• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

VFR:n madaltaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pitkä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Pitkä

New member
Onko kukaan madaltanut -03 Vfr:ää? Ruovan pyörää tarvis  saada vähän alemmaksi. Koiranluu viritys, tms. Pistäkää vinkkiä ja tarinaa.
nixweiss.gif
 
Pistä rouvan laukut täyteen kaljaa ja jousen esijännitys minimiin.  
biggrin.gif


Ebayssä olen nähnyt madaltavia linkkuja.
Nuo tuovat taas muita ongelmia kuten seisontatuen madallus, ja keulaakin pitäisi saada alas samassa suhteessa.

Ehkä helpoin ja järkevin on hommata madallettu satula, mikäli se riittää. Myös kavennus auttaa.
 
Onko kukaan madaltanut -03 Vfr:ää? Ruovan pyörää tarvis  saada vähän alemmaksi. Koiranluu viritys, tms. Pistäkää vinkkiä ja tarinaa.
nixweiss.gif
mulla -98 malli enkä tie et kuinka samanlainen takapään rakenne on.  muinoin kun ostin pyöräni , oli etupäätä laskettu
t-kappaleiden avulla. ts pamppujen päät huomattavasti ylempänä normaalista.
takapäässä jousen alapäässä on sellainen kolmiokappale ,jonka reiät eivät ole samassa suhteessa keskenään. eli sen asentoa muuttamalla korkeus muuttuu .
itellä kun pyörä keskituella ennen oli takarengas 10 cm ilmassa
eli takapää oli alhaalla.
muutin oikeeseen asentoon ja  korkeus nousi.(hyvä kun takakiekko pyörii enää kun toi keskituki käytössä)
kokeile. se takapään kolmio pala sopii mitenpäin vain. ja suht helpp kääntää.
 
Tosiaan, kolmiokappaleen yksi reikäväli oli n.60mm ja kaksi muuta reikäväliä oli n.65mm. Tämä siis rullamitalla mitattuna, kolmio kiinni pyörässä. Eli mittaus voi heittääkin.
Kolmiossa oli myös stanssattuna nuoli joka osoitti iskarin alapään pulttia. Olisiko tämä joku ns. oiken asennon merkki ko. kolmiolle?
 
Tosiaan, kolmiokappaleen yksi reikäväli oli n.60mm ja kaksi muuta reikäväliä oli n.65mm. Tämä siis rullamitalla mitattuna, kolmio kiinni pyörässä. Eli mittaus voi heittääkin.
Kolmiossa oli myös stanssattuna nuoli joka osoitti iskarin alapään pulttia. Olisiko tämä joku ns. oiken asennon merkki ko. kolmiolle?
98-mallissa tuo nuoli näyttää eteenpäin.(oikea asento)
sori... mulla 98-malli (ei 08)
siinä nuolen takana muuten lukee front
 
Tosiaan, kolmiokappaleen yksi reikäväli oli n.60mm ja kaksi muuta reikäväliä oli n.65mm. Tämä siis rullamitalla mitattuna, kolmio kiinni pyörässä. Eli mittaus voi heittääkin.
Kolmiossa oli myös stanssattuna nuoli joka osoitti iskarin alapään pulttia. Olisiko tämä joku ns. oiken asennon merkki ko. kolmiolle?
98-mallissa tuo nuoli näyttää eteenpäin.(oikea asento)
sori... mulla 98-malli (ei 08)
siinä nuolen takana muuten lukee front
Näköjään, ennen nuolta lukee FR MCW. Piti vain putsata paremmin että teksti tuli näkyviin. Missä asennossa sulla kolmio oli ja mihin asentoon sen pyöräytit?
Mittasitko tarkemmin reikävälejä kun kolmio oli irti pyörästä? Meillä on nyt siinä ns. oikeassa asennossa ja takarenkaan alla n. 3-4cm tilaa kun pyörä on keskituella.
 
en tosiaan tiedä asentoa jossa se oli.
huomasin lopputuloksen ihan tuurilla , kun putsasin/rasvasin ne  holkit siellä palojen välissä.
varmaa on et korkeus muuttui.
kokeile.
toi 3-4cm on kyl mullakin. eli korkeella on takapää. ennen
oli tosi suuri väli.??...??
pyörää ei millään tahtonut saada keskituelle.
 
