Viikonloppuna kuoli neljä motoristia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sini-68
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sini-68

New member
HS

Karua luettavaa.
Silmiini pisti tämä: Moottoripyöräilijän kohtalokkaimmat riskit ovat liian suuri ajonopeus, ajokokemuksen puute ja juopuneena ajaminen.

Siis oikeasti juopuneena ajaminen? Voiko olla totta...
sad_orig.gif
 
Pätkä artikkelista:
sanoi:
"Moottoripyörän kuljettaja voi itse valita ajaako turvallisesti vai riskialttiisti. "

Tuo ei pidä paikkaansa. Tulee leimatuksi kukkahatuksi ja ainakaan osa mp-yhteisöstä ei tykkää kukkahatuista. Tulee yhteisön taholta painostusta. Oikeita sankareita tietenkin ovat oman tiensä kulkijat, jotka viis veisaavat painostuksesta ja ajavat omaa turvallista nopeuttaan. Omasta mielestäni kaikki keskustelu vetomiehistä ja kukkahattuiluista pitäisi poistaa sananvapauteen vedoten.
 
Kuten siellä ensimmäinen oli jo kommentoinut, eiköhän samat syyt ole autoilijoidenkin kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kärkisijoilla.

Sama vahinkosuhde vuonna 2007 on ollut sekä m.pyöräilijöillä ja autoilijoilla kulkuneuvokantaan suhteutettuna.
 
sanoi:
Moottoripyöräily edellyttää ajajalta erityistaitoja, jotka kuljettaja voi hankkia vain harjoittelemalla ensin yleisen liikenteen ulkopuolella.

Kaikista ei tule moottoripyöräilijöitä (eikä autoilijoitakaan), johtuen vaadittavien ominaisuuksien puutteesta. Jos nämä ominaisuudet eivät ole sisäsyntyisesti luonnon lahjaksi saatu, ei henkilöstä tule ikinä hyvää ja turvallista kuljettajaa. Siksi puusilmäisille tumpeloille ei pitäisi ajolupaa myöntää, mutta valitettavasti ajokortti on vähän niin kuin kirjastokortti - jokaisella on siihen oikeus.

sanoi:
Moottoripyörän kuljettaja voi itse valita ajaako turvallisesti vai riskialttiisti. Turvallisessa ajotavassa ajaja varautuu onnettomuuden mahdollisuuteen ja ottaa sen huomioon ajaessaan.

Juuri näin. Turvallisesti voi ajaa myös sitä kaiken pahan alkua ja juurta - ylinopeutta. Tätä eivät päivänkakkarahatut hamota, vaan heidän mielestä on turvallisempaa ajaa rajoitusnopeutta maisemia ihaillen kuin päiväsakkopuolella ajamiseen keskittyen...
 
Jos kännissä lähtee kaksipyöräisen puikkoihin, niin se lienee sitten jo ihmislajin kehitystäkin ajatellen parempi, että luonnonvalinta poistaa semmoiset geenit, ja estää niitä lisääntymästä.

Eipä tuo säännöistä piittaamaton limittien haeskelu tuolla liikenteen seassakaan tosin kovin järkevää ole, ja siinä ovat ihan oikeassa, että jonkinasteinen ´asennevamma´ kyllä löytyy aika monen vakavan mp-kolarin taustalta. Esimerkiksi lähestulkoon jokainen mutkassa ulos suistuminen on viime kädessä vain sitä, että ajetaan kovempaa kuin osataan. Tie ei ole mikään rata, mutta se tuntuu monelta unohtuvan, ja liikenteessä siitä tulee äkkiä kohtalokas unohdus.

TM:n viime vuoden kaikki kuolleet motoristit listanneessa jutussa tiivistettiin asia mielestäni oivasti: motoristi voi omalla menettelyllään vaikuttaa ratkaisevasti ajamisensa turvallisuuteen. Juuri näin on asian laita. Se on vain näiden niin sanottujen "vetomiesten", taikka yleensä ennemminkin itseään sellaisiksi kuvittelevien, ihan oma valinta lähteä haeskelemaan riskejä, ja jotkut aina sitten maksaa harhaluuloistaan kovan hinnan.

Kantapään kauttahan se on vissiin tehokkainta tuo oppiminen ollut aina.
 
Mielestäni kyseiseen artikkeliin olisi voinut myös laittaa onnettomuustilastoissa yhdeksi osaksi sen, missä autoilija on aiheuttanut onnettomuuden.
Ettei joka onnettomuudesta (taas kerran) syytettäisi motoristeja ja esim. suurta tilannenopeutta.
 
