VFR -97 jarruletkuasiaa ...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mtkoskin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mtkoskin

New member
Päivää hyvät motoristit!

Alkaa ajelukelit olla pian tämän vuoden osalta käsitelty ja pitää alkaa keskittymään talven rientoihin (siis huoltoihin).

Eli, mulla on tuollainen allekirjoituksessa mainittu kone käytössä ja ihan mielenkiinnosta haluaisin vaihtaa siihen tuollaiset teräspunoksella päällystetyt jarruletkut.

Nyt tuli kuitenkin tenkkapoo, kun katsoin tarkemmin pyörän jarrujen rakennetta. Letkuhan menee niin, että kahvalta lähtee pidempi letku joka menee kiinni metalliseen T-haaraan etuhaarukassa lokarin yläreunan tasalla. Tästä T-haarasta lähtee normaali jarruletku vasemmanpuoleiseen jarrusatulaan ja metallinen jarruputki taas oikealle jarrusatulalle päin lokarin yli. Heti lokarin jälkeen on taas liitoskohta, missä putki vaihtuu letkuksi, mikä taas sitten menee jo kiinni oikeanpuoleiseen jarrusatulaan.

Muuten tuon yllä olevan setupin kanssa ei olisi mitään ongelmia, mutta kaikki netistä selailemani kaupat joista saa näitä teräspunosletkuja myyvät vain kahden letkun sarjoja kyseiseen pyörään. Mitäköhän esim. louis.de oikeasti toimittaa, jos tilaan tuohon vehkeeseen heiltä letkut?

Olisko kokemuksia tuon mallisen VFR:n teräspunosletkujen vaihdosta? Tattis!

-Mikko
 
Itsellä sama operaatio mielessä. Ymmärtääkseni voit heittää tuon jakotukin eli T-kappaleen esim. kohti vesilintua, letkut vedetään suoraan kahvalta jarrusatuloille.

Joku operaation suorittanut voisi opastaa, onko jotain näppäriä heebeleitä letkujen kiinnitykseen iskareihin, voiko alkuperäisiä kiinnikkeitä käyttää vai jätetäänkö vain roikalehtamaan "vapaasti".
 
Itsellä sama operaatio mielessä. Ymmärtääkseni voit heittää tuon jakopukin eli T-kappaleen esim. kohti vesilintua, letkut vedetään suoraan kahvalta jarrusatuloille.

Joku operaation suorittanut voisi opastaa, onko jotain näppäriä heebeleitä letkujen kiinnitykseen iskareihin, voiko alkuperäisiä kiinnikkeitä käyttää vai jätetäänkö vain roikalehtamaan "vapaasti".
Kumma juttu, jos on todellakin noin kuten kerroit ... Meinaan, kun myyjät kuitenkin myyvät "minuuteissa" paikalleen asennettavia pyörään valmiiksi suunniteltuja (oikean pituisiksi työstettyjä) letkuja/sarjoja. No, ei olis eka kerta kun motoristia kusetetaan ...
sad_orig.gif


-Mikko
 
Jos siinä jakokappaleessa ei ole mitään venttiilijärjestelmää, sen voi huoleti jättää pois. Sillä on haettu vain tiettyä tuntumaa jarruihin, jotta eivät purisi liikaa. Se metalliputken päässä oleva työsylinteri jarruttaa hitusen voimakkaammin kuin toinen.
Nyt, jos laitat molempiin teräspunosletkut, saat tietysti "opetella" jarruttamaan vähän varovaisemmin. Koska kapasiteetti riitti ennenkin lukkojarrutukseen, siihen tarvittavaa voimaa on vaan kevennetty tolla kumisella jarruletkulla. Ton vaihdon jälkeen tuntuma on hiukan erilainen. Eli samalla puristuksella saattaa etupyörä jo lukkiutua.
Siis varovaisuutta ensimmäisiin jarrutuksiin.
smile_org.gif
 
sanoi:
Ton vaihdon jälkeen tuntuma on hiukan erilainen. Eli samalla puristuksella saattaa etupyörä jo lukkiutua.
Siis varovaisuutta ensimmäisiin jarrutuksiin.

Olettaen että ilmaaminen onnistui  
smile_org.gif
 
Itse vaihdoin aikoinaan omistamaani VFR -92:seen(käsittääkseni samat jarrut -97:aan saakka) teräspunosletkut. Letkut olivat Goodridgen tuotantoa. Pääsylinteristä lähti kaks letkua ja jakotukkia ei siis enää tarvittu. Asennus oli helppo, mutta letkut olivat aavistuksen verran liian pitkät(valmis sarja), vaan eivät menoa haitanneet. Moni liike Suomessa valmistaa mittojen mukaan letkuja(esim. Braking, kuin myös em. Goodridge), jolloin sopivuus on varmasti just eikä melkeen.

