• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

varoitustarrojen poisto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja noutaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

noutaja

New member
Tankissa ja katteessa on noita varoitustarroja. Nurkasta kokeilin kynsillä poistoa, mutta ei meinaa lähteä. Mikä aine olisi hyvä keino ottaa ne pois ? Vaiko lämpöpuhaltimella ?
 
Lämpöpuhaltimella sillee varovasti lämmität sitä tarraa ja pikkuhiljaa vedät irti. Useimmiten parhaiten irtoaa kun vetää kohtisuoraan sitä tarraa. Älä kuitenkaan polta sitä eli sellanen raakasti sanoen 50 astetta on riittävä, silleen että liima pehmenee ja irtoaa. Liimajäänteet saa pois sit liuottimilla.

Tankissa ja katteessa on noita varoitustarroja. Nurkasta kokeilin kynsillä poistoa, mutta ei meinaa lähteä. Mikä aine olisi hyvä keino ottaa ne pois ? Vaiko lämpöpuhaltimella ?
 
Föönillä lämpimäksi niin lähtee paljon helpommin, höyrypesuri olisi paras mutta sitä tuskin on käytössä. Tarroista jäävän liiman olen yleensä liotellut sytkäribensalla, bensalla tai Sinol/Lasolilla, mitä milloinkin on sattunut löytymään.
 
itte vetelin kuumailmapuhaltimella ja sit liima mällit lähti hyvin korrekin kliinerillä. Saman setin tein myös kun vaihdoin tankin suojatarran
 
Ennen liuottimia koittaisin tassuttaa liimajämät irti jesarilla. Ja vähän malttia, jos hyllystä löytyy.
Jos se ei toimi, niin sitten vasta myrkkyjä kehiin.
 
Liimajäämiin astianpesuainetta (nestemäinen, ei konetiskitaplettia :D). Annat hetken vaikuttaa ja pyyhit liimat pois.

Harri
 
Ole sitten varovainen sen lämmityksen kanssa. Tarpeeksi kaukaa pienellä teholla hönkii. Veettää jos maalipinta menee pilalle liiasta kuumuudesta
 
painepesurilla lämpimällä vedellä ja pienellä paineella lähti ihan kivasti.

jälki siitä mustaan pintaan kuitenkin jäi vaikkei ollut kuin vuoden vanha pyörä :itkupilli:
 
Kuumailmapuhaltimen kanssa pitää olla kyllä varovainen. Ensiksi kokeilisin vaikka hiustenkuivaaja, senkin kuumuus saattaa riittää. Toinen konsti on jättää tumma pyörä päiväksi aurinkoon, niin sekin riittää eikä ole pelkoa maalipinnan tuhoutumisesta. Sitten vaan kulma irti, ja hitaasti ja kärsivällisesti vaikka sormenpäällä kuorimalla niin lähtee suurin osa liimastakin. Kynnellä irroitettuna jää enemmän liimaa poistettavaksi myöhemmin. Loput liimat sitten vaikka Autoglymin Tar Removerilla pois, löytyy esim. Motonetistä:

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602719/0

Tosin, jos pyörällä on ajettu jo muutama vuosi, niin riskinä on että maalipinta on jo aavistuksen muuttunut sävyltään ja tarran kohdalle jää selvät rajat.
 
Fööni riittää, saa silläkin sormenpäät poltettua. Liimanpoistoon oikea aine on Xyleeni, jota saa jokapaikasta mm. Tarjoustalosta.
 
Lämpimät liimat saa aika hyvin myös ihan teipillä "nyppimällä".

Ääni tälle, liima kuin liima on lähtenyt tähän mennessä jessuteipillä, eikä tarvii edes hangata. En kyllä lähtis mitään liuottimia tai muita myrkkyjä kokeilemaan maali- tai muovipinnoilla muuten kuin ihan vikana vaihtoehtona.
 
Noista siis kyse. Yritetään alkuun pienellä lämmöllä. Pitäisi myös videokameran kiinnityskohtaa vaihtaa ja siihen on pakko lämpöä kuitenkin laittaa (2puolisella teipillä oleva läpyskä).
huhti2013010_zps70297415.jpg
 
Noissa gsf:n tarroissa on muovikalvo paperisen tarran päällä.
Minä muistaakseni otin ensin kalvon ja sen jälkeen tarrat.
 
Mikähän hel..tin idea näissä "varoitustarroissa" on muu kuin v*ttuilu?

Aivan hyvin niistä voitaisiin tehdä helposti irroitettavia, mutta tuntuu, että niitä varten on oikein kehittämällä kehitetty äärimmäisen sitkeä liima lisättynä erityisen hauraaseen muovikalvoon, jotta sen irroittamisesta vähintäänkin maalipinta kärsisi.

Miksei vastaavasti kaikissa autoissa ole kojelaudassa/ratissa superkautsulla kiinni jotain rumia tarroja, joita omistaja joutuu ensitöikseen alkaa liuottimien kanssa repiä irti...

RÄYH!!!

:pissed:
 
No entäs tasapainotuspunttien kiinnitystarrat? Pyörässä on hopeanväriset vanteet, tarrajäämät ovat mustia ja niitä on paljon. Helekutin kovassa ovat. Yritin jo Autoglymin liimanpoistoaineella ja lievällä väkivallalla, laihoin tuloksin.
 
Mikähän hel..tin idea näissä "varoitustarroissa" on muu kuin v*ttuilu?

Kulttuuri pohjaa niihin oikeasti isoihin markkinoihin, eli jenkkeihin. Täkäläisen oikeuskäytännön mukaan valmistaja ja myyjä vapautuu juridisesta vastuusta sitä mukaa kun asioista varoitetaan etukäteen. Meidän markkina-alue on niin kärpäsen pissi itämeressä ettei ole tarvetta tehdä toisenlaisia variaatioita tänne.

"ei ole meidän ongelma, asiasta on varoitettu etukäteen"
 
Tarrat irtoaa föönillä, tai kuumailmapuhaltimella varoen käytettynä. Liimajäänteisiin ei tarvita mitään ihmeaineita, kannattaa kokeilla ensin miedompaa ja vahvempaa vain tarpeen mukaan.
Mineraalitärpätti on miedoimmasta päästä, mutta vaatii usein liuottelua. Jos ei lähde, niin sitten sprii > ksyleeni > asetoni > tinneri. Ei ne järki päässä käytettynä mitään tehdasmaalatulle maalipinnalle tee. Muovipinnat on eri juttu - pleksin, umpion muovilasin tms. saa pilalle pienelläkin määrällä asetonia ja tinneriä. Myös spriin kanssa kannattaa olla varovainen, silläkin saa joitain muovilaatuja sameaksi.

Just putsailin neljän ulko-oven lakatuista kynnyksistä suojateippien liimajäänteet ja niitä oli paljon. Mineraalitärpätiiä vahvempaa ei voinnut käyttää ja homma tuntui alkuun mahdottomalta. Lopulta ei tarvittu kuin märkä tärpättirätti päälle muutamaksi minuutiksi ja sen jälkeen liimat irtosivat kevyellä pyyhinnällä.
 
Back
Ylös