• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Varoitus Ahveniston liukkaudesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja okvp
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

okvp

MotOrg ry
Tulipa sitten könyttyä Ahveniston suolenkillä, mopo lähti alta hitaan vasurin jälkeisessä nopeassa vasurissa. En edes ajanut lujaa, ensimmäinen setti, josta olin ehtinyt kiertää muutaman tarkastuslenkin ja lisäsin vähän vauhtia. Kaatumakohta oli kostea ja todella liukas. Rata ko. suolenkin mutkassa ei ollut kuiva vaikka sadetta ei ole ollut päiviin, kello lähenteli jo yhtä ja oli 20C lämmintä. Kaste on nyt syksyllä voimakas ja Ahveniston suolenkki on alhaalla puiden varjossa, joten se ei näköjään kuiva kunnolla (ainakaan ennen klo 13) edes lämpimänä päivänä.

Itselle ei käynyt mitään, nahkapuku sai hieman lisää katu-uskottavuutta ja pyöräkin säilyi kohtuu pienillä vaurioilla. Etuhäkki + etukate meni palasiksi, tankissa, ja takakatteessa on sorasta tulleita naarmuja yms. Kaatumatatti ja kiinteät tapit suojasivat hyvin.

Nyt sitten tarvitsisi 07-08 R1:n ainakin etuhäkin (löytyi jo!), vasemman valon, yläkatteen ja vasemman peilin... Ja jos sattuu löytymään naarmuttomia vasemman puoleisia katteita+ tankinmuovi siniseen -08 mallin R1, niille voisi myös olla tarvetta.
 
Ahvenisto on märkänä liukas, me ei esim. kurssin kanssa lähdetä märälle radalle yleensä ollenkaan vaan odotellaan kuivumista. Ilmeisesti lähellä rataa olevista puista sataa radalle jotain joka liukastaa veden kanssa radan pintaa enemmän kuin pelkkä vesi. Syksyllä puista radalle tippuvat roskat pahentaa asiaa edelleen. Siellä on joskus ajettu ratapäivää niin että rata on roskista ruskeana ja porukka ajaa metrin leveää puhdasta linjaa.
 
Ahvenisto on märkänä liukas, me ei esim. kurssin kanssa lähdetä märälle radalle yleensä ollenkaan vaan odotellaan kuivumista. Ilmeisesti lähellä rataa olevista puista sataa radalle jotain joka liukastaa veden kanssa radan pintaa enemmän kuin pelkkä vesi. Syksyllä puista radalle tippuvat roskat pahentaa asiaa edelleen. Siellä on joskus ajettu ratapäivää niin että rata on roskista ruskeana ja porukka ajaa metrin leveää puhdasta linjaa.

Juu, kengillä kokeillessa märkä alue tuntui selvästi liukkaammalta, kuin märkä asfaltti normaalisti, melkein kuin siihen olisi joku levittänyt saippuaa, arvelin että olisi jotain autoista valunutta glygolia tms. jonka kaste olisi nostanut pinnalle. Totta on, että ainakin joistakin lehtipuista (tammi, vaahtera?) sataa tahmaista pihkaa, joka voi hyvinkin olla veden kanssa liukasta.
 
Ihmettelin liukkautta keskikesällä, kun vähän ripsi vettä. Ainakin vähäisessä määrin päällysteen kiviaines voi tuohon vaikuttaa. Näytti pyöreähköltä ja siloittuneelta, jonka vesi liukastaa helpommin kuin murskatun kiviaineksen. Tosin katselin päällystettä varikkoalueella enkä radalla.
 
Back
Ylös