Kiitos. Täytyy pyöritellä kolmiota tai tilata lowering kitti.
033102beer_1_prv.gif

Vai täytyisikö laukut sulloa kaljaa täyteen?
biggrin.gif


Täytyy miettiä
 
Kiitos. Täytyy pyöritellä kolmiota tai tilata lowering kitti.
033102beer_1_prv.gif

Vai täytyisikö laukut sulloa kaljaa täyteen?
biggrin.gif


Täytyy miettiä
lataa se kaljasatsi joka tapauksessa....
irrota kolmiopalan mutut ja sovittele sitä irtonaista
palaa paikoilleen eri asennoissa ja järkeile mikä laskee
perää.(ts. mikä nostaa takarengasta)
 
Tulossa apuja juuri 'tuolta'.

Satulasta veistettiin liiat pois ja matkutusmukavuus parani ja persukkeen & takareisien puutuminen ovat poissa.

Jalkoja vaan ei sen paremmin saa satulassa istuen maahan.
Olen ilmeisesti 'Lyhytjalkojen' sukua, farkunlahkeen sisäsauma 31", siinä on vielä kääntövaraakin...
Koko mitta kaikessa komeudessaan selkä suorana on 173 cm.

Perskutarallaa, kun ei pääse ajamaan, niin voisi kehua tuota madallusviritystä.

Niin, ilman 'Bar Riser' -osaa madalluslinkki ja sivutuki kustantavat $325 USD lähetyskuluineen.
Kun mopo madaltuu, niin sivutukea pitää kanssa madaltaa. Pätkä pois. Ajattelin niin, että kun joku on funtsinut tuon madaltamisen ja tarjoaa sopivaa sivutukea mukaan niin mitäs siinä rimpuilemaan, antaa tulla.

Oottelen postia.

Kommentoin jatkoa.

-jami
 
Tulossa apuja juuri 'tuolta'.

Satulasta veistettiin liiat pois ja matkutusmukavuus parani ja persukkeen & takareisien puutuminen ovat poissa.

Jalkoja vaan ei sen paremmin saa satulassa istuen maahan.
Olen ilmeisesti 'Lyhytjalkojen' sukua, farkunlahkeen sisäsauma 31", siinä on vielä kääntövaraakin...
Koko mitta kaikessa komeudessaan selkä suorana on 173 cm.

Perskutarallaa, kun ei pääse ajamaan, niin voisi kehua tuota madallusviritystä.

Niin, ilman 'Bar Riser' -osaa madalluslinkki ja sivutuki kustantavat $325 USD lähetyskuluineen.
Kun mopo madaltuu, niin sivutukea pitää kanssa madaltaa. Pätkä pois. Ajattelin niin, että kun joku on funtsinut tuon madaltamisen ja tarjoaa sopivaa sivutukea mukaan niin mitäs siinä rimpuilemaan, antaa tulla.

Oottelen postia.

Kommentoin jatkoa.

-jami
kyl toi sivutuki ottaa vastaan pienen madalluksen.
 
Tulossa apuja juuri 'tuolta'.

Satulasta veistettiin liiat pois ja matkutusmukavuus parani ja persukkeen & takareisien puutuminen ovat poissa.

Jalkoja vaan ei sen paremmin saa satulassa istuen maahan.
Olen ilmeisesti 'Lyhytjalkojen' sukua, farkunlahkeen sisäsauma 31", siinä on vielä kääntövaraakin...
Koko mitta kaikessa komeudessaan selkä suorana on 173 cm.

Perskutarallaa, kun ei pääse ajamaan, niin voisi kehua tuota madallusviritystä.

Niin, ilman 'Bar Riser' -osaa madalluslinkki ja sivutuki kustantavat $325 USD lähetyskuluineen.
Kun mopo madaltuu, niin sivutukea pitää kanssa madaltaa. Pätkä pois. Ajattelin niin, että kun joku on funtsinut tuon madaltamisen ja tarjoaa sopivaa sivutukea mukaan niin mitäs siinä rimpuilemaan, antaa tulla.

Oottelen postia.

