuhallusta? Joo tosiaa tosta STANDOXista vois kokemuksia laittaa, jos löytyy. Mitä maksaa toi puhallutus&maalaus?

Kyllä tossa hommaa olis... Te kun puhutte puhalluksesta niin tarkotatteko lasikuula vai heinoo hiekkapuhallusta? Joo tosiaa tosta STANDOXista vois kokemuksia laittaa, jos löytyy. Mitä maksaa toi puhallutus&maalaus?
Mä jouduin hiekkapuhulluttaa kun ei ollut tässä lähipiirissä lasikuulaa jota olisin kyll muuten käyttänyt... Standox alumiinilakka maksaa noin 100e muistaakseni se oli 2.5l purkki pitää katsoa kun illallla käyn tallilla... tätä tavaraa ei yleensä löydy tavan automaalaamosta. (kyselty on) tilautin kylmän viileästi ihan tavan varaosaliikkeeseen. tätä käytetään myös mm. liikennemerkkien taustoissa. Vastaavaa tuotetta ei löydy ainakaan PPG, Dupont, Deber yms. On muuten aika paksua tavaraa sisältää myös jotain jousto ja tartunta aineita mitä ei ole tavan lakoissa (Sanoi mun kaveri joka ammatikseen maalaa...)
smile_org.gif

Niin te ootte käyttäny tota hiomapaperia ton nitromorsen tms. kanssa? Ite käytin karhunkieltä aikoinaan ja sillä kyl lähti iha hyvi.

Hiekkapuhallus tehtiin myös minun vanteille, ja mainitsipa työn tehnyt häiskä että oli aika pirun lujassa maali kiinni (pulverimaali). Itse olen poistanu maalin nitro morsella siten että aine vaikuttamaan ja lastalla tai painepesurilla pois.

Back