• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

VFR:n takalaakerit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -kivi-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

-kivi-

New member
Ihmettelin kun mutkissa alkaa perä kummasti karkaileen alta. Pienen ravistelun jälkeen totesin notta väljää on millin molemmin puolin, jep. Laakereiden hintahan on pilvissä, noh arvaahan sen kun yks puoleinen on. Mutta kuinka sen helposti vaihtaa, pärjääkö miten pienellä avain-setillä? Toisaalta, maksaako vaivaa käyttää sitä oikein huolto liikkeessä? Vinkkejä kiitos niiltä jotka sen on vaihtanu.
 
Ihmettelin kun mutkissa alkaa perä kummasti karkaileen alta. Pienen ravistelun jälkeen totesin notta väljää on millin molemmin puolin, jep. Laakereiden hintahan on pilvissä, noh arvaahan sen kun yks puoleinen on. Mutta kuinka sen helposti vaihtaa, pärjääkö miten pienellä avain-setillä? Toisaalta, maksaako vaivaa käyttää sitä oikein huolto liikkeessä? Vinkkejä kiitos niiltä jotka sen on vaihtanu.
Kaverilla oli samanlaista ongelmaa pari vuotta sitten. Homma hoitui pelkästään kiristämällä laakeri. Se iso mutteri siitä takaswingissä pyöri ihan käsin ja kiristämällä oikeaan momenttiin välykset poistuivat. Kannattanee tarkistaa tuo ensin ja jos ei auta, niin sitten laakeri vaihtoon.
 
Oisko kellään Espoon suunnalla momentti-avainta lainata, siis sen verran että saa momentin kohalleen?
 
Minkähänlaisissa kilometrilukemissa tuota välystä alkaa ilmenemään? Omalla ajettu nyt 102200, eikävälystä vielä tunnu.
 
No mulla on 36 tkm mittarissa, siinä paikkeilla se ilmeni. Viime kesän lopuksi se oli isossa huollossa ja ne sanoi ettei pitkään aikaa vaihdon vaaraa oo. Tämän johdosta aloin itsekkin ihmettelemään asiaa.
 
Tää on kyl hasu juttu...onko Hondalla jotain P laakereita, kun eivät tuon paremmin kestä??

Eihän autossakaan ole kuin "toisella" puolella laakeri.....ja ne kestää kumminkin 100tkm..

Hmmm...
lookaround_orig.gif
 
Ite en ainakaan oo vaihtanut ja ostettaessa oli 45 tkm ja nyt tuo 102tkm, joten kyllä ne kestää. En ole ennen kuullut mistään menneen takalaakerin. Ohjauslaakeri menee tuossa 75 tkm;n paikkeilla, siitä tietää aika hyvin kilsat.....
 
Vastataan nyt tähän ettei kellekkään vaan jäisi vääränlaisia mielikuvia. Syylliseksi paljastui se mitä threadin alussa arveltiinkin, eli mutteri löysällä. Sormin sitä ei vääntäny, mutta kun laittoin vääntimen mutteriin kiinni niin se kääntyi ilman apujakin. Eli tosiaankin löysällä oli.
Kiitoksia avuista, ois voinu mennä myös siihenkin että olisin käyttäny pyörää huoltoliikkessä mutterin kiristyksessä, ja hinnaksi olisi tullut 20+ euroa.

[Edit=typo]
 
No sitähän mieki!

Oon jutellu kymmenien muiden Vifferinomistajien kanssa, eikä koskaan ole tullut puheeksi tuo laakereiden kuluminen. Pitää tosin tarkistaa oma...

Takaiskari menettää (vakio) tehonsa tuossa 70-80 tkm:n paikkeilla, samoin ohjauslaakeri on yleensä vainaa.
Kuluvia osiahan nuo vaan on.
 
Back
Ylös