• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vapaa-ajan vakuutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gaagamel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

gaagamel

New member
Hakutoiminnolla ei löytynyt tämmöstä joten kysyn. YP voi poistaa jos katsoo tarpeelliseksi.

Eli

Reissaan kesäisin norjassa ja viimevuonna kun kiipeilin jollekkin nyppylälle oluttölkin kanssa oli liukasta ja vähän luntakin niin tuli mieleen että oliskohan hyvä olla joku vapaa-ajan vakuutus jos tarvii mennä terveyskeskukseen norjassa..

Kawassa (-91) on kustannusssyistä vain liikennevakuutus. Kustannussyistä vapaa-ajan vakuutus olis hyvä olla edullinen mutta järkevä.

Tähän kaipaisin vinkkejä / mielipiteitä . Kesäkuun alussa taas lähtö norjan kierrokselle.



http://www.vkukko.fi/MP/MP2013/pk1.jpg


-vku-
 
sairaskuluvakuutus ja sitten joku vapaaehtoinen henkivakuutus vai oliko jokin tapaturmavakuutus, mitkä löytyy täältä ainakin. ensimmäisessä saa kaikki lääkärin määräämät tutkimukset ja lääkkeetkin vakuutuksen piikkiin.
toki voi olla että tuollainen pitää ottaa nuorena, vanhemmala iällä eivät enää myönnä ku joka paikkaa kipuaa ja kolottaa muutenkin..

pitäis varmaan lukea läpi nuokin joskus, mikä korvaa mitäkin, laskut kun tulee aina maksettua automaattisesti.. :D
 
Tuosta Norjan peruslääkäripalveluista löytyy googlella tietoa mutta kaipailisin ns. kokemuksia, lähinnä sitä varten että onko jostain vakuutuksesta edes hyötyä tämmöselle viiskymppiselle.
 
Ei ole varsinaisesti kokemusta, mutta kun ovat noita myyneet, niin jo kysymällä selvinnyt, etteivät korvaa mitään mitä minä harrastin. Eli hiemankin loukkaantumisriskiä (todellista tai kuviteltua), niin eivät myyneet ja lajilisenssit ja muut ainoat toimivat käytännössä. Joissain jo moottoripyöräily sinänsä oli korotetulla omavastuulla. Toki kun maksaa tarpeeksi, saa kattavampaa suojaa.
Enkä siis mitään varsin holtitonta ole harrastanut, kamppailulajeja, prätkää radalla jne.
 
Mites jatkuva matkavakuutus?
Korvaa myös matkatavaroita siinä samassa ja on aina voimassa kun on vähänkin kauempana pois kotoa,
olikohan raja jotain 50 km.
 
Kuulostelen tänne tulleet kommentit ja sitte esim vaiikka ens viikolla soittelemaan. En osaa ite hahmottaa että mitä asiaa varten vakuutus olisi järkevä olla. Jotenkin vaan on semmonen olo että jostain vois olla hyötyä reissatessa. Pyörä on niin vanha että kaskoa ei tartte ajatella. IKää on sen verran että joka kohtaan löytyy joku aikaisempi vamma(varmaan ainakin vakuutusyhtiön lääkärin mielestä ).
 
Matkavakuutusta harvoin tarvitsee, jos on jonkun ammattiliiton jäsen.

Kannattaa tutustua vakuutuksiin, koska monissa vakuutuksissa on päälekkäisyyksiä. Joskus pelkkä kotivakuutus korvaa aika hyvin reissuvahinkoja.
 
Monta vuotta sitten kun mentiin Kilimanjarolle kävelemään kyselin matkavakuutuksen kattavuutta. If:ssä oli tulkinta, että matkavakuutuksessa ei ole korkeusrajaa jos perille pääsee kävelemällä. Jos tarvitaan kiipeilyvarusteita niin normivakuutus ei kata.

