venttiilien säädöstä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yonez
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

yonez

New member
miten tunnollisesti olette hoitaneet venttiilivälysten tarkistuksen, huolto-ohjelman mukaan/ oman fiiliksen mukaan vai eikö ollenkaan.

Omassa er6:ssa on kohta 42tkm mittarissa eli huoltokirjan mukaan olis välysten tarkistus ajankohtaista...........
 
No kyllä ne kannattaa jossain vaiheessa edes tarkistaa (varsinkin kun on Kawa...), se on pieni homma. Tuosta erkin ER:n koneesta en osaa sanoa kuinka yleistä säätötarve on, mutta esim. Z750:ssä yksilöt tuntuu vaihtevan kovasti, omassa oli säätötarvettakin jo alle20tkm.
 
Omassa kawassa venttiilien säätö on 12tkm välein. Kerran kesässä joutuu viemään säädettäväksi. Tuommoisella säätövälillä säästäis jo selkeesti rahaa jos ite opettelisi tekemään.
 
Kyllä ne kannattaa tarkistaa ja säätää huolto-ohjelman mukaisesti. Ehkäisee tulevan kalliin korjauksen...
wink.gif
 
Kyllä ne kannattaa tarkistaa/säätää ajallaan.
Jos ei itse, niin liikkeessä sitten.

Edellisestä kawasta (Z1000) katsoin itse 40tkm:n kohdalla talven aikana, imuventtiilit oli lähellä alarajaa mutta pakoventtiilit keskellä välystä.
 
Omassa tarkistettettin 24 tonnin huollossa, ei ollut säätötarvetta. Sitten kun pyörä oli muutenkin huollettavana ni tarkastettiin 41 tonnin kohdalla, (48 tonnissa huoltokirjan mukaan tarkastus) Säätötarvetta oli kolmessa imuventtiilissä. (zx6r -03)
 
(varsinkin kun on Kawa...)
Tarkoitat mitä? Eihän nyt puhuta mistään vanhasta Zetorista yms. joten en oikein ymmärrä kommenttiasi. Eikai noissa ole sen kummemmin ongelmaa kuin missään muussakaan merkissä venojen suhteen nykyään.. sitkaassa elää tietyt jutut näköjään edelleen.
Ei, en tosiaan viittaa parikymmentä vuotta vanhoihin ZZR:iin vaan ihan 2000-luvun laitteisiin. Esimerkkinä oma Z750 (2004), josta lähes kaikki venttiilit oli säätörajojen ulkopuolella jo ennen 20tkm. Ja jossain toisissa yksilöissä ei ollut tarvetta ollenkaan säätää 24tkm huollossa. Siis pointti on se, että Kawalla tuntuu olevan yksilöissä iso eroja.
 
paljonkohan tarkistus/säätö maksaa merkkiliikkeessä? ymmärtääkseni joku tovi aikaa tuohon menee kun pitää purkaa puoli pyörää että saa venttiilit esiin.......
 
Mie käytin ennen alppireissua vanhan Kawani melko täydellisessä huollossa. Venttiilien säätö, tulpat, öljyt, kaikki nesteet. Lasku noin 300 euroa osineen päivineen. Työaikaa kaiken purkuun ja kasaukseen meni kuutisen tuntia.

Venttiilien säätövara alkaa olla huoltomiehen mukaan aika lopussa. Kilometrejä mittarissa nyt 116.000 joista itse tänä vuonna olen ajanut 12.000. Sain jo etukäteistarjouksen remontista jolla tuo venttiilihomma korjaantuu. Pitää miettiä. Vielä sillä ainakin seuraavan säädön saa tehtyä eli kilometrejä pitäisi olla vielä reilusti edessä.