Mielestäni kyseiseen artikkeliin olisi voinut myös laittaa onnettomuustilastoissa yhdeksi osaksi sen, missä autoilija on aiheuttanut onnettomuuden.
Ettei joka onnettomuudesta (taas kerran) syytettäisi motoristeja ja esim. suurta tilannenopeutta.
Kiikun kaakun. Motoristin pitäisi viisaampana osata soveltaa ajonsa siten, että autoilijoille ei ihan aina tulisi mahdollisuutta aiheuttaa mitään. Tuota kutsutaan ennakoimiseksi. Vuosia mp:llä ajaneen taidot aivan varmasti monella tavalla ovat paremmat kuin pelkästään autoilla ajavien. Mp-kuskien on ihan pakko osata ottaa muu liikenne huomioon. Ennakointia ei mielestäni missään tapauksessa saa jättää pelkästään autoilijan varaan. Aivan varmaa on, että väistämisvelvollisuuksia ei noudateta ja erilaisten merkkien takaa tullaan ennemmin tai myöhemmin surutta eteen. Itse en ainakaan täysillä luota muiden tekemisiin liikenteessä. Siis viisamman eli mp-kuskin, on pakko osata huolehtia turvallisuudestaan tekipä autoilijat melkein mitä tahansa - ja nehän kyllä tekevät - on tuo nähty niin monta kertaa jo.
 
Kiikun kaakun. Motoristin pitäisi viisaampana osata soveltaa ajonsa siten, että autoilijoille ei ihan aina tulisi mahdollisuutta aiheuttaa mitään.
Totta. Liikennesilmä on tärkeä asia. Mutta, sitä eivät kaikki välttämättä omaa. Ennakoiva ajo on tärkeää sekä autolla että moottoripyörällä ajettaessa.
Kaikkeen ei silti pysty ikinä varautumaan, yllätysmomentteja tulee aina. Niitä aiheuttavat myös autoilijat, joilla ei ole sitä liikennesilmää.
 
Muistaakseni Teknarin jutussa todettiin, että reilu kolmannes kuolemista oli ilman toista osapuolta tapahtuneita tieltä suistumisia. Niistä on paha syyttää ketään muuta kuin motoristeja, ja sellaisiin tilanteisiin joutuminenkin on hyvin pitkälle ihan omasta itsestä kiinni.

Se, kun autoilijat kääntyilevät eteen, on myös hyvin yleinen onnettomuustyyppi, mutta siihen onkin heti paljon vaikeampaa vaikuttaa, kun osapuolia on useampia. Motoristi voi vain tehdä parhaansa, eli pitää kaikissa tilanteissa kaikkia autoilijoita puolisokeina avohoitotapauksina.

Suistumalla ihan itse ja oma-aloitteisesti tieltä ulos tulee tänäkin vuonna kuolemaan toistakymmentä motoristia. Näistä ainakin 90% jäisi tapahtumatta, jos vaan tahto sekä taito olisivat balanssissa.
 
Laskeskelin tuossa, että 2007 on moottoripyöräilijät aiheuttaneet liiallisen nopeuden takia 15 onnettomuutta (suistumisia, ohituksia etc). Siis sen mitä noista motosurvivalin koosteista saa selville. Autoilijat käytöksellään aiheuttaneet 5 kappaletta (stop-merkin takaa eteen, kolmion takaa, etc.) Nämä olivat siis pikaisesti katsottuja, eivät mitenkään kovin exacteja lukuja.

Samaa katselmusta en jaksa ruveta niistä kolmestasadasta autoille käyneestä onnettomuudesta tehdä, mutta eiköhän siellä ole samankaltaisia tuloksia myös.

Ei ne kolmion takaa tulevat autoilijat aiheuta niitä onnettomuuksia niin suuressa määrin kuin täällä kuva annetaan. Kyllä ne motoristit itse itselleen kohtalonsa sanelee. Paska homma, mutta minkäs teet.


E: Vuoden 2006 moottoripyöräonnettomuuksista 11 oli yksittäisonnettomuuksia (suistumiset jne.) ja 7 moottoripyöräilijän aiheuttamia yhteenajoja. 4 onnettomuudessa moottoripyöräilijä oli yhteenajon vastapuolena.