Samalla reissulla tehtiin sivukeikka jollekkin kivenmurikalle, oisko ollut kymmenen metriä korkea. Ei siinä mitään köysiä tai varmistuksia ollut vaikka koko matka mentiin nelivedolla. Onneksi ei tarvinnut kysellä vakuutuksen tulkintaa kävelyn ja kiipeilyn eroista. Helikopteri kyyti Afrikassa voi olla melko kallista eikä sairaalalentokaan ilmainen ole.

Työpaikan puolesta minulla on vapaa-ajan vakuutus, jossa ei ole kielletty kuin kilpaurheilu. Omassa vakuutuksessa on pitkä lista kiellettyä lajeja. Kannattaa tarkistaa omasta yhtiöstä mitkä asiat poissuljettu.
 
Monta vuotta sitten kun mentiin Kilimanjarolle kävelemään kyselin matkavakuutuksen kattavuutta. If:ssä oli tulkinta, että matkavakuutuksessa ei ole korkeusrajaa jos perille pääsee kävelemällä. Jos tarvitaan kiipeilyvarusteita niin normivakuutus ei kata.

Samalla reissulla tehtiin sivukeikka jollekkin kivenmurikalle, oisko ollut kymmenen metriä korkea. Ei siinä mitään köysiä tai varmistuksia ollut vaikka koko matka mentiin nelivedolla. Onneksi ei tarvinnut kysellä vakuutuksen tulkintaa kävelyn ja kiipeilyn eroista. Helikopteri kyyti Afrikassa voi olla melko kallista eikä sairaalalentokaan ilmainen ole.

Työpaikan puolesta minulla on vapaa-ajan vakuutus, jossa ei ole kielletty kuin kilpaurheilu. Omassa vakuutuksessa on pitkä lista kiellettyä lajeja. Kannattaa tarkistaa omasta yhtiöstä mitkä asiat poissuljettu.

Tismalleen pitää paikkansa, kun selvittelin riskejä muutaman vuoden takaisen Ivano Dipano Via Ferrata patikoitiimme liittyvissä asioissa. Mutta hieno oli polku.
 
Myös osa kotivakuutuksista toimii matkavakuutuksina pohjoismaissa. Kannattaa tosiaan tutustua niihin ehtoihin niin ei maksa kahteen kertaan. Suurin osa "extreme" harrastuksista kuten sukellus ja vuorikiipeily on normi vakuutuksista rajattu pois. Moottoripyöräily yleisillä teillä meni ainakin minulla läpi, mutta jos olisi käynyt radalla niin siellä ei. Tuli selvitettyä kun oli ajatus käydä Ringillä muutama kierros, onneksi järki voitti.

Janne
 
Myös osa kotivakuutuksista toimii matkavakuutuksina pohjoismaissa. Kannattaa tosiaan tutustua niihin ehtoihin niin ei maksa kahteen kertaan. Suurin osa "extreme" harrastuksista kuten sukellus ja vuorikiipeily on normi vakuutuksista rajattu pois. Moottoripyöräily yleisillä teillä meni ainakin minulla läpi, mutta jos olisi käynyt radalla niin siellä ei. Tuli selvitettyä kun oli ajatus käydä Ringillä muutama kierros, onneksi järki voitti.

Janne

Eikös Ring ole yleinen yksisuuntainen tie ?
kulkupeli pitää olla kilvissä, nopeusrajoituksia ei ole paitsi lippuautomaateilla ja ohitukset vain vasemmalta.
Ja siis ihan normi liikennesäännöt voimassa. Kilpailut/kilpailuharjoitukset on sitten erikseen.
Tuosta löytyy "safety rules" ja "driving regulations"

http://www.nuerburgring.de/en/drives-fun/drives/touristenfahrten/tourist-rides-nordschleife.html
 
Voi olla, kyselin siis vakuutusyhtiöstä yleisesti radalla ajosta. Se Ring jäi tosiaan väliin, ehkä joskus toiste.
 
