VFR pumppujen purkamisessa ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tab
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tab

New member
-00 mallin VFRään pitäisi vaihtaa etupumppujen stefat ja öljyt. purku onnistuisi muuten mutta pumpun alapäässä oleva pultti (olisko ollut lower damper bolt) pyörii tyhjää. tai siis pumpun sisällä olevat osat pyörivät mukana. manuaalista ei ole apua, siellä neuvotaan laittamaan jousi takaisin paikalleen millä ei ole vaikutusta asiaan.
millä on moiset pultit saaatu irti?
prkl vanhassa yammussa onnistui ihan itse tehdyn erikoistyökalun avulla...

-00 mallin VFRään pitäisi vaihtaa etupumppujen stefat ja öljyt. purku onnistuisi muuten mutta pumpun alapäässä oleva pultti (olisko ollut lower damper bolt) pyörii tyhjää. tai siis pumpun sisällä olevat osat pyörivät mukana. manuaalista ei ole apua, siellä neuvotaan laittamaan jousi takaisin paikalleen millä ei ole vaikutusta asiaan.
millä on moiset pultit saaatu irti?
prkl vanhassa yammussa onnistui ihan itse tehdyn erikoistyökalun avulla...
Vedä liukuputki kokonaan ulos tai niin paljon, kun se nyt tulee ja varovasti pulttipyssyllä ammut sen pultin sieltä pois..

Helpompaa olisi jos sulla olisi iskari "poikittain" ruuvipenkissä kiinni ja siitä sitten liukuputki niin paljon ulos, kun tulee ja sitten vain pultti sieltä alhaalta pois samalla vetäen liukuputkea vähäsen ulospäin!

Toivottavasti ymmärsit jotain tuosta.

Itse olen muutamasta eri pyörästä saanut se alapultin auki painamalla lujasti harjanvarrella sitä sisällä olevaa 'mutteria' ja samalla pulttikoneella alapulttia auki. Käsin ei tahdo saada niin terävää liikettä, että aukeaisi.

Pumput on irrotettu keulalta mutta ruuvipenkkiä ja pulttipyssyä en omista...
hondan pumppu on kuvan kaltainen joten harjanvarrella painaminenkaan ei oikein auta. kyseessä siis vasemmassa alakulmassa oleva pultti joka tulee kiinni damperiin.

No, onhan tänään taas hyvä syy juoda muutama olut tallissa  
033102beer_1_prv.gif

http://i263.photobucket.com/albums/ii141/tabsvfr/rjytys.jpg

OK, näkyykö tuo fork damper sisemmän putken sisältä? Jääkö se kovinkin syvälle sisemmän putken sisään? Onko siinä päässä joku otepinta (lue pultti)? Jos näin olisi, siihen varmaan yltäisi hylsyllä?

Näkyy, damperin päässä oleva tanko (damper rod) tulee itseasiassa kiinni putken yläpäähän ja se tulee suurelta osin esiin kun liukuputken painaa pohjaan. tuo tanko vain tuntuu olevan laakeroitu damperiin kiinni joten sen irrottaminen ei ilmeisesti onnistu. Damperin päässä ei ole mutteria...
täytyy tänään vielä tutkia rakennetta tarkemmin kunhan töistä pääsen kotiin mäntsälän eteläosiin.
xj 600 yammussa pääsi osat irrottelemaan kunhan hitsasi hylsystä, pultista ja mutterista työkalun
idea3.gif

Kuvasta en kyllä saa kunnolla selvää, mistä kohdalta tuo tanko olisi laakeroitu? Siittä tangon paksumman ja ohuemman kohdan rajasta? Niissä, mitä olen itse purkanut, tuo tanko oli putki tai pitkä holkki, jonka pohjassa oli jollain isolla torx (tai vastaavalla) avaimella käytettävä mutteri.

Nyt en kyllä tainnut ymmärtää tuota sinun rakenneselvitystä. Jos kerran tuon dampperin alapää on kiinni ulkoputken alapäässä, miten sen yläpää voi olla kiinni sisäputken yläpäässä? Olettan, että tuo dampper rod on yksi kiinteä kappale?

Jos pyörittelet sitä alapulttia, pyöriikö tuo tanko kans? Jos näin, vuoleskele sopiva(t) puun palat siihen sisäputken ja tangon väliin, joilla pyrit estämään sen tangon pyörimisen. Itse painoin koko painollani sitä harjanvartta alamutteria vasten, samalla kun varovasti naputtelin pulttia auki pulttipyssyllä.

Tuo damper rod koostuu kahdesta sisäkkäisestä palasta...
Mutta loppujen lopuksi homma onnistui, pumput mukaan ja läheiselle pikkukorjaamolle jossa pulttipyssyllä naputtamalla saatiin pultit auki. Kasauksen teen viikonloppuna, tiedottelen ongelmista/onnistumisista tänne.

Mutta loppujen lopuksi homma onnistui, pumput mukaan ja läheiselle pikkukorjaamolle jossa pulttipyssyllä naputtamalla saatiin pultit auki.
Jos ei omista pulttipyssyä niin akkuporakone käy kanssa. Itse olen muutamat putket aukassu siten, että säätää poran tiukkuussäädön silleen että se naputtaa. Hyvin on lähteny.

Back