• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Varo hulluja jäniksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peekoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

peekoo

New member
Jänis ryntäsi tielle suoraan mp:n eteen. Kuski väisti. Käsi Kyynärpäätä myöten kipsissä ja pohjeluussakin murtuma. Pyörätuolilla pääsee liikkeelle. Hommat selvänä heinäkuun puoleen väliin. Hulluja nuo jänikset!

Hirveä pienempiä ei väistellä ...

*muminaa* muistuupa mieleeni tapaus Kotilo vs. Sorsa poikue... kotilo paniikki jarrutti ja seurauksena ketjukolari ja muutama ihmisuhri
sad_orig.gif

Ens kerralla yli vaan.
Niinhän se pitäisi, mutta usein selkäytimestä tulee yllättävissä tilanteissa lukotuksen rajoilla häilyvä jarrutus+väistö, riippumatta kuvion järkevyydestä juuri silloin.

Viikko sitten juuri joku musti singahti pensasaidan takaa pihasta ja lähellä oli ettei saanut itseään sotkettua vanteiden puolien sekaan. Ei tuommoista elänrakas henno monottakaan, vaikka kuinka tunkee päälle.

Hyvä ettei pahemmin
sad_orig.gif
,mutta en tiedä pystyykö tuohon edes varautumaan,eli opettelemaan mitä väistää ja mitä ei.
Itselläni kroppa heilahtaa välillä pelkästä perhosesta,ja välillä on jälkeenpäin miettinyt että mistä se elukansuojeluvaisto on päässyt kehittymään isommaksi kun itsesuojeluvaisto?
Tuossa jäniksenväistössä minkä teit,uskon ettei aivosi hyväksyneet muuta vaihtoehtoa,se vaan tulee ensimmäisenä reaktiona tuo elämän säästäminen
smile_org.gif
Tsemppiä sulle

Siinä mikään elämän säästäminen käy mielessä, vaan törmäämisen väistäminen. Aivot lähettävät viestin, että kohta kolahtaa jos et väistä ja siinä ei ehdi ajatella, että tuo on niin pieni ettei sitä tarvitsisi väistää, vaan se väistetään kuitenkin. Ja sitten ollaankin nurin tiellä.

Jänis ryntäsi tielle suoraan mp:n eteen. Kuski väisti. Käsi Kyynärpäätä myöten kipsissä ja pohjeluussakin murtuma. Pyörätuolilla pääsee liikkeelle. Hommat selvänä heinäkuun puoleen väliin. Hulluja nuo jänikset!
Ja miten jänön kävi ? ? ? ? ?

Perseen jatkeesta se lähtee, eikä ajatus ehdi mukaan.
veryangry.gif

Paranemisia, kyllä se siitä
bowdown.gif

Siinä mikään elämän säästäminen käy mielessä, vaan törmäämisen väistäminen. Aivot lähettävät viestin, että kohta kolahtaa jos et väistä ja siinä ei ehdi ajatella, että tuo on niin pieni ettei sitä tarvitsisi väistää, vaan se väistetään kuitenkin. Ja sitten ollaankin nurin tiellä.
Olen muuten toista mieltä. Kyllä ihmisen ajatukset on alunperin luotu suojelemaan elämää,ja jos muistelet omaa lapsuuttasi,on meidät suurin osa iltasaduilla ja hempeillä tarinoilla pantu ajattelemaan suojelevasti ja oikeudenmukaisesti,ja nuo lapsuuden kasvatus metodit satuineen ja sosiaalisine kontakteineen luo pohjan sille loppuelämälle,on se lapsuus sitten kaunis tai kamala,se joka tapauksessa säätelee käytöstämme lopun elämää.
Kyllä minulla jarru vinkuu autossakin oravan tai linnun takia.

Samaa mieltä kuin adrenaliini, itselläni tulee kanssa väistettyä vaikka olis pienikin elukka jonka voisi jyrätä ilmat että itselle tai pyörälle sattuu mitään.. jotenkin se on vaan selkäytimessä
confused_orig.gif
smile_org.gif

Mun isäpappa opetti aikanaan, että autolla ei kannata väistellä pikkueläimiä. Vaan tylyltä se tuntuu kun renkaan alla lätsähtää.

Olen muuten toista mieltä. Kyllä ihmisen ajatukset on alunperin luotu suojelemaan elämää,ja jos muistelet omaa lapsuuttasi,on meidät suurin osa iltasaduilla ja hempeillä tarinoilla pantu ajattelemaan suojelevasti ja oikeudenmukaisesti,ja nuo lapsuuden kasvatus metodit satuineen ja sosiaalisine kontakteineen luo pohjan sille loppuelämälle,on se lapsuus sitten kaunis tai kamala,se joka tapauksessa säätelee käytöstämme lopun elämää.
No ei se itseasiassa ihan näin toimi, mutta oikeilla jäljillä ollaan. Oikeessa oot siinä mielessä oikeessa, että "ihmisen ajatukset on alunperin luotu suojelemaan elämää", mutta se elämä jota suojellaan on se oma elämä. Ja aika usein myös lähimmäisten elämä. Se on ihmisillä rakennettu ihan geeniperimään. Ihminen joka ei tajua suojella omaa elämäänsä on karsinut itsensä geenialtaasta jo vuosituhansia sitten.

