Vetoauto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

shyhander

Rahastonhoitaja
Kuinka pienellä autolla olisi vielä järkevää vetää prätkää radalle kevytperäkärryssä?
 
En tiedä mikä on alaraja mutta -03 Fiestan perässä kaveri on raahannut pyörää ympäri maata.
 
Jos romua on paljon, niin suurin sallittu vetomassa voi rajoittaa lain puitteissa, käytännössä sitten oman tunnon mukaan. Renault 5 1.2l, munakadetti 1.2l ja ford fusion 1.6l on olleet mm. vetoautoina.
 
Aika harvassa ovat autot, jotka eivät jaksa kevytperäkärryä vetää. Jonkin verran on sellaisia, joilla niitä ei saa vetää.
 
Miula on 1,6 Astra H ja hyvin sillä peräkärri ja rätkä kulukoo.
Mitä nyt jyrkemmässä ylämäissä vähän veinaa puutua ja kulutus nousee yhdistelmän kanssa pari litraa, mutta hyvin on pärjätty.
 
Kuinka pienellä autolla olisi vielä järkevää vetää prätkää radalle kevytperäkärryssä?
Rekisteriote sen kertoo, että mitä saa vetää yleensä jotain 450 ja 750kg välillä siitä kun vähentää sit kärryn ja pyörän painon niin selviääpi paljonko muuta romua sopii kyytiin. Monessa autossa se rekkarin kilomäärä on ihan oikeasti se mitä kannattaa maksimissaan vetää, mutta monessa pienessä dieselissä (tai ehkä turbokoneessa) on kyllä aika alakanttin vetomassa suhteessa siihen mikä nätisti tulee perässä.
 
Miksi pienellä?

PK-seutu ahdas, taloudelliset säästöt kun pieni auto on halpa, ja talliin tulee tilaa. Pienellä koneella tietty sahaa mopo kärryssä aika lailla varmaan.... kysyn kun ei ole yhtään kokemusta jostain litran pikkuautoista. Toisaalta golfkokoluokan dieselkin voisi olla ok, jaksais vetää newtonmetrien mukaan ja ylimääräiset kilometrit olisi halvempia vaikka perusmaksu oisikin 350 euroa kalliimpi.

Mietin siis van että onko pikuautossa mitään järkeä työmatka-ajon ulkopuolella. Noi bensakoneet kun menee aika pienellä koska pieni auto.
 
PK-seutu ahdas, taloudelliset säästöt kun pieni auto on halpa, ja talliin tulee tilaa. Pienellä koneella tietty sahaa mopo kärryssä aika lailla varmaan.... kysyn kun ei ole yhtään kokemusta jostain litran pikkuautoista. Toisaalta golfkokoluokan dieselkin voisi olla ok, jaksais vetää newtonmetrien mukaan ja ylimääräiset kilometrit olisi halvempia vaikka perusmaksu oisikin 350 euroa kalliimpi.

Mietin siis van että onko pikuautossa mitään järkeä työmatka-ajon ulkopuolella. Noi bensakoneet kun menee aika pienellä koska pieni auto.
Mikä vaan moderni bensaturbo jaksaa kyllä sitä 500kg kärryä ihan ok vetää näin väittäisin. Vähän vanhemmalla kikottimella 1.6 vapari bensa jaksaa jo varmasti, kivaa se sellaisella ei toki ole.
 
PK-seutu ahdas, taloudelliset säästöt kun pieni auto on halpa, ja talliin tulee tilaa. Pienellä koneella tietty sahaa mopo kärryssä aika lailla varmaan.... kysyn kun ei ole yhtään kokemusta jostain litran pikkuautoista. Toisaalta golfkokoluokan dieselkin voisi olla ok, jaksais vetää newtonmetrien mukaan ja ylimääräiset kilometrit olisi halvempia vaikka perusmaksu oisikin 350 euroa kalliimpi.

Mietin siis van että onko pikuautossa mitään järkeä työmatka-ajon ulkopuolella. Noi bensakoneet kun menee aika pienellä koska pieni auto.
Pistetään noin niinku vertailuks,
Vanhan bensa C5:n plussat:
Halpa
ISO ja tilava, mahtuu kamaa ihan riittävästi
Mukava ajaa
Menee kärryn kanssa ku juna
Perä aina vakiokorkeudessa kuorman määrästä riippumatta
Automaatti-ilmastointi
Turvallinen

Miinusta:
Kaikki nauraa
Kuluttaa ehkä sen pari(?) litraa enemmän ku pikkukinneri

Halvalla saanee myös jonku sopivan ikäisen diiselfarkun joka kuluttanee kärrynkin kanssa aika olemattoman vähän verrattuna bensavehkeisiin?
 
Mikä vaan moderni bensaturbo jaksaa kyllä sitä 500kg kärryä ihan ok vetää näin väittäisin. Vähän vanhemmalla kikottimella 1.6 vapari bensa jaksaa jo varmasti, kivaa se sellaisella ei toki ole.
Perus farkku Octavia 1.5 TSi koneella; saa olla varovainen kaasun kanssa ettei 750 kg kärryn kamat oo ympäri ämpäri.
 
Tässä hyvitellut ajatuksella että koittaisi tuolla mun työmatkakulkineella, 1.3 yaris 2001, vetää jonkilaista kärryä kun siinä on kovilin koukkukin. Nyt kun sillä on tovin ajanut niin oon huomannu että tuossa mun työmatkalla on itseasiassa jonkin verran korkeuseroja... En tosissani kyl lähtisi vetään mitään mikä menee vetomassan, 400kg, yli.
 