LVK

Vuonna 2006 siis kävi yhteensä 25 kuolemaan johtanutta onnettomuutta moottoripyöräilijöille. Eli 72 % kuolemista oli moottoripyöilijän vika.

Mutta eipä sillä. Autoilijat aiheuttavat aivan samalla tavalla niitä onnettomuuksia. Samassa vahinkosuhteessa autoihin nähden, joten en ymmärrä minkä takia näistä pyöräonnettomuuksista vouhotetaan tuolla lehtien palstoilla niin helvetin paljon?
 
Olivatpa syyt mitkä tahansa, motoristit ovat aina heikoilla.
Meillä kun ei ole pyörissämme suojakuorta kuskin ympärillä, turvavöitä, airbageja yms.
sad_orig.gif
Let´s be careful out there.
 
Niinhän se on, että liikennesilmä kehittyy ajaessa, mutta voivoi jos vaaratilanne tulee ennen kuin liikennesilmä on valmis. Jostakin luin, että suurin osa onnettomuuksista sattuu ekan kymppitonnin kohdalla. Itselläni on mittarissa nyt n. 2900km ajokokemusta ja vaikka omasta mielestäni ennakoin ihan ok, niin mitenköhän sitten jos tosissaan auto kääntyy eteen niin olenko valmis tekemään totaalisen jarrutuksen mahdollisimman lyhyessä ajassa.Itse yritän välttää ylinopeutta mutkateillä, (toki muuallakin) eikä minulla ole ollut vaikeuksia hallita pyörää oikeilla rajoituksilla ajettaessa. Pohjoisessa ajellessa tulee löysättyä kaasua jopa tiukoille nyppylöille, koska ikinä ei tiedä onko porotokka siellä keskellä tietä odottamassa.

Rattijuopumuksien kasvu on kyllä todella huolestuttavaa ja osa ajelee huumaavissa aineissa niin kyllä siinä kiire tulee jos vastaantuleva auto tulisi omalle kaistalle. Mitenköhän sitä liikennesilmää voitaisiin pystyä kehittämään vaikka autokouluissa, ettei tarvitsisi lukea surullisista uutisista niin usein. Moottoripyöräilyynhän liittyy aina suurempi riski kuin autoiluun, kuten huonompi näkyvyys ja pienempi paino. Kyllä olisi parempi jättää auto tai pyörä kotiin, jos on mitään ottanu ja itse en voi käsittää niitä jotka juovat silleen, että voivat ajaa vielä eli puhaltaisivat esim. 0,4promillea.. Havaintokyky on varmasti huonompi mitä selvinpäin.

Pitäisi muistaa vaan se, että hallitseeko oman ajokkinsa varmasti ja jos ei niin menisi harjoittelemaan vaikka radalle ja ennakoiva ajotapa on tosi tärkeä, mutta sitä ei voi kehittää oikeen omasta tahdostaan.

Tuli aika sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti jotku ymmärtävät tämän tekstin pointin
biggrin.gif
 
Juuri näin. Turvallisesti voi ajaa myös sitä kaiken pahan alkua ja juurta - ylinopeutta. Tätä eivät päivänkakkarahatut hamota, vaan heidän mielestä on turvallisempaa ajaa rajoitusnopeutta maisemia ihaillen kuin päiväsakkopuolella ajamiseen keskittyen...

Mielenkiintosta tämä keskustelu "kukkahatuista" sun muista. Aika itsevarmoja "vetomiehiä" tuntuu tälläkin palstalla pyörivän..

Totuus on kuitenkin se, että saattaa se vetomiehenkin lento päättyä äkisti ns. äkkipysähdykseen. Vaikka olisi kuinka vetomies, niin ylinopeus ei paranna reaktioaikaa. Tuskin ylinopeus parantaa moottoripyörän havaittavuuttakaan.. Liikenne perustuu kuitenkin ennakointiin ja jos ajetaan kovaa ylinopeutta niin autoilijan on huomattavasti vaikeampi ennakoida MP:n kohtaamisaikaa esim. risteyksissä. Eikö aika iso osa onnettomuuksista tapahdu juuri risteyksissä?

Jos on noin hyvällä itseluottamuksella ja ajotaidolla varustettu, kuin eräät täällä, niin luulisi pärjäävän oikeissakin moottoriradalla ajettavissa kilpailuissa. Silloin ei tarvitsisi varoa "kukkahatuja" yleisessä liikenteessä eikä pelätä poliisia kellottamassa nopeuksia. Ja mikä parasta, silloin ei vaaranna kenenkään ulkopuolisen turvallisuutta..kaahailemalla vaarantaa monen muunkin turvallisuuden kuin omansa.

