• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

viinaa ja bensaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jasyvara
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jasyvara

New member
Huomasin ST1-ketjun tiedotteen, jossa kertoivat jakaneensa kaikilla asemillaan 2003-2004 etanolin ja bensan seosta. Ei siis puhdasta bensaa ollenkaan. No, etanolia oli vain 5 % eli käytännössä sillä ei ole juuri mitään merkitystä ainakaan autoissa, mutta mitenkähän ihan huippuunsa viritetyt pyörät. Olisi ollut ainakin mukava tietää tankanneensa etanolia. En kyllä montaa kerta ole tankannut ST1-asemilla, mutta en ole mitään mainintaa etanolista huomannut.

Kaikenlaistet biopolttoaineet ovat pelkästään hyvä juttu ja jossain vaiheessa mopoillessakin on niihin siirryttävä, mutta siitä voisi kyllä näkyvämmin kertoa. Jos nyt sattumalta olisi ollut menossa dynorullia pyörittämään ja säätämään pyörää oikein huolella kohdalleen, niin olisikohan tuo etanoli silloin vaikuttanut lopputulokseen?
 
Jos ruotsin kieli taipuu niin täällä on juttua E85:stä Click Ovat tuolla kansankodissa vähän pitemmällä näissä hommissa. Ja onpa tuota tullut itsekkin testattua, tosin vanhassa kaasari datsunissa.
 
Eikön muutkin ole käyttäneet jo tuota seosta vai oliko se niin, että ottavat sen ensi vuonna käyttöön?

Juu ja varmaan alentaa tehoja, mutta lienee enemmän marginaalinen tapahtuma käyttöön nähden. Tietty jos oikein kunnolla kelloa vastaan ajetaan niin sitten...
 
Lukekaa muuten huviksenne moottoripyörienne takuuehtoja. Muistelen että takuu katkeaa kun käytetään tälläistä bensan ja etanolin sekoitetta. Oman hondan takuuehdoissa oli mainittu että ei saa käyttää mitään muuta kuin bensaa.
 
Viina on 5 * kalliimpaa kuin bensa, ja varmaan ei ole tarkoituskaan kompensoida erotusta, joten bensan hinta nousee
mad.gif

Näen asian niin, että EU yrittää päästä eroon maatalouden ylituotannosta (esimerkiksi sokerijuurikkaan) muuttamalla se etanoliksi ja pistää ylituotannon maksumieheksi autoilijat ja mopoilijat. Tämä siis siitä syystä, että WTO neuvotteluissa EU lupasi lopettaa maatalouden tuet. Oikeasti tukia ei lopeteta, mutta rahoitukseen pitää keksiä uusia maksajia.
 
Käsittääkseni tuolla bensan laadulla on merkitystä tehoihin ja jopa moottorin kestävyyteenkin. Itse en tankkaa moottorikäyttöisiä vempaimia, kuin kolmen eri tuotemerkin alla olevien tankeilta. Toki välillä reissussa joutuu tekemään poikkeuksen, kun muuta ei ole tarjolla ja sen kyllä huomaa kilometrienkin määrässä pinempänä. Kukin säästäköön siinä missä tahtoo.
 
Eikön muutkin ole käyttäneet jo tuota seosta vai oliko se niin, että ottavat sen ensi vuonna käyttöön?
Kyseessä oli erikoisluvalla valmistettu koe-erä ja se on nyt sitten ollut finito jo jonkin aikaa kun toista erää ei olla tehty eikä lupaehtoja muutettu jatkuvaa tuotantoa varten - nykyhinnoilla ja -politiikalla etanolin valmistus liikennekäyttöön kun yksinkertaisesti on taloudellisesti kannattamatonta
confused_orig.gif
 
noh, on jo perkele jos ei enää bensakaan ole bensaa.

epäilisin kyllä että koneen käyttöikää tuo ei ainakaan paranna, ja toisekseen, miten vaikuttanee mm. kaasarin säätöihin...
 
Niin, paitti että se viinas on lyijyäkin vanhempi bensan lisäaine. Alunperin kaupalliset bensat oli just tuommoisia bensan ja alkoholin sekotteita, suurinpiirtein samalla 5% seossuhteella. Mutta sitten öljy-yhtiöt keksi vaihtaa tilalle huomattavasti myrkyllisemmän ja haitallisemman lyijyn, lähinnä bisneksenhallintasyistä, eikä niinkään teknisistä syistä.

Tuo 5% alkomahoolia bensassa tuskin hajottaa kenenkään konetta nykyäänkään, vaikka koneet onkin vuosikymmenien saatossa muuttuneet. Vanhemmat museovehkeet saattais jopa tykätä moisesta menoboolista.
wink.gif


Tosin oispas se silti kivempi tietää tarkemmin mitä sinne tankkiinsa lorottaa, ettei ihan sokkona alkotuotteita tankkaile.
 
