Venttilien tarkastus/säätö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja anakkeni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

anakkeni

New member
Nyt olisi 24tkm mittarissa ja huoltokirja sanoo, että pitäisi venttiileitä tarkastella. Onko venttiilien tarkistus millanen homma ja pystyykö tekemään ite?

Jostain oon kuullu, että venttiilien tarkistuksen pystyy teeseitsemies tekemään, mutta säätö on eri asia. Ja sellastakin oon kuullut, että harvemmin omistamassani pyörässä tarvii säätämään ryhtyä eli pelkkä tarkastus riittää, mutta vastatkaa viisaammat!!??

Pyöränä Honda Cbr 1000rr -04
 
Onko yhtään aiempaa kokemusta? Jos ei, etkä ole esim. tankkia koskaan kyykysta poistanut niin ei kannata ryhtyä ainakaan ilman huolto-ohjekirjaa pyörää purkamaan.

Mistään amerikan tempusta ei ole kyse, mutta on siinä omat niksinsä ja riskinsä kun aletaan moottoria avaamaan.
Huolto-ohjekirjalla ja maltillisella asenteella homma kyllä teeseitse-mieheltä onnistuu.
 
Ei oo tollasesta hommasta aikasempaa kokemusta eli taitaa jäädä kokeilematta. Nyt on vaan pyörästä kaikki katteet jo valmiiks irti ni siitä olis ollu hyvä jatkaa. Jos ei ketään osaavaa kaveria saa auttamaan ni joutuu varmaan pajalle viemään..

Mitäköhän ne ottaa liikkeessä tollasesta hommasta?
 
Ei oo tollasesta hommasta aikasempaa kokemusta eli taitaa jäädä kokeilematta. Nyt on vaan pyörästä kaikki katteet jo valmiiks irti ni siitä olis ollu hyvä jatkaa. Jos ei ketään osaavaa kaveria saa auttamaan ni joutuu varmaan pajalle viemään..

Mitäköhän ne ottaa liikkeessä tollasesta hommasta?
Soitapa JL-bikeen (Vantaalla Koivuhaka), siellä tekevät huolellisesti ja kohtuullisella taksalla. Puhutaan varmaan 2-2,5h työstä maksimissaan, jos pelkällä tarkastuksella selviää ja katteetkin jo purettu.
Jos säätää tarvitsee niin tuon reilun huntin päälle ottavat kai sen 50e nokka-akseli ja säätöpalat jonkun vajaan kympin kappaleelta.

Pyörä pitää viedä kuitenkin käyntikuntoisena, eli älä tankkia poista (pystyvät koekäyttämään).

Esimerkkinä, vein talvella kaksi kawasakia (10r:ssä todella v#ttumainen homma) ja samalla tehtiin molempiin keulahuolto ja ohjauslaakerin rasvaus. Molemmissa oli työn osuus muistaakseni jotain 4,5h kun helpommassa säädettiinkin yhtä tai kahta imuvenaa. Kokonaislasku kahdesta pyörästä tais olla jotain 700e päälle ja siihen sisältyi lisäksi jarrupalaa ja ilmansuodattimet, stefat, keulaöljyt jne. eli itse välysten tarkastuksen työ oli vain n. 150-200e/pyörä..
 
Kiitos linkistä. Pitää soittaa sinne!! Pyörä on nyt talvisäilössä tossa lähellä eli ei olisi paha rasti viedä sinne...
 
Esimerkkinä, vein talvella kaksi kawasakia (10r:ssä todella v#ttumainen homma) ja samalla tehtiin molempiin keulahuolto ja ohjauslaakerin rasvaus. Molemmissa oli työn osuus muistaakseni jotain 4,5h kun helpommassa säädettiinkin yhtä tai kahta imuvenaa. Kokonaislasku kahdesta pyörästä tais olla jotain 700e päälle ja siihen sisältyi lisäksi jarrupalaa ja ilmansuodattimet, stefat, keulaöljyt jne. eli itse välysten tarkastuksen työ oli vain n. 150-200e/pyörä..
Mikäs tos kympissä vittumaista...?
 