Tää on vähän tämmöst että asioilla on montapuolta. Auton saatavuus eli myytävän tuotteen läheltä löytyminen jne. Pikkuautoissa ei niin usein ole koukkuakaan valmiina. Halpakin sais olla. Diesel olis varautumista siihen että kjos pitää ajaa enempi eim ikääntyvien sukulaisten vuoksi. Laskeskelin että näillä elämän kuviolla tulee kuitenkin 15 tuhatta vuoteen ainakin. Nykyisellään tallissa oli farkkuvolkkarin kanssa auton keulasta mopoon reilu puolimetriä ja mopon takana max puolimetriä seinään. Vähä ahdasta. Pikkuautolla tilanne olis ihan eri. Sinällään mullai ei ole mitään varsinaista odotusta suorituskyvystä, kunhan peli kulkee liikenteen mukana. Tärkeempää on luotettavuus.
 
Kesällä oli ulkomailla 2viikkoa Skoda Rapid 1,2tsi koneella vuokralla. Uskon että veisi esim Fabiana iloisesti kärryä ja prätkää. Onko Fabia nyt sitten niin pieni kuin tässä haetaan.
 
Se kaverin kärri on muutes Erde PM310. Painaa 60kg, max kuorma 240kg. Se oli HOASin parkkihallissa Fiestan kanssa samassa ruudussa seinää vasten nostettuna aina parkissa. Sopisi tuohon minikolonna-ajatukseen varsin hyvin.
Oma vanha 320D Bemari menee mökkimatkat kärryllä ja ilman noin 6,5l/100km kärryllä kun joutuu vauhdin pudottamaan, saa hyvän tasoituksen. Kyydissä joku vajaa 300kg enskamopoja. Omavirpoma kuomuton ja laidaton kärri.
Tosin kyllästyin siihen että pyörät likaantuu myös maantiellä ja ostin Transporterin. Senkään kulutus ei juuri muutu kun on mopot kyydissä mutta ei tarvitse ajaa kahdeksaakymppiä.
 
Viimeksi muokattu:
Noi vetopainot ovat joskus oikeasti huvittavia. Itellä oli aikanaan tosi laiska vaparisaappi, jolla sai vetää jarrutonta sen 750kg ja jarrullista 1600kg!. Lähdin sitten hakemaan kaverille kahta moottoripyörää omalla jarruttomalla kärryllä. Mieluummin otin samalta kaverilta jenkkidodgen kutoskoneella ja automaattilaatikolla tuohon tarkoitukseen. Mistään ei käynyt ilmi sallittuja vetopainoja siihen hätään, mutta kaveri jälkeenpäin selvitti. Olisi saanut vetää jarrutonta max 400kg!!!. Vähän olisi mennyt yli kun kyydissä oli kaks kohtuu isoa kustomia ja kärry itsessään 150kg.
 
Heehhee. Joskus 20 vuotta sitte vedin kelkkakärryn Lappiin ja takas Talbot Solaralla.:jpstyle:
Opiskelijabudjetti ja tuon sai lainaan ilimaseks.
Se oli koominen yhdistelmä jo silloin, 1,5L koneella, mutta ei mitään ongelmaa kulussa!
Autoissa on, yleensä keskikonsolissa, semmonen valitsin millä voi säätää momenttia mäkeen.
 
Kuinka pienellä autolla olisi vielä järkevää vetää prätkää radalle kevytperäkärryssä?

Kompromissit ovat välillä hankalia :D.

Ei tuossa kokonaisuudessa ja kuitenkin kohtuullisen pienessä vetokilsamäärässä auton koko/teho
sinällään pitäisi olla ongelma.

Monta ihan kelvollista risukärryn satunnaista veturia jää kuitenkin pois pelistä kun niillä ei saa vetää.
Nämä tietysti blokataan ensin pois.

Seuraava mahdollisessa "kääpiautossa" tarkastettava asia on välitykset. eritoten ykkösen/pakin pituus.
Ihan kuriositeettina esim. Aygo/muut vastaavat merkit. Pehmeä kytkin ja "aavikkoykkönen/pakki"
on huomioimista vaativa homma ihan normiajossakin. Tosin...koukkuahan noihin ei muistaakseni laitetakaan.

Vetohommissa muutoinkin, ihan yleisesti, vetonopeuteen sopivan "pykälän/välityksen" merkitys
on huomattava ellei voimaa ole tolkuttomasti tarjolla.
Käy helposti niin, että esim. nelosella/vitosella ei vaan jaksa (turbosta huolimatta).... ja kolmosella on vähän
vinguttamista. Sitten sahataan eessuntaas.

Loistoesimerkkejä löytyy "historiasta" loputtomasti. Eli sama auto pienemmällä koneella,
vähemmillä tehoilla, mutta sopivilla välläreillä on huomattavasti rennompi veturi.

Koko hommassa taitaa painopistealue kuitenkin olla enemmänkin muiden asioiden optimoinnissa kuin
vetohommassa ?

Noin muuten.... jos reissu- ja leiripäiviä tulee vuodessa enemmän, ehkä muissakin harrastuksissa,
ihan varteenotettava ratkaisu voisi olla esim. VW Westfalia Transu autoratkaisuna.
Kaikki tarpeellinen erilaiseen leirielämään, markiisit onnistuu, henkilökuljetuskyky riittää, samoin vetokyky.
Korkeus saattaa olla ongelma tallista riippuen, mutta tuollaisella setillä ratkeaa moni ongelma
varsin käytännöllisellä tavalla ja kustannustehokkaasti. Vehje menee kuitenkin kooltaan
esim. nomiruutuihin pysäköitäessä jne.
 
Back
Ylös