Säätöhän pyörässä pitäis tehdä uudestaan, sillä energiatiheyshän on etanolissa pienempi, kuten täällä mainittiinkin.

Huomattavimmat erot bensaan ovat varmaan että palamislämpötila etanolilla on suurempi kun bensalla, sekä pumpun ja suuttimien voitelu ei välttämättä ole yhtä tehokasta. Näistä vois summata että ainakin emissiot muuttuisi sekä palotila voi joutua koville. Veikkaisin silti että suurin syy takuiden kieltämiselle on se että valmistajat ei varmasti ole edes testannut kunnolla etanolin käyttöä.

Mutta 5% seoksella tuskin on mitään huomattavaa vaikutusta, vasta kun aletaan olla 50/50 seoksissa alkaa näitä ongelmia ilmeneen. Luulisin näin...
 
idea3.gif
Ilmankos mun moottoripyörä käyttäytyi silloin oudosti. Se oli HUMALASSA
biggrin.gif
eek.gif
!


Mielestäni tuollainen "kokeilu" etukäteen kuluttajille tiedottamatta on edesvastuutonta. Onkohan tuosta aiheutunut ongelmia laitteistoille. Ehkä ei vian ilmettyä _ihan_ ensimmäiseksi tule mieleen, että bensa ei olekaan bensaa
eek.gif
.
 
Ensimmäisenkerran viiden prosentin seosta kokeiltiin 2002, silloin kaikki fortumin jalostama E98 bensa oli Jyväskylän eteläpuolella viis prosenttista. Kaliforniassa mtbe:n käyttö kiellettiin 2004 koska todettiin että se pilaa pohjavedet ja aiheuttaa sitäkautta syöpää, joten se korvattiin etanolilla. Lisäksi Euroopan viinintuottaja maat ovat näitä kokeiluja harrastaneet jo huomattavasti kauemmin. Täällä pohjoisen oloissa siitä on myös se hyöty että vesi ei kerry tankinpohjalle. Se huomautus mikä sieltä ohjekirjasta löytyy tarkoittaa sitä että mitään omia polttoaine kokeiluja ei pidä harrastaa.
 
Pirtu ois ihan hyvää tavaraa, sais paukkua lisää ja voi miitingissä ottaa suoraan tankista, vain lantrinkit pitäis hommata..  
062802jumpie_prv.gif
Brasiliassa lähes puolet autoista käy sokeriruokosta tehdyllä alkoholilla. 70-luvulla yleisin moottoripyörämalli siellä oli 150 kuutioinen 2-tahtinen Yamaha, joka myös toimi "viinalla".

Siskonmies tossa kerran totesi, kun tästä keskusteltiin, että olishan se hauskaa kun Suomessakin moottoripyörät toimisi alkoholilla... paitsi sitten sunnuntaiaamuna jossain kokoontumisajossa, kun herättyään huomaisi että jaahas, pyörän tankki onkin taas tyhjä...
cool.gif
 
Mielestäni tuollainen "kokeilu" etukäteen kuluttajille tiedottamatta on edesvastuutonta.
Ja mitäköhän edesvastuutonta tuossa muka on?
nixweiss.gif
Bensakone kun tunnetusti sietää tuon 5% alkoholia ja tuolla tutkimuksella haluttiin nimenomaan selvittää huomaako käyttäjistä kukaan mitään eroa - ei huomannut. Jos asiasta olisi erikseen tiedotettu, olisi tutkimustulos ollut vääristynyt ja siten ei vertailukelpoinen. Siksi toimittiin näin
smile_org.gif


Kokonaan toinen asia onkin ajella E85 "bensalla" jossa tuo seossuhde on jo jotain ihan muuta (85% viinaa ja vain 15% bensaa
eek.gif
) = vaatii myös moottoriteknisiä muutoksia, mutta kummasti vain aika monta tälläistäkin E85-tankkauspistettä on jo mm. Ruotsissa
bowdown.gif
Toki E85:lla käyvät moottorit toimivat myös puhtaalla bensalla, eli ovat ns. Flexible Fuel Vehicle -autoja - autossa on "viina-anturi" jonka avulla tankissa oleva seossuhde saadaan selville ja kompuutterille oikeat moottorin ohjausarvot
smile_org.gif


Lisää aiheesta mm. http://www.bensiinikauppiaat.fi/sivu....yyppi=0
smile_org.gif
 
Ja joka kerta, kun huitaisette Masinolia tms. vastaavaa tankkiin, niin kas, etanoliahan se on. Lisäksi etanoli palaa puhtaammin kuin bensa. Vanha konstihan oli pistää reilusti etanolia sekaan, jos auto rimaa hipoen jäi kiinni päästöistä leimaa haettaessa.
 
Back
Ylös