• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vilnaan 2.7.2005

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikko66
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mikko66

New member
Onko ketään lähdössä samalle reitille, tai onko tietoa teiden kunnosta. Eli olen yksin lähdössä 2 heinäkuuta lauantai aamulla Helsingistä lautalla Tallinnaan ja mopolla siitä Vilnaan. Jos muita menossa sinnepäin, niin tarjoaisin ajoseuraa.

Periaatteessa kiinnostais tuo reitti, ainakin Riikaan asti.

Oletko muuten menossa kesäkuussa vai heinäkuussa?
...Tuossa otsikossa on 2.6. ja tekstissä puhut heinäkuusta.
033102bebe_1_prv.gif

En tiedä Via Baltican nykykunnosta muuta kuin kuulopuheet, ja niiden perusteella ainakin viime kesänä kunto oli kait ihan siedettävä vaikka tavalliselle Kawanakillekin.

Juu, viime kesänä ajelin riikaan asti ja kaveri jatkoi matkaa Vilnaan... ihan hyvässä kunnossa tiet, sattumia kuitenkin on... Riikaan asti tie on tosi hyvä, monissa kohdissa ihan uusi... Vilnaan kun lähestyy taas kunto hieman laskee mutta matka nopeutta voi pitää, sitten kun lähtee pääteiltä pois niin kannattaa varautua yllättäviin reikiin tiessä.

PS
Otsikko muokattu..;)

Onko ketään lähdössä samalle reitille, tai onko tietoa teiden kunnosta. Eli olen yksin lähdössä 2 heinäkuuta lauantai aamulla Helsingistä lautalla Tallinnaan ja mopolla siitä Vilnaan. Jos muita menossa sinnepäin, niin tarjoaisin ajoseuraa.
2 heinäkuuta lauantai aamulla Helsingistä lautalla Tallinnaan ja mopolla siitä Vilnaan. Jos muita menossa sinnepäin, niin tarjoaisin ajoseuraa....

Joo tuohan vois kiinostaa
smile_org.gif
Olen ajatellut samanlaista reittiä itsekkin...Voishan sitä ajella itsekkin,mutta jos jengiä olis enemmän mukana ois kuitenkin mukavempaa ajella.'
Ota yhteyttä jos kiinostaa.Minulla on muutama Suomalainen tuttu Pärnussa joilla vois olla majoitus kunnossa

Viime kesänä rymyytettiin pari viikkoa Baltiassa ja helkkarin hieno reissu oli! Saarenmaata voinee suositella kaikille ja Kuressaaren kaupungin liepeillä on hyviä majoituspaikkoja tarjolla. Rannikkoa seuraillen sitten ajettiin Kaliningradin rajalle asti. Sekaan mahtui ihan kaikenkuntoisia teitä sepelipintaisesta lähtien. Riikasta Kolkaan on hienoa maisemaa sen jälkeen se sepelipätkä (30 km)..
Ventspilsiä voi suositella jo pelkästään käsittämättömän hyvän kämppärin takia, sijaitsee ihan keskustan tuntumassa.
Jos ajaa Klaipedaan asti rannikkoa niin siellä on hieno hiekkasärkkäsaari joka ulottuu Venäjän siirtokunnan rajalle asti.
Lauttaranta oli vain hakusessa, autoille ja pyörille sopiva lauttasatama merkitty - ei mitenkään.
Opasteet siellä on välillä vähän hanurista.
Paras pätkä meidän mielestämme oli Klaipeda - Vilna, rajajokea seuraavaa pienempää tietä ajaen. Siellä tuli vastaan vielä härkävankkureita lavalla maitotonkkia..
Hyvä kartta on tarpeen jos ei halua Via Balticaa pelkästään ajella.
Jo tässä vaiheessa antoisaa matkaa toivottaen  
033102beer_1_prv.gif

Hyvistä kartoista puheen ollen, latvialainen firma nimeltä "Jana Seta" (tjsp) tekee mainioita karttoja baltian alueesta, jotka on vielä hinnoiteltu melko oivasti.

Esim multa löytyy noita valikoima, ehkä suositeltavin on tuollainen 13x24cm karttakirja kierreselällä jossa on viro-latvia-liettua-kaliningrad mittakaavassa 1:500 000, pikkutiet on jaksettu merkata, päällysteiden laadut näkee väristä, ja kaupan päälle 72 kaupunkikarttaa, joihin ei tosin ihan jokaista katua ole saatu mahtumaan. suunnilleen 7mm paksu, eli mahtuu hyvin karttataskuun.

Viron puolelta lähin raamatudkauplus myy tuon varmaan johonkin 7 euron pintaan, noita on näkynyt kyllä esim akateemisessa mutta hinta on sitten jotain muuta.

Tuollaisella on tullut pärjättyä kaikki baltian keikat tähän asti.

Ja linkki

Jeps, jeps... Tommonen reissu on ollut mullakin mielessä ensikesän varalle. Ajankohta on kylläkin vielä auki, koska en tiedä vielä kesäloman ajankohtaa, mutta jos päivämäärät täsmää voisin olla messissä... Ilmoittelen tarkemmin jahka lomat selviää.

2003 olen Via Balticaa Liettuaan ja takaisin ajanut. Tiet oli ihan hyvässä kunnossa. Tosin Defenderissä istuttiin, joten ei voi sanoa miltä se mopolla olis tuntunut. Ainakin Latviassa oli loistotiet, uusia autoja tienposket pullollaan ja uskomattoman kauniit, nuoret naiset toivottivat meidät tervetulleeksi kyltein joissa luki "Welcome to my home country". This is NO bullshit!

No oli siellä sitten se yksi vanha rouva joka syöksyi puskasta ja näytti meille keskisormea. Hassua.

Harmi ettei jääty Latviaan... Liettuassa ei oltu ihan yhtä innoissaan.

Mainittakoon nyt että kyseessä oli Amber Hope 2003 rauhanturvaharjoitus, ettei tule mitään hassuja väärinkäsityksiä. =)

Ainiin se pointti:

Mä olen myös halukas lähtemään, jos ei ole jo liian ahdasta seurueessa!

No niin...
Nyt on lomat tiedossa ja tarkoitus olis lähteä reissuun tossa heti heinäkuun alusta(vko.27-28?). Vieläkö täällä oli Baltiaan päin meniöitä? Kovasti tekisi mieli käydä tsekkailemassa noita lahden takaisia teitä mutta ei oikein itsekseen viitsisi sinne suunnalle lähteä...
En ole suunnitellut turneeta sen kummemmin, joten olen avoin kaikille ehdotuksille reitin ja ajankäytön
033102beer_1_prv.gif
suhteen.

Laittakaahan tänne viestejä tulemaan jos näyttää siltä, että letkan jatkoksi mahtuu vielä yksi mopo tai jos olet/olette suunnittelemassa lähtöä tuonne tasamaalle päin.

Jos Baltian reissu nyt jostain syystä kusee alleen, niin sitten painun taas tuonne Norjan perukoille lampaita laskemaan
buttrock.gif
.

Back