Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hmm nyt en oikein ymmärrä että minkälaista harjoittelua meinaat? Jos esim. ajat rentoa 60-80kmh tunnissa ja vaikka vasen käsi vyötäröllä, niin huomaa helposti kun tekee ihan pieniä liikkeitä oikealla kädellä että kuinka herkästi pyörä lähtee kääntymään. Onnistuu se tietysti molemmat kädet kiinni mutta mielestäni korostuu näin, kun se vastaohjausliike on rauhallinen ja kevyt.Voisiko joku kokenut antaa vinkkejä miten tuota vastaohjausta kannattaisi harjoitella itsekseen. Olen sitä kokeillut ja homma tuntuu toimivan mutta rohkeus pettää kokeilla sitä oikein kunnolla. En pelkää kaatumista mutta mopoa en viitisisi murjoa.![]()
Siinähän se vastaus oli......rohkeus pettää kokeilla sitä oikein kunnolla.
Itsellä ainakin autokoulussa harjoiteltiin niin paljon tuota vastaohjausta, että ei siitä itsellä ole mitään ongelmia. Sen kuin vain työntää ja pyörä kaartaa. Kuten joku toinenkin täällä sanoi, niin yleensä aina kaivonkantoja jne. väistelee ja keikuttaa pyörää vastaohjauksella. Yleensäkin kaikkiin mutkiin jne. menee ihan automaattisesti kevyellä vastaohjauksella. Ja nätisti menee pyörä.Voisiko joku kokenut antaa vinkkejä miten tuota vastaohjausta kannattaisi harjoitella itsekseen. Olen sitä kokeillut ja homma tuntuu toimivan mutta rohkeus pettää kokeilla sitä oikein kunnolla. En pelkää kaatumista mutta mopoa en viitisisi murjoa.![]()
Itsellä ainakin autokoulussa harjoiteltiin niin paljon tuota vastaohjausta, että ei siitä itsellä ole mitään ongelmia. Sen kuin vain työntää ja pyörä kaartaa.
Täysin samaa mieltä........
Olen ehdottomasti sitä mieltä että ns. vanhalla ajokortilla ei saisi päästää ketään ajamaan ilman mp-koulua.
.......
Tuli tänään käytännössä reenattua tuota kun vetelin mutkateitä, ja pakko myöntää että kääntymällä saa mutkat sujumaan jotenkin rennommin ja luottoa löytyy isommille nopeuksille verrattuna siihen että on tosiaan tönkkönä.mielestäni tehokas keino esim mutkissa kiristykseen on ylävartalon siirto sisämutkaan samanaikaisesti kun vastaohjaa, se pelkkä siirto antaa jo hyvin vetoa ulompaan tankoon ja työntöä sisätankoon. lisäksi se poistaa hartialukko fiiliksen jos yrittää täysin pystystä vain ohjata ja kiristää mutkaa. lisäksi pyörä kääntyy paremmin kun kuski on sisällä. se vaan kääntyy paremmin, verrattuna siihen että tököttää pystyssä.
Taidehistoriaa tuntevat tietävät termin contrapposto. Tuossa anglienkielisessä wikipedia-artikkelissa kuva on huono, havainnollisempi on vaikkapa tässä.Sellaisen lisäisin tuohon vielä, että mielestäni ylävartalon siirto pitäisi lähteä lantiosta, eli sitä kun vähän kääntää mutkan suuntaan (jo ennen mutkaa) niin ylävartalo tulee perässä "oikeaan" asentoon ja perse pysyy kuitenkin tukevasti satulassa. Aiheesta on erittäin hyvä video Inter Netissä mutta en nyt kuollaksenikaan löydä sitä. Idea on kuitenkin, että vaikka kroppa kääntyy niin kuskin paino ei saa mennä käsien varaan.
Lisäilen tänne linkin siihen videoon jos vain jostain saan sen ongittua.
Haluamatta sekoittaa kenenkään päätä: Periaatteessa on sama vetääkö vai työntääkö.niin
tästähän on väännetty useammankin kerran.
jotta homma olisi tajuttavampi käyttäisin edelleenkin termiä
työntöohjaus!
+1Täysin samaa mieltä........
Olen ehdottomasti sitä mieltä että ns. vanhalla ajokortilla ei saisi päästää ketään ajamaan ilman mp-koulua.
.......
Kauheen hieno nimi keksitty asialle joka on ihan "itsestään selvyys"...Minun mielestä ainakin.Itsellä ainakin autokoulussa harjoiteltiin niin paljon tuota vastaohjausta, että ei siitä itsellä ole mitään ongelmia. Sen kuin vain työntää ja pyörä kaartaa.
niin
tästähän on väännetty useammankin kerran.
jotta homma olisi tajuttavampi käyttäisin edelleenkin termiä
työntöohjaus!