• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vapaavuorot radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jakez
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jakez

New member
Kun noita järjestettyjä ajoharjoittelutapahtumia jää inhottavasti väliin lähinnä työn ja muun vastenmielisen puuhastelun takia, on herännyt kiinnostus noihin vapaisiin ratavuoroihin.

Millaista tuo ajelu noilla vapaavuoroilla on? Varmaan on pitkälti ihan tapauskohtaista, mutta noin yleisellä tasolla. Tohtiiko tuonne kilvellisellä mennä mukaan. MP-tuen tapahtumissa olen keskiryhmässä kurvaillut.

Ensisijaisesti kiinnostaa Alastaro, joka on sopivan matkan päässä mutta muisdenkin ratojen touhuista otetaan tietoa kiitollisena vastaan.

jake

mitä itse olen ollut, niin yleensä meno on ollut asiallisempaa kuin monilla järjestetyillä päivillä. kaiketi siksi, että järjestetyillä 'suosituilla' päivillä on liikaa porukkaa ja kaikki kilogixxer wannabeet tuppaa niille.

esim motoparkissa oli siten, että oli autot 20min, sitten 20min ratapyörät(nopeet ja kilvettömät), sitten katupyörät yms 20min. Katupyöräluokassa tohti ajella ihan mukavasti. Varmaan ratapyöräluokassakin olis mennyt, mutta kun oli eka kerta tolla radalla.

mitä itse olen ollut, niin yleensä meno on ollut asiallisempaa kuin monilla järjestetyillä päivillä. kaiketi siksi, että järjestetyillä 'suosituilla' päivillä on liikaa porukkaa ja kaikki kilogixxer wannabeet tuppaa niille.

esim motoparkissa oli siten, että oli autot 20min, sitten 20min ratapyörät(nopeet ja kilvettömät), sitten katupyörät yms 20min. Katupyöräluokassa tohti ajella ihan mukavasti. Varmaan ratapyöräluokassakin olis mennyt, mutta kun oli eka kerta tolla radalla.
Viimeksi motoparkissa kun oltiin ei ollut mitään ryhmiä eikä aikoja, radalle sai mennä ja tula vapaasti.
Samaan aikaan radalla oli kilvettömiä, kilvellisiä (~hitaan ja keskiryhmän) ja sivuvaunuja.
Pakko sanoa, että kertaalleen vähän säikäytti kun itse olet just mennyt radalle ja olet lämmittelykierroksella, niin takaa tulee superbike ohi muutaman cm:n marginaalilla... nopeuseroa pahimmillaan varmaan 80-100km/h.

Edit: ruuhkaa ei ollut, yleensä vain muutamia pyöriä kerrallaan oli radalla. Ei siis ollut tarvetta ryhmille. Vois vain toivoa, että ne kisakuskit vähän enemmän varoisivat kilvellisiä pelejä.

Kävästiin eilen kavereiden kanssa Ahveniston vapaalla vuorolla. Pyöriä oli yhteensä ehkä 8. Autoja ei ollut ollenkaan paikalla. Sai ajaa niin paljon kun vaan sielu sieti eikä mitään ryhmäjakoja ollut.

Tuo nopeuseron kasvaminen suhteettoman suureksi ei ole lainkaan hyvä. Kun kadunmies vetää lämppäriä ja ratamies nopeeta kierrosta on siinä tosiaan aikamoinen ero.

Kuinkahan tavallista tuo ryhmiin jakaminen noilla vapaavuoroilla on. Tuo kun vaatii jo jonkinlaista järjestelyä. Toki jos pyörät ja autot ajatetaan samalla vuorolla (erikseen tietenkin), niin samalla vaivallahan siinä jakaisi vielä kilvelliset ja kilvettömät.

jake

Ainakin niillä kerroilla kun olen itse ollut vapaalla vuorolla ajelemassa on tuo ryhmäjako tehty melko nopsaan, jos radalla on ollut hiemankin ruuhkaa. Eli on siis kiinni paljolti pyörien määrästä ja vaikuttaahan siihen ne nopeuserotkin.

