• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Varustautumisesta ratakauteen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MRi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MRi

ex-YCC #149
Menneen kauden ajelut tuli suoritettu kilvellisellä ja niistäkin paria viimeistä lukuun ottamatta vielä ajamalla siirtymät radalle. Vikat pari reissua mopo tuli jo kuljettua kärrissä ja tietyt perusvarusteet hankittua jo viime kesälle: etu- ja takapukki, IRC Evo rengaslämppärit ja kompura renkaiden täyttöön.

Ensi kaudella ratapäivien määrä toivon mukaan viime kesää runsaampi ja jos tuota omaa vauhtia saisi vähän vielä petrattua niin haaveissa ehkä se eka jokkiskisakin tulevana kesänä. Kilvetön tuli hommattua nyt syksyllä ja kaupan matkassa tuli tuplavanteet, ratastukset yms ja vähäinen määrä kaato-osia. Mielessä pyöriikin, että mitä kaikkea kannattaisi nyt tulevan talven aikana hommata ml. mahdollinen kumpsahdus huomioiden. Alla omia hajatelmia johon siis kaivataan kommentteja:

Renkaiden vaihtoon liittyen

Mites mahdollinen renkaiden vaihto ratapäivien aikana? Joka jätkällä on omat vaihtovälineet matkassa vai onko vaihtopalvelua saatavissa korvausta vastaan päivillä? Tuplavanteet helpottaa tilannetta toki jonkin verran.

Kaato- ja kulutusosat

Turvallisin vaihtoehto olisi tietty ostaa valmiiksi varasetti kaikkia kaadossa todennäköisesti kärsiviä osia ja vaihdettavia kulutusosia jottei kesän aurinkoisin rataviikonloppu lopu ekan setin pikku lippaan tai jarrupalojen loppumiseen. Mitä ainakin kannattaa olla mukana ja löytyykö näitä varikolta huhuiltaessa myyntiin?

Tuplakatteet

Tuplakatteita ei tullut kaupan mukana ja nyt kiinni olevatkin on maalaamattomat. Nuo on tarkoitus maalauttaa ja kahdet katteet saisi maalautettua melkein samaan hintaan kuin nuo yhdetkin. Katteiden hankinta kuitenkin maksaa ihan setelirahaa, yksittäisenä hankinta taitaa olla jopa kalleimmasta päästä. Turhaa varustautumista mahdollisen kaadon varalle? Toisaalta katteita ei taida juuri löytyä hyllystä ja kesäaikana toimitusajatkin voi olla mitä vain.

Varikkoteltta

Epävakaassa kelissä edut ilmeisen selvät. Must hankinta? Ja ilmeisesti joku varikkomatto pitää ohjeistuksen mukaan olla joka tapauksessa olemassa?

Työkalut

Työkalujen osalta täytyy kasata mukana kulkeva ”pakki”. Näidenkin osalta kommentteja jos tulee mieleen jotain eritystä huomioitavaa ts. peruskömmähdyksiä jotka aloittelija unohtaa huomioida.

Tuleva pimeä talvi aikaa suorittaa varustelua ja koluta netin myyntipalstoja edullisempien hankintojen toivossa. Vastaukset noihin kysymyksiin löytyy varmaa kun joku näpyttää oman reissuun lähdössä käyttämänsä tsekkauslistansa vastaukseksi.

Edit:

Alla linkki vanhempaan jokkisen budjettikasaus aiheeseen jossa paljon asiaa ja vastauksia tähänkin aiheeseen.

Linkki
 
Renkaiden vaihtoon liittyen

Mites mahdollinen renkaiden vaihto ratapäivien aikana? Joka jätkällä on omat vaihtovälineet matkassa vai onko vaihtopalvelua saatavissa korvausta vastaan päivillä? Tuplavanteet helpottaa tilannetta toki jonkin verran.

