ooke
New member
1. päivä Fuengirola – Rabat 409 km
Pyörät saatiin tulille aamulla ennen kymmentä, tuoretta bensaa tankkiin, ilmanpaineet kohdalleen ja keulat kohti Algecirasin satamaa. Satamaa lähestyttäessä monissa risteyksissä oli lippujobbareita, jotka huutelivat käsityksemme mukaan sataman lipunmyynnin olevan suljettu ja maailman ainoat liput Marokon lauttoihin löytyisivät vain juuri heiltä. No lipunmyynti oli tietenkin auki, FRS:n paatti olisi lähdössä ensimmäisenä, joten siihen siis. Lippu kustansi 62 €/ukko+pyörä ja laivaan pääsi reilun vartin odottelun jälkeen. Laivasta löytyi Marokon viranomaisen luukku, josta sai passiin maahantuloleiman.
Reilun tunnin matkan jälkeen rantauduttiin modernin näköiseen Tanger Medin satamaan. Laivan ulosajoportilla paikallinen koppalakki tarkisti tuoreet leimat ja matka jatkui varsinaiseen tulliin, josta oli kuulunut juttua jos jonkinlaista. Meillä oli mukana netistä tulostetut ajoneuvon maahantuontilomakkeet ja se osoittautuikin ainoaksi dokumentiksi passin ohella, mikä ketään tällä reissulla kiinnosti. Yhtään kertaa ei missään kysytty ajokorttia, rekisteriotetta eikä green cardia. Tullissa meni aikaa kahdella luukulla noin 20 min, yhtään paljon mainostettua ”auttajaa” ei näkynyt, virkamiehet olivat ystävällisiä eikä touhu muutenkaan poikennut normaalista. Ukrainan tulli muutaman vuoden takaa säilyi edelleen meidän ankeimpana rajanylityksenämme. Heti ensimmäiseltä rahanvaihtopisteeltä hieman pesämunaa povariin ja menoksi A1-motaria kohti etelää. Rajoitus moottoritiellä oli 120 ja paikalliset noudattivat sitä todella kiltisti, joten päätimme tehdä samoin, sillä tutkia oli tiheässä ja poliisit olivat ilmeisesti hakeneet oppia Suomesta, koska föönimiehet olivat milloin missäkin puskassa tai kontallaan kaiteen takana.
Melkein heti vietettiin sadepukusulkeiset ja ajoittaiset kuurot jatkuivat koko iltapäivän. Ensimmäisen tankkauksen yhteydessä hankittiin maan kartta ja aloimme pohtimaan elämälle suuntaa. Päätimme katsastaa pääkaupungin, jonne matka sujuikin sukkelasti hyvin vetävää baanaa pitkin. Moottoritie oli maksullinen, mutta maksut olivat eurooppalaisiin hintoihin tottuneille olemattomia. Rabatiin saavuttiin auringon jo painuessa mailleen ja majoitus päätettiin etsiä ”kyllä sieltä keskustasta jotakin löytyy”-periaatteella. Melko lyhyen hortoilun jälkeen vastaan tulikin asiallisen näköinen majoitusliike, josta löytyi pyörille sisäpihaparkki. Iltakävelyllä käytiin pyörimässä vanhassa kaupungissa, joka alkoi hotellia vastapäätä ja siellä alkoi viimeistään tuntua, että kait tässä jonkin matkan päässä Härmästä ollaan. Rauhassa saatiin tallustella ihmettelemässä monenlaista myytävää, ravintola-alueelle ei osuttu vaan palattiin hotellille syömään ja unten maille.
Pyörät saatiin tulille aamulla ennen kymmentä, tuoretta bensaa tankkiin, ilmanpaineet kohdalleen ja keulat kohti Algecirasin satamaa. Satamaa lähestyttäessä monissa risteyksissä oli lippujobbareita, jotka huutelivat käsityksemme mukaan sataman lipunmyynnin olevan suljettu ja maailman ainoat liput Marokon lauttoihin löytyisivät vain juuri heiltä. No lipunmyynti oli tietenkin auki, FRS:n paatti olisi lähdössä ensimmäisenä, joten siihen siis. Lippu kustansi 62 €/ukko+pyörä ja laivaan pääsi reilun vartin odottelun jälkeen. Laivasta löytyi Marokon viranomaisen luukku, josta sai passiin maahantuloleiman.
Reilun tunnin matkan jälkeen rantauduttiin modernin näköiseen Tanger Medin satamaan. Laivan ulosajoportilla paikallinen koppalakki tarkisti tuoreet leimat ja matka jatkui varsinaiseen tulliin, josta oli kuulunut juttua jos jonkinlaista. Meillä oli mukana netistä tulostetut ajoneuvon maahantuontilomakkeet ja se osoittautuikin ainoaksi dokumentiksi passin ohella, mikä ketään tällä reissulla kiinnosti. Yhtään kertaa ei missään kysytty ajokorttia, rekisteriotetta eikä green cardia. Tullissa meni aikaa kahdella luukulla noin 20 min, yhtään paljon mainostettua ”auttajaa” ei näkynyt, virkamiehet olivat ystävällisiä eikä touhu muutenkaan poikennut normaalista. Ukrainan tulli muutaman vuoden takaa säilyi edelleen meidän ankeimpana rajanylityksenämme. Heti ensimmäiseltä rahanvaihtopisteeltä hieman pesämunaa povariin ja menoksi A1-motaria kohti etelää. Rajoitus moottoritiellä oli 120 ja paikalliset noudattivat sitä todella kiltisti, joten päätimme tehdä samoin, sillä tutkia oli tiheässä ja poliisit olivat ilmeisesti hakeneet oppia Suomesta, koska föönimiehet olivat milloin missäkin puskassa tai kontallaan kaiteen takana.
Melkein heti vietettiin sadepukusulkeiset ja ajoittaiset kuurot jatkuivat koko iltapäivän. Ensimmäisen tankkauksen yhteydessä hankittiin maan kartta ja aloimme pohtimaan elämälle suuntaa. Päätimme katsastaa pääkaupungin, jonne matka sujuikin sukkelasti hyvin vetävää baanaa pitkin. Moottoritie oli maksullinen, mutta maksut olivat eurooppalaisiin hintoihin tottuneille olemattomia. Rabatiin saavuttiin auringon jo painuessa mailleen ja majoitus päätettiin etsiä ”kyllä sieltä keskustasta jotakin löytyy”-periaatteella. Melko lyhyen hortoilun jälkeen vastaan tulikin asiallisen näköinen majoitusliike, josta löytyi pyörille sisäpihaparkki. Iltakävelyllä käytiin pyörimässä vanhassa kaupungissa, joka alkoi hotellia vastapäätä ja siellä alkoi viimeistään tuntua, että kait tässä jonkin matkan päässä Härmästä ollaan. Rauhassa saatiin tallustella ihmettelemässä monenlaista myytävää, ravintola-alueelle ei osuttu vaan palattiin hotellille syömään ja unten maille.