Vikakoodi 0 (rsv -05)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kassu4
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kassu4

MotOrg ry
Moro

Oliskohan kellään tietoa mikä mopossa vikana, kun ilmoittaa vikakoodin 0. Samalla palaa efi valo ja varoituskolmio. Muuten vekotin toimii ok. varoitusvalot syttyy aina vähän ajan päästä pyörän käynnistämisen jälkeen (n. 20 sek.). Aprilian huoltokirja ei tunne tällä numerolla olevaa koodia.


t. Kassu
 
Tarkista kiukutteleeko lambda-anturi. Jos fillari kiertää edelleen rajottajaan asti, ongelma on lähinnä ominaisuus.
smile_org.gif
 
Moro

Oliskohan kellään tietoa mikä mopossa vikana, kun ilmoittaa vikakoodin 0. Samalla palaa efi valo ja varoituskolmio. Muuten vekotin toimii ok. varoitusvalot syttyy aina vähän ajan päästä pyörän käynnistämisen jälkeen (n. 20 sek.). Aprilian huoltokirja ei tunne tällä numerolla olevaa koodia.


t. Kassu
Veikkaisin että 0 ei ole vikakoodi, vaan TPS:n asetus.
(Voisi olla myös -1, tai 1)

Lisä: Eihän vain ole niin että vikakoodi tulee näyttöön itsestään, ilman että tarkoituksellisesti mennään DIAG modeen..?
 
Ei tule vikakoodi itsestään. Se 0 ei taida tosiaan tarkoittaa mitään vikaa, sillä kaverin rsv antaa saman 0 koodin eikä se välkyttele mitään efejä tai varoituskolmioita.
Enää tarttis saada selville miksi varoitusvalot syttyy. Osaisko axone kertoa syyn tälle vaikka vikakoodia ei ole?
 
Onko sulla vaihdettu putket ja käytät nyt ECUssa jotain race mappia? Race mappi ei lue lambdan arvoja, jolloin ajossa ei ilmene ongelmia. Sun pyörä ilmeisesti käy ja kukkuu kuitenkin normaalisti, eli se ei mene siihen vikatilaan jolloin kone ei enää kierrä normaalisti? Axonella vois resetoida vikakoodit ja käydä sen jälkeen ajamassa. Jos/kun efi ja kolmio taas syttyy niin kattoo ne koodit uudestaan.
 
Putket ja race mappi on vaihdettu. Täytyy tosiaan käyttää mopoa huollossa ja kurkata mitä se axone sanoo.
 
Kyllä se race mappi lukee lambda-arvoja, sillä alku syksystä välillä kylmäkäynnistyksen yhteydessä varoituskolmio syttyi ilman efiä ja kone otti kierroksia vain 3000 rpm. Oliskohan tämä johtunut öljynpaine anturista, sillä kun mopon starttasi uudestaan, varoitusvalo ei palanut enää ja kone toimi normaalisti.
 
Mun täytyy kyllä nostaa kädet pystyyn, ei ymmärrys enää riitä. Oman pyörän vika oli lambdassa.
smile_org.gif
 
"MuTu" siltä, että ajotietokone luulee jonkun sulakkeen palaneen.. TUleeko tekstit vain ajossa, vai virrat päällä.

Mun aiemman postauksen sulakkeenpalo ongelmassa kolmio ja EFI sytty 10sek päästä virtojen päällelaitosta, mut ei joka kerta..välillä meni pidempään
 
Valot syttyy pienen hetken päästä ( n. 20 sek.) pyörän käynnistyksen jälkeen, siis moottorin ollessa käynnissä. Ajon aikana ne sammui hetkeksi, mutta syttyivät sitten uudelleen. Täytyy tarkastaa sulakkeet.
 
Tuli viikonloppuna tuli tarkastettua sulakkeet ja käytyä läpi varmaan kaikki liittimet, mutta samat varoitusvalot ne vaan paloivat. Samalla tuli testattua toimiiko se vikakoodisysteemi. Öljynpaineanturin johdon irroitettua ajotietokone ilmoitti aivan oikean koodin vikasietotilassa.
Tällainen tuli mieleen, että eikös EFI tarkoita jotain elektroonista polttoaineen syöttöä tai jotain?
 
Löytyihän se vika vihdoin ja viimein. Sain lopulta aikaiseksi viedä mopedin huoltoon ja eikös se axone ilmoittanut, että ilmanputsarissa oleva ilmanpaineanturi on sanonut sopimuksensa irti. Uuden anturin hinta ei ole kuin vaivaiset 160 euroa.
Noh, onneksi vika löytyi ja rahalla selvisi.

Laitetaan pari fiilistelykuvaa. Etummainen on allekirjoittaneen.

kuva1


kuva2

Kuvanlaatu on sieltä jostain, kun puhelinen kameralla otettu.

-kassu-
 
Törkeen siisti laite....

Mikäs sen anturin rikkoi?
Ettei vain oireileva staattori tai jännitteensäädin?...itsellä nimittäin meni eka nopeusmittarin anturi, kun sen korjasi niin seuraavana nousi savu staattorin ja jännitteensäätimen liittimestä...ja staattorista. Kandee varmistaa kesän varalle ettei tule ikävää stoppia!
 
Joo kyllähän se sitä tarkoittaa.. Tuntuu vaan syttyvän EFI-valo monessa muussakin tilanteessa.

.......Bensapumppu? ruiskusuuttimet?

Apriliaforum - EFI light comes on? -> tuolla tosin kehoitetaan tsekkaamaan öljynpaineanturi, joillekin tehonnut EFI + kolmioon.
Jos en nyt ihan väärin muista niin tuo EFI syttyy aina varoituskoodina tai ilmestyy tekstinä (ainakin omassa) jos jotain huomataan käynnistyksen yhteydessä käytävässä tarkistuksessa läpi tai ajon aikana. Mistään bensapumpusta tai muusta se EFI ei ilmoittele.

Sitten erikseen diagnostiikkatilaan mentäessä on nähtävissä EFI-vikakoodi joille on omat taulukkonsa.

-1, 0, ja +1 ilmaiset TSP:n eli oliskohan suomeksi joku kaasun asentosensori tms asentoa . Heittelee pyörissä ajoittain säätötoimista johtuen eikä kovin vaikea ruuvailla kohdalleen.
 
Back
Ylös