Kommentoin jatkoa.

-jami
kyl toi sivutuki ottaa vastaan pienen madalluksen.
Tota noin...

Kuittaas tuo.

Kuvasarjat antavat melko selkeän käsityksen siitä, kuinka tilanne madaltamisen yhteydessä muuttuu.
Hilja -VFR Vtec vm 2004- putoo 3 cm.
En halunnut siirtää pähkäilyä *Yltääköhän Tässä edes Toinen Jalka Maahan' aiheeseen 'Pysyyköhän Tää Tässä Sivutuella Pystyssä'...

Parkkipaikka on joskus epätasainen.
Hiljan kanssa mennään minne vaan. Ei aina asfaltilla. Lätkä sivutuen alle kulkee mukana, kun alusta on usein myös pehmeä.

Lyhennetty jalka lisää kustannuksia n. satasen euroissa.
Haljenneita katteita ja säpäleinä olevia sivulaukkuja, vilkunvarsia & peilejä ei satkulla paljoa uusita.

Tälleen aatelin itte.

-jami
 
Tässä madaltamisessa keulan putket pääsevät myös uuteen asemaan.
Pyörän käyttäytymistä ei ole tarkoitus muuttaa. Keulakulma ja jättö pysyvät samana, takavaimentimen asetuksia on tiukattava pari pykälää.

Nyt tää on helppoo.
Hilja on unilla keula paljaana. Pääsee etuputkiin helposti käsiksi.

Perä ja keula samalle tasalle ja menoksi!
062802moto_prv.gif


Ei siis ihan vielä. Ei oo nastarenkaita.

-jami
 
Tulossa apuja juuri 'tuolta'.

Satulasta veistettiin liiat pois ja matkutusmukavuus parani ja persukkeen & takareisien puutuminen ovat poissa.

Jalkoja vaan ei sen paremmin saa satulassa istuen maahan.
Olen ilmeisesti 'Lyhytjalkojen' sukua, farkunlahkeen sisäsauma 31", siinä on vielä kääntövaraakin...
Koko mitta kaikessa komeudessaan selkä suorana on 173 cm.

Perskutarallaa, kun ei pääse ajamaan, niin voisi kehua tuota madallusviritystä.

Niin, ilman 'Bar Riser' -osaa madalluslinkki ja sivutuki kustantavat $325 USD lähetyskuluineen.
Kun mopo madaltuu, niin sivutukea pitää kanssa madaltaa. Pätkä pois. Ajattelin niin, että kun joku on funtsinut tuon madaltamisen ja tarjoaa sopivaa sivutukea mukaan niin mitäs siinä rimpuilemaan, antaa tulla.

Oottelen postia.

Kommentoin jatkoa.

-jami
kyl toi sivutuki ottaa vastaan pienen madalluksen.
Tota noin...

Kuittaas tuo.

Kuvasarjat antavat melko selkeän käsityksen siitä, kuinka tilanne madaltamisen yhteydessä muuttuu.
En halunnut siirtää pähkäilyä *Yltääköhän Tässä edes Toinen Jalka Maahan' aiheeseen 'Pysyyköhän Tää Tässä Sivutuella Pystyssä'...

Parkkipaikka on joskus epätasainen.
Hiljan kanssa mennään minne vaan. Ei aina asfaltilla. Lätkä sivutuen alle kulkee mukana, kun alusta on usein myös pehmeä.

Lyhennetty jalka lisää kustannuksia n. satasen euroissa.
Haljenneita katteita ja säpäleinä olevia sivulaukkuja, vilkunvarsia & peilejä ei satkulla paljoa uusita.

Tälleen aatelin itte.

