Vinkkejä GS kuumeeseen ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WD-40
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

WD-40

New member
Vinkkejä GS kuumeeseen ?

Nythän on niin että tällainen tauti otti ja iski.
Lääkkeeksi tähän kaupan setä ehdotti (isoa)2012 mallista juuri sisäänajettua punavalkoista (juhla) mallia.
Sen verran vielä kuume pysynyt aisoissa, että tietty skeptisyys on (vielä) säilynyt.
Kysymys kuuluukin, olisiko asiasta enemmän tietävillä tarjota vinkkejä joita tulee pyörää valitessa ottaa huomioon.
Ajamaan en ole päässyt, kylmät tyypit otin ja jalat ottaa maahan ...
Yksi ajokausi takana kevyemmällä kalustolla. Tässä vaiheessa on tullut selväksi, että matalammilla kierroksilla eteneminen olisi enemmän oma juttu samoin kuin liikkuminen myös asvaltin ulkopuolella. Huippunopeus ja kiihtyvyys ei ole se tärkein asia.
Laitteena en juuri GS ää tunne, ainoastaan maineen. GS/GSA erot haussa, moottori varmaankin sama, varustepaketit vieraita . Rotax ei taida olla BMW n oman tuotannon veroinen joten iso GS varmaan ainoa vaihtoehto ?
:wanna:
 
3 kautta nyt takana R1200 GSA:lla (vm 2011). Sitä ennen 22 kautta matkapyörillä joista 14 kautta erilaisilla K-sarjan Bamareilla.
GSA:ssa on pari senttiä enemmän maavaraa, isompi tankki ja parempi suoja viimalta kuin GS:ssä, muuten sama vehje.
GSA on mielestäni yllättävän ketterä kokoisekseen kaupunkiajossa. Matka-ajossa penkin päällä viihtyy vaikka vuorokauden putkeen kunhan vaihtaa alkuperäisen parempaan.
Hiekkateillä ajo on mukavaa, mutta pehmeällä hiekalla mopo on liian painava ja vastaavat KTM-merkkiset pyörät ovat selkeästi parempi suuremman eturenkaan ansiosta.
Nappularenkailla ja matalemmilla paineilla saa paremman pidon hiekkateillä, mutta "tavallisilla" renkailla pärjää yllättävän hyvin.
ESA on mielestäni hyvä lisävaruste, arvostan myös ASC:tä ja RDC helpottaa elämää.
Mielestäni hyvä pyörä enkä ole ajatellut vaihtaa uuteen "vesigessuun" joka on mielestäni hieman katupyörämäisempi. Uusi GSA pitänee koeajaa kuitenkin ensi keväänä, mutta miksi siinä ei ole lyhyempää ykköstä niin kuin nykyisessä?!?
 
3 kautta nyt takana R1200 GSA:lla (vm 2011).
Hiekkateillä ajo on mukavaa, mutta pehmeällä hiekalla mopo on liian painava ja vastaavat KTM-merkkiset pyörät ovat selkeästi parempi suuremman eturenkaan ansiosta.
?

Jos tuo asia oikein harmittaa, niin gessun etupään rengasta+vannetta voipi kasvatella tuumakoonsa puolesta. Ovat tehneet tuota ainakin maailmalla. Onpahan sitten kotarin kanssa samalla viivalla. Ja sitä paitsi gessussa on massakeskipiste matalammalla, joten pehmeän hiekan kanssa nuljuaminen on helpompaa.
 
Bikestä löytyy joka vuodelta kattava vertailutetsi Gessu luokan pyöristä,nyt uusimmassa numerossa kaikkein viimeisimmät mallit ajossa .
Minä koeajoin ne kaikki läpi kahtena kesänä kun itellä oli 1200 GS ja vielä Hondat lisäksi eli Grostoureri
ja pitkän kokeilun jälkeen piti kaksi kertaa pienentää pyörää että on mukava makustella
metsäautoteillä :tyhmäminä:.
Mutta se onkin eri juttu mitä kukin haluaa pyörällänsä tehdä :thumbup:
 
Itse en kyllä sulkisi rotaxbemujakaan pois,kyllä se ihan kestävää tekoa on sekin pata ja kasigessu paljon kevyempi ja ketterämpi isoon verrattuna,puhumattaakaan näistä yksimukisista.Käyttötarkoitushan sen lopulta ratkaisee,kasigessulla reissaa pitkää siivuakin,tosin ei kyllä kaksipäällä,tämä yksimukinen ei kyllä ole enää pitkän reissun vehje,ainakaan makuuni.Kyllä mieluummin menen rotaxibemulla assun ulkopuolelle pienellekin polulle,kuni boxerilla.
 