Siinä rinnalla noi lapsuuden kokemukset on melkolailla merkityksettömiä, yhtään hyvää kotikasvatusta ja onnellista lapsuutta väheksymättä. Ne vaikuttaa asenteisiin ja tunteisiin, mutta tollasissa äkkitilanteissa niillä ei oo mitään merkitystä. Silloin mennään autopilotilla nimittäin.

Ihminen siis väistää, kuten jo tossa aiemmin sanottiin, siksi että pyrkii välttämään törmäyksen ja siten säästämään oman elämänsä. Ongelmana on tosiaan se, että usein tulee sitten väistettyä myös tilanteissa, jossa se ei ole järkevää.

Jaa-a vaikea sanoa tuleeko sitä aina omaa elämää ajateltua ja jos olen juuri ostanut uuden syylärin lapsilisillä, niin enpä ole varma mitä päässäni liikkuu. Ei se ainakaan minkään oppikirjan mukaan toimi, pää nimittäin.
biggrin.gif

No ei se itseasiassa ihan näin toimi, mutta oikeilla jäljillä ollaan. Oikeessa oot siinä mielessä oikeessa, että "ihmisen ajatukset on alunperin luotu suojelemaan elämää", mutta se elämä jota suojellaan on se oma elämä. Ja aika usein myös lähimmäisten elämä. Se on ihmisillä rakennettu ihan geeniperimään. Ihminen joka ei tajua suojella omaa elämäänsä on karsinut itsensä geenialtaasta jo vuosituhansia sitten.

Siinä rinnalla noi lapsuuden kokemukset on melkolailla merkityksettömiä, yhtään hyvää kotikasvatusta ja onnellista lapsuutta väheksymättä. Ne vaikuttaa asenteisiin ja tunteisiin, mutta tollasissa äkkitilanteissa niillä ei oo mitään merkitystä. Silloin mennään autopilotilla nimittäin.

Ihminen siis väistää, kuten jo tossa aiemmin sanottiin, siksi että pyrkii välttämään törmäyksen ja siten säästämään oman elämänsä. Ongelmana on tosiaan se, että usein tulee sitten väistettyä myös tilanteissa, jossa se ei ole järkevää.
No jos on näin,niin miksi välittömästi törmäyksen jälkeen joillekin ihmisille tulee huono omatunto tyon liiskatun eläimen puolesta?
Olen ollut tilanteessa jossa nais-autolija on joutunut shokkiin ajettuaan siilin kuramatoksi,ja tuon jälkeen ei ole pystynyt jatkamaan matkaa ilman ammatti-apua.
Itse olen kokenut samaa,en nyt shokkia,mutta tuota huonoa omaatuntoa kaikkien pupujen,fasaanien ja västäräkkien jälkeen.
Ja tuo geeniallas juttu on ok,ne tosiaan ovat karsiutuneet,ne heikot aikoinaan jo muiden hengissäpysymisen vuoksi,mutta nyt tuota tapahtuu muutamaa(kuten kiinaa)lukuunottamatta lähes olemattoman vähän.
Mutta tätähän ei ole tapahtunut enää,päinvastoin jo useampi sukupolvi on opetettu hyväksymään erilaisuus,vammaisuus ja ulkoiset puutteet.Tämän hetken maailmassa elää miljardi ihmistä joilla ei olisi ollut elämisen mahdollisuuksia ns.ènnenvanhaan`,jolloin heikot ja vanhat jätettiin susille talven tultua. Lapset heitettiin rotkoon etteivät olleet riesana pitkillä asuinpaikan ja ruoan etsimismatkoilla.

Hirveä pienempiä ei väistellä ...

*muminaa* muistuupa mieleeni tapaus Kotilo vs. Sorsa poikue... kotilo paniikki jarrutti ja seurauksena ketjukolari ja muutama ihmisuhri
sad_orig.gif
Peuran kohdalla kannattaa jo harkita...

Mutta itse sanoisin, että jos jänis loikkii eteen, niin yli vaan!
Kerran kun Acen kanssa oltiin tulossa pohjanmaan turneelta, niin juuri ennen Porvoota tuli jänis eteen. Ei siinä auttanut kun ottaa tukevampi ote tangosta ja toivoa että ehtii alta pois. Ei ehtinyt...
Tangossa tuntui pieni värinä, ja jänis leikkautui kahtia, ei sen kummosempaa.

Te jotka elukoiden päälle olette pyörällä ajaneet voisitte kertoa pysyykö esim. jäniksen ylityksessä helpostikkin pystyssä? Mutkassa kohtuu selvä tilanne mutta miten suoralla? Riippuu tietty pyörästä, matkaenskalla tuskin edes huomaa kun rr vehkeellä lentelee jo muovinkappaleet.
Pyörällä saldo: 1 x jyrsijä, 1 x pikkulintu, 1 x lokki.

edit: jaaha samaanaikaan kun tätä kirjottelin niin vastaus tulikin.

Te jotka elukoiden päälle olette pyörällä ajaneet voisitte kertoa pysyykö esim. jäniksen ylityksessä helpostikkin pystyssä? Mutkassa kohtuu selvä tilanne mutta miten suoralla? Riippuu tietty pyörästä, matkaenskalla tuskin edes huomaa kun rr vehkeellä lentelee jo muovinkappaleet.
Pyörällä saldo: 1 x jyrsijä, 1 x pikkulintu, 1 x lokki.

edit: jaaha samaanaikaan kun tätä kirjottelin niin vastaus tulikin.
ootko piirtäny pudotettujen vihollisten saldot katteisiin..?
biggrin.gif
biggrin.gif

Back