• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vihreälle tapahtuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vihreä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

vihreä

New member
Ihan aluksi kysymys. Onko tuo ihan virallinen Triumph kauppa
H-D center ainoa paikka pääkaupunkiseudulla, missä onnistuu
yksipuolisella takaswingillä varustetun Triumphin takapyörän
tasapainottaminen. Olen nääs monesta muusta paikasta jo kysynyt, eikä niissä onnistu tuo tasapainottaminen.
Mitenkäs H-D center suhtautuu meihin pennin venyttäjiin, jotka ostavat renkaat muualta ja tarvitsevat tuota työpalvelua.  

Niin ja eilen tuli sitten kuntoiltua ihan kunnolla. Kävin illalla
vetäsemässä kevyen 12 km:n juoksulenkin ja ennen sitä  iltapäivällä tuli kuntoiltua ihan tosissaan tuon Triplen kanssa.
Kävi nimittäin näin. Kävin tuossa yhdessä firmassa
kysymässä tuota renkaanvaihtoa ja sieltä kerkesin
ajamaan kotiinpäin noin 1,5 kilometriä, kun  kypärän sisään
alkoi kuulumaan ihan kuin murskavasaran ääniä. Tuolla
kohtaa nimittäin on kallion murskausta käynnistä, mutta
kun tuollaista työkonetta ei silmiin näkynyt niin tajusin
äänen tulevan omasta pyörästä. Salamana vauhti pois ja
tien sivuun. Tyhjäkäynnillä ei mitään ylimääräistä ääntä.
Varovasti kaasua ei mitään outoa, lisää kaasua ei mitään outoa. Ääni siis ei tule koneesta.   
thumbs-up.gif

Takapäätä tutkittaessa syy selviää heti. Takarenkaassa sojottaa 10 tuuman naula ja ajossa se nappasi sisälokariin kiinni, josta tuo ääni lähti. 180 asteen käännös, suuntana tuo äskeinen liike ja työntäen liikkeelle. Voitte varmaan arvata, alkoi hiki virratakun tuota 200 kiloa eteenpäin työnsi takarengas tyhjänä.
Tuolla 1,5 kilometrin matkalla tarjottiin peräti kolme kertaa
apua  
062802jumpie_prv.gif
Ensin mopopoika kysyi tarvinko apua,
sitten supermotokuski ja viimeisenä Arvidsonin mies.
Arvidsonin mies pysäytti jakeluauton kohdalle juuri ennen suurinta ylämäkeä n. 500 metriä ennen liikettä ja nostimme
pyörän sisälle ja näin matka jatkui. On se mukavaa kun
apua tarjotaan.
Asian hyvät puolet olivat, että takarengas oli jo vaihtokunnossa , tapahtui näin lähellä liikettä,
puhkeaminen ei aiheuttanut lisä vahinkoja.
Tänään pitäisi saada pyörä ajoon taas, mutta takarengasta
ei saada tuolla vaihtopaikassa tasapainotettua niin missäs
sen sitten saisi, jos/kun tarvetta ilmenee.
Vihreä kuittaa ja lopettaa ja raportoi taas, kun on aihetta.

Ihan aluksi kysymys. Onko tuo ihan virallinen Triumph kauppa
H-D center ainoa paikka pääkaupunkiseudulla, missä onnistuu
yksipuolisella takaswingillä varustetun Triumphin takapyörän
tasapainottaminen. Olen nääs monesta muusta paikasta jo kysynyt, eikä niissä onnistu tuo tasapainottaminen.
Ei aavistusta, kun ei ole vielä renkaanvaihto ollut tarpeen.

Mutta näin amatöörinä ihmettelen vaan, että mikä siinä yksipuolisessa swingissä keikkuvassa pyörässä on niin ihmeellistä ettei tasapainotus onnistu? Eikö irtopyörä ole kuitenkin aina irtopyörä -> irtopyörä tasapainotusakselille -> pyöritellään -> liimaillaan painoja -> pyöritellään lisää -> valmis.

Vai onko taka-akseli niin eksoottisen paksuinen, että siitä johtuu tuo nihkeys? Selittäkää nyt joku niin että minäkin tajuan, ei renkaan tasapainotus ennen mitään avaruustiedettä ole ollut.

Siinä tarttee semmosen keskityskartion ym. härpäkkeitä. kun siinä ei ole laakerointia vanteessa itsessään. Vanteen takaosakin on avoin ja tukeutuu keskiöön neljän kohdistuspiikin kanssa joiden jako on n. 100mm.

Kuva 1
Kuva 2

Tokimotossa vaihdettiin mun tripleen takarengas, onnistui hyvin. Asentajalla meni hermot operaatiossa (
tounge.gif
), mutta valmista tuli. Pienet naarmut tosin vanteeseen. Eikä ollut kallista.

Tokimotossahan tuo minun Tripleni sai uudet kummit alle.
Saivat myös takasen tasapainotettua, vaikka aluksi epäilivät
ettei onnistu. Hermojen menytyksestä ei tiedä, kun en ollut
itsepaikalla
biggrin.gif
. Hinta oli ihan hinnaston mukainen ja ihan
edullinen. Nyt sitten sitten uutta kumia kuluttamaan.

Minulle kävi niin, että eivät saaneet itse painotettua vaan kävivät läheisellä autonrengasliikkellä painottamassa.

autorengas liikkeessä pystyy painottamaan isommallakin keskireiällä. juuri viime viikolla totesin kyseisen asian s3 taka vanteella. olen rengasliikkeessä töissä.

Back