Meitsi on kokenut nuo molemmat: Hommasin ensin vuonna 2011 GSA 1200:n ja vaihdoin sen vuonna 2012 GS 800 malliin.

GSA 1200: Matkapyöränä selkeästi parempi, vakaa ajettava sekä voimaakin enemmän. Jopa ketterämmän oloinen kun ajetaan asvaltilla mutkia reippaammin. Parempi kate, hiekalla senverran raskas, että katuenskakumilla täytyy olla tarkkana (meitsin taidoilla). Tietysti legendaarinen äijämeininki ja kuski ei saa olla kovin persjalkainen.

GS 800: Vähän mopomainen ajotuntuntuma matka-ajossa, jousitus tutisee jonkinverran, tehonpuute suurimissa nopeuksissa ja huonompi tuulisuoja. Vaikka on myös korkea pyörä, niin helpompi käsitellä keveyden ansiosta niin paikallaan kuin myös hiekalla. Kun siihen laittaa karkeat kumit niin pyörä muuttuu melkoisen kivaksi hiekkatieräppäyspyöräksi.

No nyt on K1300S, palasin taas tähän katupyörämeininkiin, mutta josko vielä vesiGessu....
 
eiköhän se paras lääke ole sillä ajaminen. :D Tulee järkiinsä ja luopuu ajatuksesta...

tai sitten ostaa sellaisen.
 
Paha kuume :häähää:, itelläkin ollut jo pitkään...:grin: ... pitäs vaan saada päätökseen

Juueikai tämä hoidu kun hommaamalla ko. pyörä ja ajamalla sitä. Mikäs toi (oliko se Gixxerman kun mainitsi) yksmukinen rotax?bemu mahtaa olla ? Oma tietokanta ei sellaista sisällä.
Juuri luin Rotax in Kiina kytköksestä - mikä moottori on Kiinassa valmistettu ja mikä ei ? Loncin ei juuri herätä samanlaista laatumielikuvaa kuin Rotax tai BMW.
Tuossa esimerkiksi tuo linkki ; http://blogit.mtv3.fi/moottorimies/2008/02/05/bmwlle-moottoreita-kiinasta/

Kuuntelen mielenkiinnolla kokemuksen ääntä, kun varsinaista koeajoakaan ei oikein asian vaatimissa mittasuhteissa ole mahdollista vielä järjestää... Pihapyöritys ei oikein riitä, mutta ajokauden alkuun ei ole pitkä.
Youtuubissa ajelivat Alaskassa kasisatkulla jäätietä ja väittivät että olis ollu -39 C . Eikös tämä ole tapahtunut jo kotomaassakin jo . Että ei nyt niin eksoottista enää. Pyörä vissiin toimi. Huurteessa oli.

:wanna:
 
Viimeksi muokattu:
Eli,tämä kolmikko
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_G650X_Series
Itsellä tuo XCountry,sangen hauskoja vehkeitä ja näissä vielä on Itävallassa tehty Rotax,ei kylläkään mikään matkaratsu pitkään reissuun
Vanhemmat näitä
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_650_single
Sitten uusin tämä
http://ultimatemotorcycling.com/2012-bmw-g-650-gs-sertao-first-ride/
Unohtamatta twinejä
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_GS_parallel-twin
Ne vaan kasataan nykyisin Kiinassa nuo Rotaxit,suodatinkotelon kannessa lukee itävalta,ainakin itsellä,siitä kait tietää,kumpi on kyseessä.
Kysy yv:nä ,jo haluat lisää gessukokemuksia minulta,jokunen niitä ollut.
 