Ei muuta kun radalle vaan, aina sieltä löytyy sopiva hetki/ryhmä ajella sitä omaakin vauhtia.
062802moto_prv.gif

Kun noita järjestettyjä ajoharjoittelutapahtumia jää inhottavasti väliin lähinnä työn ja muun vastenmielisen puuhastelun takia, on herännyt kiinnostus noihin vapaisiin ratavuoroihin.

Millaista tuo ajelu noilla vapaavuoroilla on? Varmaan on pitkälti ihan tapauskohtaista, mutta noin yleisellä tasolla. Tohtiiko tuonne kilvellisellä mennä mukaan. MP-tuen tapahtumissa olen keskiryhmässä kurvaillut.

Ensisijaisesti kiinnostaa Alastaro, joka on sopivan matkan päässä mutta muisdenkin ratojen touhuista otetaan tietoa kiitollisena vastaan.

jake
Hyvin harvoilla vapailla vuoroilla on ollenkaan lippumiehiä, raato-autoa saati ambulanssia paikalla. Eli jos vahinko käy niin aika orpo olo siellä on. Ja vahinkohan ei välttämättä sitten johdu omasta ajamisesta, vaan esim. siitä että se nopeampi kuski ei osaakaan arvioida sinuun nopeuttasi mutkaan mentäessä, olettaa ajolinjasi muutuvan toisin tms ja silloin kajahtaa.

Kannattaa siis olla (mun mielestä) aika harkitsevainen millaisiin tilaisuuksiin menee. Turvallisuus tulee kuitenkin meikäläisellä ensimmäisenä ja päälimmäisenä mieleen.

Kemorassa olen käynyt lähes aina vapaavuoroilla, koska järjestettyihin ajoihin tuskin koskaan pääsee. Olen myös kokenut lähes ainoaksi ongelmaksi noiden kilvettömien vauhdin. On kyllä melkoinen ärjäys kun sellainen menee puntteja hipoen ohitse. Siksi olenkin pyrkinyt ajamaan aina varikolle kun nopea kilvetön ajelee radalla. Kaikki eivät onneksi ole niin nopeita, joten varikolla makoilut ovat jääneet silti vähiin. Jos keskiryhmässä on ajellut järjestetyissä tapahtumissa, niin ainakin oma mielipiteeni on, että ei pitäisi olla isompia ongelmia vapailla päivillä, myöskään turvallisuuden suhteen. Järki vain päässä.

Rohkeasti vaan ajamaan vaparivuoroille. Kannattaa katsoa minkälaista sakkia radalla on ja ajaa sen mukaan. Jos siellä on kisakuskeja niin ei niitä tarvi pelätä. Todennäköisesti kisakuskit osaa ohittaa muita vaarantamatta, jos edellä ajava ei tee mitään ihmeellisiä ajolinjojen muutoksia. Ainahan se on ohittajan vastuulla.

Kemorassa olen käynyt vapaalla vuorolla. Siellä on näkynyt vaikka minkälaista menopeliä ihan historic luokan autoista Lamborghiniin ja Formula Fordeihin. Mutta ei siellä todellakaan ole ollut ruuhkaa, ainakaan silloin kun itse olen käynyt. Pelisäännöistä/ajovuoroista voi jutella autokuskien kanssa tai jos on reilusti tilaa, niin tulee varikolle siksi aikaa kun epäilyttävän näköisiä kotiloita on radalla. Ja kun itse menee radalle ajelemaan, niin tsekkaa rauhallisesti radan ettei siellä ole öljyläikkiä autojen jäljiltä. Ainoa miinus puoli nuilla yleisillä päivillä on se, että jos jotain sattuu, niin ensiapu ei ole lähellä... Mutta ajaa siellä kyllä ehtii.

On noissa se hyvä puoli, että tilaa on yleensä reilusti.

Muutama viikko sitten Keskiviikkona Kemorassa ei paikalla ollut kun yksi autokuski, yksi Kawasaki joka ajoi pari kierrosta ja sitten minä ja kaveri.

