• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vastus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomugorba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tomugorba

New member
Jäipi viime kesänä ajokilometrit kolmeenkymmeneen (tarkalleen 34km) kun oli sähköhäikkää...ja oli siinä sitten kaikenlaista muutakin hässäkkää..

No anyway - härkkä sarvista...jokaisellahan on mielipide ja perse...nyt ne eivät kiinnosta (pl. se toinen tietysti kiinnostaa, jos ko. asian omaa nk. kauniimpi sukupuoli..siis heitin mielipittet noin ikäänkuin yleensäkin kaikesta mahdollisesta..)..ELI:

Akku on pois, yleismittari vastausmittausasentoon, mittarin liittimet akkukaapeleihin. Tulos: ääretön kuten kaiketi pitääkin. Väännän virta-avaimen ON-asentoon, vastus n. 50...eli kuuluuko olla näin...käsitykseni mukaan jossain on asiaankuulumaton oikosulku...eikö vain? Ja josas vaan viitit sen verran asiaan perehtyä, että menet ja teet tämän omalla prutkullasi, ni ei sitten ole vaan se VARMA EHKÄ MUTU-tieto..saattana... asiaankuuluvia oikosulkuja lienee aika väpä..
thumbs-up.gif
 
Pitäiskö tuossa mopossa syttyä valot yms virtakytkimen ON-asennossa? Käytännössä tuollainen mittaustapa ei juurikaan kerro mitään sähköpiirin toimivuudesta, koska vastusta mitataan läpikulkevalla virralla, eikä mittausvirta käyttäydy virtapiirissä kuten pelkkää resistoria mitatessa.
 
Minkä tahansa hehkulampun (mittariston valo esim.) vastus on aika pieni ennen langan lämpenemistä. Eli vastus riippuu voimakkaasti jännitteestä.  Lisäksi tulee elekroniikan (esim. sytkän ohjaus) jänniteriippuvuudet. Eli kuten yllä todettiin, pelkkä vastus nollajännitteellä ei kerro paljoakaan.

Oma on aika kaukana tallissa, joten ei pääse mittaamaan. Laita kuitenkin akun maanapa kiinni, yleismittari virtamittaukseen ja mittari plusnavan ja pyörän pluspiuhan väliin. Näin saa ainakin sen vastuksen jännitteen kanssa.

Lisäksi tuo 50 Ohmia tarkoittaa, että 10 Ah akku on tyhjä vasta kahden päivän päästä...
 
Back
Ylös