Tuplakatteet

Tuplakatteita ei tullut kaupan mukana ja nyt kiinni olevatkin on maalaamattomat. Nuo on tarkoitus maalauttaa ja kahdet katteet saisi maalautettua melkein samaan hintaan kuin nuo yhdetkin. Katteiden hankinta kuitenkin maksaa ihan setelirahaa, yksittäisenä hankinta taitaa olla jopa kalleimmasta päästä. Turhaa varustautumista mahdollisen kaadon varalle? Toisaalta katteita ei taida juuri löytyä hyllystä ja kesäaikana toimitusajatkin voi olla mitä vain.

Työkalut

Työkalujen osalta täytyy kasata mukana kulkeva ”pakki”. Näidenkin osalta kommentteja jos tulee mieleen jotain eritystä huomioitavaa ts. peruskömmähdyksiä jotka aloittelija unohtaa huomioida.
Renkaiden vaihdon määrä varmaankin vaikuttaa myös aika paljon, koska jos tykkää esim ajaa käytetyillä ja pyöritellä niitä ympäri, niin kyllähän kaikein helpointa on jos on oma "rengaskone". Se ~250e(?) on loppujen lopuks aika pieni hinta. Jos et ole koskaan käyttäny, niin testaa kerran, niin huomaat kuin helppo se on.
Itse olen toistaiseksi vaihtanut raudoilla, tai pumminut konetta lainaksi varikolla, ja käyttänyt biltsukan tasapainotusvermeitä parin bensakanisterin kans.
Raudat on melkein jokaisella, bead breaker ja tp-pukki monella, ja kone harvemmilla.

Noilla sun pohdinnoilla kannattaa ehdottomasti hankkii ne tuplakatteet.

Ne mitä sulta unohtuu työkalupakista, löytyy tod näk joltakin varikolta.

Esim ylivuotisia renkaita kannattaa kans hankkii ennakkoon jos löytyy hyvii tarjouksii.
 
sanoi:
Renkaiden vaihdon määrä varmaankin vaikuttaa myös aika paljon, koska jos tykkää esim ajaa käytetyillä ja pyöritellä niitä ympäri, niin kyllähän kaikein helpointa on jos on oma "rengaskone". Se ~250e(?) on loppujen lopuks aika pieni hinta. Jos et ole koskaan käyttäny, niin testaa kerran, niin huomaat kuin helppo se on.

Tuohon suuntaan olen itsekin ajatellut. Jossainhan ne on sitä paitsi vaihdettava vaikka varikolla ei vaihtaisi ja ilmaisiksi sitä ei kukaan joka tapauksessa tee. Niin ja rykkösen matkassa tuli muutama sarja vähän käytettyjä Dunloppeja joilla pääsee ens kauden aloittelemaan.
 
Kaatumaosista tarpeellisimmiksi ovat osoittauneet koneen poskien suojat, cliparit, jarru-ja kytkinkahvat ja jalkatapit. Eli ne osat, jotka ottavat varmasti kipeää kaatuessa. Näitä on hyvä olla varastossa ja nuo koneenposket sekä kaatumatapit kiinni pyörässä.

Matkan varrella sitä sitten huomaa mitä kaikkea tarvitsee. Parissa kaudessa tavaran määrä kasvaa jo täyttämään peräkärryn tai pakettiauton.

//Andy
 
Renkaiden vaihtoon liittyen

Mites mahdollinen renkaiden vaihto ratapäivien aikana? Joka jätkällä on omat vaihtovälineet matkassa vai onko vaihtopalvelua saatavissa korvausta vastaan päivillä? Tuplavanteet helpottaa tilannetta toki jonkin verran.

Omasta mielestä tuplavanteet on melkein must. Ainakin jos kisata meinaat, niin vähintään kahdet vanteet pitäisi olla, sillä sadekelin sattuessa on huomattavasti nopeampaa heittää alle uusi vannesetti kuin alkaa vääntämään sadekumia vanteelle. Etenkin kelin vaihdellessa sadesetin valmiina pitäminen on erittäin kiva juttu, vai mitä AnDy?
biggrin.gif


sanoi:
Kaato- ja kulutusosat

Turvallisin vaihtoehto olisi tietty ostaa valmiiksi varasetti kaikkia kaadossa todennäköisesti kärsiviä osia ja vaihdettavia kulutusosia jottei kesän aurinkoisin rataviikonloppu lopu ekan setin pikku lippaan tai jarrupalojen loppumiseen. Mitä ainakin kannattaa olla mukana ja löytyykö näitä varikolta huhuiltaessa myyntiin?