Laittoi vaan ihmetyttämään tuollainen "viisastelu". Kyse on kuitenkin vakavasta asiasta. Ihmishengen menetys on aina tragedia omaisille, oli syy mikä tahansa.
 
TM n jutussa jossa oli kaikki mp onnettomuudet mainittu, yllätti se että useasti oli kyseessä liian suuri tilannenopeus. Siis ajetaan kovaa kaupunialueella jolloin auto kääntyy eteen. Tai maantiellä ohitetaan risteysalueella. Vaikuttaa siltä että ajosilmää ei ole vielä tullut tai sitten ei välitetä. Kaikki lähestulkoon kokeilee ja ajaa kovaa jossain, mutta se paikka missä sen tekee, kannattaa valita.
Katsoessasi vaikka auton peilistä taaksepäin ja olet kääntymässä vasemmalle 80 km alueella. Peilistä näkyy pyörän valo joka on kaukana. Ei siitä voi kotilokuski päätellä pyörän nopeutta. Vauhdin ollessa vaikka 140 km/h pyörä liikkuu yllättävän pitkän matkan.
Ei nää jälkipuheet ketään tuo takaisin, mutta joskus kannattaa miettiä.
 
Juuri näin. Turvallisesti voi ajaa myös sitä kaiken pahan alkua ja juurta - ylinopeutta. Tätä eivät päivänkakkarahatut hamota, vaan heidän mielestä on turvallisempaa ajaa rajoitusnopeutta maisemia ihaillen kuin päiväsakkopuolella ajamiseen keskittyen...

Mielenkiintosta tämä keskustelu "kukkahatuista" sun muista. Aika itsevarmoja "vetomiehiä" tuntuu tälläkin palstalla pyörivän..

Totuus on kuitenkin se, että saattaa se vetomiehenkin lento päättyä äkisti ns. äkkipysähdykseen. Vaikka olisi kuinka vetomies, niin ylinopeus ei paranna reaktioaikaa. Tuskin ylinopeus parantaa moottoripyörän havaittavuuttakaan.. Liikenne perustuu kuitenkin ennakointiin ja jos ajetaan kovaa ylinopeutta niin autoilijan on huomattavasti vaikeampi ennakoida MP:n kohtaamisaikaa esim. risteyksissä. Eikö aika iso osa onnettomuuksista tapahdu juuri risteyksissä?

Jos on noin hyvällä itseluottamuksella ja ajotaidolla varustettu, kuin eräät täällä, niin luulisi pärjäävän oikeissakin moottoriradalla ajettavissa kilpailuissa. Silloin ei tarvitsisi varoa "kukkahatuja" yleisessä liikenteessä eikä pelätä poliisia kellottamassa nopeuksia. Ja mikä parasta, silloin ei vaaranna kenenkään ulkopuolisen turvallisuutta..kaahailemalla vaarantaa monen muunkin turvallisuuden kuin omansa.

Laittoi vaan ihmetyttämään tuollainen "viisastelu". Kyse on kuitenkin vakavasta asiasta. Ihmishengen menetys on aina tragedia omaisille, oli syy mikä tahansa.
Se vaan nyt on niin että tää palstahan on jo pitempään ollut vetomies.org, ja kaikenlainen kritisointi on sitä kukkahattuilua tai jopa jeesustelua.
 
Juuri näin. Turvallisesti voi ajaa myös sitä kaiken pahan alkua ja juurta - ylinopeutta. Tätä eivät päivänkakkarahatut hamota, vaan heidän mielestä on turvallisempaa ajaa rajoitusnopeutta maisemia ihaillen kuin päiväsakkopuolella ajamiseen keskittyen...

Vaikka olisi kuinka vetomies, niin ylinopeus ei paranna reaktioaikaa. Tuskin ylinopeus parantaa moottoripyörän havaittavuuttakaan..
Ylinopeus parantaa reaktioaikaa; jos et usko, niin kokeile vaikka radalla (voidaan rinnastaa 30/40 rajoitusalueeseen). Tosin vaikutus on pienempi kuin nopeuden myötä kasvanut pysähtymismatka, mutta kuitenkin selvästi havaittava.

Moottoripyörän havaittavuutta se ei paranna.

