Varaderon ensiasennusrenkaan kesto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TiuSo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TiuSo

MotOrg ry
Moro,

onko kellään muulla kulunut ensiasennusrengas vaihtokuntoon alle 6 tonnissa? Jep, rengas on Bridgestonen Trailwing 152, paineet ovat olleet suositusten mukaiset (sillä tarkkuudella kuin ne huoltoasemien mittarit antaa; tosin olen yleensä aina tsekannut ne samalla huoltoasemalla ja vielä erikseen kaverin tarkkuusmittarilla), ja olen jopa (enimmäkseen) ajellut lähes rajoitusten mukaan. Pitkää matkaa heittänyt enintään 120 km/h.

Olen lukenut varaderopalstoilta renkaista, mutta ei ole aiemmin osunut vastaan tällaista.

En ole varma minkä renkaan ostan tilalle, mutta kyllä sinne joku on vissiin laitettava... Itsellä on hyvät kokemukset Mezlerin Marathoneista, mutta koot ei natsaa Varaderoon. Varmaan sittenkin pitäydyn allround-tyyppisissä renkaissa.

T: TiuSO
 
Kulumistahti kuulostaa todella hurjalta. Mulla kesti Trailwingit V-Stromissa n. 17 tkm, joka on nettipalstojen perusteella jokseenkin keskiverto kulutuskestävyys ko. renkaille.

En tiedä miten Trailwingit toimivat vara-Eerossa, mutta ainakin V-Strom muuttui kuin uudeksi pyöräksi kun vaihtoi Tourancet alle. Kohta 10 tkm ajettu Touranceilla, josta reilu 6000 km Euroopan turneella ja renkaat ovat vieläkin kuin uudet eikä mitään pahaa sanottavaa niistä. Ovat toimineet kiitettävästi joka alustalla olosuhteista riippumatta.
 
KTM Adventuressa Enduron Sahara oli loppu 5,5 tkm jälkeen.

Tänään tilasin Honda Transalpiin Pirellin MT 90 st:t, joiden pitäisi kestää hyvin kulutusta. Näköjään kokoja löytyy myös Varaderoon. ST:stä mulla ei ole aikaisempaa kokemusta, vain MT 90 AT:stä, joka oli ihan hyvä ja kulutusta kestävä rengas.
 
12 tonnii meni alkuperäsillä ritkestoneilla. nyt alla dunlopin enämpi katukäyttöön tarkotetut ja 10 ajettu, ihan sakoilla.
confused_orig.gif
 
10000 kohta ajettu Trailwing takasella ja vielä pintaa.
Mopona Varadero 1000 / 06. Eli jotenkin sulla on kulunut liian nopeesti.
 
Aika hurja kulutus sulla on ollut.
Itsellä takarengas kesti noin 15tkm.
Eturenkaan vaihdoin reilun 18 tkm jälkeen; kulutuspintaa olisi vielä ollut jäljellä muutamaksi tuhanneksi, mutta pyörä alkoi woblaamaan tangosta irtipäästettäessä.

Mahdatko ajella autojen tekemissä urissa?
Ajan itse yleensä kaistan keskellä, jossa asfaltti on sileämpää.

Jussi
 
Moro,
vielä samasta:
viisampien kanssa juteltuani johtopäätös on:
varmaan ajan yksin liian pienellä paineella. Tällainen >100 kg äijä vaatinee bridgestonelle tuollaiset 3 luokkaa olevat ilmapaineet taakse. Renkaani kuluminen voisi olla tyypillistä liiallisen lämpiämisen aiheuttamaa. Ja se mokoma lämpeää liikaa jos minulla on liian vähän painetta. En aja urissa, mutta olen kyllä ottanut pyörän tallista heti keväällä (mielestäni ihan aikaisin keväällä renkaat kuluu suhteessa enemmän kun tiet ovat vielä karheat).

Minulla siis takarengas on sakoilla, etunen on vielä ihan ok.

Voiko tästä oppia mitään? Totta hitossa renkaan kuluminen on yksilöllistä, jollain kestää ja jollain ei. Jotkut renkaat kestää enemmän kuin toiset (ainakin joillakin...).

--> Mutta: jos olet riittävän painava ÄLÄ usko varaderon ilmanpainesuositusta takarenkaalle yksi päällä (2,5), Bridgestonelle olisi hyvää pitää AINA vähintään 2,9 - 3,0.

Jos hommaan seuraavaksi renkaaksi B:llä alkavan, niin itse ainakin tiedän minkäverran painetta siinä pidän...

Terveisin,
TiuSo
 
Back
Ylös