• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vapaa nopeus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jskanerva
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jskanerva

New member
Indiassa ei ole nopeusrajoituksia, joten siellä varmasti keskitytään ajamiseen. Eli oletteko vertailleet onnettomuustilastoja?
Ja näitä "vetomiehien" juttuja lukiessa tuntuu olevan yhtäläisyys merkki (=) yli-nopeuden ja turvallisen ajamisen välillä
confused_orig.gif
?
Itselläni tuo kukka tuola hatusa ei kestä kovin suuria ylinopeuksia, eikä lompsa, ja korttikin on parempi olla kokoajan käytössä
cool.gif

Intia on muutenkin hyvin samankaltainen maa kuin Suomi. Siellä on vähän ihmisiä ja paljon korpitaipaleita.  
thumbs-up.gif

Itselläni tuo kukka tuola hatusa ei kestä kovin suuria ylinopeuksia, eikä lompsa, ja korttikin on parempi olla kokoajan käytössä
cool.gif
Kukkia en käytä, opiskelijana on päiväsakko verrattain pieni (toisaalta aivan st*nan iso) , eikä korttia aina tarvi (alkomahooliliikkeessä ne sitä on joskus kysyny).
033102bebe_1_prv.gif

EDIT: Mutta siis kysymyshän oli "oletteko vertailleet"? Ootko sattunu vertailemaan Suomea ja Intiaa ihan noin kartalla tai muulla paperilla ensimmäisenä?

Huvittavan näköstä tuolla ku ne vetelee koko perhe kakspyöräsen päällä.
crazy.gif

Kyllä minulle paikalliset väittivät, että jotakin nopeusrajoituksia Intiassakin olisi. Tosin he eivät tahtoneet muistaa itsekään että mitä ne ovat. Rajoituksella ei kuitenkaan monesti ole paljon väliä, kun liikenne ryömii kuin kehäykkösellä pahimpaan ruuhka-aikaan. Tosin intialaiset sovittaisivat niille kaistoille rinnakkain kolmen auton sijaan vähintään viisi ja silti mopot splittailisivat tai ohittaisivat piennarta pitkin.

Tuossa on yksi heikkolaatuinen videopätkä paikallisesta mopoilusta. Kn ei siitä kuitenkaan ilman selostusta selvää saa, niin tunkevat kuoppaista ja todella kapeaa hiekkapiennarta bussin ohitse.

HAHAHA.. repesin ku katoin tuon videon Intian liikenteestä
biggrin.gif

Melekosen koomisen näköstä
cool.gif

Viime talvena oltiin muijan kanssa reissussa kohti Sydneytä, niin ajeltiin siinä yhteydessä Intiankin poikki pohjoisesta Pakistanin rajalta melkein maan eteläkärkeen, yhteensä n.5500km.

Matkalla ajettiin yhteensä 15 maan halki, ja Intian liikenne oli kyllä sekopäisintä kaikista, onneksi olin ollut maassa aiemmin, niin tiesi vähän mitä odottaa. Indonesia, joka on niinikään väkirikas valtio, tuli hyvänä kakkosena. Pakistanissakin oli suht kahjoa meininkiä, samoin esim. Iranissa ja miksei Thaimaassa ja Malesiassakin, mutta liikennettä noissa oli vähemmän.

En nyt muista, onko asia ihan virallisesti niin, ettei Intiassa ole nopeusrajoituksia, mutta yleensä homma on kyllä niinpäin, ettei esim. neljää-viittäkymppiä kovempaa yksinkertaisesti mahdu ajamaan, tiet on vaan niin turvoksissa joka paikassa, jopa ihan maaseudulla. Kaupungit onkin sitten sellaisia ruuhkahelvettejä, että oksat pois!

Hassua, mutta itse asiassa Intian liikenteessä ns."turvallisuutta" (ehkä väärä sana juuri tuohon kohti!) parantaa juuri se, ettei kukaan edes mahdu ajamaan sen kovempaa. Delhin lähellä oli leveää kolmikaistaista motaria, missä oli tilaa ajaa kovaa ja voi poijjaat, että siellä kolisi koko ajan. Oli rujon näköisiä rusinaksi vedettyjä autoja ja pikkupyöriä ojanpenkat pullollaan.