-jami
se jalka oli mullakin kyl ongelma ennen.
mut noi mun eväät ei taida olla ihan yhtä rajuja
kuin haet?
nykyään sivutuella mun pyörä on aika vinossa vasemmalle.
ennen oli paha pysäköidä kadun oikeeseen laitaan.(kadun kallistus) aina se paikka kuitenkin löytyi.
joku kyläseppä lyhentää taatusti alle 100 e.
ootko aatellu kallistusvaraa???
sekin muuttuu. muuttuu myös ajo-ominaisuudet.
tarpeeksi ku laskee:- ketjuthan normaalisti kiristyy
ku lisää painoa, pian käy toisin päin ainakin venyneillä.
 
se jalka oli mullakin kyl ongelma ennen.
mut noi mun eväät ei taida olla ihan yhtä rajuja
kuin haet?
nykyään sivutuella mun pyörä on aika vinossa vasemmalle.
ennen oli paha pysäköidä kadun oikeeseen laitaan.(kadun kallistus) aina se paikka kuitenkin löytyi.
joku kyläseppä lyhentää taatusti alle 100 e.
ootko aatellu kallistusvaraa???
sekin muuttuu. muuttuu myös ajo-ominaisuudet.
tarpeeksi ku laskee:- ketjuthan normaalisti kiristyy
ku lisää painoa, pian käy toisin päin ainakin venyneillä.
Joo, tossa jo totesinkin, että Hilja madaltuu operaation seurauksena 30 mm ja orkkis-sivutuella nojauskulma tällä hetkellä on just hyvä.

Syvempikin se voisi olla...
Norjassa kävi silleen, että se kuusiokolopultti, jolla sivutuki tiukataan pyörään, niin tämä pultti löystyi ja nojauskulma syveni.

Tulpat päässä kun ajelee, niin ylimääräiset helinät/kolinat ei niin hetkauta. Vasta, kun sivutuen liikkeeseen tuli riittävästi klappia, älysin tilanteen ja tiukkasin pultin.
Tiukkaamisen jälkeen huomasi, miten pystyssä VFR seisoo ja kuinka nojallaan se voisi olla.

Ketjuhommaa en ole huomannut, kiitos vinkistä. Totta on, että ketju tiukkuu, kun perä laskee.
Tarkkaillaan tilannetta ja ketjun kireyttä.

Kesä tulee. Lähemmäs koko ajan...

-jami
 
se jalka oli mullakin kyl ongelma ennen.
mut noi mun eväät ei taida olla ihan yhtä rajuja
kuin haet?
nykyään sivutuella mun pyörä on aika vinossa vasemmalle.
ennen oli paha pysäköidä kadun oikeeseen laitaan.(kadun kallistus) aina se paikka kuitenkin löytyi.
joku kyläseppä lyhentää taatusti alle 100 e.
ootko aatellu kallistusvaraa???
sekin muuttuu. muuttuu myös ajo-ominaisuudet.
tarpeeksi ku laskee:- ketjuthan normaalisti kiristyy
ku lisää painoa, pian käy toisin päin ainakin venyneillä.
Joo, tossa jo totesinkin, että Hilja madaltuu operaation seurauksena 30 mm ja orkkis-sivutuella nojauskulma tällä hetkellä on just hyvä.

Syvempikin se voisi olla...
Norjassa kävi silleen, että se kuusiokolopultti, jolla sivutuki tiukataan pyörään, niin tämä pultti löystyi ja nojauskulma syveni.

Tulpat päässä kun ajelee, niin ylimääräiset helinät/kolinat ei niin hetkauta. Vasta, kun sivutuen liikkeeseen tuli riittävästi klappia, älysin tilanteen ja tiukkasin pultin.
Tiukkaamisen jälkeen huomasi, miten pystyssä VFR seisoo ja kuinka nojallaan se voisi olla.

Ketjuhommaa en ole huomannut, kiitos vinkistä. Totta on, että ketju tiukkuu, kun perä laskee.
Tarkkaillaan tilannetta ja ketjun kireyttä.

Kesä tulee. Lähemmäs koko ajan...

-jami
paljonko haet tota madallusta?
1cm siellä jatoinen siellä ei tee mitään ulkopuolista
ongelmaa.
useat sentit vaatii kyl jo muutakin kuin huolen sivutuesta.
vastaavasti ne ei sun neitii/rouvaa pajookan auta.
kannattas ehkä ottaa nää mun ohjeet tosissaan
käyttöön ja mennä satulapajaan.
ois ËHKÄ hyvä lopputulos.
(joskus taannoin ajoin letkassa , jossa edellä meni pienikokoinen tyttö 600 cbr alla. aina kun tuli pysäys , valot yms. oli kolkko olo mitenköhän tossa käy. ts perse sivuun ja vasen jalka maahan. tuli mieleen et ehkä honda monkey parempi.)
käykää koittaas jotain matalaa pyörää ennen ku laitat taalat
jakoon.
 
