Vastustaa nyt prätkän kans... nyt rämisee..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HelinäX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

HelinäX

New member
Moi. Tietäsköhän joku mistä hele***tista johtuu ko toi prätkä on alottanu rämiseen/räpättään nyt viime päivinä. Pahin ääni irtoaa ku kierrosluku on 3500-4000. Ja kylmänä on pahemmat äänet, mutta kyllä rämisi lenkiltä tullessaki ku täsmäkäytti 3500-4000 kierroksen välissä pihalla parkissa.

Mun mielestä se kuuluu keulasta, muttei loppunu vaikka katteet yms kokeiltiin, vaimeni vain. Huomenna puretaan vielä  lisää ja kokeillaan, mutta itellä tuli mieleen pari vaihtoehtoa:
* uudet öljyt pahentaa tota tärinää tolla kierrosalueella, on aina ollu sitä vikaa että jos ajetaan matkaa ja just noilla kierroksilla täristää niin että kädet puutuu
*nokkaketjun kiristin (on vissiin tyyppivika, mutta se pitäs olla vaihettu vuosi sitten)

Huoltoja tehty muutoin (ajettu 26 000 km tällä hetkellä):
* öljyt + suodatin vaihettu nyt keväällä (siinä on Teboilin 15W-50 sisässä nyt)
* ketjurataspaketti vaihettu vastikään
* takalaakerit uusittu
* venttillien välykset kuulemma tsekattu 19 000 kohilla (ed. omistajan mukaan, mie ostin pyörän vuos sitten oli 23 000 ajettu)
* vuosi sitten kevät huollon yhteydessä vaihettu nokkaketjun kiristin (ed. omistajan mukaan)

Sen pitäs olla ihan hyvin pidetty ja onhan toi sen verran vähän ajettu että ei kait sen pitäs ihan käsiin olla vielä leviämässä. Mutta nyt ton kans on riittäny pään vaivaa..

Jos en mie sitä saa ratkaistuksi niin eka vaihan erit öljyt, ja jos se ei auta niin vien sen kaverin pajalle syynättäväksi, mulla loppuu ideat pikkuhiljaa. Eli jos joku tietää niin vinkkejä voi heittää....

Edit: on vissiin simat kilahtanu nuppiin.. Pyörä siis Honda CBR 600f vm 99, ei mikään 330, voi jehna..  
kaboom.gif



edit: korjasin otsikon -heippa
 
mulla rämisi joskus etulokasuoja, kun pultit oli löysällä.
onhan ketjulinja suorassa?
nixweiss.gif
 
nokkaketjun räminän kuulee kyllä koneen oikealta puolelta kun paikallaan kierrättää. Se tarkoittaa ketjua ja/tai kiristintä. Ei tosin pitäisi vielä noilla kilometreillä.

Muuten tulisi mieleen tosiaan löysällä oleva katteenpalanen.

-tuomas-
 
Toivottavasti on suorassa. Kyllä sen tyypin joka ne ketjut nyt fiksas pitäs olla ihan osaava. Alkuperäisestä ketju-rataspaketin vaihtajasta en sanokaan mitään (huokaan hiljaa että voi he***tti mikä poropeukalo)..
smile_org.gif
 
Resonoinnin puoleen alan mieki kääntyä eli aamulla lähtee katteet alas ja sitten aletaan kokeilemaan ja paketoimaan takas paikalleen. Mutta onpahan raivostuttava vaiva... Toivottavsti on vaan muovia eikä tuu koneesta.
 
Itsellä on kone lähes hajonnut ajossa muutamankin kerran...
tounge.gif


-Peilin lasi pärisi niin reippaasti että sen kuuli motarilla, tulpat korvissa...
-Takin taskuun jäänyt tulppavain, jossa vääntötappi sisällä...
-Ja kotarin erikoisuus on kourallinen kiviä alumiinisen pohjapanssarin päällä, kyllä pärisee ja rapisee...

etc.
 
Mulla pärisi tuolla tavalla lamppu. Tietyillä kierroksilla todella rasittava räminä jonka kuuli tulpat korvissakin. Paikallistaminen oli yllättävän vaikeaa. Korjaamiseen tarvittiin jo sitten innovatiivisia ratkaisuja. (en oikein tiennyt miten se olisi pitänyt tehdä, niin tein sitten näin). Kaikki mutterit, ruuvit ja pultit oli kuitenkin kiinni eikä lisäkirstäminen auttanut yhtään.

Mun pyörä on kylläkin kattamaton (eli mulla todennäköisesti on vähemmän rämiseviä kohteita)

Ota tukeva ote eri kohteistä, pelkkä sormella tökkiminen ei välttämättä riitä, ei mulla ainakaan riittänyt. Aikansa kun etsii niin kyllä se rämisevä kohde löytyy.
 
Mulla resonoi Givin perätelineessä oleva päällimmäinen muovilätkä, joka on kiinni kulmistaan pienillä ruuveilla. Ääni tuntui kuitenkin tulevan edestä jostaín katteiden sisältä.
 
Mulla täristi ajaessa saamaristi about noilla kierroksilla, niiku ois traktorilla ajanu. Syynä öljyt, uusi hondan litku ei toimi vanhemmissa laitteissa ainakaan, vaihoin motulin 3000 (keskellä viime kesää) ja rauhottu heti. Nyt keväällä laitoin motulin 5000 ja toimii kans hyvin.

Pyörä on CB sevenfifty -97
 
Kilsoja 26000 ja vaihdettu jo:
- takapyörän laakerit
- ketjut ja rattaat
- nokkaketjun kiristin

Jotenkin kilsat ja vaihdetut osat ei täsmää. Toki, ainahan saattaa olla että osat kulahtaa syystä tai toisesta, mutta nyt hieman haiskahtaa hommeli.
 