Esimerkkinä, vein talvella kaksi kawasakia (10r:ssä todella v#ttumainen homma) ja samalla tehtiin molempiin keulahuolto ja ohjauslaakerin rasvaus. Molemmissa oli työn osuus muistaakseni jotain 4,5h kun helpommassa säädettiinkin yhtä tai kahta imuvenaa. Kokonaislasku kahdesta pyörästä tais olla jotain 700e päälle ja siihen sisältyi lisäksi jarrupalaa ja ilmansuodattimet, stefat, keulaöljyt jne. eli itse välysten tarkastuksen työ oli vain n. 150-200e/pyörä..
Mikäs tos kympissä vittumaista...?
Siinä runko on sen verran kapea moottoriin nähden. Joutuu purkaa vähän enemmän esille ja ahdas tehdä. Oli muistaakseni 0,5h ekstraa verrattuna 6r:n hommiin.
Olis siitä varmasti selvinnyt itsekin, mutta ajansäästöksi päätin tehdä tuollaisen itselleni poikkeuksellisen ratkaisun, kun tuossa on jonossa noita vanhempia pyöriä huollettavaksi omiksi tarpeiksi..
tounge.gif
Taloakin pitäis rakentaa...
 
Esimerkkinä, vein talvella kaksi kawasakia (10r:ssä todella v#ttumainen homma) ja samalla tehtiin molempiin keulahuolto ja ohjauslaakerin rasvaus. Molemmissa oli työn osuus muistaakseni jotain 4,5h kun helpommassa säädettiinkin yhtä tai kahta imuvenaa. Kokonaislasku kahdesta pyörästä tais olla jotain 700e päälle ja siihen sisältyi lisäksi jarrupalaa ja ilmansuodattimet, stefat, keulaöljyt jne. eli itse välysten tarkastuksen työ oli vain n. 150-200e/pyörä..
Mikäs tos kympissä vittumaista...?
Se ilmanputsari
tounge.gif
No eij... Hyvinhän se lähti svahnin pelistäkin pois!
 
Esimerkkinä, vein talvella kaksi kawasakia (10r:ssä todella v#ttumainen homma) ja samalla tehtiin molempiin keulahuolto ja ohjauslaakerin rasvaus. Molemmissa oli työn osuus muistaakseni jotain 4,5h kun helpommassa säädettiinkin yhtä tai kahta imuvenaa. Kokonaislasku kahdesta pyörästä tais olla jotain 700e päälle ja siihen sisältyi lisäksi jarrupalaa ja ilmansuodattimet, stefat, keulaöljyt jne. eli itse välysten tarkastuksen työ oli vain n. 150-200e/pyörä..
Mikäs tos kympissä vittumaista...?
Se ilmanputsari
tounge.gif
No eij... Hyvinhän se lähti svahnin pelistäkin pois!
Joo, kyllä sen kotelon vielä irrottaa, mutta silloin ekaa kertaa tulppia vaihtaessa totesin, että onpahan mukavasti suunniteltu..
omg.gif


Pitäis tulla vanhoihin suiziin hakemaan vähän venttiilinsäätöpaloja.. Niitä on paljon mukavampi tehdä itse kun näkee ilman peiliä ja mahtuu kädetkin väliin ja on puolet vähemmän säädettäviä osia... Ne on noi teini-iän ohittaneet vähän väljempiä ropailla..
tounge.gif
 
Venttiilinsäätö vaatii kauniin ilman ja vaikkapa päivän, jolloin ei viitsi ruokiksella lähteä syömään tai kahville. Sitten vaan työnnetään(kone kylmänä) mopo aurinkoiselle seinustalle....hommastahan pitää nauttia. Avataan venttiilikannet(2 kpl M6-mutteria). Otetaan mahdollisesti valuva öljytilkka vaikka siihen eiliseen jogurttipurkkiin ja aletaan töihin. Oleellista on erottaa nelitahtikoneen työvaiheet ja saada selville mäntien asennot. Sehän käy kätevimmin naamalla tulpanreikään katsomalla. Tuon osumatarkkuus ei ole ihan nökönuuka. Lopun voi päätellä maalais/kaupunkilaisjärjellä. Työkaluiksi on varattava mittava arsenaali. Ainakin pieni 10mm kiintoavain(pieni maataloussorvikin riittää), ruuvimeisseli ja jonkinlainen rakotulkki. Rakotulkin voi inspiroida itsekin. Se ei ole taas nökkönsennuuka.
Ihan kahvitauolla juttua ei ehdi tekemään vaan kannattaa varata esimerkiksi parikymmentä minettiä. Puolentunnin ruokiksella kerkiää sitten kuitenkin vielä pestä handut ja sipaista kaffekupin kiduksiin.
 
