• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vastamelu kypärä (?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mvps
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mvps

New member
Päissäni heräsi ajatus, olisi kiva heittää earit veks ja heittää kypärä päähän ilman että tarvitsee pelätä että kuulo menee. Joten , onkohan kukaan valmistaja tehnyt vastamelu kypärää? Tai onko kukaan pellepeloton teurastanut vaikka tämmöisen ja tehnyt itse vastamelukypärän. Onhan näitä kaiuttimia integroitu kypäriin aiemminkin.

Ja en ole toistaiseksin niin hiljaista kypärää löytänyt jolla ilman suojaimia voisi ajaa.

Taitaa tuulen kohinat olla sen verran epätasaista ääntä ettei onnistu.. Olisihan joku jo moisen äänettömyyskypärän keksinyt

Mulla oli vastaavat Philipsin nappikuulokkeet, jotka kyllä vaimensivat melua myös käytännössä. Vastamelu-elektroniikka oli johdossa, erillisessä palikassa. Kävi myös mielessä soveltaa mokkulaa muualle, mutta jäi tekemättä. Tuossa, jos missä olis hyvä kohde kyllä. Se, että sitä ei ole tehty, ei tarkoita, että sitä ei voisi tai kannattaisi tehdä.

"Aktiivisella vastameluntorjunnalla varustetut taitettavat suljetut kuulokkeet, jotka soveltuvat ihanteellisesti niin autoon, junaan kuin lentokoneeseenkin."
Miksei myös moottoripyöräilyyn...
Siitä vaan kokeilemaan, ei nuo kovin kalliitkaan ole jos jaksaa näpertää.

Näidenkin vaimennus kyky on 24dB joten jos noi saisi hyvin sijoitettu ja tiiviisti lähelle korvaa sekä mikrofoni myöskin korvan lähelle niin suojausvaikutus olisi sama mitä niillä keltaisilla superlooni eareilla.

Mulla oli vastaavat Philipsin nappikuulokkeet, jotka kyllä vaimensivat melua myös käytännössä. Vastamelu-elektroniikka oli johdossa, erillisessä palikassa. Kävi myös mielessä soveltaa mokkulaa muualle, mutta jäi tekemättä. Tuossa, jos missä olis hyvä kohde kyllä. Se, että sitä ei ole tehty, ei tarkoita, että sitä ei voisi tai kannattaisi tehdä.
Mulla on myös philipsin vastamelukuulokkeet. (liekkö samat). Testasin niitä niin että laitoin koneelta siniaaltoa eri taajuuksilla, ja kun kytki virrat päälle niin mitä tapahtuu? Tasainen hälyääni ei todellakaan vaimene, vaan äänenvoimakkuus kasvaa. Tämä voi luoda harhaluulon että möly vaimenee..
Muutenkin olen aika skeptinen noihin vastamelukuulokkeisiin. Uskoisin että parempi idea on vaimentaa ääntä (hiljainen kypärä + korvatulpat) ja sitten tarpeeksi volaa kuulokkeisiin.
Pitäisi kokeilla jotain kunnon vastamelukuulokkeita että vaimentaako ne oikeasti mitään.

PS. Mulla on tälläiset tehovaimennuskuulokkeet - kyllä vaimentaa =D nuo kun vielä mahduttaisi kypärän sisälle.
Kypäriähän myydään ihan valmiina kuulosuojaimilla varustettuna. Esim peltorilta taisi löytyä. Mutta onko ne sitten motskarikäyttöön hyviä onkin toinen juttu..

Mulla on työssä ihan toimivat vastamelukuulokkeet, avokonttorissa. Mutta näissä onkin kuppikokoa koko korvalehden päälle, ja mikrofonit suoraan kuulokkeissa. Nämä taatusti vaimentaisivat ainakin matalampaa mölyä mopon päälläkin. Ei vaan sovi kypärän sisään ...

Irrallisella mikkiosalla varustetut kuulokkeet ei toimi koska vastamelunmikrofonin pitää kuulla melu juuri korvan kohdalla. Muuten tulee taajuudesta riippuvaa vaihesiirtymää ja koko idea vesittyy muilla kuin matalilla taajuuksilla.

Vastamelukuulokkeet ei ole hirveän suosittuja, koska nykyään halvoilla parinkympin tulppakuulokkeilla saa hyvän vaimennuksen ja kohtuullisen äänenlaadunkin ilman lisäelektroniikkaa.

Mulla on myös philipsin vastamelukuulokkeet. (liekkö samat). Testasin niitä niin että laitoin koneelta siniaaltoa eri taajuuksilla, ja kun kytki virrat päälle niin mitä tapahtuu? Tasainen hälyääni ei todellakaan vaimene, vaan äänenvoimakkuus kasvaa. Tämä voi luoda harhaluulon että möly vaimenee..
Myös mun kuulokkeissa äänen taso kasvoi, kun laittoi vastamelun päälle, mutta kyllä ne silti vaimensi taustamelua. Testasin asiaa mm. lentokoneessa ilman musiikkia, pelkästään napit korvissa.

Testasin asiaa mm. lentokoneessa ilman musiikkia, pelkästään napit korvissa.
Eli kuuntelit mp3:stasi noin niin kuin ... ööö ... hiljaisuutta
idea3.gif

Muistan joskus lukeneeni täydellisen hiljaisesta kypäräsovelluksesta, siinä tuli ongelmaksi kuskien kykenemättömyys reagoida kaarteisiin, eli äijät ajoi liian lujaa joka paikkaan kun ei kuulunut melua. Muistini saattaa pettää ja muutenkin juttu saattoi olla ihan "fuulaa", mutta tarkistakoon asian se ketä tämä tarpeeksi kiinnostaa.

Tilasin joskus Creative halvat vastamelukuulokkeet ja kyllä ne toimii avokonttorilla hintaansa nähden hyvin. Vastamelutoiminto lisää hiukan kohinaa musiikkiin, mutta ympäristön tasainen melu vaimenee huomattavasti. Erityisesti ilmastoinnin humina katoaa kokonaan.

Ja ei niillä ole pakko kuunnella musiikkia, lyö vaan luurit korvaan ja virrat päälle, niin saa kuunnella hiljaista kohinaa
smile_org.gif

Back