Intiassa on paljon nähtävää, mutta siellä ei ollut kiva ajaa, koska se oli sellaista jatkuvaa selviytymistaistelua. Koko ajan piti olla silmät auki selässäkin. Ainainen ruuhkassa ajokin rupesi tympimään. Ensi kerralla menen sinne lentokoneella.

En kannata Intian tyylistä täydellistä anarkiaa / isomman oikeutta tulevaksi tänne meille. Paljon kivempi olo ajellessa, varsinkin mp:n sarvissa, kun on edes jonkinlaiset rajat asetettu lainsäädännön toimesta, vaikka osa kansalaisistahan aina katsoo olevansa niiden yläpuolella.

Tosin eihän meillä täällä Suomessa edes juuri ole liikennettä, jos Intiaan verrataan. Ruuhkia meillä ei ainakaan ole missään!

Tossa Hallen pätkässä nuo mopomiehet jurnutti samaa vauhtia muiden kanssa  
biggrin.gif
.
Oliko ne Indialaisia kukkahattuja  
sport05.gif

Saavat varmaan kymmenen turvallisuuspistettä orgin "ajakaa hiljaa" paasaajilta  
bowdown.gif

Delhin lähellä oli leveää kolmikaistaista motaria, missä oli tilaa ajaa kovaa ja voi poijjaat, että siellä kolisi koko ajan.

Itse olin juuri tuolla Delhin liepeillä, eikä siellä silloin motareillakaan päässyt kovaa ajamaan. Tai no ehkä pariin otteeseen kilometrin kaksi jopa kahdeksaa kymppiä.

Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin täällä on pidempi matkakertomus kuvineen ja videopätkineen. Paikalliselle liikenteelle on sattuneesta syystä omistettu aika pitkä pätkä.
biggrin.gif

Itse en kyllä suostuisi tuolla ajamaan. Kaksipyöräisen päälle saisi vain väkisin raahaten ja kuormaliinoilla köyttämällä.

Tossa Hallen pätkässä nuo mopomiehet jurnutti samaa vauhtia muiden kanssa

Ja niillä oli jopa kypärät päässä. Epäilen että se jurnuttaminen johtui vain siitä, että kapealla pientareella oli myös kävelijöitä ja liikennemerkkejä, sekä tärkeimpänä isoja kuoppia, jotka olisivat kovemmalla vauhdilla ravistelleet katumopoista jotakin oleellista (kuten kuljettajan) irti. Tuossa kohdassa siellä pientareella ei sentään ollut lehmiä. Ehkä siksi että siihen ei olisi mahtunut laihakaan ammu.

biggrin.gif

Ensi katsomalta Intian liikenne näytti minusta avohässäkältä ja pelkältä kaaokselta, jossa ainoa onnettomuuslukuja edes hieman kurissa pitävä elementti näyttää oleva se, että kaikenkarvaista kulkinetta on niin sakeassa että vaikka kaikki törmäilevät kaiken aikaa kaikkien kanssa ei kukaan mahdu kiihdyttämään kovin suureen törmäysnopeuteen.

Toisella reissulla huomasin tiettyjä käytäntöjäkin tuossa härdellissä. Liikenneympyrässä on käytännöllistä ajaa aina lyhintä reittiä. Jos bussilla joutuu ajamaan monikaistaista tietä väärään suuntaan muuta liikennettä vastaan (koska haluttu liittymä on sitä kautta lähempänä), on syytä kytkeä ajovalot ja painaa torvea.

Vaikka väistämissäännöt näyttävät muuten hieman horjuvilta, niin elefantti menee ensin.

Nopeusrajoitus on tuossa mylläkässä epäolennainen asia, koska kukaan ei kuitenkaa pääse itse valitsemaan ajonopeuttaan.

Ja näitä "vetomiehien" juttuja lukiessa tuntuu olevan yhtäläisyys merkki (=) yli-nopeuden ja turvallisen ajamisen välillä
confused_orig.gif
?
cool.gif
Olemme lukeneet ilmeisesti eri postauksia.

Minusta on näyttänyt siltä, että jotkut kirjoittajat uskovat olevan mahdollista ajaa suuremmalla nopeudella kuin liikenne keskimäärin ja silti pienemmällä riskillä kuin liikenne keskimäärin.

Ellei kukaan pysty ajamaan minua nopeammin ja silti turvallisemmin, niin minähän olen väärällä alalla.

confused_orig.gif
?
cool.gif

Minusta on näyttänyt siltä, että jotkut kirjoittajat uskovat olevan mahdollista ajaa suuremmalla nopeudella kuin liikenne keskimäärin ja silti pienemmällä riskillä kuin liikenne keskimäärin.