Venttiilinsäätö vaatii kauniin ilman ja vaikkapa päivän, jolloin ei viitsi ruokiksella lähteä syömään tai kahville. Sitten vaan työnnetään(kone kylmänä) mopo aurinkoiselle seinustalle....hommastahan pitää nauttia. Avataan venttiilikannet(2 kpl M6-mutteria). Otetaan mahdollisesti valuva öljytilkka vaikka siihen eiliseen jogurttipurkkiin ja aletaan töihin. Oleellista on erottaa nelitahtikoneen työvaiheet ja saada selville mäntien asennot. Sehän käy kätevimmin naamalla tulpanreikään katsomalla. Tuon osumatarkkuus ei ole ihan nökönuuka. Lopun voi päätellä maalais/kaupunkilaisjärjellä. Työkaluiksi on varattava mittava arsenaali. Ainakin pieni 10mm kiintoavain(pieni maataloussorvikin riittää), ruuvimeisseli ja jonkinlainen rakotulkki. Rakotulkin voi inspiroida itsekin. Se ei ole taas nökkönsennuuka.
Ihan kahvitauolla juttua ei ehdi tekemään vaan kannattaa varata esimerkiksi parikymmentä minettiä. Puolentunnin ruokiksella kerkiää sitten kuitenkin vielä pestä handut ja sipaista kaffekupin kiduksiin.
maataloussorvi..
tounge.gif

Adjustable_wrench.jpg


Tosin näissä viritetyissä myllyissä harvemmin ruuvisäätöisiä pääsee ruuvailemaan..
wink.gif
 
Jos vähänkään omaa rustailutaitoa ja maalaisjärkeä, niin kyllä venttiilien tarkistus onnistuu/pitäisi onnistua. Ei se mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole. Kuvaa vaikka jokaisen osan ennen irroitusta (teen oikeasti näin ainakin vähänkään monimutkaisimmille hilppeille), niin saa homman vielä kasaankin. Tietty pitää tietää missä ne venttiilit on, ettei koko pyörää tarvitse pistää atomeiksi  
smile_org.gif
.  Sen verta ny ainakin tarvii huoltokirjaa, että löytää ne oikeat välykset ja ilmoitetut toleranssit. Oikean posken korkin alta löytyy siististi merkit, missä kohdalla välykset mitataan. Venttiilien tarkistusta varten ei mielestäni 1000RR:stä ainakaan tarvitse irroittaa edes mitään kovin monimutkaista.

Tuskin muuten tarvii vielä säätää, mutta kannattaahan tuo tarkistaa. Säätöön veisin varmaan itsekin liikkeeseen.
 
Niissä välyksien tarkistuksissa kannattaa tosiaan katsoa posken tarkistureijästä oikeat nokkien asennot. Viime keväänä meni itsellä tsekkaus pieleen, kun laiskuuttani väänsin nokat osoittamaan kohti taivasta. Tuli liian pieniä arvoja. Liikkeessä mitattiin sitten uudelleen ihan ok-arvot. 50 tuhatta kilsaa eikä tarvetta vieläkään kajota säätöpaloihin.

Kannattaa varmistaa, että rakotulkissa on riittävän hienoja lehtiä, kun ne välysarvot on annettu tyyliin "imu 0.16 +- 0.02mm / pako 0.25 +- 0.02mm".

Muutenhan ei venttiilikopan irrotus ole kummoinenkaan homma ainakaan mun vaatimattomassa CB500:ssa. Tankki pois, tulpat irti, venttiilikopan pultit auki ja koppa varovasti pois. Takaisin laittaessa pitää tarkistaa kumitiiviste ja käyttää myös vähän tiivisteliimaa. Pultit kannattaa vääntää kiinni momentilla vaikka ei kai sekään pelkässä kopassa täysin pakollista ole.
 
Kannattaa varmistaa, että rakotulkissa on riittävän hienoja lehtiä, kun ne välysarvot on annettu tyyliin "imu 0.16 +- 0.02mm / pako 0.25 +- 0.02mm".
Tämä mua aina jaksaa ihmetyttää, kun välykset pitäisi tietää satkun tarkkuudella. Mitä hyötyä moisesta tiedosta on, kun yleensä taitavat palat olla kuitenkin 5 satkun välein? Ja mittaajakin jo vaikuttaa pari satkua suuntaan tai toiseen, kuin toinen runnoo liuskan väliin vaikka väkisin, kun taas toisen mielestä liuskan tulee mahtua ajatuksen voimalla.