Eikös Ring ole yleinen yksisuuntainen tie ?
kulkupeli pitää olla kilvissä, nopeusrajoituksia ei ole paitsi lippuautomaateilla ja ohitukset vain vasemmalta.
Ja siis ihan normi liikennesäännöt voimassa. Kilpailut/kilpailuharjoitukset on sitten erikseen.
Tuosta löytyy "safety rules" ja "driving regulations"

http://www.nuerburgring.de/en/drives-fun/drives/touristenfahrten/tourist-rides-nordschleife.html

Eikös tuossa ratavakuutusketjussa juurikin kirjoitettu:
Lähitapiolaan oli tullut kaskoon ehtomuutoksia:

3.1 Kolarointivakuutus
(Törmäysvakuutus)
Kolarointivakuutuksesta ei korvata vahinkoa, joka on aiheutunut


käytettäessä ajoneuvoa moottoriradalla tai ajo- tai nopeusharjoittelussa muulla alueella tai tieosuudella
(esim. Nürburgringin Nordschleife).

Eli ei taida mennä ihan normitiestä. Kannattaa ainakin tarkastaa, ennen kuin lähtee kokeilemaan.
 
Eikös tuossa ratavakuutusketjussa juurikin kirjoitettu:


Eli ei taida mennä ihan normitiestä. Kannattaa ainakin tarkastaa, ennen kuin lähtee kokeilemaan.

Vihreä helvetti on vakuutusehdoissa mainittu erikseen nimeltä, koska se on "normaali" tie. Ilman tuota mainintaa vakuutus olisi voimassa sielläkin.
 
minä käsitin, että nyt puhuttiin ihan sellaisesta normaalista liikkumisesta ja vakuutuksesta, ei rata-ajosta jne..:blink:
 
Eikös tuossa ratavakuutusketjussa juurikin kirjoitettu:


Eli ei taida mennä ihan normitiestä. Kannattaa ainakin tarkastaa, ennen kuin lähtee kokeilemaan.

Mjoo, on muutama kiekka ringillä ja viime kesänä man-saaren "mountain course" oli samalla tyylillä yksisuuntainen tie ilman nopeusrajoituksia. Ei tuo juuri kummemmalta tuntunut kuin kaksisuuntaisenakaan :) sama tie.
Pau Arnos oikeana ratana on kokeiltu muutaman kerran ja sitä voin suositella jos ajohuuma iskee reissulla Pyreneillä.

Mutta joo, jos Norjassa kiertelee Galdhöpiggenit, Glittertindit, Preikestolenit, Kjeragit, Trolltungat sun muut, niin normi ulkoilua kai ne on. Ei vaadi mitään kiipeilyvälineitä, vaan ihan normijärkeä. Jos kulkee merkattuja polkuja niin ainakin itse oletan että matkavakuutus on voimassa. Eri asia jos lähtee erämaahan tiettömille taipaleille.
Jos sitten tipahtaa trollväggeniltä, preikestolenilta tai Kjeragilta, niin siinä 15s vapaan aikana ei varmaan kannata murehtia vakuutusjuttuja.
 
Eikös Ring ole yleinen yksisuuntainen tie ?
kulkupeli pitää olla kilvissä, nopeusrajoituksia ei ole paitsi lippuautomaateilla ja ohitukset vain vasemmalta.
Ja siis ihan normi liikennesäännöt voimassa. Kilpailut/kilpailuharjoitukset on sitten erikseen.
Tuosta löytyy "safety rules" ja "driving regulations"

http://www.nuerburgring.de/en/drives-fun/drives/touristenfahrten/tourist-rides-nordschleife.html
On siellä nopeusrajoituksia, mm. Breidscheid:n sisääntulon kohdalla. StVO § 3*pitää myös noudattaa. (ajoneuvo täytyy olla kuljettajan hallinnassa kokoajan..jne..)
 
Back
Ylös