Tässä minun näkökulmani:

Jos ajo painottuu pienemmille poluille , tarkoitus ajaa myös pehmeällä / märällä / liukkaalla alustalla valinta kannattaa ehdottomasti suunnata F 800 GS:n suuntaan.
8 gessu on selvästi sporttisemman ja kevyemmän tuntuinen käsitellä pienemmillä poluilla.
Kyllä kasisatasellakin onnistuu matkanteko myös 2-hengen kuormalla. Jos kuljettaja / matkustaja
on isokokoinen , silloin iso GS/GSA on mielestäni parempi.

Myös isolla Gessulla voi nauttia sorateistä ja metsäautoteistä kunhan alusta on kovaa ja kuivaa.
Ajotuntumaa ja hallittavuutta / hauskuutta parantaa huomattavasti se että ajelee soratiet tapeilla seisten.
Ja renkaina menettelee minun mielestä hyvin Tourance , Trail Attack , TR 91 Trailmax tai muu vastaava.
Jos alusta on liukas tai pehmeä on iso gessu silloin aika raskas ja vaativa ajettava mutta kyllähän
ne pelimiehet näilläkin aika vaativista paikoista menee.

Kasisatasen ketjuveto tietenkin vaatii voitelua (tai ketjunvoiteluautomaatin) ja joskus vähän säätöä eli tältä osin iso Gessu on huolettomampi.
Ison gessun perän laakeri tulee tietysti jossain vaiheessa uusittavaksi mutta muutenhan kardaani on varsin
huoltovapaa.

Yhteenvetona:
Jos ajat pääsääntöisesti yksin, paljon sorateitä ja pienempiä polkuja , valitse F 800 GS

Jos ajat paljon pääteitä , paljon kahden hengen kuormalla , olet / olette isokokoisia , valitse R1200 GS/GSA

Jos ajat päällystettyjä teitä sekä myös hyväkuntoisia / kovapohjaisia sorateitä , sitten valinta onkin jo
vaikeampi. F 800 GS on soralla hauskempi / sporttisempi mutta iso Gessukin menettelee täysin ja myös sillä voit nautiskella sorateistä varsinkin tapeilla seisten ajaen.
Päällystetyllä tiellä varsinkin pidemmät siirtymät taas on mukavampia isolla Gessulla mutta kasisatanenkin kyllä menettelee.
 
Triumph Tiger 800 xc, hyvä lääke GS kuumeeseen, autto ainakin mulla:D Hyvä ajaa matkaa ja soraa ja jopa sopivassa maastossa. Suolle en oo upottanu, mutta pehmeetä hiekkaa, kivikkoa, hakkuuaukean ylitys, hyvää ja huonoa soratietä ja 1600:n kilsan siirtymä Pohjois-Suomesta jäämeren kautta etelään kahdessa päivässä, kaikki onnistuu tämmöseltä noviisiltakin. Niinisalossa vähän osaavampi kuski näytti, kuinka tiikeri oikein liitää dyyneillä:jippikaijee: Noihin jokaiseen osa-alueeseen löytyy helposti parempi pyörä, mutta ei kovin helposti semmosta, joka olisi kaikessa parempi tai edes yhtä hyvä.
 
Just kun tuossa aiemmin todettiin tarpeet vaikuttaa valintaan tai sitten niitä tarvis olla kaks. Itsella oli tilanne, että " möhkö" alkoi tuntua liian raskaalta ja kömpelöltä. Tähän tietysti vaikutta ikä/kunto, mutta kun sorateitä haluaa luukutella, niin mulle oli noi kaksi vaihtoehtoa 800- Tikru / Gs. Eikä tuo ketjujen rasvailu mitenkään ylivoimaista ole vaikka kaikki edelliset mopottimmeni ovatkin olleet keppivetoisia. Pinnavanteet piti olla ja 21" eturengas. Kakspäällä ajosta ei ole kokemusta, mutta puhtia tuntuu siihenkin riittävän ja penkinhän voi aina muokata mieleisekseen. Jos iso kessu on pakkomielle, niin hankkii käytetyn joita on aika paljon tarjolla ja sitten jonkun halvemman soralingon ( 350-650) toiseks. No nää on niitä makustelu asioita kai :jpstyle:
 