Esimerkiksi omassa mopossa imuvenojen välys on 0,18-0,23mm. Eli kun .20 liuska menee väliin, mutta .25 ei, niin välys on silloin kohdillaan. Tai jos .20 menee runnomalla, on välys silloinkin alueella. Eikä noilla laitteilla ammuta, eli ei se satkun päälle ole.
 
Toinen juttu on se, että tarttis olla vähän perillä siitä miten paljon karstaa koneesta löytyy. Kun pakovenat ovat sopivasti karstassa välys kasvaa ja ei sitä voi kuitenkaan sen takia pienemmäksi säätää.Sitten kun karstan murenat lähteekin yht äkkiä menemään alkaa vena kantamaan ja sitten se jo kohta palaakin paskaksi. Säännöllisesti huolletuissa ja hyväkuntoisissa koneissä tää ei oo niin suuri murhe, mutta jos itse ostaisin esim. 50tkm ajetun pyörän ja tarttis säätöhommin alkaa, ottaisin varoiksi koko kannen irti ja tarkastaisin samalla sisukset.

Kaverin TL1000R suitsaa juuri tutkailtiin ja ihmeteltiin kun pakovenojen välykset oli viiskymppiä liian isot. Ei semmosia säätöjä voi tehdä tosta vaan ja luottaa siihen että tulee kuntoon. No kone avattiin jokatapauksessa niin ei sillä ollut siinä kohtaa niin suurta väliä. Koneesta löytyikin sitten aivan vitusti karstaa. Säädöt olleet syystä tai toisesta vitullaan. Siittä kun olis säätänyt välykset ohjearvoihin, olis varmaan ongelmia ollut tiedossa.
 
Kannattaa varmistaa, että rakotulkissa on riittävän hienoja lehtiä, kun ne välysarvot on annettu tyyliin "imu 0.16 +- 0.02mm / pako 0.25 +- 0.02mm".
Tämä mua aina jaksaa ihmetyttää, kun välykset pitäisi tietää satkun tarkkuudella. Mitä hyötyä moisesta tiedosta on, kun yleensä taitavat palat olla kuitenkin 5 satkun välein? Ja mittaajakin jo vaikuttaa pari satkua suuntaan tai toiseen, kuin toinen runnoo liuskan väliin vaikka väkisin, kun taas toisen mielestä liuskan tulee mahtua ajatuksen voimalla.

Esimerkiksi omassa mopossa imuvenojen välys on 0,18-0,23mm. Eli kun .20 liuska menee väliin, mutta .25 ei, niin välys on silloin kohdillaan. Tai jos .20 menee runnomalla, on välys silloinkin alueella. Eikä noilla laitteilla ammuta, eli ei se satkun päälle ole.
Kyllä niitä on vähän tiheemmin, kun viiden satkun välein nuita paloja..
 
Jos et ole koskaan säätänyt venttiileitä tai et ole nähnytkään tämisen kuinka säädetään ja työkalut ei oikein pysy käsissä, niin säätämisen opettaminen tällä palstalla on sama juttu kuin viulunsoiton opettaminen kirjekurssilla.
 
Herätellääs vanhaa lankaa, edellisestä viestistä huolimatta. :p
Tarkoituksena olisi siis lähiaikoina suorittaa ko. toimenpide ensimmäistä kertaa itse ja internetin, sekä service manualin varassa mennään, joten hyviä neuvoja otetaan mieluusti vastaan. :D Työkalut pysyy kyllä käsissä, mutta mitään kokemusta välysten tarkistelusta ei vielä ole. Aihiona vuoden 2006 R6R.
 
Herätellääs vanhaa lankaa, edellisestä viestistä huolimatta. :p
Tarkoituksena olisi siis lähiaikoina suorittaa ko. toimenpide ensimmäistä kertaa itse ja internetin, sekä service manualin varassa mennään, joten hyviä neuvoja otetaan mieluusti vastaan. :D Työkalut pysyy kyllä käsissä, mutta mitään kokemusta välysten tarkistelusta ei vielä ole. Aihiona vuoden 2006 R6R.

Ko. hommaan en osaa neuvoja antaa, mutta yleisesti on hyvä käyttää sitä älypuhelinta.
Sillä voi ottaa digikuvia, videokuvaa selostuksella ja tarvittaessa googlata kaikkea kivaa.
Itse olen vielä niin 1900-lukulainen, että käytän digikameraa ja läppäriä:p
 
Back
Ylös