Jos rajoitusten mukaan ajamalla ei vaaranne ketään, eikä myöskään itse voi joutua vaaraan; tuijota toki mittaria.. Itse katson mieluummin tielle.
 
Se vaan nyt on niin että tää palstahan on jo pitempään ollut vetomies.org, ja kaikenlainen kritisointi on sitä kukkahattuilua tai jopa jeesustelua.
Osaatko tehdä mitään eroa sen välillä ajaako esimerkiksi 1 km/h tai 200 km/h yli rajoituksen? Entä erilaiset paikat maanteillä; Onko eroa sillä, ajaako ylinopeutta esimerkiksi varalaskupaikalla vai pimeitä risteyksiä sisältävällä taajamatiellä?
Ikävä totuus kun on, että jos osaa ajaa, eikä tee mitään täysin älytöntä, voi välttää 70% mp-kolareista; rajoituksesta riippumatta. Loppuja ei juuri voi välttää, vaikka tekisi mitä; edelleen rajoituksesta riippumatta. Riskit kasvavat nopeuden myötä, mutta nopean ekponentiaalisen riskinkasvun alue on yleensä täysin eri lukemissa, kuin mitä tikkari näyttää. Tuohon alueeseen voi tutustua vaikka cbr- tai Isle of Manin kisoissa. Jotkut tosin pärjäävät sielläkin.
 
Se vaan nyt on niin että tää palstahan on jo pitempään ollut vetomies.org, ja kaikenlainen kritisointi on sitä kukkahattuilua tai jopa jeesustelua.
Osaatko tehdä mitään eroa sen välillä ajaako esimerkiksi 1 km/h tai 200 km/h yli rajoituksen? Entä erilaiset paikat maanteillä; Onko eroa sillä, ajaako ylinopeutta esimerkiksi varalaskupaikalla vai pimeitä risteyksiä sisältävällä taajamatiellä?
Ikävä totuus kun on, että jos osaa ajaa, eikä tee mitään täysin älytöntä, voi välttää 70% mp-kolareista; rajoituksesta riippumatta. Loppuja ei juuri voi välttää, vaikka tekisi mitä; edelleen rajoituksesta riippumatta. Riskit kasvavat nopeuden myötä, mutta nopean ekponentiaalisen riskinkasvun alue on yleensä täysin eri lukemissa, kuin mitä tikkari näyttää. Tuohon alueeseen voi tutustua vaikka cbr- tai Isle of Manin kisoissa. Jotkut tosin pärjäävät sielläkin.
Meneeköhön tämä nyt vähän saivarteluksi, mutta mikä on mielestäsi ns. "oikea ylinopeus". Paljonko saa ajaa ylinopeutta? Enpä oikein usko että sakkojakaan saa 1 km/h ylinopeuksista. Yleensä kun "mäjähtää" ylinopeus on monesti ollut huomattava (tämä luki jossain raportissa). Tarkoitan vaan, että johonkin kai se rajakin on vedettävä. Kuka sitten saa ajaa ylinopeutta? Jos MP:t saa ajaa, saisiko täysperävaunulliset rekatkin, vai pitääkö MP:llä olla erioikeuksia.

Olet oikeassa, jos osaa ajaa välttää varmasti 70% kolareista. Myös suurin osa niistä, jotka ovat joutuneet onnettomuuksiin ovat mielestään osanneet ajaa, mutta silti on käynyt huonosti. Yleisillä teillä on vaan aika paljon enemmän muuttujia kuin esim. radalla (ei ainakaan ole vastaantulijoita tai sivutieltä tulevia autoja.)

En halua epäillä ajotaitoasi, mutta ihmettelen asennettasi. Ilmeisesti olet jonkin tasoinen kisakuski, kun Man-saaren ajoista yms. kirjoittelet (liekö sitten ajanutkin siellä). Luulisi kisakuskinkin tietävän, että ihmiset tekevät virheitä, myös kisakuskit. Radalla ajetaan limitillä, mutta tunnetaan riskit. Kadulla ei kannattaisi kaahailla, koska kaikkia riskejä ei voi tietää. Luulisi, että radalla saa niin halutessaan työntää menemään ihan tarpeeksi?

Ja jos vauhti lisää reaktioaikaa sinulla, niin onnittelut. Meillä muilla se ei varmaan sitä tee. Turvallisia kilometrejä kuitenkin! Vaikka käytin nimeä "vetomies" tämä ei ollut kohdistettu nimimerkille vaan yleisesti...
 
Back
Ylös