Ensi keväänä on edessä muutenkin ainakin ketjujen ja rattaiden vaihto, uusi takarengas ja kieron etujarrulevyn vaihto.
sad_orig.gif
 
Oma Kawa kävi juuri http://www.jlbike.fi 24tkm isohuollossa "vasta" n. 75tkm mittarissaan ja mitä tuohon laskun mukaan meni 6.5h tms. ja tarvikkeineen kaikkineen laskua tuli n. 500e. Huoltomiehen mukaan esim. venttiilit (palasäätöiset sellaiset muuten tuossa Kawassa) ei tarvinneet säätöä lainkaan ja kaasarikin oli about synkassaan. Eli eikun
sport05.gif


Tosin samaisen laskun mukaan tuohon olisi laitettu GL4-ölperit, siis HONDAN voiteet
crazy.gif
Mutta pitää kyllä myöntää kaikki toimii korvakuulolta ehkä jopa hitusen miellyttävämmin kuin tuolla äijä-Delvacilla jota aiemmin itse käytin
lookaround_orig.gif
 
miten tunnollisesti olette hoitaneet venttiilivälysten tarkistuksen, huolto-ohjelman mukaan/ oman  fiiliksen mukaan vai eikö ollenkaan.

Omassa er6:ssa on kohta 42tkm mittarissa eli huoltokirjan mukaan olis välysten tarkistus ajankohtaista...........
Omasta rivikoneesta, joka vuosi.
Onneks on ruuvisäätöinen ;)
 
EX-sarjan koneessa eli 500-kuutioisessa twinissä on venttiilien tarkistus/säätö huolto-ohjelman mukaisesti 10 tkm:n välein. 1. KLE:ssäni taisin käyttää tunnollisesti kerran vuodessa tarkistuksessa. Toisessa KLE:tä taisin käyttää kerran liikkeessä ja pyörää tutulle myydessä tarkistin välykset(välissä ajoa noin 30 tkm), ei ollut säätötarvetta. Nykyisellä KLE:llä tein tarkistuksen oston jälkeen ja uudestaan viime keväänä(välissä noin 20 tkm). Yhdessä pakoventtiilissä sai välystä ruuvata hieman pienemmäksi.

Samalla koneella olleessa vaimon EN:ssä säätötarvetta ei ollut 20 tkm:n jälkeen edellisestä tarkistuksesta(ostettaessa 12 tkm, vaati säätöä luovutushuollossa). Eli kaksmukisen 500-Kawan kanssa ei tarkistuksen unohtaminen ole kovinkaan kriittistä.

Rexi on säädetty 12 tkm:n huollossa ja kuitin mukaan säätöpaloja oli mennyt muutama. Täytyy 24 tkm:n kohdalla tarkistaa tai tarkistuttaa välykset. Nettimutun perusteella nelisylinterit lienevät herkemmin välyksiään muuttelevan.
 
paljonkohan tarkistus/säätö maksaa merkkiliikkeessä? ymmärtääkseni joku tovi aikaa tuohon menee kun pitää purkaa puoli pyörää että saa venttiilit esiin.......
Kyseessä on nakupyörä, eli pelkkää tarkistus ei pitäisi olla iso homma. Jos jotain rajaa pitää laittaa, niin 2h pitäisi varmasti riittää ammattilaiselle. Sitten jos niitä pitää säätää (epätodennäköistä), niin siihen menee sitten vähän enemmän aikaa sekä tarvikkeita jotka maksaa lisää.
 
Vähän myöhässä tähän keskusteluun, mutta...

2005 Z750, venttiilintarkastus ja -säätö huolto-ohjelman mukaan 24tkm. välein. Omalla kohdallani kaikki venttiilit piti säätää kun avasin kopan 14tkm kohdalla.

2007 Versys (suurinpiirtein sama kone mitä ER6N/F), venttiilintarkastus ja -säätö huolto-ohjelman mukaan 42tkm. välein. Avasin yhden Versyksen kopan 12tkm. kohdalla ja jouduin säätämään kaikkia imuventtiilejä.

-Jay
 
Back
Ylös