Kilsoja 26000 ja vaihdettu jo:
- takapyörän laakerit
- ketjut ja rattaat
- nokkaketjun kiristin

Jotenkin kilsat ja vaihdetut osat ei täsmää. Toki, ainahan saattaa olla että osat kulahtaa syystä tai toisesta, mutta nyt hieman haiskahtaa hommeli.
Jep. Ja öljyistä tuo ääni ei johdu, ei ihan litkua kuitenkaan mitä käytät.
 
Kilsoja 26000 ja vaihdettu jo:
- takapyörän laakerit
- ketjut ja rattaat
- nokkaketjun kiristin

Jotenkin kilsat ja vaihdetut osat ei täsmää. Toki, ainahan saattaa olla että osat kulahtaa syystä tai toisesta, mutta nyt hieman haiskahtaa hommeli.
minkäpä sille enää mahtaa vaikka kuinka haiskahtas.. Meinaa enää tässä vaiheessa, ehän sole ko korjailla, pakkohan se on. Jos ei sit halua tallin koristeena pyörää pitää.

Sitä paitti kuluvia osiahan noi on, esim ketju-rataspaketti. Nokkaketjun kiristäjä oli vaihdettu (jos oli vaihdettu) ko se on tyyppivika tossa mallissa. Takalaakereista sit tiiä mikä siinä oli taustalla..

Katteet on tälle päivälle purettu ja koneesta se ääni kuuluu. :/ eli oisko sit toi nokkaketjun kiristäjä. Tulee fiksumpi sen kuuntelemaan, minen osaa siitä kauhiasti sanoa.
 
minkäpä sille enää mahtaa vaikka kuinka haiskahtas..
Juu, eihän sille enää mitään voi. Todellinen ajomäärä saattaa olla pyörässä ihan mitä tahansa, joten kannattaa ottaa tutkailuun muitakin asioita kuin tuo nokkaketjun rallattelu.

ps. omassani reilun 60.000km jälkeen ei nokkaketjun kiristäjässä ollut vielä mitään vikaa. Ketjupaketti pyöri yli 40tkm ja pyöränlaakereita ei edes tarkastettu vielä noin pienillä kilsoilla.
 
Kilsoja 26000 ja vaihdettu jo:
- takapyörän laakerit
- ketjut ja rattaat
- nokkaketjun kiristin

Jotenkin kilsat ja vaihdetut osat ei täsmää. Toki, ainahan saattaa olla että osat kulahtaa syystä tai toisesta, mutta nyt hieman haiskahtaa hommeli.
minkäpä sille enää mahtaa vaikka kuinka haiskahtas.. Meinaa enää tässä vaiheessa, ehän sole ko korjailla, pakkohan se on. Jos ei sit halua tallin koristeena pyörää pitää.

Sitä paitti kuluvia osiahan noi on, esim ketju-rataspaketti. Nokkaketjun kiristäjä oli vaihdettu (jos oli vaihdettu) ko se on tyyppivika tossa mallissa. Takalaakereista sit tiiä mikä siinä oli taustalla..

Katteet on tälle päivälle purettu ja koneesta se ääni kuuluu. :/  eli oisko sit toi nokkaketjun kiristäjä. Tulee fiksumpi sen kuuntelemaan, minen osaa siitä kauhiasti sanoa.
Itsellä ainakin -99 mallissa tuo nokkaketju rallatti.
Uusi kiristin toimi ehkä 2-3 tkm ja rallatus jatkui, kiristimen jousi ilmeisesti hieman alitehoinen tai jottain..
Laitoin sitten manuaalisen APE:n kiristimen niin jo hävisi rallatus, siitä puheen ollen löytyisi nyt ylimääräisenä jos kiinnostaa, voin heittää joukkoon stormilta saatavan (emgo) öljynsuodattimenkin kun on jäänyt lojumaan ylimääräiseksi. Oisko nyt 20eeroa liikaa.
 
Minun pyörä ei ainakaan tykännyt yhtään tuosta Teboilin öljystä, nokkaketju alkoi pitämään jumalatonta mekkalaa. Vaihdoin Motulin viistonniset ja räminät loppu siihen
 
Minun pyörä ei ainakaan tykännyt yhtään tuosta Teboilin öljystä, nokkaketju alkoi pitämään jumalatonta mekkalaa. Vaihdoin Motulin viistonniset ja räminät loppu siihen
Onko noissa 600F:isäkin öljytoiminen kiristin? Isommissahan se tais olla (1000f, xx, jne)

Jos on sen vois olettaa olevan herkkä öljyn viskositeetille- kun se oli/on aika usein noissa isommissa rallattelun syy myytenkin.

Muuten tuo Teboilin öljy on ollut toimivaa lientä, useammassakin missä on pyöriny.
 
Kilsoja 26000 ja vaihdettu jo:
- takapyörän laakerit
- ketjut ja rattaat
- nokkaketjun kiristin

Jotenkin kilsat ja vaihdetut osat ei täsmää. Toki, ainahan saattaa olla että osat kulahtaa syystä tai toisesta, mutta nyt hieman haiskahtaa hommeli.
Ei tuon välttämättä tarvitse haiskahtaa vääriltä kilsoilta.
Painepesurilla saa laakerit tuhottua, jos ei osaa painepesuria käyttää. Jos vielä laiskasti rasvailee ketjuja, niin niitäkin saa vaihdelle tuohon kilsamäärään.
Sitten olen nähnyt 600 cebarin mihin on vaihdettu nokkaketjun kiristin jo 7000 kilometriin mennessä.

Eihän noiden kuluminen noilla kilometreillä normaalia ole, muttei myöskään mahdotonta.
 
Back
Ylös