Vaikka asennus onkin nopeaa, niin kyllä esim. letkujen kiinnitykseen ja reittiin on syytä paneutua. Ja ilmaukseen kannattaa varata reilusti aikaa ja uusinta ilmaus noin parin sadan kilsan ajon jälkeen. Oman Vifferini jarrujen tunnokkuus parani selvästi ja tehoakin tuli lisää, tosin letkut olivat alkuperäiset(vanhat) ja luulenpa, että nesteilläkin oli jo kauan ajettu.

Kaiken kaikkiaan kannattava investointi!
smile_org.gif
 
Osaatko selostaa tuota kiinnitys- ja reitityspuolta? Vissiin pitää varautua väkästelemään jotain kiinnikkeitä.
 
Osaatko selostaa tuota kiinnitys- ja reitityspuolta? Vissiin pitää varautua väkästelemään jotain kiinnikkeitä.
En ikävä kyllä enää muista mitä kautta letkut pujottelin, mutta käytin hyväkseni (muistaakseni) jakotukin kiinnityspulttien reikiä, joihin kiinnitin ihan yleismalliset kumipäällysteiset letkunpitimet(erikokoisia löytyy vaikka Biltemasta) ja niihin sitten jarruletkut kiinni. Reitti kannattaa miettiä, etteivät letkut ota missään ohjaustangon asennossa kiinni katteisiin tai muihin paikkoihin. Eikä varsinkaan mihinkään terävään reunaan. Ääriasennoissa pyörän tanko ei toisaalta kyllä kauaa aikaa ole. Ei ainakaan kovassa vauhdissa...
tounge.gif
wink.gif
Mutta letkut eivät tietenkään saa jäädä myöskään mihinkään kiinni, kun tankoa kääntelee eestaas. Muista myös jättää riittävästi "löysää" jarrusatulaan mennessä, etteivät letkut kirraa haarukan liikkuessa ylös ja alas.
 
Lyhyellä Googletuksella löysin tällaisen linkin:

http://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/vfr/my_vfr.html

josta löytyy teksti:

"Russell steel brake lines

At long last I have installed steel brake lines. Here are some ideas for making guides for steel lines, courtesy of Kevin Courter. I ended up taking the easy way out though.

I chose the Russell Cycleflex 2-line "racer" kit, part number 51-R09546 "90-97 VFR750 FRT RACE", approximately $115.00. This kit comes with clear plastic-coated braided steel lines that have angled banjo fittings on all ends. The banjo fittings are nice low-profile crimped ones, which is perhaps one advantage over do-it-yourself kits.

I chose this kit because of:

* steel lines, not kevlar
* low price
* plain appearance, not blue hose with red fittings or whatever
* listing in catalog for this model (some other brands don't have a listing for '90-93 VFR)
* not rumoured to be several inches too long, unlike some other brand(s)

The Russell lines fit fine, even with my slightly taller Heli bars. The angled banjo fittings work well at each connection point though I did have a bit of a twist in one line to get it aligned properly at the caliper.

I made use of stock parts as hose stays. On the right side, I disassembled the stock brake pipe from the reflector clamp and the short hose that goes to the caliper, then ran the new hose through the reflector clamp after enlarging the opening a wee bit with a file so the banjo fitting could pass through. A short piece of rubber wrapped around the hose gives a snug fit in the opening.

On the left side, the stock pipe simply unbolts from the reflector clamp, and a zip-tie through the little bolt hole secures the new hose. I used more rubber wrap, secured with a zip-tie, to bundle the new hoses together and stuff them in the stock C-shaped guides in the brackets by the horn and steering head.

Overall it seems to have worked out well. A recommended product if you're looking for braided steel lines at an affordable price. "

Tässä siis kerrottuna, miten tämä kyseinen kaveri on letkujen reitityksen hoitanut. Vaikuttaa pätevältä (siis molemmat; reititys ja kaveri).
smile_org.gif


-Mikko
 
Jos asiasta on mitään apua, niin tässä kuvia entisestä VFR:stäni, jossa oli metallipunosletkut (jotka aikaisempi omistaja oli asentanut):

http://www.anothergeek.net/vfr/mittariremppa/?image=11
Kiitos!
bowdown.gif


Hyvä kuva tuo, kertoo sen että molemmat letkut tulis vetää siitä samasta rinkulasta tjsp. mistä nyt tulee vaan se yks (siis se pisin osa). Sitten haarautuu siitä molemmille satuloille erikseen ...