Viimeksi muokattu:
ihannehan se olisi, että pari pyörää seisoisi tallissa/pihalla ja lähtee aina kummalla huvittaa. :)
toisaalta, sitten voi käydä helposti tilanne jolloin toinen seisoo ja toinen käyttöpyöränä..:sad:

itellä martta aika usein kyydissä ja pikitietä mennään täysillä laukuilla, niin sillä isompi gessu oli luonnollinen valinta, hyvin jaksaa kaks normaalikokoista kantaa ja työntää menemään. ainoa asia, jota joutui miettimään hankinnassa, ottaa gs:n vaiko gsa:n. no, sopiva ehdokas tuli vähän käytettynä eteen niin eipä siinä ollut miettimistä. muutenkin gsa tuntui mukavammalta, isompi tankki reissuun (toki bensamittareita löytyy tiheään, mutta mukava kun ei tarvi joka välissä käydä tankilla, tosin muita joutuu sit odottelemaan kuitenkin kun tankkaavat tiheämmin..), sumuvalot vakiona (jotka pitäisi säätää kohilleen), kaatumaraudat ja sellaista pientä..

kulutus mielestäni on ihan ok tuollaiselle möhkölle mutta eihän sitä harrastuksessa niin justiinsa lasketa, vakuutusmaksut maltilliset myös. ja bokseri on mukavan erilainen moottori kuin kaikki muut normaalit. ei mikään melupesä, mutta erilainen.

pikitielle ja matkaan pyörä on erinomainen, pikkuteille/mettään se mielestäni on liian painava möhkö. toisaalta jos oikein syvälle mennään, niin hankkisin sinne sitten jonkun max parin tonnin rimpulan joita voisi paiskoa miten sattuu, tuo möhkö kuiten on hinnaltaan kohtuu korkea, toki kestää kait sekin ryskätä mutta silti.. :)
 
Ne vaan kasataan nykyisin Kiinassa nuo Rotaxit,suodatinkotelon kannessa lukee itävalta,ainakin itsellä,siitä kait tietää,kumpi on kyseessä.

Ei kai Rotaxeja sentään Kiinassa ole tehty? Kiinanmoottoreita on vain uusissa G650 GS-malleissa (1-syl).

Rotaxeilla koko pikkugessu-sarja alkoi eikä niissä kai mitään pelättävää ole.
 
Ei kai Rotaxeja sentään Kiinassa ole tehty? Kiinanmoottoreita on vain uusissa G650 GS-malleissa (1-syl).

Rotaxeilla koko pikkugessu-sarja alkoi eikä niissä kai mitään pelättävää ole.

Ymmärtääkseni niitä nykyään Kiinassa kasataan,juurikin Loncin tehtailla,ei Rotaxeja vaan nykyisen pikkugessun koneita,näin kait se menee oikein
 
Oli 20 vuoden tauko pyöräilyssä ja sitten tuli kuume ja ikääkin kun oli piti miettiä minkälainen vanhukselle käy.
Enduro asento rupesi kiinnostaa ja sitten löytyi ykspyttynen 650 GS DAKAR. Sillä oli hyvä harjoitella asfaltilla ja metsässä. Niinkuin aina käy tehoja tarvitaan jossain vaiheessa lisää ja taloon tuli 800 GS, joka oli tosi hyvä yleispyörä kunnes vetäsin sen lunariin ja eikö tehoja taas lisää ja nyt mennään 1200 GSA.

Todella hyvä yleis/matka/sora-heikkatie pyörä. En kyllä vie metsään ilman kavereita, painaa jonkun verran punnertaa sitä yksin mättäällä. Taittu tosi hyvin mutkiin, tosin saa hiukka varoa alkuun jos tankki on täynnä menovettä (33 L). Pysyy hyvin PK-tahdissa mukana. Jaksaa kantaa tavaraa rajusti. Kulutus 5,5 - 6 L on hyvin isolle elefantille.

Rohkeasti kokeilemaan eri versioita ennen päätöstä.
 
Back
Ylös