Ellei kukaan pysty ajamaan minua nopeammin ja silti turvallisemmin, niin minähän olen väärällä alalla.
Njaa, no entäs sitte jos niitä rajoituksia nostettaisiin, niin sitte näiden keskivertoa parempien /turvallisempien pitäisi taas lisätä vauhtia saavuttaakseen saman turvallisuustason
cool.gif

Läheltä piti tilanteita ei lasketa ja taitava selviytyy siitä mihin viisas ei joudu. Riskit ovat suhteellisia, mutta muita kovempaa voi osaava ajaa riittävän turvallisesti = kolaroimatta. Monasti tilanteet saattavat ulkopuolisesta näyttää hurjemmilta kuin mitä osapuol(i)en näkökulmasta.

confused_orig.gif
?
cool.gif

Njaa, no entäs sitte jos niitä rajoituksia nostettaisiin, niin sitte näiden keskivertoa parempien /turvallisempien pitäisi taas lisätä vauhtia saavuttaakseen saman turvallisuustason
cool.gif
En osta noita yhtäläisyysmerkkejäsi vieläkään. Jos korrelaatio olisi sama kuin kausaalisuus, niin sittenhän hukkumiskuolemat loppuisivat kieltämällä jäätelön syönti.

Muita parempi kuljettaja ei saavuta muita parempaa turvallisuutta suuremman ajonopeuden avulla vaan siitä huolimatta.

Indiassa ei ole nopeusrajoituksia, joten siellä varmasti keskitytään ajamiseen. Eli oletteko vertailleet onnettomuustilastoja?
confused_orig.gif
?
cool.gif
Nopeusrajoitukset ovat hyvä idea, mutta turvallisuuden nimissä ne pitäisi ensin määrätä jalankulkijoille, koska vuositasolla sattuu noin 1200 kuolemaan johtavaa jalankulkuonnettomuutta joissa ei ole ajoneuvoja osallisina.

Muutenkin nykyinen rajoittamaton ryntäily jalkakäytävillä ja luonnossa on sietämätöntä; ihmiset törmäilevät jatkuvasti toisiinsa, seiniin ja puihin eivätkä osaa arvioida käyttämänsä nopeuden turvallisuutta, varsinkaan liukkailla keleillä.

Vapaat rajoitukset liikenteessä kävisivät minulle; olen niistä päässyt nauttimaankin Etelä-Euroopassa asuessani (mp:n nopeuksiin taajaman ulkopuolella ei käytännössä puututtu koskaan). Kannatan etenemistä nopeudella, jossa tilanne pysyy hallinnassa ja jää mieluusti hiukan varojakin yllättävien tilanteiden varalta. Sen sijaan kukkahatuille vapaat rajoitukset voisivat tuottaa suuria vaikeuksia: oikean tilannenopeuden päättäminen olisi mahdotonta, koska viranomainen ei sitä hänelle kertoisi.

Ole yksilöllinen ja osta itsellesi mp tai skootteri  
tounge.gif

Liikennesäännöt ... AH, nyt taidan muistaa .. joku makarooniruoka - olikos ..
nixweiss.gif

PS.
Maailmalla on paikkoja, joissa on turha elvistellä ajavansa mp:llä.  
biggrin.gif

Ei millään pahalla kaikkia vetomiehiä kohtaan ..  
tounge.gif

Mikäs tuossa on ajellessa, kun väistämissäännöt on hallussa.

confused_orig.gif
?
cool.gif

cool.gif
En osta noita yhtäläisyysmerkkejäsi vieläkään. Jos korrelaatio olisi sama kuin kausaalisuus, niin sittenhän hukkumiskuolemat loppuisivat kieltämällä jäätelön syönti.

Muita parempi kuljettaja ei saavuta muita parempaa turvallisuutta suuremman ajonopeuden avulla vaan siitä huolimatta.
Nå, syy ja seuraus.
cool.gif
Varmasti ylinopeudet/väärä tilanne nopeus aiheuttaa enämpi liikenne onnettomuuksia kuin jäätelön syönti hukkumisia?
Muita parempi kuljettaja ei ole mitenkään saletisti se joka ajaa muita nopeammin
cool.gif

Back