Meinaat, että kuva on entisestä VFR:stä? Ei mistää löytyis kuvaa vielä noista etuputkien kiinnikkeistä onko jotkut "kummalliset", vai ihan standardi piilteema kamaa?

-Mikko
 
Toi anothergeekin ex-VFR:n letkujen reititys näyttää hyvin paljon samalta kuin miten oman VFR:n letkut vedin. Itse asiassa luulin jo hetken kuvan olleen mun pyörästä... Sama kirkas punainen oli mun pyörässä värinä. Mut toi onkin uudempi malli. Itse käytin haarukassa justiin niitä Bilteman letkunpitimiä.
 
anothergeekin etuhaarukan kiinnikkeet näyttävät toden totta vartavasten fabrikoiduilta tai sitten ei vaan muista miltä ne vakiokiinnikkeet näyttää. Itse en näkyviin osiin mieluusti asentelisi nippusiteitä (niinkun taidettiin opastaa aiemmassa jenkkilinkissä). Noissakin letkuissa näyttäisi olevan hiukan "ylimääräistä" pituudessa (?)

Oisko ne Bilteman heebelit nämä?
 
Joo, nippusiteellähän se. Tattis kuvasta, itse kyllä haeskelen varmaan "nippusiteetöntä" ratkaisua  
smile_org.gif


Esimerkkejä valmiista toteutuksista kyseisessä pyörässä sekä ehdotuksia ledkujen reititykseen sopivista nippeleistä otetaan siis edelleen vastaan.

Ilmeisesti olisi mahdollista myös avartaa noita alkuperäisiä kiinnikkeitä vaikkapa poraamalla tai viilaamalla niin paljon, että banjo muljahtaa läpi, ja sitten viritellä siihen kohtaan paksummasta kumiletkusta sopiva "holkki". Tiedä sitten miten siitä saisi niin tukevan ettei varmasti muljahtaisi tielle koko sätös. Jeesusteipillä, rautalangalla ja nippareilla tietysti...  
smile_org.gif
 
Ilmeisesti olisi mahdollista myös avartaa noita alkuperäisiä kiinnikkeitä vaikkapa poraamalla tai viilaamalla niin paljon, että banjo muljahtaa läpi, ja sitten viritellä siihen kohtaan paksummasta kumiletkusta sopiva "holkki". Tiedä sitten miten siitä saisi niin tukevan ettei varmasti muljahtaisi tielle koko sätös. Jeesusteipillä, rautalangalla ja nippareilla tietysti...  
smile_org.gif
Tuohon alkuperäiskiinnikkeen reikäänhän vois laittaa ihan tavallisen läpivientikumin. Tulis siistin näköinen eikä tarvii mitään nipparia....Reikä kiinnikkeessä näyttää aika isolta eli banjoliitin vois jopa mennä siittä läpi. Jos ei, niin sahaat juur letkun kokoisen palan kiinnikkeen kehästä irti, läpivientikumi paikalleen ja avot!
smile_org.gif
 
Itse laitoin aikoinaan -93 malliseen RC36:seen H-E-L:in letkut, tilasin suoraan UKsta. Tulivat liian pitkinä, reititys samanlainen kuin alkuperäisessä.

HEL

Mutta palvelu pelasi, tekivät minulle speciaaliletkun masterista jakotukkiin kuvieni mukaan, toivottavasti ovat päivittäneet tuoterakenteen vastaavaksi. Letkut muutenkin erittäin laadukkaat, rosteribanjoilla ja -pulteilla.
 
Tilasin viimein Goodridgen letkut. Paketissa oli kuitenkin vain kolme samanpituista, lyhyttä (yhdelle banjolle) banjopulttia. Pääsylinterin päähänhän pitäisi tulla pitkä tuplabanjopultti. Goodridgen Suomen edustaja lupasi toimittaa oikeanlaisen pultin.

Lisäksi havaitsin, että kahden letkun neljästä banjosta vain kolme on "taivutettuja". Eli yksi on suora, tämä tulee nähtävästi pääsylinterin (vielä puuttuvaan) tuplabanjopulttiin. Osaatteko Goodridgen sarjan asentaneet sanoa lonkalta, tuleeko suora banjo siihen ulommaksi vai lähemmäksi kahvaa?
 
Back
Ylös