Ei ollu ruuhkaa ei.

Autojen kanssa en kyllä ole mielellään radalla samaan aikaan. On niin ikävää kun ne vähän oikoo mutkissa, niin sitten on hiekkaa kaarteissa.

Kerran vapaavuoroa Kemorassa kokeilleena vaikutti ihan käyttökelpoiselta. Autoja oli samaan aikaan radalla, jotkut niistä taisi jopa pyörähtää - joten kannattaa kattoa mihin väliin lähtee ajelemaan. Ajoa tuli kolmen tunnin aikana enemmän kuin ohjarruna ratapäivänä !

Hieman vaaralliselta vaikuttavaa tapahtumaa kyllä oli - jollakin loppui kawasta ilmeisesti bensa ja kaikessa rauhassa parkkeerasi radalle (toki reunaan) ja lähti siitä sitten talsimaan kohti varikkoa...ekaa kertaa ohittaessa tuli mieleen että missä raato ...

Kiitos vastauksista.

Pitääpä mennä jollekin Alastaron vapaavuorolle katsastamaan tilanne. Autojen sekaan ei kyllä taida arvata mennä. Paikanpäällähän sen sitten näkee millaista porukkaa siellä on.

jake

Kemoran vapaavuorolla olin kerran ja kolmen tunnin aikana tosiaan olis ollu tilaa vaikka nykästä kolmen tunnin kestävyysajo. Kisakuskit työntää välillä aika "pienellä marginaalilla" ohi, mutta eipä tuo säikäytä ja kai ne ajaa osaa (tai sitten ei
tounge.gif
).
Siellä sai myös mukavasti kokeneemmilta vinkkejä ja vetoapua.

Juu, ohitus on aina ohittajan vastuulla mutta muistakaa
myös hitaammat kuskit säilyttää se oma ajolinjanne siellä
radalla. Ei todellakaan ole hyvä yhdistelmä hidasta ja nopeaa
ajoa sekaisin samaan aikaan radalla. Koskaan ei tiedä mitä
liikkuu toisen päässä kun se siellä ajaa. Newbiet saattaa lyödä
jarrut lukkoon mitä ihmeellisimmässä paikassa ja joku ratamies
tehdä arviovirheen ohitettaessa. Ellei ole luokkia niin ehdottomasti
kaikille selvyys siitä missä ohitetaan ja että jokainen pitää linjansa.

Mitäs nuo maksaa? Ja miten toiminta käytännössä tapahtuu? Ajat paikanpäälle ja radalle ja kotiin. Onko siellä jotain alkubriiffiä, keskustelua yms alussa? Lienee tuokin paljon tapauskohtaista, kuten yllä on jo mainittu.

withstupid.gif

Mitäs nuo maksaa? Ja miten toiminta käytännössä tapahtuu? Ajat paikanpäälle ja radalle ja kotiin. Onko siellä jotain alkubriiffiä, keskustelua yms alussa? Lienee tuokin paljon tapauskohtaista, kuten yllä on jo mainittu.

withstupid.gif
Ainakaan Kemorassa ei ole mitään ohjeistusta. Pari vuotta sitten kun ekaa kertaa menin, niin kassalla ollut komea venäjän neitonen sanoi vain, että ajele sitten varovasti jos on eka kerta.
Tänä vuonna kolmen tunnin maksu Kemorassa on 30 euroa, joka siis maksetaan vain kahvilan kassalle. Sen jälkeen ajetaan varikolle teippaamaan tai purkamaan mahdollisuuksien mukaan peilejä, valoja ja vilkkuja.
Sitten voi neuvotella muiden radankäyttäjien kanssa yhteisistä pelisäännöistä. Varmaan hyvä ilmoittaa, ettei ennen ole ollut. Mikään ei kuitenkaan kiellä sitä, että painelee suoraan radalle.
Eli radalle kyllä pääsee kun vain menee.
Noista hinnoista sen verran, että löytyvät kyseisen radan nettisivuilta.

Back