se jalka oli mullakin kyl ongelma ennen.
mut noi mun eväät ei taida olla ihan yhtä rajuja
kuin haet?
nykyään sivutuella mun pyörä on aika vinossa vasemmalle.
ennen oli paha pysäköidä kadun oikeeseen laitaan.(kadun kallistus) aina se paikka kuitenkin löytyi.
joku kyläseppä lyhentää taatusti alle 100 e.
ootko aatellu kallistusvaraa???
sekin muuttuu. muuttuu myös ajo-ominaisuudet.
tarpeeksi ku laskee:- ketjuthan normaalisti kiristyy
ku lisää painoa, pian käy toisin päin ainakin venyneillä.
Joo, tossa jo totesinkin, että Hilja madaltuu operaation seurauksena 30 mm ja orkkis-sivutuella nojauskulma tällä hetkellä on just hyvä.

Syvempikin se voisi olla...
Norjassa kävi silleen, että se kuusiokolopultti, jolla sivutuki tiukataan pyörään, niin tämä pultti löystyi ja nojauskulma syveni.

Tulpat päässä kun ajelee, niin ylimääräiset helinät/kolinat ei niin hetkauta. Vasta, kun sivutuen liikkeeseen tuli riittävästi klappia, älysin tilanteen ja tiukkasin pultin.
Tiukkaamisen jälkeen huomasi, miten pystyssä VFR seisoo ja kuinka nojallaan se voisi olla.

Ketjuhommaa en ole huomannut, kiitos vinkistä. Totta on, että ketju tiukkuu, kun perä laskee.
Tarkkaillaan tilannetta ja ketjun kireyttä.

Kesä tulee. Lähemmäs koko ajan...

-jami
itellä kuului oikeelta puolelta outo rapina.
jalkatapin takana oleva tappi/lukkosokkahan siellä
äänteli.
korjasin sikakitillä , ja rapina loppui heti.
ensinhän tulee pelko koneen kunnosta ,mut joskus viat
on ihan yks.kertaisia.
(kevennys)
 
Madaltuu 30 mm. Sama määrä keulaputkien nostoa keulakolmiosta, ts. mobo kulkee tasassa. Sivutuen modattu - madallettu - malli. Takavaimenninta pari naksua tiukemmalle. Ketjun kireys tarkkailuun.
Kallistusvarat... en käy radalla, ainakaan tällä Hiljalla.

Harkittu ja haluttu muutos.
On myös palautettavissa ennalleen, mikäli ei olekan hyvä.
Niin, penkistä otettiin pois sen verran, kuin voi/pystyy.
Auttoi persukkeen ja takareisien puutumiseen.
Ei vaan riittänyt jalkatuntuman kannalta. Enempi matalammaksi tahtoo.

Kattotaan ensi joulukuussa. Siihen mennessä kokemusta kertynyt sen verran, että osaa sanoa jotakin jo perstuntuman kautta saadulla kokemuspohjalla...

-jami
 
Kannattaa huomioida myös se, ettei VFR ole alunperinkään kauhean maastokelpoinen maavaransa suhteen. Normi kuormittamattomasta asennosta kun riipasee 30mm pois, niin paino päällä pyörä kulkee jo todella lähellä maata. Tietysti jos jouset vetää kivikovalle, ettei korkeus tipu painon kanssa, niin sitten...

Siis normiajossahan sillä ei ole merkitystä, mutta veikkaan, että ensimmäisen kerran kun ajat parkkipaikalta kanttarin päältä hiljaa alas, niin voi kuulua muovinrusahdus.

Itse lähtisin suosittelemaan satulan modaamista. Ducan sohva oli samaa luokkaa kuin VFR:ssä ja sen jälkeen meni hetki tottua bleidin kovaan penkkiin. Kuitenkin pitkillä matkoilla kova penkki on jopa mukavampi kuin ducan penkki oli. Kaikkeen tottuu... (paitsi jääpuikkoon perseessä.)
 
Back
Ylös