Joitain pikkuosia kannattaa mukana pitää, kuten kahvaa, jalkatappia, kaatumasuojaa jne. Jos käyttää yleisesti käytössä olevia merkkejä clipareissa ja tapeissa, niin aika kivasti löytyy solidaarisuuden hengessä varaosia varikolta. Jarrupalojen ja muiden kulutusosien kanssa olen itse yrittänyt pitää sellaista taktiikkaa, ettei huonoilla osilla lähdetä radalle, eli jos osat on jo lopussa, niin tarkoitus on vaihtaa ne tallilla eikä varikolla. Aina ko. systeemi ei toimi, mutta toistaiseksi näin on suurinpiirtein päästy pidettyä.

sanoi:
Tuplakatteet

Tuplakatteita ei tullut kaupan mukana ja nyt kiinni olevatkin on maalaamattomat. Nuo on tarkoitus maalauttaa ja kahdet katteet saisi maalautettua melkein samaan hintaan kuin nuo yhdetkin. Katteiden hankinta kuitenkin maksaa ihan setelirahaa, yksittäisenä hankinta taitaa olla jopa kalleimmasta päästä. Turhaa varustautumista mahdollisen kaadon varalle? Toisaalta katteita ei taida juuri löytyä hyllystä ja kesäaikana toimitusajatkin voi olla mitä vain.

Ei välttämättä huono sijoitus. Itse harkitsen asiaa tarkemmin jos saan muutamia sponsseja ensi kaudeksi. Silloiin voisi pitää kisakatteet parempina katteina ja noi lipatut katteet laittaa treenikatteiksi.
sanoi:
Varikkoteltta

Epävakaassa kelissä edut ilmeisen selvät. Must hankinta? Ja ilmeisesti joku varikkomatto pitää ohjeistuksen mukaan olla joka tapauksessa olemassa?

Jep, Ahvenistolla ja Kemorassa ei tarvita, mutta muilla radoilla ollaan sateen sattuessa sateessa. Sateensuoja on erittäin suuri mukavuustekijä ja suojaa sähkölaitteita (lämppärit, kompura yms) sadekelillä. Myös kovalla auringonpaahteella teltan tarjoama varjo toi useita uusia ystäviä...
biggrin.gif


sanoi:
Työkalut

Työkalujen osalta täytyy kasata mukana kulkeva ”pakki”. Näidenkin osalta kommentteja jos tulee mieleen jotain eritystä huomioitavaa ts. peruskömmähdyksiä jotka aloittelija unohtaa huomioida.

Tuleva pimeä talvi aikaa suorittaa varustelua ja koluta netin myyntipalstoja edullisempien hankintojen toivossa. Vastaukset noihin kysymyksiin löytyy varmaa kun joku näpyttää oman reissuun lähdössä käyttämänsä tsekkauslistansa vastaukseksi.
Ei kai siinä, perus työkalusetti riittänee vahvistettuna varmistuslangoilla, perus lubrikanteilla ja kliinereillä, teipeillä yms. Ainakin allekirjoittaneella kaikki ratailutyökalut ja tarvikkeet on pakattuina muovilaatikoihin, jolloin tarvittavien kamojen pitäisi tulla mukaan aina kun muistaa ne tietyt laatikot nostaa kyytiin. Se tavaran määrä kyllä lisääntyy ihan exponentiaalisesti koko ajan. Kisaviikonloppuna alkoi jo kaipaamaan jonkunsortin potkulautaa, radiovärkkiä, kolmatta vannesettiä ja muuta hauskaa...
 
Back
Ylös