killa
Motorbreath
Vaihdatin VFR:n ohjauslaakerin liikkeessä alkuperäisen kaltaiseen kuulalaakeriin (yritin mainita kartiorullalaakerista mutta näemmä en vaatinut sitä riittävän selkeästi - liekö väliä kumpi siellä on?). Kertoivat että vaatii vaihdon jälkeen vielä jälkikiristyksen.
Onko tämä tosiaan välttämätön toimenpide vai tehdäänkö, jos laakeriin ilmestyy klappia? Minkälaisen kilometrimäärän jälkeen tuo kiristys pitäisi tehdä? On nimittäin Euroopan reissu alkamassa parin viikon päästä, soisi tuon laakeriasian viimein olevan kunnossa siellä...
Tuo hyödyllinen toimenpide olisi hyvä opetella tekemään itse, eikä juuri huvittaisi maksella 50 euroa vielä lisää tuosta kiristyksestä. Ohjauslaakerin kiristysmutterin kiristäminen onnistuu hevosmiesten tietotoimiston mukaan ihan ruuvimeisseli/vasara-pelissä. Siksi tähän kohtaan pyytäisin toimenpiteen suorittaneilta mahdollisimman tarkat ohjeet ja mahdollisesti tarvittavien hylsyjen/kiintoavaimien koot (yes, olen käyttänyt söötsiä ja guuglea mutta mahdollisimman tarkka selostus säästäisi turhalta työltä ja työkalujen metsästämiseltä). Momenttiavain on käytettävissä mutta kiristysmutteriin virallisesti tarvittavaa erikoishylsyä ei ole, enkä sitä nyt ala valmistamaan. Tietty jos löytyy esim Teollisuus-Etolasta halvalla hyllystä eri nimellä niin vihjeet otetaan vastaan.
Räjäytyskuva löytyy mutta siitä ei oikein käy ilmi, että mitä kannattaa purkaa ja että missä "oikeasti" tarvitaan erikoisavainta. Clipareita ei ilmeisesti tarvitse irrottaa?
Ekaksi ohjausakselin/yläkolmion päällä olevan ison mutterin tulppa pois, mutteri auki, yläkolmion pinch boltit auki/löysälle ja yläkolmiota vedetään ylöspäin? Kiristysmutterin alta löytynee lukkomutteri/prikka. Mistä kautta tuota kannattaa ronkkia löysemmälle ja mikä on oikea työkalu? Samaten mistä kautta ronkkien tuo varsinainen kiristys kannattaa suorittaa? Keulaahan ei tarvinne nostaa ennen varsinaista kiristysmutterin kiertämistä? Paljonko oletettavasti kiristysmutteria tarvitsee kiertää ja kannattaako vetää ensin "ylikireään", liikutella stongaa, ja löysätä sitten precis oikeaan asetukseen?
Kireyshän katsottiin sitten niin että (olettaen että jotain pykälää on havaittavissa keskiasennossa löystymisen seurauksena?) keulan ollessa nostettuna maasta pykälä häviää mutta tanko lähtee keskiasennosta liikkumaan pienellä voimalla ja tahmaamatta.
Tattista avusta, työkalut pysyy suurin piirtein käsissä ja joskus jopa oikein päin, tapoihin kuuluu vaan varmistella aina etukäteen että mitä pitäisi mistäkin löytyä ennen kuin aletaan särkemään
Onko tämä tosiaan välttämätön toimenpide vai tehdäänkö, jos laakeriin ilmestyy klappia? Minkälaisen kilometrimäärän jälkeen tuo kiristys pitäisi tehdä? On nimittäin Euroopan reissu alkamassa parin viikon päästä, soisi tuon laakeriasian viimein olevan kunnossa siellä...
Tuo hyödyllinen toimenpide olisi hyvä opetella tekemään itse, eikä juuri huvittaisi maksella 50 euroa vielä lisää tuosta kiristyksestä. Ohjauslaakerin kiristysmutterin kiristäminen onnistuu hevosmiesten tietotoimiston mukaan ihan ruuvimeisseli/vasara-pelissä. Siksi tähän kohtaan pyytäisin toimenpiteen suorittaneilta mahdollisimman tarkat ohjeet ja mahdollisesti tarvittavien hylsyjen/kiintoavaimien koot (yes, olen käyttänyt söötsiä ja guuglea mutta mahdollisimman tarkka selostus säästäisi turhalta työltä ja työkalujen metsästämiseltä). Momenttiavain on käytettävissä mutta kiristysmutteriin virallisesti tarvittavaa erikoishylsyä ei ole, enkä sitä nyt ala valmistamaan. Tietty jos löytyy esim Teollisuus-Etolasta halvalla hyllystä eri nimellä niin vihjeet otetaan vastaan.
Räjäytyskuva löytyy mutta siitä ei oikein käy ilmi, että mitä kannattaa purkaa ja että missä "oikeasti" tarvitaan erikoisavainta. Clipareita ei ilmeisesti tarvitse irrottaa?
Ekaksi ohjausakselin/yläkolmion päällä olevan ison mutterin tulppa pois, mutteri auki, yläkolmion pinch boltit auki/löysälle ja yläkolmiota vedetään ylöspäin? Kiristysmutterin alta löytynee lukkomutteri/prikka. Mistä kautta tuota kannattaa ronkkia löysemmälle ja mikä on oikea työkalu? Samaten mistä kautta ronkkien tuo varsinainen kiristys kannattaa suorittaa? Keulaahan ei tarvinne nostaa ennen varsinaista kiristysmutterin kiertämistä? Paljonko oletettavasti kiristysmutteria tarvitsee kiertää ja kannattaako vetää ensin "ylikireään", liikutella stongaa, ja löysätä sitten precis oikeaan asetukseen?
Kireyshän katsottiin sitten niin että (olettaen että jotain pykälää on havaittavissa keskiasennossa löystymisen seurauksena?) keulan ollessa nostettuna maasta pykälä häviää mutta tanko lähtee keskiasennosta liikkumaan pienellä voimalla ja tahmaamatta.
Tattista avusta, työkalut pysyy suurin piirtein käsissä ja joskus jopa oikein päin, tapoihin kuuluu vaan varmistella aina etukäteen että mitä pitäisi mistäkin löytyä ennen kuin aletaan särkemään