veteraanipyörien verot?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kap57
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kap57

New member
Miten tulli hahmottaa nykysysteemillä museoikäisten tuontipyörien verot? Esimerkiksi jokin 70-mallinen Honda CB250/350, jonka hankintahinta Saksassa on 500-1000 euroa. Otetaanko markkinahinta "hatusta" riippumatta pyörän kunnosta vai onko niissä jokin perusvero?
 
Tässä lainaus...


Yli 25 vuotta vanhat ajoneuvot (henkilöautot, pakettiautot, moottoripyörät)

Ns. museoajoneuvojen verotus toimitetaan autoverolain mukaan siten, että autoveroa kannetaan 30 % verotettavan auton omasta arvosta eli pääsääntöisesti omasta kauppahinnasta. Tulli toimittaa ns. museoajoneuvojen autoverotukset voimassa olevan autoverolain (1482/1994) ja nykykäytännön mukaisesti. Tarvittaessa veron määrää vertaillaan museoajoneuvon kanssa samanlaisen käytetyn ajoneuvon arvoon kotimaan markkinoilla sisältyvään veron määrään.
 
Tässä lainaus...


Yli 25 vuotta vanhat ajoneuvot (henkilöautot, pakettiautot, moottoripyörät)

Ns. museoajoneuvojen verotus toimitetaan autoverolain mukaan siten, että autoveroa kannetaan 30 % verotettavan auton omasta arvosta eli pääsääntöisesti omasta kauppahinnasta. Tulli toimittaa ns. museoajoneuvojen autoverotukset voimassa olevan autoverolain (1482/1994) ja nykykäytännön mukaisesti. Tarvittaessa veron määrää vertaillaan museoajoneuvon kanssa samanlaisen käytetyn ajoneuvon arvoon kotimaan markkinoilla sisältyvään veron määrään.
Miten määritellään museoajoneuvo.. museokatsastettu??
 
on vain 25 v. vanha mopo....tämä voidaan rekisteröidä joko normaaisti tai ja rekisteröidä museoajoneuvona, jollin sillä saa ajaa 30 pv. vuodessa kiinteällä vakuutusmaksulla...halvalla sellaisella...
 
Vaikuttaa siltä että on taas pikkaisen syrjivä systeemi..Jos tulli laskee veron suomen markkinahinnasta niin tulee pyörälle hintaa..omankin pyörän hinta taisi sitten jo nousta kertaheitolla jos tämä pitää paikkansa.
 
Vaikuttaa siltä että on taas pikkaisen syrjivä systeemi..Jos tulli laskee veron suomen markkinahinnasta niin tulee pyörälle hintaa..omankin pyörän hinta taisi sitten jo nousta kertaheitolla jos tämä pitää paikkansa.
näin on...uutta lakia sorvattaessa ns. museoajoneuvot jäivät unholaan ja hups...joutuivatkin kärsijän osaan ! Mikäli haluaa täysin verottoman vanhan ajoneuvon pitää ostaa mallivuotta 1958 vanhempi peli...
 
Mitenkähän lienee, ainakin autoverotus.com
olevien veropäätösten mukaa, myös vanhemmista, kuin -58 mp:stä on kerätty veroa, mutta autoista ei. Onko sitten niin, että veteraanimpt on unohdettu?
 
näissä 70-lukulaisissa "verouudistus" meni tosiaan pahiten pieleen kun siirryttiin ostohintapohjaisesta verotuksesta markkina-arvoiseen..
confused_orig.gif


pääsääntönähän on että vero menee markkina-arvon mukaan, muutamia päätöksiä noista vanhemmista pyöristä on jo tullut, ja onneksi tulli pitää markkina-arvoja ihan kohtuullisina, tässä muutama esimerkki:
cz 250 -65 v-a: 770,- verot: 102,74
ducati 500desmo v-a: 3300,- verot: 729,-
honda cb350f -73 v-a: 3028,- verot: 510,52
honda cb400f -76 v-a: 1500,- verot: 320,34
honda cb600 -80 v-a: 2380,- verot: 581,16
kawa kz650 -80 v-a: 1420,- verot: 346,-
kawa z1000 -80 v-a: 2380,- verot: 636,51
kawa z1000st -82 v-a: 3800,- verot: 1016,-

elokuisia veropäätöksiä löytyy lisää Täältä

ja tosi vanhoista eli -57 ja vanhemmat on autoveroista vapaita. toi autoverotus.com kopioi ilmeisesti tietonsa suoraan tullin tiedostoista.. noista tullin tiedoistahan ei näe koska paperit on tulliin jätetty, eli mukana voi olla vanhempiakin (ennen 15.05 -03) hakemuksia, sekä uusintapäätöksiä aikaisemmin verotetuista ja valitetuista tapauksista..
 
Tullin suikkalakista:
1968 BSA Bantam D14/4 173cc =arvo 1300 / vero ~175,-
 
Back
Ylös