• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vilkun käyttö liikenneympyrässä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simbad
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Vilkun käyttö liikenneympyrässä. - Milloin ja mihin suuntaan vilkutat?

• 1. Vasemmalle kunnes poistun ympyrästä

Ääniä: 0 0,0%
  • 2. Oikealle kunnes poistun ympyrästä

• 3. En mihinkään kun en oikein tiedä pitäisikö

• 4. Vasemmalle kunnes poistun ympyrästä jolloin vilkutan oikealle

• 5. Oikealle kun poistun ympyrästä

• 6. Hätävilkut päällä varmuuden vuoksi

• 7. Vilkut?

• 8. Ympyrä? Ajan suoraan yli korokkeen!

• Ääniä yhteensä
    0

Simbad

New member
Tuntuu olevan hirmuisen hankalaa tuo ympyrässä ajaminen ja ne penteleet lisääntyvät kuin kanit salaattibaarin takapihalla.

Ammattikuskitkaan eivät näytä hallitsevan asiaa, kuinkas motoristiveljet ja -siskot?

Tähän jos joku saisi sen tieliikennelain pykälän liitettyä niin olisi täydellistä.
bowdown.gif

Tähän jos joku saisi sen tieliikennelain pykälän liitettyä niin olisi täydellistä.
bowdown.gif
Pykälä:

35 §
«Suuntamerkki»
Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.

Ja sen oikeaoppinen TULKINTA.

Minä vilkutan aina vasemmalle kunnes olen poistumassa ympyrästä ja laitan sitten vilkun oikealle eli kohta 4.

En tiedä meneekö laki näin, mutta käytännössä toimii hyvin. Jos et vilkuta vasemmalle niin heti on joku tunkemassa eteen.

Kun noissa ympyröissä ajelee niin tulee sellainen fiilis, että tapoja on yhtä monta kuin on ympyröiden käyttäjiäkin.

Kiitos Kaasunalle täydennyksistä, nyt me kaikki osaamme vilkuttaa oikein ja levitämme toki tietoa muillekin
buttrock.gif

Kaikenlaisia ihmevilkutuksia näkee ihan päivittäin, jos vain ympyrä sattuu matkalle. Kaikki menee hyvin kun muistaa että ympyrässä on peräkkäisiä normaaleita T-risteyksiä (rautalangasta väännettynä: ympyrän kaari on T:n vaakaviiva...). Ja vilkku kannattaa laittaa päälle hyvissä ajoin, eli heti poistumista edeltävän "risteyksen" jälkeen, muutenhan vilkuttelusta ei ole hyötyä kenellekään. Helppoa kuin heinänteko...

Kovin usein tuntuu siltä että suomessa myytävissä autoissa vilkut ovat lisävaruste ja niihin ei kovin monella ole varaa.....ikävä kyllä.

Mä olen perinteisesti vilkuttanut siihen suuntaan, johon olen menossa...siis kääntymässä.
Muistaakseni kääntymiseksi lasketaan jommankumman (oikean tai vasemman ) kaistaviivan ylitys?

Minäkin vilkuttelen vasuria ympyrässä, kunnes poistuessa sitten vaihdan vilkun oikealle. Silti löytyy aina niitä pahvipäitä, jotka uskovat mahtuvansa ympyrässä samalle kaistalle, tai eivät tunne ympyrän etuajo-oikeus sääntöjä..
nixweiss.gif
Tarkkana saa aina olla mopottimella liikkuessa..

Käsittääkseni ympyrään tullessa ei vilkkua käytetä. Kun ympyrästä aiotaan poistua, laitetaan oikea vilkku päälle hyvissä ajoin.

Siis kun ympyrään tullaan, ei vilkkuja. Kun lähdössä, vilkkua oikealle. Jos joku porilainen motoristi on huomannut niin siinä Paanakedonkadulla, n*tsisiwan jälkeen uudessa ympyrässä on kaikista suunnista tuleville opasteet miten vilkutetaan ja koska. Kun oot lähtenyt, tulee kyltti : "Vilkutitko ajoissa?"
biggrin.gif

Kyllähän sitä tulee oikealle vilkuteltua kun poistuu ympyrästä. Kaikki eivät tätä tee ja meikäläinen (moni muukin)seisoo ympyrään pääsyä odottamassa monesti ihan turhaan.

vilkuthan kuluu jos niitä käyttää! ei vais, oikeelle poistuessa. eiköhän se ole se oikea tapa. jos käännyn oikealle saatan laittaa vilkun jo jokunen metri ennen ympyrää.

Minä vilkutan aina vasemmalle kunnes olen poistumassa ympyrästä ja laitan sitten vilkun oikealle eli kohta 4.

En tiedä meneekö laki näin, mutta käytännössä toimii hyvin. Jos et vilkuta vasemmalle niin heti on joku tunkemassa eteen.

Kun noissa ympyröissä ajelee niin tulee sellainen fiilis, että tapoja on yhtä monta kuin on ympyröiden käyttäjiäkin.
Aina selittämässä että sitä saa mitä tilaa jne. Itsellä ei sitten havaintojakaan liikennesäännöistä.
062802jumpie_prv.gif

hei tänhän tietää kaikki muutr paitsi poliisit ajelin poliisien perässä vilkutti vasemmalle kun meni ympyrään

biggrin.gif

Toimii varmasti... eihän sinne uskalla yhtä aikaa tulla toisen törttöilijän kanssa.

On se uskomatonta miten vaikeita perusliikennesäännöt on! Miten samat ihmiset osaa ajaa tien oikeaa puolta? Miten ne osaa vaihtaa kaistaa? Miten ne osaa yleensäkin pyyhkiä perseensä?

Taitaa olla niin, että eivät osaa.
sad_orig.gif

-Tunkevat liikenneympyrään tai kiertoliittymään (vähän eri asiat) muiden eteen kun kuvittelevat tulevansa oikealta.

-Vilkuttavat järjettömästi vasemalle, mikä ei sinänsä harhauta.

-Vilkuttavat ties mihin suuntaan ajaessaan kiertolittymään.

Mistä muropaketeista niitä ajokortteja jaetaan?
cool.gif

Kangasalalaiset hei! Teillä kun on noita liikenneympyröitä enemmänkin, niin opetelkaa p**kele käyttämään niitä!
biggrin.gif

Lait on mitä on, mutta JOS henkesi on sinulle kallis ja ajat reissuillasi Saksaa etelämpänä, niin ajaessasi kaksikaistaisessa ympyrässä ulointa kaistaa, etkä poistukaan liittymästä (siis ajat ikäänkuin suoraan yli liittymän, mikä on paha virheliike), niin KÄYTÄT sitä vasenta vilkkua. Muussa tapauksessa ympyrän sisäkaistalla ajava poppikonepoika tai valkoisen pakurin kuski päättää ajaa suoraan eteesi poistuessaan ympyrän sisältä suoraan ulos.

IMHO, ympyrässäkin kannattaa omaksua asenne, että kun ajaa muuta liikennettä vähän kovempaa, on itse etulyöntiasemassa ja enempi turvassa.

Back